Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

B&W vs XTZ

26 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 18 August 2008 - 23:56

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0
Jag har suttit och kollat runt lite på B&W, Dali, XTZ, Infinity.. Men är det nått jag fastnat för så är det faktiskt, tro det eller ej, XTZ...

I slutändan hamnar högtalarpaketen på ungefär samma pris.. jag hade tänkt mig något för runt 20-30k.

Men jag måste erkänna att jag föll plattdask för följande kombination:

Komponenterna, designen, storleken... Sen vill jag ha en matchande center (Dock inte XTZ) samt två bakhögtalare.. möjligt att det blir likadan som ovan på basmodulerna.

Men slänger jag pengarna i sjön om jag välje XTZ eller får jag mer för pengarna om jag väljer B&W med utgången att systemen i slutändan kostar lika mycket?

Med andra ord, är XTZ nått att ha?

Ett nytt slutsteg kan ju tilläggas ska införskaffas till frontsetupen..

Tack!
/Christian

Postad 19 August 2008 - 00:05

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0
Note: Den där frontsetupen går lös på 15900:- + frakt.

/Christian

Postad 19 August 2008 - 07:38

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
Vilken kombo tycker du låter bäst?

Postad 19 August 2008 - 11:14

Unregisteredacf98481
  • Unregisteredacf98481
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
XTZ blir väl typ hyllade i alla test som dom är med i då de har väldigt prisvärda grejer.
Både 99.25 och 99.26 har väl fått toppbetyg i tester, så 99.26 är nog ett kap.
Jag tror du får mest för pengarna om du köper XTZ.

Sen i.o.m. att du tänkt köpa ett helt system så kan du maila XTZ och få ett bättre pris än vad som visas på hemsidan,
står typ längst upp " Är något pris för högt : Klicka här "

Postad 19 August 2008 - 11:18

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Vad hade du tänkt för center ?

Postad 19 August 2008 - 11:48

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0

Vad hade du tänkt för center ?

Jag ska försöka jaga reda på en sådan.. earthquaken är lite intressant :)

eller

Tack för svaren! Jo, jag känner också att man får lite mer för pengarna med XTZ.. visserligen har jag varit nästan 100% på att nästa system skulle bli B&W, men inte nu längre..

Sen ett separat steg till basarna, ett till de matchande 99.26 och ett monosteg till centern.

/Christian

Postad 19 August 2008 - 18:12

hippo6
  • hippo6
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0
Som "Renkorv" säger så glöm inte att maila dom...jag köpte ett helt system därifrån nyss och fick en del rabatt.

Redigerat av hippo6, 19 August 2008 - 18:13.

Postad 19 August 2008 - 18:44

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
XTZ gör riktigt fina högtalare så det är inget budgetskräp! :)

Är själv väldigt nöjd med deras produkter, har kört deras högtalare i över tre år. ;)

Men angående centern så försök att hitta någon som låter så likt de övriga XTZ högtalarna som möjligt för att på så sätt få den bästa klangmatchningen. Bäst är ju dock om du kör med XTZ egna center. :P

Varför vill du ha en annan center btw?

Mvh
AlexanderE

Postad 19 August 2008 - 19:15

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0

XTZ gör riktigt fina högtalare så det är inget budgetskräp! :)

Är själv väldigt nöjd med deras produkter, har kört deras högtalare i över tre år. ;)

Men angående centern så försök att hitta någon som låter så likt de övriga XTZ högtalarna som möjligt för att på så sätt få den bästa klangmatchningen. Bäst är ju dock om du kör med XTZ egna center. :P

Varför vill du ha en annan center btw?

Mvh
AlexanderE

Jag vet att jag borde ha en från XTZ men det handlar om kärlek vid första ögonkastet. Tyvärr lär det väl bli en center från XTZ i alla fall :P

Kul och höra att ni gillar XTZ! Det får mig att känna viss säkerhet vid köp!

/Christian

Postad 19 August 2008 - 19:21

JesperA
  • JesperA
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Nu är väll detta ganska oseriöst men vill man verkligen köpa sådana extremt fula högtalare (ja smaken är som baken så vissa gillar säkert dom), även om dom har gudomligt bra ljud så skulle jag aldrig kunna leva med dom, nu handlar det förvisso inte om mig men :)

Postad 20 August 2008 - 09:22

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0

Nu är väll detta ganska oseriöst men vill man verkligen köpa sådana extremt fula högtalare (ja smaken är som baken så vissa gillar säkert dom), även om dom har gudomligt bra ljud så skulle jag aldrig kunna leva med dom, nu handlar det förvisso inte om mig men :)

Du menar, världens finaste? Efter CM1 och B&W's 700-serie :) :D

Postad 20 August 2008 - 09:47

greenlock
  • greenlock
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0

Du menar, världens finaste? Efter CM1 och B&W's 700-serie :) :)

Ehm... jag var lite inne på xtz ett litet tag, pga rekomendationer härifrån, men dom är för fulsnygga för mig. B&W är klassiska i 600-serien, neutrala och bra, jag skulle aldrig stå ut med något som garanterat skulle skära sig med resten av mitt vardagsrum...

Postad 20 August 2008 - 11:27

Unregistered1331
  • Unregistered1331
  • Veteran

• 1676 inlägg
  • 0
I vissa fall fula, andra hur snygga som helst!

Jag vill bara visa er detta album som säger allt hur högtalaren kan se ut i rätt miljö.. :) En liten hyllning till albumet från mig!
Galleri som visar XTZ's sanna jag!

/Christian

Postad 20 August 2008 - 12:01

theoak
  • theoak
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0
Tyckte inte att dom högtalarna gjorde det rummet spec mkt finare, såg mest stort och klumpigt ut i mina ögon, rummet i sig var riktigt fint men med ett par smidigare högtalare hade det blivit ännu snyggare men det är bara mina 5 cent

Redigerat av theoak, 20 August 2008 - 12:05.

Postad 20 August 2008 - 17:39

hippo6
  • hippo6
  • Beroende

• 1029 inlägg
  • 0

men med ett par smidigare högtalare hade det blivit ännu snyggare men det är bara mina 5 cent

Som XTZ 99.36 då :) Dom hade passat fint i det riktigt snygga rummet.

Postad 20 August 2008 - 18:50

Unregisteredacf98481
  • Unregisteredacf98481
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0
Smaken är som baken, själv tycker jag att t.ex. Ino Audio pi60 har rätt fula men skulle inte tveka en sekund till att placera ett par hemma hos mig. Dock kan man ju bestämma lite själv över färgerna på Ino Audio.
Men som sagt, har ju hellre ett par högtalare som är billiga, ser lite småful ut och låter riktigt bra än ett par skitsnygga högtalare som är dyra och låter lite sämre :)

Postad 20 August 2008 - 19:38

theoak
  • theoak
  • Forumräv

• 514 inlägg
  • 0

Smaken är som baken, själv tycker jag att t.ex. Ino Audio pi60 har rätt fula men skulle inte tveka en sekund till att placera ett par hemma hos mig. Dock kan man ju bestämma lite själv över färgerna på Ino Audio.
Men som sagt, har ju hellre ett par högtalare som är billiga, ser lite småful ut och låter riktigt bra än ett par skitsnygga högtalare som är dyra och låter lite sämre :)

Så rätt, givetvis går ljud före design alla dagar i veckan men med tanke på att det finns tiktigt snygga högtalare som låter sjukt bra så ska man inte behöva välja antingen eller;)

Postad 20 August 2008 - 20:47

Unregisteredacf98481
  • Unregisteredacf98481
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Så rätt, givetvis går ljud före design alla dagar i veckan men med tanke på att det finns tiktigt snygga högtalare som låter sjukt bra så ska man inte behöva välja antingen eller;)

Så sant så, men sen kommer man ju till priserna. Kan ju köpa pizza för det som blir över och sitta och mumsa på när man sitter och lyssnar till de ljuva tonerna ur mina "snik-speakers" :)

Postad 20 August 2008 - 23:32

GhostX
  • GhostX
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0
Vet inte hur den övre delen av XTZs center serie beter sig men om jag vore du skulle jag försöka hitta en center med liknande klang men större spridning. Har endast testat 93 centern dock(!), men en vänlig varning bör vara på sin plats anser jag.

Återkom gärna med intryck och beslut angående centern då jag nog sitter i en liknande situation snart.

Postad 20 August 2008 - 23:38

Fredde321
  • Fredde321
  • Användare

• 249 inlägg
  • 0
NHT Classic Four! =) Finns ett par demokörda för en vettig peng..har haft mina en månad nu och är klart nöjd!

http://www.larsbengt...ter/48/50/1425/

Postad 21 August 2008 - 08:10

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0

I vissa fall fula, andra hur snygga som helst!

Jag vill bara visa er detta album som säger allt hur högtalaren kan se ut i rätt miljö.. :) En liten hyllning till albumet från mig!
Galleri som visar XTZ's sanna jag!

/Christian

Frågan är varför killen har soffan ca 6 meter från en 50" TV. Vill han inte se vad som händer i filmen. :(
Och varför har han dubbla par fronthögtalare. :P
Sen sitter väl TV:n en meter för högt och de gigantiska fönstren bakom soffan måste spegla sig hårt i TV-rutan (fast han kanske har en bra mörkläggningsgarding.
Snyggt annars...

Redigerat av hassesolo, 21 August 2008 - 08:13.

Postad 21 August 2008 - 09:41

Sleeping Sun
  • Sleeping Sun
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Frågan är varför killen har soffan ca 6 meter från en 50" TV. Vill han inte se vad som händer i filmen. :P
Och varför har han dubbla par fronthögtalare. :)
Sen sitter väl TV:n en meter för högt och de gigantiska fönstren bakom soffan måste spegla sig hårt i TV-rutan (fast han kanske har en bra mörkläggningsgarding.
Snyggt annars...

"Avstanden fra TV til sweetspot är ungefär 3.5 - 4.0 meter." enligt ägaren AndreWerdenskrieg... så det så!
Mycket bra bilder men hela rummet ser mycket större ut på bild än i verkligheten antar jag!

Postad 25 August 2008 - 13:54

sprattlas
  • sprattlas
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

"Avstanden fra TV til sweetspot är ungefär 3.5 - 4.0 meter." enligt ägaren AndreWerdenskrieg... så det så!
Mycket bra bilder men hela rummet ser mycket större ut på bild än i verkligheten antar jag!

Haha.. 3.5 - 4 meter. inte en chans. Det har jag och det är knappast hos honom.

Postad 25 August 2008 - 16:06

Unregisteredacf98481
  • Unregisteredacf98481
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

3.5 - 4 meter är längre än vad folk vanligtvis tror, sen så kan ju perspektivet samt optiken göra att det ser längre ut.
Men om vi säger att varje sån där "akustiktavla" eller vad man nu ska kalla dom för (de som hänger på väggen) är mellan 40-50cm, så behövs det alltså ca. 8-10st efter varandra för att dom ska nå fram till soffan.
Kanske lite långsökt men jag tror ni fattar hur jag menar, så om man använder dessa som skala så borde det bli runt 4 meter :blink:

Postad 25 August 2008 - 16:16

JohanOscarPersson
  • JohanOscarPersson
  • Användare

• 201 inlägg
  • 0

3.5 - 4 meter är längre än vad folk vanligtvis tror, sen så kan ju perspektivet samt optiken göra att det ser längre ut.
Men om vi säger att varje sån där "akustiktavla" eller vad man nu ska kalla dom för (de som hänger på väggen) är mellan 40-50cm, så behövs det alltså ca. 8-10st efter varandra för att dom ska nå fram till soffan.
Kanske lite långsökt men jag tror ni fattar hur jag menar, så om man använder dessa som skala så borde det bli runt 4 meter :blink:

Exakt. Något som sprattlas inte tänkte på.

Postad 01 September 2008 - 09:39

spacebot
  • spacebot
  • Beroende

• 1411 inlägg
  • 0
Så hur blev det köpte du det fina XTZpaketet? Vilken center blev det?

Postad 04 December 2008 - 19:57

AndreWerdenskrieg
  • AndreWerdenskrieg
  • Användare

• 161 inlägg
  • 0

Före med det oppsettet som är avbildet lengre oppe i her var avstanden til sweetspot ungefär 4.0 meter.
Nu er avstanden 2.0 meter eftersom jag har flyttat sweetspot lengre frem.
Bildene er tatt med ett vidvinkelobjektiv og kan derfor ljuga litt.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.