Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

förslag på grymt bra referensmusik

24 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 August 2008 - 12:21

HOTDOG2004
  • HOTDOG2004
  • Lärjunge

• 488 inlägg
  • 0
som rubriken lyder så vore det kul att höra vad ni väljer för cd-skivor när ni ska lyssna på för er nya högtalare. Alt. verkligen höra vad ert eget sys "går för"

Postad 19 August 2008 - 12:43

Callekl
  • Callekl
  • Användare

• 221 inlägg
  • 0
Dire Straits är ju en stående klassiker.

Postad 19 August 2008 - 13:33

Mr_Empa
  • Mr_Empa
  • Veteran

• 1742 inlägg
  • 0
Finns flera bra trådar om detta i musikforumet. :)

Redigerat av Mr_Empa, 19 August 2008 - 13:33.

Postad 19 August 2008 - 13:35

lille_man
  • lille_man
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Några väl valda Telarc skivor, gärna med Erich Kunzel och Cincinatti Pops, för att kolla dynamiken.
De flesta av Telarcs skivor håller annars en hög och jämn kvalitet, även deras jazzskivor.

Seriösare skivor blir oftast olika körskivor från Gimell Records, helt otrolig ljudkvalitet på de flesta av dera skivor med både bredd och djup i ljudbilden.

"Vanligare" musik så blir det väl en del Dire Straits som föregående talare skrev om, eller varför inte Traffic's "Long way from home".

Annars kan jag rekommendera Mary Black's "No Frontiers", underbar röst, bra dynamik på skivan, skön musik, mycket akustiskt men även en del elektriskt på gitarrsidan.

Postad 19 August 2008 - 13:46

Pelle J
  • Pelle J
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Såg att ni var inne på Dire Straits, vilket snabbt leder till Mark Knopflers skivor, som enligt mig har ett suveränt ljud att testa ljudsystemet sitt...

Sen har Mike Oldfield en del skivor som funkar rätt ok som referensmusik...

Redigerat av Pelle J, 19 August 2008 - 13:50.

Postad 19 August 2008 - 14:12

Unregistered9b54f378
  • Unregistered9b54f378
  • Forumräv

• 721 inlägg
  • 0
Nils Lofgren, Acoustic Live. Väldigt bra musik också!

Men, viktigast är att också ha dåliga inspelningar att lyssna med! (vassa diskanter, lyssningströtthet osv avslöjas annars inte så lätt...)

Postad 19 August 2008 - 14:46

Unregistered213ea8d0
  • Unregistered213ea8d0
  • Lärjunge

• 407 inlägg
  • 0
Madonna o michael jackson har gjort riktigt mycket bra musik, o skivorna brukar i regel vara mycket väl inspelade!

Annars är de som de sägs, mark knopfler / Dire straits, gärna i XRCD format, RIKTIGT mycket bättre kvalité! :)

Annars så..Eagles - Hell freezes over? Den låter bra tycker jag ;)

Sen en samling jag köpte för rätt länge sedan, minns inte EXAKT va den hette, men ALR JORDAN (högtalar tillverkaren) Har/hade en Guldskiva med diverse gitarrmusik, o den rullar ofta, grymt bra! Har rippat in den i datorn med...

Även en samling som man fick med om man köpte en tagMclaren förstärkare/cd som ja inte vet vad den heter, men kan heta bara typ tagMclaren, oxå massa bra i hög kvalité!

Sen finns de ju musik som inte är "perfekt" inspelat o sånna saker, men som är ett ###### driv i,o som man gillar o testar med bara för att de som de finns nån glädje i systemet! Exempel: YELLO - baby skivan, Nåra låtar med Lindsey Buckingham, AC/DC - stiff upper lip skivan, back in black osv.

Är man lagd åt RnB / rap osv så Funkar destinys child (stavning? ) för de var riktigt BRA på sin tid, mycket tingeltangel o grejjer i ^^

Postad 19 August 2008 - 18:06

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0
Allt med Diana Krall men fraförallt Live in Paris.
Allt med Sophie Zelmani
Allt med Katie Melua
Anna Ternheim osv osv.

Postad 19 August 2008 - 18:47

AlexanderE
  • AlexanderE
  • Guru

• 4905 inlägg
  • 0
Måste bara instämma en del föregående inlägg med Dire Straits och Mark Knopfler. Det är verkligen musik i världsklass! ;)

Flyttar tråden till Musik där den hör hemma.

/sådär nu är den flyttad bara att skriva på! :)

Mvh
AlexanderE

Redigerat av AlexanderE, 19 August 2008 - 18:53.

Postad 19 August 2008 - 19:28

Unregistered94d65f28
  • Unregistered94d65f28
  • Lärjunge

• 332 inlägg
  • 0
Mark Knopfler tycker jag inte har speciellt bra ljud (i a f inte hans senare album) men visst Dire Straits låter lite renare...

Postad 19 August 2008 - 20:07

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Det beror på. Om man ska testa högtalare, eller andra komponenter, så bör man hitta musik som inte låter likadant på alla anläggningar. En sak som brukar skilja stort mellan bättre och sämre anläggningar är återgivningen av soundstage, rummet där musiken spelades.

Således bör man hitta inspelningar som är gjorda live med ett fåtal mikrofoner där det finns mycket rumsinformation. Många klassiska inspelningar uppfyller dessa krav. Om man väljer en inspelning med stråkar, piano, blås och sång så kan man också testa hur pass naturtroget instrumenten återges.

Man bör också testa med snabb och komplex musik med stort dynamisk omfång. Tools skivor är utmärkta exempel på det.

Sedan är det viktigt att använda representativa skivor ur ens egen anläggning. Det viktigaste är ju att den musik som man spelar oftast låter bra i anläggningen. Själv demar jag aldrig med Dire Straits, till exempel. Eftersom jag aldrig lyssnar på dem är det oväsentligt hur de låter i min anläggning.

Om man väljer tre låtar som är representativa för det ovanstående så har man tillräckligt med material för att testa högtalare. Om man använder fler låtar blir det bara svåröverskådligt.

När man ska testa sin egen anläggning så är det nog bra att köpa en samlingsskiva med audiofilmusik.

Postad 19 August 2008 - 22:09

Unregistered1483
  • Unregistered1483
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
Frågan är väl om man ö h t bör lyssna på nya anläggningar med "grymt bra referensmusik", Sophie Zelmani, Anna Ternheim mfl som nämns i tråden låter väl vackert på det flesta anläggningar. Det blir mer intressant om man tar något som är knepigt för utrustningen att spela. En sådan låt är Appollo Fourty Fours: "Heart Go Boom", från Getting High On Your Own Supply (1999).

Ful-ragga med zynthtrummor och baspålägg. Tar mkt kraft för förstärkaren att återge och är därmed avslöjande.

Postad 19 August 2008 - 22:37

lejontim
  • lejontim
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Jag tycker att fler låtar än tre nästan är tvunget men problemet är som du säger chris att det kan bli lite svåröverskådligt och det brukar sluta med att jag spelar möjligen fyra av dessa låtar men det är bra att ha alternativ.

Eftersom jag lyssnar på väldigt många olika genrer känns det som jag vill ha ett exempel från nästan varje genre.

Så här ser min brända referensskiva ut:

Till klassiskt kör jag beethovens 9:a, den sista satsen då jag kan denna in och utantill och för att där finns både solist och körstycken. Karajans inspelning 77 från är mkt välproducerad. Eftersom jazz och klassikt nästan har samma dynamik förutom själva antalet intstrument har jag ingen jazz med på skivan.

Sen har jag även med en aria från mozarts figaros bröllop där en kvinna sjunger, för att höra hur högtalaren klarar höga röster.

Till välproducerad rock kör jag "good times, bad times" med zeppelin och floyds intro till dark side of the moon, ny rock brukar vara fruktansvärt komprimerad, dessa låtar har bättre och mer öppen ljudbild.

Som represantant för dåligt producerad eller skrammelrock rock har jag hendrix vodoo chile

Till sist för att kolla fysiken på högtalaren har jag hot chips boy from school och system of a downs byob, mycket bas.

Tool har jag kört ett par ggr, fungerar mkt bra för kolla kraft och finess hos en högtalare.

Postad 20 August 2008 - 01:01

Faprod
  • Faprod
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0
Jag säger samma som jag brukar göra i dessa sammanhang:

Toto - I Will Remember (Tambu, 1995)
Toto - Slipped Away (Tambu, 1995)

Marillion - Kayleigh (Misplaced Childhood, 1985)

The Red Thread - Wax Museum (Ship in the Attic, Birds in the Subway, 2005)

Michael Jackson - Beat It (Thriller)
Michael Jackson - Billie Jean (Thriller)

Giant - Stay (Time To Burn, 1992)

Glenn Hughes - The Only One (From Now On, 1994)
Glenn Hughes - Lay My Body Down (From Now On, 1994)

Chris Jones - No Sanctuary (Roadhouses & Automobiles, 2003)

Frank Black - St. Francis Dam Disaster

Redigerat av Faprod, 20 August 2008 - 01:02.

Postad 21 August 2008 - 07:52

lille_man
  • lille_man
  • Användare

• 109 inlägg
  • 0
Faprod/
Bara som en liten parentes vill jag nämna att en svensk tidning mätte dynamikförhållandet på en del välkända CD-skivor på 80-talet och Michael Jackssons "Thriller" hade den "enorma" dynamiken om hela 7 (sju) decibel.

Men även om skivan har så dålig dynamik så låter den ändå bra (?), eller ska man säga kul?

I samma tidning visade det sig att många CD-skivor av modernare snitt (pop/disco) var rejält beskurna i basen och en hel del hade i stort sett ingen information under 70 hz.

BTW, tidningen jag pratar om är "Elektronikvärlden".

Postad 21 August 2008 - 16:42

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Om man behöver fler än tre låtar så är det bara tecken på att man inte har valt rätt låtar. Tanken är inte att testa hela sin skivsamling på högtalaren, utan att testa högtalaren med hjälp av rätt valda låtar. Om man till exempel ska testa 4 par högtalare med 3 låtar tå blir det minst 12 byten à 5 minuter = 1 timme minst och man lär inte komma ihåg hur alla bytena lät heller.

Om man bara har ett högtalarpar som man vill testa under längre tid så är det bästa att spela hela och välkända CD-skivor som vanligt så bygger man sig långsamt en bild av hur högtalaren låter.

Om man sitter och tänker att man måste höra hur den och den låten låter så testar man inte högtalaren utan musiken.

Postad 21 August 2008 - 17:31

lejontim
  • lejontim
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
chris vi är nästan aldrig överens, men det intressanta är vilka låtar du brukar välja?

Sen måste jag säga att det intressanta är ju hur musiken låter på högtalaren, inget annat är av intresse. Det finns ju högtalare som skitbra på akustisk musik men senare inte kan hantera fysiken som krävs för att kunna återge fysisk rock, detta måste ju testas. Sen att välja en låt med dålig inspelning är även det tvunget då många av mina skivor inte håller högsta klass på inspelningen.

Redigerat av lejontim, 21 August 2008 - 17:36.

Postad 21 August 2008 - 17:39

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0
Vid vadl av skiva är det jäkligt vanskligt att inte hamna i fällan av sin favvomusik. När jag testar skivor brukar jag söka fram informationen i återgivningen som visar hur inspelningen gjordes. På ett lite roligt sätt se om man kan höra vilket eko som användes, vilken modell på kompressorn mm. Detta är en arbetsskada kanske. Men ju mer jag kan höra av detta i en anläggning desto neutralare är den. Sist men inte minst om jag har funnit det jag söker så måste högtalarna givetvis låta skönt med inlevelse och sväng. Just svänget är för mig viktigt samtidigt som jag vill ha det som nämnts tidigare.

Så, jag brukar använda mig av Cee-Lo´s första soloplatta "Cee-Lo & His Imperfections för den otroligt perfekta kontroll han har i hela produktionen! Joe Cocker "Jamaica Say You WIll" för det råa och ibland vassa ljudet. Jan Johansson "Jazz på Svenska" för att se om det grumlar ihop sig helt i ljudbilde. Stan Gets & Ken Barron "People TIme" för dess galet stora dynamik i saxofonen som gör att ovana lyssnare hoppar till. Rebecca Pidgeon "The Four Mary´s för dess härliga naturliga rumsresonanser i kyrkan. Meshuggah "Contradictions Collaps" för den helt underbara raka och absolut stenhårda och torra metall de gör, kanonmusik!!! Som sagt, ju fler man nämner desto fler att inte glömma.

När man väl själv har funnit dessa högtalar man vill ha, så tar man helt sonika med damen och valfri skiva från Stockfish Records. Så är saken klar!!!

Lycka till.
/Micael

Postad 21 August 2008 - 17:54

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Jag väljer olika skivor olika gånger beroende på vad jag lyssnar efter. När jag byter högtalare brukar jag identifiera vad det är som jag inte gillar med mina gamla högtalare och bestämma mig för de egenskaper som jag vill ha hos de nya. Sedan väljer jag låtar som ska testa just de sakerna.

Postad 22 August 2008 - 09:41

lejontim
  • lejontim
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Chris du kör elektrostater va? Martin Logan?

Hur är dessa på att återge rock?

Postad 22 August 2008 - 17:25

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Final Sound, som spelar rock riktigt bra. De har en väldigt detaljerad och vältajmad återgivning som ger ordentligt klös i gitarrer och trummor. Basen sköts av sub. Fast när jag vill spela rock riktigt högt så gör jag det på mina Canton RC-L, mest för att jag inte vill att mina paneler ska gå åt fanders.

Postad 25 August 2008 - 19:17

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
Angående Dire Straits / Mar Knopfler, så är det långt ifrån alla skivor/utgåvor som låter bra.

De två senaste skivorna "All the road running" och "Kill to get crimson" är söndermastrade och bör undvikas.
Likaså samlingsskivan "Dire Straits & Mark Knopfler - Private Investigation". Inte lika illa, men dynamiken är ett
skämt jämfört med originalutgåvorna.

Samma sak gäller "On Every Street" från 1992. Den första remastern kom 1996, och har klart sämre dynamik än
originalet.

Brothers In Arms... första utgåvan är tveklöst den bästa (lite svår att få tag på men det går).

Postad 18 January 2011 - 22:53

Unregisteredf944e219
  • Unregisteredf944e219
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Jan Johansson - Visa från Utanmyra är en grrrrrrymt bra referens låt, piano och bas, grym kombination.

Postad 18 January 2011 - 23:01

Unregisteredb27a28b7
  • Unregisteredb27a28b7
  • Veteran

• 2307 inlägg
  • 0

Jan Johansson - Visa från Utanmyra är en grrrrrrymt bra referens låt, piano och bas, grym kombination.

Hmm, från vilken skiva då?
Visst jag vet vilken låt det är men retar du/er inte väldigt mycket av allt brus?
Har inte hört någon version på denna utan brus än.
Blir gärna rättad här för jag gillar låten.

Postad 30 January 2011 - 13:10

MKarlsson74
  • MKarlsson74
  • Guru

• 6366 inlägg
  • 0
Brus = bra, då har man inte brusreducerat den.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.