Thorens TD295, Rega Planar 2, Project Xpression III, Music Hall 5 - är några alternativ.
DL-160:an du använda med ovanstående också.
Men om din Denon-spelare fungerar bra, varför inte behålla den? Serva upp den, olja lite, justera in den så den snurrar optimalt och den får nytt liv. Om den fungerar så finns ingen anledning köpa nytt.
Vill du ha något riktigt bättre... Så kan ju en Notthingham Analogue Interspace Jr vara något.
Eller Thorens TD800, eller t o m 160 HD eller 350.
Eller Music Hall 7.
Men nu talar vi många tusenlappar...
MM eller MC... ja, en bra MM är bättre än en dålig MC.

Och MM är lättare att ställa in, ställer mindre krav på tonarmar och mindre krav på RIAA-steg, är dessutom mindre känslig för störningar. Dagens nya MM, exempelvis Ortofon 2M serien eller Goldring 2x00-serien, är riktigt bra och förenar MC:ns rapphet och spårprecision, med enkelheten och soliditeten hos MM. Dessa visar att MM kan vara riktigt riktigt bra!
DL-160:an är fortsatt bra och om du är nöjd med den är jag inte säker på att ett byte skulle innebära absolut bättre ljud, men definitivt annorlunda. Alltså ett sidosteg. En mer neutralt ljudande pick-up, och väldigt högupplöst, är Goldring 2300. Den är snabb och detaljerad. Om DL160.an fortsätter på det trevliga, rytmiska och lite lätt förlåtande ljudet från DL110 (som jag har haft) så är det definitivt ett sidosteg till Goldring.
Ortofon har flera pick-ups, i alla prisklasser. Men... jag tycker de är för slanka för min smak, gillas dock av många.
DL-160:an är ju förresten en högnivå MC, alltså en MC fast med högnivå som gör den enklare för RIAA-stegen och mindre känslig än en klassisk MC.
Redigerat av Raphael Mabo, 17 May 2009 - 08:06.