Så nu vänder jag mig till er och hoppas att ni kan hjälpa mig hitta en.
Kortfattat: Kan någon länka till en surroundförstärkare som klarar av att hantera både ljud och bild via HDMI endast och den ska vara så absolut billig som möjligt!
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Surroundförstärkare som skickar vidare bild men tar hand om ljudet? (på HDM
Startad av
skogsturken
, Aug 20 2008 05:36
11 svar till detta ämne
Postad 20 August 2008 - 05:36
Ja nu har jag letat i månader känns det som och jag brukar sluta besviken när jag hittat en modell och det är alltid nån som säger att förstärkaren endast kan skicka vidare bilden och att ljudet inte tas hand om utav förstärkaren när man kopplar med HDMI.
Så nu vänder jag mig till er och hoppas att ni kan hjälpa mig hitta en. Kortfattat: Kan någon länka till en surroundförstärkare som klarar av att hantera både ljud och bild via HDMI endast och den ska vara så absolut billig som möjligt! Postad 20 August 2008 - 06:02
Jag använder mig utav Onkyo SR-606
Kopplar endast med HDMI och förstärkaren skickar vidare bilden till min lcd och projektor medans den själv tar hand om ljudet. Förstärkaren kan också skicka vidare ljudet till min tv så att den själv inte spelar upp något alls. Fungerar riktigt bra med både min dvd spelare och xbox 360. DVD och xbox kopplas till reciever som sedan kopplas med en 6m kabel till en splitter som sedan skickar vidare signalen till min tv och projektor samtidigt med 10m kabel till projektorn. Postad 20 August 2008 - 08:05
Exakt vilka är det som lurar i dig sådant trams? ALLA förstärkare/receivrar som kodar av de nya HD-ljudformaten klarar detta (annars skulle de inte kunna koda av de nya HD-ljudformaten, eftersom dessa kräver HDMI), och jag tror iallafall att alla moderna receivrar/förstärkare som överhuvudtaget har HDMI-ingång också gör det, även om du då "bara " får de gamla surroundformaten Dolby Digital och DTS. Allt du behöver göra är att ställa in att den enhet du har som skickar HDMI-signalen till receivern/förstärkaren även ska skicka ljudet den vägen. Postad 20 August 2008 - 08:12 Då tror du fel. Det beror iofs på vad man menar med "modern", men en mängd modeller har HDMI-ingång, men saknar möjlighet att behandla såväl bild som ljud. Till trådskaparen vill jag säga att Onkyo 606 och Denon 1909 är två billiga modeller som både klarar att ta emot multikanals-PCM samt avkoda HD-ljudformat. MVH /Chuck Postad 20 August 2008 - 10:26
Tack för era snabba svar! Det här är förstärkaren som jag tittade först på och bad att den skulle fungera med ljud och bild via HDMI. https://www.prisjakt...kt.php?p=300115 Men efter lite googlande så sa andra på olika forumsidor att den inte gjorde det Dom förstärkare ni tipsar om verkar ju riktigt bra men min budget är tyvärr tight, jag kan inte gå över 3000kr, så jag har nu börja fundera på om det kanske är lönt att köra på Sony förstärkaren och koppla ljudet på annat sätt? Jag kommer att vilja ha både mitt PS3 och Dator inkopplat på såvis att jag kan utnyttja mitt surroundsystem, jag kommer framförallt att se på film via datorn och även lyssna på musik via datorn, från PS3an blir det mest spel men ibland nån film. Så kan man koppla på ett bra sätt på sony förstärkaren utan att förlora surroundljud eller förlora en stor del av ljudkvalitén? Postad 20 August 2008 - 21:30
Marantz SR4002 är nog perfekt för dig!
Skall köpa mig en själv när lönen kommer. Den kostar precis under 3000 kr och hanterar LPCM via HDMI, vilket betyder att den tar emot flerkanaligt PCM-ljud från din PS3 och spelar upp den. Perfekt för Blu-ray när PS3 är inställd på att skicka ut ljudet som PCM. Såg den på MediaMarkt i Västerås idag för 2990 :-, så om du har en sådan butik i närheten så har de kanske samma pris. Postad 21 August 2008 - 05:26
Betyder det att jag även kan spela musik från datorn via HDMI? Postad 21 August 2008 - 06:55
Det kan gå, beroende på hur det är kopplat innuti datorn, men troligtvis inte om du inte gjort kopplingarna själv. Där kommer du nog att behöva en till sladd för ljudet. Postad 21 August 2008 - 07:31
Fungerar bra om du har ett grafik kort med ljudkort på typ ATI´s HD2x00 kort. Då får man med en (eller köper separat) DVI till HDMI adapter som får med ljudet. Dessa kort är billiga och fungerar bra. (kanske inte några spelkort iof men bra till film även högupplöst då dom har hårdvarustöd för H.264 (full) , H.264 (halv) , MPEG-2 , VC-1 , WMV9) mvh /JmLab Postad 23 August 2008 - 17:13
Jag ahr en sony dg700 (som har exakt samma hdmi-portar som på 520) och det funkar bra med att ha hdmi och optisk/koaxial ljudkabel, då får du både sorroundljud och upplöst bild från ps3/dvd, för min dator så har jag kopplat in den med en vanlig RCA kabel och sen så ahr jag dvi->hdmi direkt från datorn -> tvn. detta fungerar jättebra det enda dåliga är väl att man måste välja ingång på både tvn och recievern när man ska se film direkt från datorn(: Postad 23 August 2008 - 18:27
Du kanske skulle spara lite och satsa på en importerad Onkyo 606, ser att den ligger på 3700kr från Tyskland. Är enkelt importera och spara tusenlappar och få en bättre förstärkare för en billig penning. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |