Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Infocus X10 vs Benq w5000

30 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 August 2008 - 16:51

tantanx
  • tantanx
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Har suttit på samma gamla benq pb6200 sen 2004, den lämnar ju en del att önska om man säger så, och det har blivit dags att köpa en full-hd.

DLP är mer eller mindre ett krav, har aldrig sett en regnbåge hela mitt liv, eller några andra nackdelar med DLP överhuvudtaget. Så LCD känns som en gamble i mitt fall.

Var nära att köpa w9000 förra hösten, men finanserna sprack, och då känns ju w5000 som ett naturligt alternativ i dagsläget. Upptäckte dock X10 till min fasa då jag trodde w5000 skulle vara det givna alternativet, och nu vet jag varken ut eller in. Hittar dessutom inte så mkt info om x10, inte ens på projectorreviews.com

Det jag vet är:
w5000
+ Bra kontrast
+ lens shift
+ dammfilter
+ bra med ingångar

- sjukt stor
- ljudnivå (dock i princip knäpptyst i jmf. med min nuvarande dammsugar-projektor)
- ingen dvi/vga, för att koppla in laptop tillfälligt eller dyl
- Endast hdmi 1.2
- Tung 9,6kg

X10 vet jag som sagt inte så mkt om, hur står den sig i kontrast, skärpa och ljudnivå mot benqen?
+ DVI/VGA
+ HDMI 1.3
+ Endast 6,4kg

- Få ingångar
- Högre ljudnivå än w5000

Jag bor i norge så jag kan få w5000 för ungefär 15000sek, dvs samma som x10. Så priset spelar ingen roll.

Vad skulle ni valt, och framförallt varför?

Tack på förhand

Postad 19 August 2008 - 22:14

magnusåhlin90
  • magnusåhlin90
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
X10 helt klart i mitt fall,
vad har du för behov?

Postad 19 August 2008 - 23:29

tantanx
  • tantanx
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
magnusåhlin90, kan du specificera varfør du helt klart skulle vælja X10:an?

Hursom helst, jag kommer flytta till december och vet ju naturligtvis inte hur næsta lægenhets vardagsrum kommer se ut. Ett som ær sækert ær dock takmonterat och ~90"+ ramspænd duk. Ljusførhållanden regleras med rullgardiner, dock kommer inte taket målas svart, væggarna tapetseras med svart sammet eller något i den stilen. Rummet ska fortfarande fungera som vardagsrum, med arbetshørna nær det inte ær film tajm.

Min kænsla av bægge projektorerna mot varann ær dock att Benq:en ær ett mer solitt bygge, mer high-end, bættre optik, dammfilter osv... X10:an kænns mer som man førsøkt maximera prestanda før pengarna, dvs sparat in pengar på kringfunktioner som lens-shift, fler HDMI portar o dyl.

Detta får mig osøkt att tænka på ev. skillnad i byggkvalitè projektorerna imellan, ær det någon som har hunnit skapa sig en uppfattning om dessa två modeller skiljer sig på den fronten?
Eller mer generellt hur Infocus står sig mot Benq i just kvalitè och hållbarhet?

Min nuvarande gamla arbetshæst ær ju en benq som rullat sen 2004 utan lampbyte, trots långt øverstigen brinntids-ræknare, och fungerar felfritt. Ænda som slitits ær flæktarna som numer låter som dammsugare.

Den nya projektorn kommer matas från en dator eller en PCH/tvix, ev också en PS3 så småningom. Dock kommer den primært anvændas till film och inte till spel.

Redigerat av tantanx, 19 August 2008 - 23:31.

Postad 20 August 2008 - 07:44

maximm
  • maximm
  • Guru

• 4105 inlägg
  • 0
Jag har tittat på båda sida vid sida, och ja, de är rätt likvärdiga. Den största skillnaden tycks vara att benqn känns lite plattare, och därmed lite mr klassiskt filmisk i bilden, medan X10an är lite mer kräm i trycket och ger en större 3D-närvaro.

Finns ingen egentligen vinnare mellan de två (om de kostar lika mycket), så ska du kunna bestämma dig får du nog ta dig ut och jämföra.

Postad 20 August 2008 - 08:03

Unregistered10ecfd50
  • Unregistered10ecfd50
  • Lärjunge

• 357 inlägg
  • 0
X10an för hög Db samt endast 4x spinn vilket leder till mer regnbågar.
Benq 5000 tror jag inte fixar 24hz.(är inte säker men den jag såg hackade lite men kan bero på källan)
/ML

Redigerat av Unregistered10ecfd50, 20 August 2008 - 17:53.

Postad 20 August 2008 - 17:17

ljud
  • ljud
  • Forumräv

• 847 inlägg
  • 0
Jag har själv X10 och är väldigt nöjd. Dök på en recension idag: http://www.avforums....?...26&pageid=1

Postad 20 August 2008 - 20:29

tantanx
  • tantanx
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Ojoj, det här är svårt, har läst mer om bägge projektorerna nu, det är ju lite svårt att jämföra eftersom recensionen på X10 är skriven nyligen och w5000's recension är ett par månader gammal. Dessutom är dom gjorda oberoende av varann och jämförs inte ens i respektive recension.

Kan inte riktigt komma ifrån känslan att w5000 är ett bättre bygge, med lens-shift, dammfilter och lyxigare optik samt zoom och skärpa från fjärren.

Ska försöka gå och kolla på X10 på hifi-klubben här i Oslo, men det verkar inte som någon har demo på w5000 här i Oslo.

Sen undrar jag lite allmänt hur stort det är med HDMI 1.2.1 vs. HDMI 1.3? Vet att deep-color stöds och sen är det väl HD-ljudet också, men vilken nytta kommer jag ha av detta i min projektor? Finns det fler viktiga skillnader mellan de olika profilerna?

Postad 22 August 2008 - 11:33

RiddareRocco
  • RiddareRocco
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Sitter själv med exakt samma val. Tycker att infocusen är grymmt mycket snyggare och kommer smälta in i rummet bättre, men den låter ju som en damsugare jämfört med benqen. Har vart och jämfört båda bildmässigt, men det var lite fel förhållande eftersom benqen visades på 160 tums duk och x10 på 90 tum och ändå känndes dom likvärdiga i bild. Så det känns ju som benqen kommer att vara vassare när det är samma bild yta. Det enda som stör mig med den är att den är så ful:P

MVH Henrik!

Postad 22 August 2008 - 11:39

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0
Skulle vilja påstå att X-10 ger en bättre bild än W5000, detta säger jag som ägare av W9000...

Dessutom är nog X-10:an mer lämpad för 160" än W5000.

Postad 22 August 2008 - 11:46

RiddareRocco
  • RiddareRocco
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Okej... Tack för hjälpen.... Nu blev det ju lite krångligt här. Hade ju nästan bestämmt mig för bengen, men när du säger så blir man ju tveksam. X10 hade ju lite bättre tryck i bilden, men jag tänkte att det berodde på att den var på en mindre skärm. Är det någon mer som tycker att x10 ger bättre bild? Var som sagt svårt att jämföra när den ena hade 160 tum och den andra 90 tum. Själv kommer jag ha runt 90 tum. Har även hört att man måste ha en bra bildprocessor för att det ska bli bra med x10? Stämmer detta? Kommer det räcka med min dator och ps3 som jag kommer koppla den till? Blev många frågor nu:P

MVH Henrik!

Redigerat av RiddareRocco, 22 August 2008 - 11:47.

Postad 22 August 2008 - 16:20

ljud
  • ljud
  • Forumräv

• 847 inlägg
  • 0
En PS3 ska väl duga alldeles utmärkt!

Postad 22 August 2008 - 16:57

RiddareRocco
  • RiddareRocco
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Aa får hoppas det iaf. Hur är det om man kopplar den till datorn då? Finns det några andra projektorer som ligger i samma pris klass och som har bra bild? Skulle nämligen vilja köpa en nu. Orkar inte hålla på och jämföra allt för mycket till. Tror jag blir nöjd vilken jag än tar, men det känns lite meningslöst om inte benqen är bättre än x10 när den kostar 6000kr mer. Tack på förhand :P

MVH Henrik!

Redigerat av RiddareRocco, 22 August 2008 - 17:01.

Postad 22 August 2008 - 17:59

tantanx
  • tantanx
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Aa får hoppas det iaf. Hur är det om man kopplar den till datorn då? Finns det några andra projektorer som ligger i samma pris klass och som har bra bild? Skulle nämligen vilja köpa en nu. Orkar inte hålla på och jämföra allt för mycket till. Tror jag blir nöjd vilken jag än tar, men det känns lite meningslöst om inte benqen är bättre än x10 när den kostar 6000kr mer. Tack på förhand :)

MVH Henrik!

Beställ den från norge riddarn' Då får du den för 15000sek. kostar 12990nok på nettdata.no, i alla fall om det är enbart priset som avgör.

Själv ska jag ner till hifiklubben och kolla på X10 imorgon, har inget direkt att jämföra med förutom w9000 som jag såg i höstas, men det blir ju svårt att jämföra när man inte ser dom uppställda mot varann, eller när det gått 9mån emellan. :P

Postad 22 August 2008 - 18:36

Unregistered10ecfd50
  • Unregistered10ecfd50
  • Lärjunge

• 357 inlägg
  • 0
Kolla ljudnivån på x10an innan du bestämmer dig.
Ryktet säjer att det kommer en ny mjukvara till w5000 så at den fixar 1080p/24hz.
Jag har inte sett x10an men alla tala mycket gott om denna.
Det som stör mig är offset samt ljudnivån.
W5000 stor som ett hus samt fixar inte 24hz ännu.
Luta mot epson ??2000 den blir nog bra, men finns inte för demo i Umeå.

/ML

Postad 22 August 2008 - 19:51

tantanx
  • tantanx
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Men vadå, fixar inte w5k 24p??? dubbelV-te-Äf, ska dammsuga den officiella W5000 tråden... :P

Postad 22 August 2008 - 20:17

Unregistered10ecfd50
  • Unregistered10ecfd50
  • Lärjunge

• 357 inlägg
  • 0

Men vadå, fixar inte w5k 24p??? dubbelV-te-Äf, ska dammsuga den officiella W5000 tråden... :P

Utklipp från annat forum
Da har jeg akkurat fått bekreftet fra BenQ Nordic at ny firmware (tror det var 1.23) straks er på vei ut. Den løser problemet med 24Hz og fargehjul sync, og forbedrer også fargerommet i stor grad. I tillegg vil ISF-menyen være forbedret, og CMS vil også bli flyttet fra service-menyen og over i ISF-menyen.
/ML

Postad 22 August 2008 - 20:25

Unregistered10ecfd50
  • Unregistered10ecfd50
  • Lärjunge

• 357 inlägg
  • 0

Utklipp från annat forum
Da har jeg akkurat fått bekreftet fra BenQ Nordic at ny firmware (tror det var 1.23) straks er på vei ut. Den løser problemet med 24Hz og fargehjul sync, og forbedrer også fargerommet i stor grad. I tillegg vil ISF-menyen være forbedret, og CMS vil også bli flyttet fra service-menyen og over i ISF-menyen.
/ML

Detta är endast läst men jag hoppas att jag har fel och att den fixar 1080p /24hz.
Då blir det ett lätt val

Postad 22 August 2008 - 20:46

tantanx
  • tantanx
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

...men jag hoppas att jag har fel och att den fixar 1080p /24hz...

Men i texten du citerat står det ju 24hz?! Varför hoppas du att du har fel?

Kan man uppdatera firmware på W5000 på egen hand, eller hur görs det?

Känns konstigt, men jag har nästan på förhand bestämt mig att w5000 är en bättre projektor för mig än X10. Och om killarna på hifiklubben säger att X10 är bättre kommer jag bara ta det som försäljningssnack...douh.

Edit: Ahh, nu förstår jag vad du menar, jojo minsann

Redigerat av tantanx, 23 August 2008 - 17:20.

Postad 23 August 2008 - 16:55

RiddareRocco
  • RiddareRocco
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Beställ den från norge riddarn' Då får du den för 15000sek. kostar 12990nok på nettdata.no, i alla fall om det är enbart priset som avgör.

Själv ska jag ner till hifiklubben och kolla på X10 imorgon, har inget direkt att jämföra med förutom w9000 som jag såg i höstas, men det blir ju svårt att jämföra när man inte ser dom uppställda mot varann, eller när det gått 9mån emellan. :)

Tack så mycket för informationen. Funderar på att köpa en duk från samma företag, men vet inte hur stor duk jag ska köpa? Rummet är 4,30 m. Kan du skriva lite vad du tyckte va dom stora skillnaderna mellan dom?

Redigerat av RiddareRocco, 23 August 2008 - 16:56.

Postad 23 August 2008 - 17:28

tantanx
  • tantanx
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Tack så mycket för informationen. Funderar på att köpa en duk från samma företag, men vet inte hur stor duk jag ska köpa? Rummet är 4,30 m. Kan du skriva lite vad du tyckte va dom stora skillnaderna mellan dom?

Jodå, men det var ju som sagt 9mån sen jag fick en demo på benq, och då var det dessutom w9000 och inte w5000.
Hann inte ner idag, men ska dra dit på måndag istället och se vad X10 går för.

Sen ska jag bara ha tag på en PCH110b också, men det får bli ett senare projekt

Postad 25 August 2008 - 11:52

tantanx
  • tantanx
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Var nere till hifi klubben nu på förmiddagen, hyfsat dålig service, 3st expediter och endast jag och en kund till i butiken, ingen av oss fick hjälp förens efter tio minuters väntan.

Visar sig att dom inte har X10:an öht, och antagligen inte kommer ta in den heller, trots att den finns på deras hemsida, kanske att en filial utanför oslo tar in den på demo, men det var ett fett kanske.

Blev helt avtänd på att betala dom extra kronor HIfi klubben tar för att dom har fysisk butik. Vetifåglarna vad jag ska göra nu, vill ju inte köpa grisen i säcken helst... :)

Postad 26 August 2008 - 11:57

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0

Själv ska jag ner till hifiklubben och kolla på X10 imorgon, har inget direkt att jämföra med förutom w9000 som jag såg i höstas, men det blir ju svårt att jämföra när man inte ser dom uppställda mot varann, eller när det gått 9mån emellan. :D

Vad jag har hört så ger inte en W5000 bättre bild än en W9000.

Killarna på The Rock (MYCKET bra och seriös butik i Lund) sätter X-10 först av X-10/W5000, och då säljer dom ändå bägge..

Iom. att jag själv jämfört W9000 och IN82 och tveklöst gillade IN82 bättre, så vågar jag påstå att X-10 är bättre då den ska ha en liknade bildkaraktär som IN82..

Var nere till hifi klubben nu på förmiddagen, hyfsat dålig service, 3st expediter och endast jag och en kund till i butiken, ingen av oss fick hjälp förens efter tio minuters väntan.

Visar sig att dom inte har X10:an öht, och antagligen inte kommer ta in den heller, trots att den finns på deras hemsida, kanske att en filial utanför oslo tar in den på demo, men det var ett fett kanske.

Blev helt avtänd på att betala dom extra kronor HIfi klubben tar för att dom har fysisk butik. Vetifåglarna vad jag ska göra nu, vill ju inte köpa grisen i säcken helst... :)

Vart bor du, finns det inga seriösa butiker inom räckhåll? (då menar jag inte HIFIklubben som knappast är några projje-experter :) )

Som sagt så kan jag rekommendera The Rock i lund.

Postad 26 August 2008 - 12:56

RiddareRocco
  • RiddareRocco
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0
Det som är så grymmt jobbigt med x10 är att den låter som ett jetplan. Sen tyckte jag personligen inte att x10 var bättre än w5000.

Postad 26 August 2008 - 16:26

tantanx
  • tantanx
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Vart bor du, finns det inga seriösa butiker inom räckhåll? (då menar jag inte HIFIklubben som knappast är några projje-experter :) )

Som sagt så kan jag rekommendera The Rock i lund.

Skulle gärna stuckit dit, men jag bor i Oslo, vilket lämnar ett par mil mellan mig och lund tyvärr.

Känner inte till någon butik som demonsterar projektorer i Oslo, dom säljer mest LCD/Plasma i butikerna här, verkar det som. Men jag ska leta vidare om det finns några seriösa handlare...

Postad 26 August 2008 - 19:41

ljud
  • ljud
  • Forumräv

• 847 inlägg
  • 0

Det som är så grymmt jobbigt med x10 är att den låter som ett jetplan. Sen tyckte jag personligen inte att x10 var bättre än w5000.

Tycker jag inte, jag upplever x10 som tystare än min gamla z3. X10 har ett mer lågfrekvent fläktljud som enligt mig inte stör, tex en tyst filmscen något nämnvärt. Men jag har min en meter bakom huvudet (takmonterad).

Postad 18 September 2008 - 01:44

tantanx
  • tantanx
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Såja, äntligen har jag fått tummen ur och kollat på X10. Soundgarden i Oslo visade sig ha en på demo. Till min stora besvikelse, och något löjeväckande, hade dom ingen BD-spelare, utan kunde endast köra DVD. Orsaken var avtal med Pioneer, och att dessa inte kunde leverera någon spelare förens oktober. Vilket skämt.

I vilket fall blev jag positivt inställd, fläktljudet var inte alls så farligt som jag fått bilden av, och svärta samt skärpa kändes bägge inom ramarna för vad man kan förvänta sig då det bara visas SD-material. Dock användes grå duk, något jag inte trodde jag själv skulle komma att göra, men nu börjar fundera på.

Säljaren malde såklart på allmänt om att Infocus var Benq överlägset på flertalet plan. Framförallt support. Detta kanske gäller norge, men iaf här på minhembio har vi ju representanter från bägge lägren, och inget av märkena skulle kännas som ett otryggt köp i fråga om support.

Vad har jag då kommit fram till? Jo att jag garanterat måste ta en titt på W5000 innan jag kan besluta mig, underlaget med demon av W9000 i höstas räcker inte. Dessutom är jag ju klart missnöjd med att man bara kunde visa mig SD på soundgarden men det gav mig iaf bättre uppfattning än ingen alls.

Ska hem till Sverige i slutet av september, kommer passera Linköping och ev. Stockholm. Vilka rekommenderar ni besök hos för demo av W5000?

Postad 18 September 2008 - 06:53

edtjope
  • edtjope
  • Forumräv

• 772 inlägg
  • 0
Ska du till Stockholm så är ju hemmabiocenter på Lidingö lika självklart som att tomten kommer på julafton.

Postad 25 October 2008 - 19:58

Sync
  • Sync
  • Lärjunge

• 369 inlägg
  • 0
Tantanx: Vilken av dem köpte du och varför? :huh:

Redigerat av Sync, 25 October 2008 - 19:59.

Postad 26 October 2008 - 19:52

Unregistered8de98e76
  • Unregistered8de98e76
  • Lärjunge

• 463 inlägg
  • 0
Satsa på x10:an du! så har du dessutom råd med lite roliga ps3-spel med ;)

Postad 27 October 2008 - 13:55

Picanto207
  • Picanto207
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Satsa på x10:an du! så har du dessutom råd med lite roliga ps3-spel med :)

Ja gud ja det skiljer ju hela 84kr, hmmm får man ett ps3 spel för det? Hittade några för 99:- :unsure: Jag hade nog satsat på W5000 istället då X10 låter som en skördetröska som kört på en stubbe... Bilden är inge fel på i någon av dem, i mitt fall avgjorde dbn helt enkelt...

Postad 27 October 2008 - 17:30

Pean
  • Pean
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Har en w5000 och jag e väldigt nöjd.
Blu-ray borde vara ett måste i varje hem.....

Kolla på vantage point så förstår ni vad jag menar ;)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.