Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Är EU versionerna strippade på ljudet ?

10 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 August 2008 - 07:36

Razoooor
  • Razoooor
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0
Hej !

När jag började jämföra amerikanska filmer mot motsvarande EU versionerna,
så noterade jag att EU versionerna verkar vara strippade på typ DTS-MA ljud-
spåren mm. Istället verkar det mesta dels bara finnas DTS 5.1 ljud på EU - filmerna ?

Kan det verkligen vara så ?

Postad 19 August 2008 - 08:19

Unregistered577c6879
  • Unregistered577c6879
  • Mästare

• 2986 inlägg
  • 0
Ibland är det så. Ofta pga att det är fler dubbade spår på våra eu-skivor.
National Treasure får tex enbart ett TrueHD-spår när US har PCM osv...

Redigerat av Unregistered577c6879, 19 August 2008 - 08:20.

Postad 19 August 2008 - 08:41

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Fast Dolby TrueHD är inte sämre än LPCM så det är ju ingen försämring. :)
Det finns ett fåtal filmer som saknar HD-ljud i Europa trots att det finns på USA-utgåvorna och i enstaka fall råder det omvända förhållandet (extremt sällan men Flags of Our Fathers är ett exempel där svenska utgåvan har HD-ljud och den amerikanska saknar detta).

Postad 19 August 2008 - 19:13

Razoooor
  • Razoooor
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Fast Dolby TrueHD är inte sämre än LPCM så det är ju ingen försämring. :)
Det finns ett fåtal filmer som saknar HD-ljud i Europa trots att det finns på USA-utgåvorna och i enstaka fall råder det omvända förhållandet (extremt sällan men Flags of Our Fathers är ett exempel där svenska utgåvan har HD-ljud och den amerikanska saknar detta).

Jag glutta igenom Webhallens film sortiment och kollade på egenskaperna. Där var i alla fall 95% vanlig
DTS 5.1. Kan iofs vara bristfällig fakta på filmerna.

Sedan är det möjligt att nyare filmer från 2007-2008 kommer med DTS-MA.

Ja ja, det är väl bara att ha tålamod. Tog ju ett tag innan DVD:n verkligen kom in i folkhemmet.
Under den tiden minns jag att EU (och speciellt svenska) DVD filmer var av usel kvalitet i början.
Mycket DTS 2.0 etc.

Postad 19 August 2008 - 19:37

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Kollla igenom blu-rayfilmerna på prisjakt så ser du att de flesta har HD-ljud. Oftast LPCM, eller DTS-HD MA men även Dolby True HD är vanligt och DTS HD förekommer.

Postad 19 August 2008 - 19:59

Svante Skoog
  • Svante Skoog
  • Guru

• 6891 inlägg
  • 0
Webhallen och även Discshop är bra usla på att skriva ut lossless spåren.
Det är bara en handfull med titlar som har råkat fått ett lossy spår jämfört med US utgåvan. Och då är det typ Nordisk film eller liknande som slarvat med första releasen av titlar.

Postad 24 August 2008 - 21:56

Tomanista
  • Tomanista
  • Veteran

• 2396 inlägg
  • 0

Mycket DTS 2.0 etc.

Nevvah!

På Discshop kan man iaf kolla på baksidan och se vad det står (om dom fått in filmen) och utgivaren inte gjort fel.

Postad 25 August 2008 - 20:42

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Under den tiden minns jag att EU (och speciellt svenska) DVD filmer var av usel kvalitet i början.
Mycket DTS 2.0 etc.

Kan du nämna en film som har DTS 2.0 som enda ljudspår?

Postad 26 August 2008 - 07:29

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

• 1482 inlägg
  • 0
Han kanske menar DD2.0 som inte är ovanligt på äldre filmer? Såg First Blood igår på dvd med det trista ljudet.. Bara det motiverar ju Blu-rayboxen med DTS-HD lud. Även om jag inte kan spela upp HD-ljud så får jag ju DTS, som är ett rejält lyft mot DD5.1. För att inte tala om lyftet från DD2.0 :)

Måste bara tipsa här också om att kolla in Richard Crenna som överste Trautman. Den skådespelarinsatsen får Sylvester Stallone att framstå som Marlon Brando i jämförelse!

Postad 31 August 2008 - 22:43

hd-fan
  • hd-fan
  • Lärjunge

• 480 inlägg
  • 0
Retar upp mig ganska rejält då BluRay-skivor tas in av distributörer som (Läs SF mfl):

- Försenar. Man får vänta i "evigheter" på att utgåvan kommer ut i Sverige.
- Fördyrar. Höjer priset rejält.
- Sänker kvalitén. Till och med kapar bort originalljudet eller förändrar ljudets egenskaper.

Ett exempel: 3:10 to Yuma. Versionen som kan köpas från Axelmusic har PCM 7.1 (underbart) och
kostar SEK 148. Den svenska distributören, SF, Tjofsar ihop ljudet till DTS 6.1 HD och tar SEK 249 för den
på Discshop. Det finns värre exempel, men jag orkar inte plocka fram dem ikväll. Kommer inte ihåg
vilken film det var, men på askens baksida stod det att det skulle vara PCM-ljud. På skivan fanns det
dock bara DD 5.1. Så ibland hjälper det inte ens att vara uppmärksam.
Jag anser att det borde alltid finnas PCM-ljud på skivorna. Det är grunden. Sen gör det inget
man lägger dit annat (onödigt) ljud. Det är väldigt förvirrat och onödigt processande och
bitjonglerande med all dessa sk. HD-ljud. Jo, det är ju ett syfte: Att hålla DTS och Dolby under
armarna med licenspengar ... eller ... :P Och alla spelare som alla skall oroa sig om
de klarar det ena eller det andra ljudet!!

Skall det vara på det här sättet? .... Sverker? :blink:

God Natt
:D

Postad 02 September 2008 - 14:50

hankmander
  • hankmander
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
The Prestige har bara dolby digital i svensk utgåva. hd-ljud i den amerikanska.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.