Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Nybygge av HTPC

9 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 August 2008 - 10:01

Rikardo_
  • Rikardo_
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Hej, jag tänkte äntligen slänga mig på ett försök att få ihop en bra htpc. Har byggt många lådor innan fast av "game" sorten. Så lite brist på kunskap är det när det gäller filmvisning och HD. Min fråga är då vad jag ska satsa på för moderkort. Ska man välja ett med integrerat grafikkort eller inte om man ska ha tillgång till dagens blue ray på bästa sätt? Lådan jag tänkte köra är ju den som verkar vara den klassiska "Antec Fusion Silver 430W mATX".
+ ska jag köpa ett separat ljudkort eller nöjer man sig med det som finns på moderkortet?
Det jag vill veta är alltså:
Vilket moderkort?
Med eller utan grafik?
(om utan) Vilket grafikkort?
Ljudkort eller inte?

Tackar på förhand/ Rikard

Redigerat av Rikardo_, 19 August 2008 - 10:03.

Postad 20 August 2008 - 21:50

Maarts1
  • Maarts1
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hej, har ingen erfarenhet av miniAtx men jag tycker att det interna ljudkortet räcker gott och väl. Men däremot skulle jag satsa på ett bättre grafikort än det inbyggda och sen en dubbel kärning processor. Hade en enkel förut men efter att jag hade gått över till dual core så var det som natt och dag vid filmvisning av HD filmer. Sen att man installerar 2-4 gig ram-minne i datorn beroende på vilken typ av operativsystem man kör. Jag kör vista 64-bitars versionen och jag har 3 gig ram i min dator och det funkar väldigt bra, vissa rekommenderar 4 gig när man kör vista 64 men för mig flyter det på väldigt bra med allt. Sen om du skall spela in tv program eller lagra filmer på datorn som jag så är det bra om man har mycket hårddisk i burken. Jag har lagt in alla dvd filmer på min burk och har också mycket HD material och det tar plats.

Mvh,
Stefan M

Postad 20 August 2008 - 21:59

Maarts1
  • Maarts1
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hej igen. Glömde skriva vilket grafik kort jag använder och jag kör ett Asus GeForce 8600GT 256MB GDDR3 Silent. Den kostar runt 600-700 kr och jag är väldigt nöjd med det kortet, räcker gott och väl för HD filmer och sen är det fläktlöst, man vill ju ha en dator som låter så lite som möjligt ju. :)

//Stefan M

Postad 22 August 2008 - 14:43

Rikardo_
  • Rikardo_
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Exakt:) Använder mig av Asus GeForce 8600 gts på min stationär och är mycket nöjd med den. Har läst runt en del och hittat Gigabyte GA-MA78GM-S2H som skulle vara en bra lösning. Men som fan av intel så känner jag mig lite skeptisk mot detta kort då det använder sig av amd. Och är det verkligen så bra med denna integrerade grafikkrets som finns i detta ( tror det var 780G den hette). Vill gärna liksom inte ha några problem och gärna inte behöva uppgradera datorn på ett tag. Har en liten jävul som säger att ett externt grafikkort känns säkrare än inbyggt samt att intel ger bättre prestanda mot hd med sina core 2 prossesorer. Säg om jag har fel.

Postad 22 August 2008 - 14:47

Unregistered7beef5b5
  • Unregistered7beef5b5
  • Användare

• 135 inlägg
  • 0
Tja!

Jag kör med Gigabyte GA-MA78GM-S2H och det är helt klockrent, använder mig av den inbyggda grafiken.
Ca. 10-15% cpu last vid hårdvaruavkodning av SVT HD osv.

Postad 22 August 2008 - 17:49

Rikardo_
  • Rikardo_
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Det låter ju inte fel. Vad har du för processor till den? Har du provat någon film i 1080p? Tack för att du svarar ^^

/R

Postad 23 August 2008 - 23:37

Rikardo_
  • Rikardo_
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Är det någon förresten som har någon erfarenhet av Intel DG45ID moderkortet. Har sett det på sina ställen på internet och det ser intresant ut. Har dock inte hittat några forumtrådar där någon har testat detta kort.
Någon aning?

Postad 24 August 2008 - 11:37

teqnet
  • teqnet
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Jag har hört att Intels G45 inte hanterar 1080p24 så bra.

Jag tänkte slänga ihop en HTPC av dessa delar:

1 st Asus GeForce Extreme N8500GT Silent Magic/HDTP 512MB (Grafikkort (PCI-Express))
1st Asus P5QL Pro (Moderkort - Intel Socket 775)
1st Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz Box (CPU (Intel Socket 775))
1st Kingston HyperX DDR2 PC8500/1066MHz SLI-ready CL5 2x1GB (DDR2-minnen)
1st Xilence 480W (Nätaggregat - ATX)

Har provat NVidias grafik på en annan HTPC och det har funkat bra med 24p.

Detta paket går loss på runt 3500 kr, men då saknas HDD.

Är det någon som ser några problem med denna kombination?
Mer RAM kan man väl lägga till senare om man vill?

Postad 01 September 2008 - 07:53

Aengeln
  • Aengeln
  • Wannabe

• 24 inlägg
  • 0
Jag är också inne på en ny HTPC. Paketet ovan hade varit intressant, dock planerar jag att utöka det med en DVT-tuner.

Kärnfrågan är ju om den uppsättningen klarar HD-material. I första läget blir det nog bara en vanlig DVD-ROM, men jag vill ju kunna bygga ut med en Blu-Ray spelare sedan.

--A

Postad 06 September 2008 - 23:31

dagun
  • dagun
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Exakt:) Använder mig av Asus GeForce 8600 gts på min stationär och är mycket nöjd med den....

Hej jag köpte ett fläktlöst MSI GeForce 9500GT 512MB DDR2 som har HDMI kontakt direkt utan adapter och en intern sladd för att koppla till moderkortets SPDIF stift vilket skickar digitalt ljud genom HDMI-kabeln (funkar om moderkortet har SPDIF-stift, vilket mitt hade) Detta kort funkar klockrent mot min Bravia full HD i upplösningen 1080P. Kör Mediacenter från Vista och spelar några 3D spel i full 1080P upplösning. Rekommenderas.

/dagun

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.