Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Problem med AC3/DTS S/PDIF i MPC

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 20 August 2008 - 11:33

jos_
  • jos_
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Hej,

Jag kör Windows Server 2003 med ffdshow, spdifer (AC3Filter), Media Player Classic, Haali Media Splitter och CoreAVC. Allt fungerar perfekt utom ljudet i .MKV-filmer. Jag kör S/PDIF via TOSLINK till en extern förstärkare som ska sköta avkodningen.

Om jag kör igång en DVD med AC3-ljud indikerar förstärkaren att den hittar AC3-ljud och spelar upp det. Perfekt. Riktigt bra ljud. Om jag kollar i spdifer (MPC -> Filters -> spdifer) så ser jag att den skickar ut en AC3-ström till förstärkaren. Har på options för S/PDIF passthrough DTS, AC3 och DVD i filtret. Jag ser även i MPC att det är en AC3-ljudström som spelas.

När jag sedan startar en .MKV-film 720p HD så händer exakt samma sak FÖRUTOM att det inte kommer något ljud ur högtalarna. Förstärkaren indikerar fortfarande att den får en AC3-signal. En annan skillnad är att jag i MPC inte ser vilket typ av ljud som spelas, står bara "Playing". Kanske beror på att Haali Media Splittern splittar ljud och bild i ett senare skede? Haali media splittern är inte aktiv överhuvudtaget när jag spelar DVD-filmen.

Om jag kollar i spdifer under "Stream info" och jämför när jag spelar DVDn och MKV-filen så är det enda som skiljer bitraten (384 kbps för DVD och ~640 kbps för MKV-filen).

Är det någon som har någon idé till varför det kan bli såhär? Det är inte en timme jag har lagt på att försöka få detta att funka kan jag lova =) Kan det vara förstärkaren som inte klarar av en S/PDIF-signal med så hög bitrate?

Tack på förhand,
Jonas

Postad 20 August 2008 - 11:53

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0
Förstärkaren klarar garanterat av en signal med den bitraten. DTS fullrate är t ex 1536 kbps och det är inga problem för förstärkare att hantera.

Du får väl lämna tillbaka filmen där du köpt den om du inte får det att fungera.

Postad 20 August 2008 - 12:03

jos_
  • jos_
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
I filmen funkar det, det är ju när jag tar min privata backup i form av .MKV det strular.

Postad 20 August 2008 - 17:22

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

I filmen funkar det, det är ju när jag tar min privata backup i form av .MKV det strular.

Du menar när du försöker spela upp din piratkopierade film? Annars känns det lite konstigt att ha en backup i den upplösningen.

Skumt problem dock. Kan det vara någon begränsning hos mjukvaran som du spelar upp filen med? Kan du se någon info på förstärkaren vilken signal den tar emot? Kan det vara så att det inte är en DD utan en DD+ signal? I så fall tror jag att du måste skicka den över hdmi.

Postad 20 August 2008 - 17:44

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0
Jag kör liknande setup men har inte spdifer (AC3Filter) utan låter MPC-HC hantera ljudet och jag har inga problem att få ut det via S/PDIF till förstärkaren, så du kanske ska testa det bara för att se om det fungerar då.

Postad 20 August 2008 - 21:18

jos_
  • jos_
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Hmm, kan göra ett test. Förstärkaren visar att den tar emot en DD-signal. Är du säker på att det inte är en tvåkanalig PCM du skickar ut via MPC? Jag trodde inte det gick att skicka ut kodad S/PDIF direkt i det. Men värt ett försök, tackar.

Postad 21 August 2008 - 12:17

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0
Det är komprimerad DD eller DTS som skickas.

Postad 24 August 2008 - 16:08

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

• 1322 inlägg
  • 0
Har testat med att både låta MPC-HC och ffdshow hantera ljudet och båda skickar ut det till förstärkaren via S/PDIF, förstärkaren ställer sig i Dolby Digital läge, indikerar att det är AC-3 samt att det är 5.1 som tas emot, sen så spelar den upp ljudet som den ska också.

Så det kan vara värt att testa att låta MPC-HC ta hand om ljudet.

Postad 25 August 2008 - 00:46

jos_
  • jos_
  • Wannabe

• 36 inlägg
  • 0
Precis så funkar det för mig också, förutom att ljudet inte spelas upp. Har testat med både ffdshow och MPC nu. Kan köra detta:
* DVD (båda AC3 och DTS)
* MKV (endast DTS)

MKV fungerar alltså inte med AC3 av någon skum anledning. Jag tror dock att jag får ge upp, datorn är nog ändå i slöaste laget för HD. Film flyter på bra men DTS-ljudet blir osynkat...

Tack alla!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.