Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Någon som har ramspänd duk + 2-väg maskning ?

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 August 2008 - 15:21

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
Börjar bli sugen på att fixa det "rätt" så att säga en gång för alla :(
Okej, kommer inte ha råd med en Stewart duk men en bra ramspänd duk + maskning (helst via fjärrkontroll).
Om någon har köpt detta, vart, pris, erfarenheter etc. mottages varmt.

Postad 18 August 2008 - 16:26

kinglolle
  • kinglolle
  • Användare

• 231 inlägg
  • 0
Njae inte tvåvägsmaskning. MEN väljer du att göra som vi så kan man ju köra på constant height med anamorfisk lins och använda biodraperi som maskering vid 16:9 eller 4:3 tittande. En relativt billig lösning inkl fjärrstyrning och skena. Det enda är att inte alla leverantörer har fasta lägen men det går ju att lösa.

Vår lokala textilfirma hade komplett lösning även inkl fasta sparade lägen

MVH Lorant

Postad 18 August 2008 - 21:34

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
Jo det skulle också funka...kanske...har CRT proj så det ställer lite andra krav på den fysiska installationen.
Men men, värt att tänka på.

Postad 20 August 2008 - 08:50

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Jag har en fattigmansvariant som skulle kunna automatiseras. Jag kör all film via htpc och zoom player. Där finns en funktion för att flytta bilden nedåt, så jag lägger den i nerkant, sen har jag en rullgardin som jag drar ner framför sduken för att fixa maskningen på överdelen.

Har för mig att det var någon gammal tråd i gör detsjälv delen som byggde en variant med skruvdragare, billigt, en hel del plock, men det såg riktigt bra ut efteråt.

Postad 20 August 2008 - 09:23

Drexler
  • Drexler
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0

Börjar bli sugen på att fixa det "rätt" så att säga en gång för alla :)
Okej, kommer inte ha råd med en Stewart duk men en bra ramspänd duk + maskning (helst via fjärrkontroll).
Om någon har köpt detta, vart, pris, erfarenheter etc. mottages varmt.

Det finns, men det ær dyrt, dyrt, dyrt...

Klart billigast ær Carada med sitt Masquerade-system som man monterar utanpå duken. Det har ett rekommenderat pris på 2500$ utan duk. Du får nog rækna med minst 20 000 kr om du vill ha det till Sverige
lænkar:
http://www.carada.co...ing-System.aspx
http://www.audioholi...-masking-system
http://www.avsforum....ad.php?t=916378

Stewart och några andra tillverkare gør också maskningssystem, men de ska tydligen vara flera gånger dyrare æn Caradas.

Redigerat av Drexler, 20 August 2008 - 09:24.

Postad 20 August 2008 - 13:41

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
Hittade tråden, det kräver dock lite plats runtom.

https://www.minhembi...s...=99055&st=0

Postad 20 August 2008 - 18:48

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
Jo jag vet att maskningsystem från Stewart etc. är kanondyrt + att duken kostar lika mycket till.
Men man kanske ska göra en fattigmansmaskningsystem, tror kanske gardinköret är det som blir enklast och köra constant height.
Har lite idéer dock på en annan lösning, dock inte med skruvdragare (kul projekt dock) :)

Postad 20 August 2008 - 19:11

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0
I och med att du kör CRT så har du ju möjlighet att köra custom resolution 2,35:1 från PC:n (ibland saknar man barcon), har du testat om det finns justeringsmån för det?

Jag var ett tag inne på att köra 2,35:1 konstant och försöka begränsa skrivbordet på datorn till de pixlarna. Jag fick intrycket att det borde gå att lösa via powerstrip, men la ner det när jag kom på rullgardinslösningen.

Är trots det fortfarande sugen på att testa mrMartins lösning.

Postad 20 August 2008 - 19:56

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0
Jo CRT har ju fördelen utan fast upplösning, så just upplösning/frekvens är inte problemet utan det är just om det går att trycka ihop bilden så långt utan att byta ut delar.

Postad 21 August 2008 - 01:52

Mullvaden83
  • Mullvaden83
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Ni som kör med 2:35 duk.
Kör ni utan text på filmerna eller hur får ni texten att flyttas upp till bilden? Texten brukar ju ligga i den svarta nederkanten på svenska releaser. =(

Postad 21 August 2008 - 06:30

Mars
  • Mars
  • Forumräv

• 752 inlägg
  • 0

Jo CRT har ju fördelen utan fast upplösning, så just upplösning/frekvens är inte problemet utan det är just om det går att trycka ihop bilden så långt utan att byta ut delar.

När jag höll på med barcon och 1080p 50 Hz så stötte jag på något som kallas "porches" i standarden för signalen. Dessa gjorde att bilden hamnade utanför vad som kunde regleras i barcon (det var helt enkelt döda pixlar i änden på svepen. vet inte varför de fanns där, men bandbredden med dessa blev identisk med 60 Hz). Botemedlet mot det var scaler eller powerstrip, Kommer inte ihåg om dessa finns vertikalt, men gör de det så går det ju att ordna.

Postad 21 August 2008 - 08:20

Drexler
  • Drexler
  • Lärjunge

• 336 inlägg
  • 0

Ni som kör med 2:35 duk.
Kör ni utan text på filmerna eller hur får ni texten att flyttas upp till bilden? Texten brukar ju ligga i den svarta nederkanten på svenska releaser. =(

Brukar køra utan text. Kør du via dator kan du flytta texten, men det kræver att du rippar filmen och lægger in den på datorn først. Spelar du sedan upp den i t ex windows mediaspelare så finns dær en meny dær man kan flytta texten och ændra færg och storlek om man så vill. Så vitt jag vet kan man inte flytta texten om man kør filmen direkt från en BD-skiva.

Postad 21 August 2008 - 16:33

Trasan
  • Trasan
  • Veteran

• 2068 inlägg
  • 0

När jag höll på med barcon och 1080p 50 Hz så stötte jag på något som kallas "porches" i standarden för signalen. Dessa gjorde att bilden hamnade utanför vad som kunde regleras i barcon (det var helt enkelt döda pixlar i änden på svepen. vet

Kör redan htpc och powerstrip men jag vet vilket problem du menar.
Problemet är egentligen att ex. HD-DVD, BD spelare etc. har helt galna porch instälningar som funkar utmärkt på LCD/Plasma/etc. men som gör att CRT projjen inte kan kompensera tillräckligt mycket.
Tror det kommer från HDMI spec'en eller något liknande.

Men men, just det är inget problem.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.