Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skivspelare Vad välja i dagsläget?

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 August 2008 - 12:47

ljungberg_sthlm
  • ljungberg_sthlm
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Just nu kör jag med en gammal trotjänare som heter Denon DP-37F med en Denon DL160 MC pickup som i mina öron låter väldigt bra.

Men har börjat kika runt lite då spelaren börjat komma till åren. Vad skall man välja för något idag som är ungefär lika i kvalité som Denons äldre skivspelare?

Likaså tips på sidor via nätet som säljer vinyl vore tacksamt. Har hittat tillbaks till det analoga ljudet och det är faktiskt riktigt roligt att lyssna på igen.

mvh
J

Postad 20 August 2008 - 14:17

kiddunka
  • kiddunka
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
jag funderar på en rega P1

https://www.prisjakt...kt.php?p=132417

Postad 20 August 2008 - 14:20

kiddunka
  • kiddunka
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
http://www.vinylium.se/

http://www.cafemusica.se/

Postad 22 August 2008 - 07:43

ljungberg_sthlm
  • ljungberg_sthlm
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0

jag funderar på en rega P1

https://www.prisjakt...kt.php?p=132417

Rega är fina spielare. Frågan är om den där är bättre än min nuvarande. Mycket hänger ju också på vad för pick-up man använder sig av. Skall man satsa på en vanlig mm eller en mc i dagsläget?

Var otroligt länge sedan man var insatt i vinylspelare.

Postad 06 May 2009 - 14:06

Raphael Mabo
  • Raphael Mabo
  • Användare

• 112 inlägg
  • 0
Thorens TD295, Rega Planar 2, Project Xpression III, Music Hall 5 - är några alternativ.
DL-160:an du använda med ovanstående också.

Men om din Denon-spelare fungerar bra, varför inte behålla den? Serva upp den, olja lite, justera in den så den snurrar optimalt och den får nytt liv. Om den fungerar så finns ingen anledning köpa nytt.
Vill du ha något riktigt bättre... Så kan ju en Notthingham Analogue Interspace Jr vara något.
Eller Thorens TD800, eller t o m 160 HD eller 350.
Eller Music Hall 7.
Men nu talar vi många tusenlappar...

MM eller MC... ja, en bra MM är bättre än en dålig MC. ;)
Och MM är lättare att ställa in, ställer mindre krav på tonarmar och mindre krav på RIAA-steg, är dessutom mindre känslig för störningar. Dagens nya MM, exempelvis Ortofon 2M serien eller Goldring 2x00-serien, är riktigt bra och förenar MC:ns rapphet och spårprecision, med enkelheten och soliditeten hos MM. Dessa visar att MM kan vara riktigt riktigt bra!

DL-160:an är fortsatt bra och om du är nöjd med den är jag inte säker på att ett byte skulle innebära absolut bättre ljud, men definitivt annorlunda. Alltså ett sidosteg. En mer neutralt ljudande pick-up, och väldigt högupplöst, är Goldring 2300. Den är snabb och detaljerad. Om DL160.an fortsätter på det trevliga, rytmiska och lite lätt förlåtande ljudet från DL110 (som jag har haft) så är det definitivt ett sidosteg till Goldring.
Ortofon har flera pick-ups, i alla prisklasser. Men... jag tycker de är för slanka för min smak, gillas dock av många.

DL-160:an är ju förresten en högnivå MC, alltså en MC fast med högnivå som gör den enklare för RIAA-stegen och mindre känslig än en klassisk MC.

Redigerat av Raphael Mabo, 17 May 2009 - 08:06.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.