Proj i vardagsrummet lr EJ!
26 svar till detta ämne
Postad 19 August 2008 - 20:03
panamayellow
-
panamayellow
-
Rookie
-
4 inlägg
Hej har ett stort problem då jag nu e klar med renoveringen av mitt vardagsrum vet jag fan inte vart jag ska kunna se på tv.
Men så fick jag se ett ljus från ovan... en proj!!!
så det jag skulle behöva e lite tips om en bra proj som klarar en bra bild på kort avstånd då jag har 3.5m mellen proj o duk. skulle vilja ha en duk på ca 40-50 tum finns de???? (min lilla kära riks kansler tyckte 73" var för stort)
Postad 19 August 2008 - 20:29
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4536 inlägg
3,5 meter är inga problem men 40-50 tum!?!?!? 73" för stort!?!?!? Säker på att det verkligen är prjektor du ska ha? Du missar vitsen med projektor lite.... T.o.m. 73" är nog en 10-30" mindre än majoriteten har här inne.
Aldrig sett så små dukar (inte spanat heller), men i nödfall går det ju alltid att bygga en själv. En nackdel KAN vara att projektron måste en bra bit närmre då (beror på projektor och dina förhållanden).
Postad 19 August 2008 - 21:02
panamayellow
-
panamayellow
-
Rookie
-
4 inlägg
problemet är att jag har ingenstans att ha tv,n därför halkade jag in på proj och en tak monterad duk somm man rullar ner
Postad 19 August 2008 - 21:42
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Jag tycker också att att köra proj. under 60"-80" är lite, eller rättare sagt, väldigt bortkastat. Dock skulle du t ex kunna köra en Epson TW700 på cirka 3.5 meter lins >< duk och få ner en bild på runt 52". Dock hade jag i detta fall kombinerat med en gråduk, typ euroscreen Greyline, för att inte få för dålig svärta/kontrast. Problemet du kan få, är dels att hitta en video proj som kan ge så liten bild på så kort avstånd (det brukar i och för sig vara lättare än att få så stor bild som möjligt på kortare avstånd), samt med inte allt för mycket ljusflöde på den bildytan, där en gråduk i detta fall kan kompensera lite för den problematiken. /FredrikPROJEKTOR System ABISF CertifieradEpson & Optoma hembio i Sverige
Redigerat av FFrrEEddRRiiKK, 19 August 2008 - 23:31.
Postad 19 August 2008 - 22:14
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4536 inlägg
Problemet du kan få, är dels att hitta en video proj som kan ge stor bild på kort avstånd, samt med inte allt för mycket ljusflöde på den bildytan, där en gråduk i detta fall kan kompensera lite för den problematiken.
Menar du inte liten bild på långt (eller normallångt) avstånd? Stort skulle han inte ha ju...  panamayellow: Ok, du har ingenstans att ha tv:n, och vill ha projektor istället, men varför begränsa sig så storleksmässigt för den sakens skull? Självklart får alla göra som de vill, men det gör lite ont i min projektortarm att höra bara...
Postad 19 August 2008 - 23:30
FFrrEEddRRiiKK
-
FFrrEEddRRiiKK
-
Mästare
-
-
3247 inlägg
Menar du inte liten bild på långt (eller normallångt) avstånd? Stort skulle han inte ha ju... 
Jo. Ibland snubblar man på begreppen. /FredrikPROJEKTOR System ABISF CertifieradEpson & Optoma hembio i Sverige
Postad 20 August 2008 - 02:44
Xicaxo
-
Xicaxo
-
Beroende
-
-
1057 inlägg
köp dig en 50" väggtv istället för projektor.. ingen stans att ha tvn ? var ska du ha duken då ? finns alltid lösningar.. tycker som de andra.. onödigt med projektor vid så litet men du gör ju såklart som du vill 
Redigerat av Xicaxo, 03 October 2008 - 08:22.
Postad 20 August 2008 - 09:32
ConraDargo
-
ConraDargo
-
Forumräv
-
-
819 inlägg
Håller med Xicaxo - köp en vägg-TV då? Då får du den storlek som du/ni/hon vill ha och finns det plats för en nerrullad duk framför väggen så väl där ändå plats för en TV också
Postad 20 August 2008 - 16:22
Unregistered70fd4719
-
Unregistered70fd4719
-
Lärjunge
-
-
272 inlägg
problemet är att jag har ingenstans att ha tv,n därför halkade jag in på proj och en tak monterad duk somm man rullar ner
Problemet verkar vara att han inte har någonstans att placera en TV, och därför frågar efter en lösning med projektor. Måste väl ändå finnas ett antal bra lösningar för en projektor och duk även för mindre storlekar? Visst, håller med om att det är lite onödigt att satsa på en teknik som främjar stor bildyta om man inte kommer utnyttja detta, men om det är det trådskaparen är ute efter så får vi väl försöka hjälpa honom på vägen.
Postad 20 August 2008 - 16:51
Der Wiking
-
Der Wiking
-
Forumräv
-
-
578 inlägg
Detta är ett klart fall där du måste köra över regeringen!! In med ett VETO, 80tum är ett minimum!! Du får strejka tills hon ger sig!!
Cheers, Wik
Postad 20 August 2008 - 18:57
B8
-
B8
-
Guru
-
-
4536 inlägg
Precis! Och när hon väl sett hur trevligt det är med 70-100" eller så, så kommer hon säkerligen ge med sig. Det har alla regeringar jag stött på hittills gjort (egen och kompisars).
Postad 20 August 2008 - 20:36
Der Wiking
-
Der Wiking
-
Forumräv
-
-
578 inlägg
Word! Gar. att hon kommer att ge med sig, ex Infocus x10 (har ej sett den, men litar på the rock) till ett bra pris borde göra dig och din girl happy...
Postad 21 August 2008 - 01:10
Xicaxo
-
Xicaxo
-
Beroende
-
-
1057 inlägg
Problemet verkar vara att han inte har någonstans att placera en TV, och därför frågar efter en lösning med projektor. Måste väl ändå finnas ett antal bra lösningar för en projektor och duk även för mindre storlekar? Visst, håller med om att det är lite onödigt att satsa på en teknik som främjar stor bildyta om man inte kommer utnyttja detta, men om det är det trådskaparen är ute efter så får vi väl försöka hjälpa honom på vägen.
bull!"#¤ ... finns lösningar för allt.. har man inte plats till tv för att man inte har någon väggyta finns det takupphängnings möjligheter istället har man plats till en duk.. har man plats till en plattis  projektor ska visas i minst 80" och uppåt..
Redigerat av Xicaxo, 21 August 2008 - 01:11.
Postad 21 August 2008 - 09:21
FinnGus
-
FinnGus
-
Användare
-
-
228 inlägg
Lirka...lirka...lirka... Man skall inte vara dum. Det går att övertyga tillochmed de mest hårdföra fruntimmer om Hemmabions fördelar. Själv började jag försiktigt med att skaffa DVD, A/V-receiver och 5.1-högtalare till vår gamla 26'' 4:3 CRT från 1988... Nu har jag allt som behövs (men inte allt jag vill ha) för en "riktig" filmupplevelse. Men allvarligt talat: I vår första setup hade jag motoriserad rullduk framför bokhyllan (som JU skall rymma böcker, inte TV). Den gick dock på 92'', men iaf. En inredningsvänlig projektor jag aldrig kollat på, men som verkligen är inredningsvänlig är LG AN215. Den kanske kan övertyga tanten. För det andra föreslår jag att du tar med henne till en kompetent butik och tittar på dukar i varierande storlekar på rätt avstånd. Själv gjorde jag så att jag köpte en IKEA Tupplur -rullgardin och lånade hem en projektor från en butik för att prova i hemmamiljö. Det blev också emottaget positivt. Till sist finansierade jag det hela och då fanns inte längre allt för många motargument...
Postad 23 August 2008 - 18:02
Der Wiking
-
Der Wiking
-
Forumräv
-
-
578 inlägg
Nå, hur går det med övertalningen? Hoppas att det går bra!
Postad 25 August 2008 - 21:32
Unregisterede30d5a3b
-
Unregisterede30d5a3b
-
Användare
-
-
154 inlägg
Även om man har proj måste man ju ha en tv för slötittande.... el ni kanske gillar att titta på nyheterna på 100" hehe...
Postad 08 September 2008 - 10:39
panamayellow
-
panamayellow
-
Rookie
-
4 inlägg
ok nu har jag gjort en CAD ritning över rummet i paint så kanske det är lättare att se mitt problem =)
bilden blev bifogad
Postad 22 September 2008 - 08:39
panamayellow
-
panamayellow
-
Rookie
-
4 inlägg
Dog alla som skrev här förut lr???
(eller e ni trötta på mina dumma frågor)
Postad 23 September 2008 - 16:13
Unregistered3bc71acf
-
Unregistered3bc71acf
-
Wannabe
-
-
29 inlägg
Om du ska ha en projektor så får du inte glömma att mörklägga. Skulle satsa på en duk som täcker hela öppningen för att inte tappa kontrasten. Därefter kan du ju själv välja storlek på bilden. Sen behöver du säkert mörklägga in mot köket med. Du får inte heller glömma högtalare och förstärkare mm. Hela paketet kommer sticka ut mer än vad en tv med allt inbyggt i skulle göra.
Postad 23 September 2008 - 21:46
HenkeEdge
-
HenkeEdge
-
Veteran
-
-
1863 inlägg
Dog alla som skrev här förut lr??? (eller e ni trötta på mina dumma frågor)
Kikade på ritningen, skulle inte bästa vara att ställa soffan med ryggen mot öppningen och då få en frivägg att ha en väggmonterad plasma eller lcd, du har väl tänkt på att det är lite mer pill och så när man ska igång med både projektor och ljud och så. Vilket är lite störigt om man bara vill slö titta på nå skräpprogram på "TV". Var ju kanske inte några ypperliga projektor-förhållanden i vardagsrummet erat, sen när ni inte ville ha större bild än runt 50" heller så säger nog jag som övriga att en TV är vettigare.
Postad 25 September 2008 - 07:06
gost
-
gost
-
Användare
-
-
129 inlägg
En fråga,
Är det någon mening att ha en projektor i ett vardagsrum om man bara har persienner att stänga ute ljuset med? Jag är sugen på en projektor då vårt nya boende har ett stort vardagsrum, men frågan är om det är någon vits. Motstående vägg (Den vägg som hamnar bakom ryggen när man tittar), har inga fönster. Till höger är det ett ytterst litet fönster med färgat glas uppe vid taket (Utan persien). På samma vägg som duken är ett normalstort fönster och till vänster är det flera fönster, men dessa är 4-5 meter bort från duken.
Har ni några råd på vad jag skall satsa på när det gäller projektor och duk?
Postad 25 September 2008 - 13:29
HenkeEdge
-
HenkeEdge
-
Veteran
-
-
1863 inlägg
En fråga,
Är det någon mening att ha en projektor i ett vardagsrum om man bara har persienner att stänga ute ljuset med? Jag är sugen på en projektor då vårt nya boende har ett stort vardagsrum, men frågan är om det är någon vits. Motstående vägg (Den vägg som hamnar bakom ryggen när man tittar), har inga fönster. Till höger är det ett ytterst litet fönster med färgat glas uppe vid taket (Utan persien). På samma vägg som duken är ett normalstort fönster och till vänster är det flera fönster, men dessa är 4-5 meter bort från duken.
Har ni några råd på vad jag skall satsa på när det gäller projektor och duk?
Jag har en portal under projektorn och ett normalstort fönster på vänstersidan i mitt rum, Mörkrött sammetsdraperi och en mörk tupplur-rullgardin "do the trix" för mig iaf =) När solen gassar på fönstret (söderläge) så kan det bli lite ströljus mellan vägg och rullgardin men det har jag löst med en liten bit självhäftande kardborrband. Annars finns det väl dyrare rullgardiner som går i skenor på sidorna dom är nog det bästa för att mörklägga fönster.
Postad 25 September 2008 - 19:17
gost
-
gost
-
Användare
-
-
129 inlägg
Vad tror ni, räcker persienner som mörkläggning eller krävs det gardiner?
Skall jag satsa på en grå eller vit duk? Gain?
Postad 27 September 2008 - 08:37
HenkeEdge
-
HenkeEdge
-
Veteran
-
-
1863 inlägg
Vad tror ni, räcker persienner som mörkläggning eller krävs det gardiner?
Skall jag satsa på en grå eller vit duk? Gain?
Beror nog lite på hur kinkig man är med ströljus men en rullgardin mörkar ju bättre än persienn. Men gäller ju att få rullgardinen riktigt nära väggen med så man slipper en glipa emellan. Ingen aning om vilken duk du behöver, beror väl lite på vilken projektor med. Kör du LCD-projje så hjälper ju en gråduk upp svärtan en del. Men annars är det väl "bäst" om man har en vit (om man vill ha så exakta färger och vit-färg som möjligt) Gain så är väl 1.0 ett bra stndardmått.
Postad 27 September 2008 - 08:50
jonsod76
-
jonsod76
-
Beroende
-
-
1105 inlägg
Beror nog lite på hur kinkig man är med ströljus men en rullgardin mörkar ju bättre än persienn. Men gäller ju att få rullgardinen riktigt nära väggen med så man slipper en glipa emellan.
Ingen aning om vilken duk du behöver, beror väl lite på vilken projektor med. Kör du LCD-projje så hjälper ju en gråduk upp svärtan en del. Men annars är det väl "bäst" om man har en vit (om man vill ha så exakta färger och vit-färg som möjligt)
Gain så är väl 1.0 ett bra stndardmått.
Grå dukar tycker jag man skall undvika i längsta möjliga mån, dock undantag Bjurab ReaAct och Stewart FireHawk om man har riktigt ljusstark projektor och vill ta ner svärtan ytterliggare. Dessa två dukar minimerar även påverkan av sekundära ljusreflektioner och ströljus.
Postad 27 September 2008 - 08:59
Unregistered035dce0b
-
Unregistered035dce0b
-
Forumräv
-
-
549 inlägg
Min regering grät i floder när hon kom hem å såg hur jag byggt hemma,sen la hon sig i soffan å snyfta till en film å sen va allt bara bra igen,5000timmar senare med den projjen ville hon mer än gärna vara med å lägga hälften på en ny projektor när ja börja prata om att sätta upp en litten tv ist på 42 tum.Rigga upp grejjerna bara å låt hon böla,efter ett tag kommer hon vara såld. För film,spel å sport på tv skall njutas med projektor å ingen plutte tv där man få sitta med kikare för å se nått....Lycka till!
Postad 03 October 2008 - 09:15
Unregistered188597bf
-
Unregistered188597bf
-
Användare
-
-
158 inlägg
Det här med mörkläggning är ju bara ett problem 4 månader om året i det här landet...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
Projektorer
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|