behöver jag verkligen en bas?
60 svar till detta ämne
Postad 21 August 2008 - 00:42
DaCriLL
-
DaCriLL
-
Amatör
-
-
77 inlägg
vill bara lugna er redan nu, jag e inte efterbliven. klart man ska ha bas.
ok. nu e det så här.
jag har frontar, center, o surroundare
frontarna e ett par proson libra, (jävligt bra högtalare för det priset tycker jag)
dom har 2 10" basar var. ( finns bilder i mitt galleri, ursäkta bildkvaliteten)
tycker att dom pumpar förbaskat gött. har testkört dom med landstignings-scenen i "saving private ryan"
hela min gaderob skakade ( o den e två-dörrars).
nu e min fråga, behöver jag verkligen en ensam subwoofer, ställer man stärkaren på large så skickar ju den alla
bas-frekvenser till frontarna.
man behöver ju inte va ett matte-snille för att fatta att 4 st 10" e bättre en EN 8" eller 10" eller 12"
e det nåt jag missförstått eller?? ser ju galleri där folk har både frontar med tex 8"or o sen en sub med en 8"a i.
så nu frågar jag alla ni prylbögar där ute. ( inget illa menat, e själv prylbög hehe)
Postad 21 August 2008 - 08:21
Unregistered242b20f0
-
Unregistered242b20f0
-
Forumräv
-
-
686 inlägg
Frågan är hur lågt dom går,jag har häller ingen sub..fast minna går när till 25 och dit är det sällan några subbar som når.Men om frontarna är bra då tror jag inte att du behöver nån sub
Postad 21 August 2008 - 08:26
Unregistered951ada42
-
Unregistered951ada42
-
Lärjunge
-
-
439 inlägg
Jag har en polare som var i samma situation. Vi gjorde helt sonika ett blindtest. Köp hem en sub på öppet köp och testa med huvudet vänt ifrån om du hör någon skillnad. Vi kunde inte höra någon skillnad, helt omöjligt. Och kan man inte det så spelar det ju ingen roll om man tjänar någonting på papperet eller inte. Så han kör utan sub..
Postad 21 August 2008 - 11:18
jonas_tby
-
jonas_tby
-
Lärjunge
-
-
278 inlägg
Hur djupt spelar dina frontar? Jag kör själv med 4st 10" i frontarna, går "endast" ner till 35Hz!
I mitt fall är det stor skillnad med och utan bas! Du verkar ju av beskrivningen få ett rejält tryck utan sub men skulle nog ändå rekommendera att prova med. Låna av nån polare om möjligt, eller som nån skrev tidigare, utnyttja öppet köp...
Jonas
Postad 21 August 2008 - 12:26
DaCriLL
-
DaCriLL
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Frågan är hur lågt dom går,jag har häller ingen sub..fast minna går när till 25 och dit är det sällan några subbar som når.Men om frontarna är bra då tror jag inte att du behöver nån sub
kollade upp det. dom går från 20 - 32 000. det borde väl räcka?
Postad 21 August 2008 - 13:07
Unregistered242b20f0
-
Unregistered242b20f0
-
Forumräv
-
-
686 inlägg
Postad 21 August 2008 - 23:08
DaCriLL
-
DaCriLL
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Visst..helt OK
ok. då tackar jag för att ni sparat mig pengar på en onödig bas
Postad 21 August 2008 - 23:10
Unregistered32555851
-
Unregistered32555851
-
Beroende
-
-
1030 inlägg
Det är skillnad mellan bas och sub!!!
De spelar helt olika, har själv 2st 15" och jag ska köpa sub så fort jag har pengar till det.
Postad 22 August 2008 - 03:46
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
en subb brukar man säga har en användbart respons ner till 15-20Hz och en basmodul har till ca 30-35Hz, sedan så har det med slaglängd, inmatad effekt, tålighet och kvaliteten på basen att göra om en 10" spelar bättre än 4st8" Hela konstruktionen hänger det på, man man kan generellt säga att två fråntar med 2X10" inte brukar behöva subb till musik, men en bra subb höjer filmuppplevelsen då jag för det första tvivlar på att dina frontar har någon ritkigt "användbar" respons runt 20Hz och det faktum att din reciver inte har något direkt kräm att komma med i det här fallet heller. men tittar du på subb, då tycker jag du ska titta på något som går djupt, för dina frontar tar ju hand om resten, men om jag vore du så skulle jag verkligen titta på en ny resiver i stället, det kommer du tjäna massor med väljud och ljudtryck på och det tycker jag i ditt fall vore en vettig investering. Spara hopp en budget på 4000-6000kr och köp en bra resiver ellre så köper du ett seperet steg till dem, det sistnämnda ger mest i pris/prestanda i ditt fall och vore något att verkligen överväga. //David
Postad 22 August 2008 - 14:57
The Man
-
The Man
-
Beroende
-
-
1049 inlägg
kollade upp det. dom går från 20 - 32 000. det borde väl räcka?
Visst, de kanske, men bara kanske  kan klara att gå ända ner till 20 hz, men på vilken volym?.. kanske knappt ens hörs. En sub kan alltid göra underverk. Man kan egentligen aldrig säga om man behöver en sub eller ej förräns man har provet med. Ljudidealen är olika. Tycker du att det räcker som det är nu så är det ju bra. Men, de första frontarna jag hade tyckte jag också spelade på riktigt bra, tills jag skaffade en sub, då spelade uppsättningen mycket mycket tyngre, större, djupare.. som natt och dag. Om du vill prova och se vad det gör i ljudskillnad, för det gör det, så skaffa i såfall en sub modell större. Med rätt sub blir det en hel annan dimension i ljudet.
Postad 22 August 2008 - 15:45
Unregistered1fef72f3
-
Unregistered1fef72f3
-
Über-Guru
-
-
16356 inlägg
En subwoofer avlastar också jobbet som frontarna måste ta hand om när de är ställda på large. Få, mycket få fullrange klarar sig ner till 20hz på hög volym.
Det är också en fördel att basen tas hand om en subwoofer som man kan flytta omkring i rummet. Du kanske hittar en plats där subben jobbar bra men inte en golvare. Placeringsmöjligheterna ökar med en subwoofer.
Postad 22 August 2008 - 22:12
endallas
-
endallas
-
Lärjunge
-
-
340 inlägg
helst av allt ska man ju ha (minst) två subar. På så sätt minskas otevliga rumsresonanser.
Postad 24 August 2008 - 01:32
DaCriLL
-
DaCriLL
-
Amatör
-
-
77 inlägg
men tittar du på subb, då tycker jag du ska titta på något som går djupt, för dina frontar tar ju hand om resten, //David
men om man kör med en separat sub skickas inte alla bas-signaler till den då o frontarnas basar jobbar knappt?
Postad 24 August 2008 - 01:45
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
beror på hur du ställer in i stärkaren, du kan välja att båda bas och frontar ska spela, man jag tycker som sagt att du ska titta på en ny stärkare alt ett steg för att få lite ordentligt kräm och mycket bättre ljudkvalitet.
Det kommer att ge dig mycket men än vad en bra subb skulle göra
Redigerat av DVD-ai, 24 August 2008 - 01:52.
Postad 24 August 2008 - 06:00
Unregistered4f61698d
-
Unregistered4f61698d
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
Jag har en polare som var i samma situation. Vi gjorde helt sonika ett blindtest. Köp hem en sub på öppet köp och testa med huvudet vänt ifrån om du hör någon skillnad. Vi kunde inte höra någon skillnad, helt omöjligt. Och kan man inte det så spelar det ju ingen roll om man tjänar någonting på papperet eller inte. Så han kör utan sub..
skulle vara intressant att höra vad han har för högtalare och vad det var för en sub ni testade.
Postad 24 August 2008 - 16:25
DaCriLL
-
DaCriLL
-
Amatör
-
-
77 inlägg
beror på hur du ställer in i stärkaren, du kan välja att båda bas och frontar ska spela, man jag tycker som sagt att du ska titta på en ny stärkare alt ett steg för att få lite ordentligt kräm och mycket bättre ljudkvalitet. Det kommer att ge dig mycket men än vad en bra subb skulle göra 
ok. lite problem där. köpte stärkaren rätt nyligen. lägger jag ut nårra papp på en ny redan så skjuter min fjälla mig hehe. kvinnor har inte samma förståelse för prylbögeri som män har haha  dessutom siktade jag på att näsat köp ska bli en större tv. den nuvarande fyller inte ut hyllan så bra hehe men kan du rekomendera en bra stärkare på upp til 5 000. 5.1. behöver inte 7.1 då mitt rum är en omöjlig miljö att sätta upp ett 7.1 system i. har hunnit komma ut många nya innan jag kommer runt till att köpa ny men hade varit kul men lite insikt i ämnet. e rätt grön även om jag kan lite.
Postad 24 August 2008 - 16:45
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Jo, en ny reciver skulle göra mycket, men inte alls lika mycket som ett steg till högtalarena, alltså att separat steg som du kopplar på pre-out från din nuvarande reciver, det steget använder du för att driva frontarna och det kommer att ge det klart bästa resultatet och om du nu redan nu e nöjd med basen i filmer så känns det som att en subb kanske inte e nödvändigt.
Då är det bättre att sattsa på mer kräm till fronten, sedan när du i framtiden kanske byter reciver så använder du fortfarande det separata steget till frontarna istället för dom inbyggda stegen i recivern, dom är är inte specielt kraftfulla och dina högtalare kommer att verkligen må bra av ett kraftigare steg.T.ex. NAD har en del intressanta alternativ.
Annars så kan man ju också titta på något PA steg som inte kostar skjortan.
Redigerat av DVD-ai, 24 August 2008 - 16:47.
Postad 24 August 2008 - 22:36
mikaels
-
mikaels
-
Veteran
-
-
1514 inlägg
man behöver ju inte va ett matte-snille för att fatta att 4 st 10" e bättre en EN 8" eller 10" eller 12"
Det beror ju på vad den drivs med, man behöver ju inte vara förstärkarsnille för att fatta att en ensam 10" med en bra stärkare (dvs en aktiv sub) kan vara vassare än 4 st 10" (Proson, dessutom, kanske inte höjdaren bland high-end  ), som drivs av en stackars (no offence) förstärkare som väger lite över 8 kg... Min erfarenhet är att enklare stärkare vinner mycket på en aktiv sub, då avlastas de den tunga basen och kan göra resten betydligt bättre. Min gamla Sony (som ändå vägde dubbelt mot din) lät avsevärt bättre när jag körde allt som small och lät min sub ta all bas.
Postad 26 August 2008 - 13:58
DaCriLL
-
DaCriLL
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Då är det bättre att sattsa på mer kräm till fronten, sedan när du i framtiden kanske byter reciver så använder du fortfarande det separata steget till frontarna istället för dom inbyggda stegen i recivern, dom är är inte specielt kraftfulla och dina högtalare kommer att verkligen må bra av ett kraftigare steg.T.ex. NAD har en del intressanta alternativ. Annars så kan man ju också titta på något PA steg som inte kostar skjortan.
va menar du med PA? ok men kan du ge ett mer specificerat förslag? sen en sak till, glott rundor på forumet o om jag förståt de rätt så e det rätt stor skillnad på watt o watt. men om man inte kan gå efter watten när man köper stärkare så vad SKA man gå efter?
Postad 26 August 2008 - 21:04
mikaels
-
mikaels
-
Veteran
-
-
1514 inlägg
Vikten.
Det är inte så dumt som det låter, hög vikt = stora transformatorer = bra strömkapacitet.
Min förra stärkare, en Sony STR-DB925 som var rätt vass när jag köpte den 1998 påstås ge 100W/kanal i 5.1, men dess effektförbrukning var inte fullt 500W, och den vägde 15 kg. Den knäade med Audio Pro Black Diamond utan sub, men lät hyfsat med sub och AP körda som small.
Min nuvarande påstås också ge 5x100W, men den väger 24 kg, och har inga problem med 4 st AP, även om jag kör dem large. Vet inte vad den har för strömförbrukning , men den blir varm som en ugn  , så den drar en del. Dock kör jag sub även med den, fast med lägre brytfrekvens, fast numera mest för att avlasta högtalarna, inte stärkaren...
Redigerat av mikaels, 26 August 2008 - 21:12.
Postad 27 August 2008 - 08:13
DaCriLL
-
DaCriLL
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Vikten.
Det är inte så dumt som det låter, hög vikt = stora transformatorer = bra strömkapacitet.
Min förra stärkare, en Sony STR-DB925 som var rätt vass när jag köpte den 1998 påstås ge 100W/kanal i 5.1, men dess effektförbrukning var inte fullt 500W, och den vägde 15 kg. Den knäade med Audio Pro Black Diamond utan sub, men lät hyfsat med sub och AP körda som small.
Min nuvarande påstås också ge 5x100W, men den väger 24 kg, och har inga problem med 4 st AP, även om jag kör dem large. Vet inte vad den har för strömförbrukning , men den blir varm som en ugn , så den drar en del. Dock kör jag sub även med den, fast med lägre brytfrekvens, fast numera mest för att avlasta högtalarna, inte stärkaren...
så vikten e alltså en viktig referens-punkt?
Postad 27 August 2008 - 08:24
mattek
-
mattek
-
Veteran
-
-
1627 inlägg
så vikten e alltså en viktig referens-punkt?
behöver inte vara det, du har ju icepower steg som inte väger värst mycket men kan trycka ut bra mycket effekt
Postad 27 August 2008 - 08:57
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
men om man inte kan gå efter watten när man köper stärkare så vad SKA man gå efter?
Hur det låter.  Visst kan du gå efter watt - om du vet hur dte är mätt, men det vet man ju rätt sällan.
Postad 27 August 2008 - 12:33
Tompasten
-
Tompasten
-
Användare
-
-
169 inlägg
Jag tror en sub skulle göra mkt nytta i ditt fall, liksom bättre placerade fronthögtalare haha.
Fördelen med att köra en sub till fullstora högtalare är att man enbart skickar .1 kanalen till subben och inte till de stora högtalarna.
Så är det musik i filmen så spelar frontarna bas, sprängs något så tar subben över.
Din högtalare ser inte ut och vara den mest stabila konstruktionen, ärligt talat så tror jag dina garderober är bättre byggda.
Och att de kan spela 20Hz? kanske i -35dB ärligt talat.
Så prova en sub, tror du kommer gilla det.
Postad 27 August 2008 - 12:59
Packetloss
-
Packetloss
-
Veteran
-
-
1886 inlägg
För 20 år sen körde man inte med sub, sub är något marknaden skapat.
Om du har rediga frontar och inte såna där pelarhögtalare som är smala och fula så har du förmodligen riktig bas.
Dessutom är en sub jäkligt jobbig att komma i fas med övriga högtalare, dessutom är dom flesta subbar skit på marknaden om du inte köper en SVS eller liknande.
Postad 27 August 2008 - 13:09
Tompasten
-
Tompasten
-
Användare
-
-
169 inlägg
För 20 år sen körde man inte med sub, sub är något marknaden skapat.
Om du har rediga frontar och inte såna där pelarhögtalare som är smala och fula så har du förmodligen riktig bas.
Dessutom är en sub jäkligt jobbig att komma i fas med övriga högtalare, dessutom är dom flesta subbar skit på marknaden om du inte köper en SVS eller liknande.
För 20 år sedan såg de flesta bilar ut som lådor, areodynamik var inget man tänkte på. För 20 år sedan så var inte bränslekonomi något som folk tänkte på. För 20 år sedan så kostade bostader mer än idag. Skall jag forsätta? Vad som var för 20 år sedan är inte riktigt aktuellt idag, för då fanns inte begreppet hemmabio. Idag finns det, och ljudspår har en .1 kanal som enbart är bas. Bion använder idag en seaparat sub för den kanalen, varför skall man då inte göra det hemma? Till musik så är den sub svår att integrera, dock så är det lättare till film.
Postad 27 August 2008 - 14:03
Unregistered37573cc1
-
Unregistered37573cc1
-
Mega-Guru
-
-
8314 inlägg
För 20 år sedan såg de flesta bilar ut som lådor, areodynamik var inget man tänkte på. För 20 år sedan så var inte bränslekonomi något som folk tänkte på. För 20 år sedan så kostade bostader mer än idag.
Nu vet jag inte vad du grundar detta på????? Bränsleekonomi kanske var något lägre prioriterat, men knappst okännt. De andra två punkterna vore det väldigt intressant att ha en motivering till då, vad jag vet, de flesta biltillverkare kollat aerodynamik betydligt längre. Saab hade det väl tom med i sin reklam på 60-talet om jag minns rätt? Och vilken bostad åsyftar du? I sak att sub kan vara nyttigt kan jag dock dela din mening. Köper man den av rätt anledning så ...
Postad 27 August 2008 - 14:10
mikaels
-
mikaels
-
Veteran
-
-
1514 inlägg
För 20 år sen var kassettband och vinyl de vanligaste medierna. Inget av dessa utmärks av särskilt tung lågbas...
Förvisso finns det en del tolvor som är ordentligt graverade, men inte många LP-skivor går ned under 35 Hz, så behovet av en sub var inte lika stort förr. Inte heller kasserttband gick särskilt lågt.
Vikten kan vara en bra referenspunkt, liksom effektförbrukning, men vikigast är ju hur den låter hos dig, med dina övriga prylar.
Postad 27 August 2008 - 14:14
Reference audio
-
Reference audio
-
Forumräv
-
-
969 inlägg
För 20 år sen var kassettband och vinyl de vanligaste medierna. Inget av dessa utmärks av särskilt tung lågbas... Förvisso finns det en del tolvor som är ordentligt graverade, men inte många LP-skivor går ned under 35 Hz, så behovet av en sub var inte lika stort förr. Inte heller kasserttband gick särskilt lågt.
Vikten kan vara en bra referenspunkt, liksom effektförbrukning, men vikigast är ju hur den låter hos dig, med dina övriga prylar.
Det finns gott om 12:or med riktigt blytung bas, kassett däremot är väl ljudbranschen svar på compositvideokabel  Och jag har ändå lyssnat på Nakamichis Dragon  . //Max Reference
Postad 27 August 2008 - 15:28
DaCriLL
-
DaCriLL
-
Amatör
-
-
77 inlägg
behöver inte vara det, du har ju icepower steg som inte väger värst mycket men kan trycka ut bra mycket effekt
jasså? ok då har man lärt sig nått nytt: Hur det låter. 
Visst kan du gå efter watt - om du vet hur dte är mätt, men det vet man ju rätt sällan.
hehe näääääää du skojar? min värld e nu upp o ner nej skämt o sido. man har ju inte alltid tillgång till just den man vill ha. man måste ju kunna läsa av lite om hur bra den e på specen??
Postad 27 August 2008 - 15:42
DaCriLL
-
DaCriLL
-
Amatör
-
-
77 inlägg
ok tittade nyss på min recivers spec. Output Power per Channel 110W Power Consumption in use 280W dom där siffrorna tycker jag e J**ligt konstiga?????? Jag tror en sub skulle göra mkt nytta i ditt fall, liksom bättre placerade fronthögtalare haha.
hehe har du nått bra tips. har 5 cm på var sida om golvarna att leka med  hehe
Postad 27 August 2008 - 18:00
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
som jag redan sagt tidigare, köpr ett steg eller en ny reciver om du vill göra en stor skilldnad
Postad 27 August 2008 - 21:48
DaCriLL
-
DaCriLL
-
Amatör
-
-
77 inlägg
som jag redan sagt tidigare, köpr ett steg eller en ny reciver om du vill göra en stor skilldnad 
jo. har tatt te mig de o surfat rundor efter en förstärkare. hittade en onkyo tx-sr875 i tyskland för bara ca 7500. den verkar ju bra. kan det va nått att investera i ?
Postad 27 August 2008 - 22:18
mikaels
-
mikaels
-
Veteran
-
-
1514 inlägg
ok tittade nyss på min recivers spec.
Output Power per Channel 110W
Power Consumption in use 280W
dom där siffrorna tycker jag e J**ligt konstiga??????
Precis, hur kan den ge 110W per kanal, dvs 550W fullt driven, om den bara drar 280W? Då är det ju en evighetsmaskin, mer effekt ut än in. Förmodligen kan den inte ge 110W per kanal, inte under någon längre tid iallafall. Den kan ju förvisso låta bra ändå, men den lär ju knäa om du drar på, sörskilt med trögdrivna högtalare som kräver mycket effekt, typ såna med många och stora baselement...
Postad 27 August 2008 - 23:14
The Man
-
The Man
-
Beroende
-
-
1049 inlägg
Precis, hur kan den ge 110W per kanal, dvs 550W fullt driven, om den bara drar 280W? Då är det ju en evighetsmaskin, mer effekt ut än in. Förmodligen kan den inte ge 110W per kanal, inte under någon längre tid iallafall. Den kan ju förvisso låta bra ändå, men den lär ju knäa om du drar på, sörskilt med trögdrivna högtalare som kräver mycket effekt, typ såna med många och stora baselement...
Nja högtalare med många och stora baselement brukar vara tvärtom, dvs ha hög känslighet, och därmed lättdrivna
Postad 27 August 2008 - 23:24
The Man
-
The Man
-
Beroende
-
-
1049 inlägg
jo. har tatt te mig de o surfat rundor efter en förstärkare. hittade en onkyo tx-sr875 i tyskland för bara ca 7500.
den verkar ju bra. kan det va nått att investera i ?
Frågan är ju egentligen vad du är ute efter? Vad jag har för mig ville du bara från början fråga om det skulle göra nån skillnad med en sub, och att du i stort sett tycket att basen var bra och tillräcklig som den var nu. Kan säga som så: Att om du köper Onkyon eller någon annan stärkare i den prisklassen så är det inte för att få mer bas, enbart bättre bas. Med en kraftigare förstärkare kommer förmodligen dina högtalare att leverera ett mer torrt och distinkt basljud. Dvs mer "snärtigare" och du kommer kanske uppfatta det som rent av lite mindre bas till och med  Men som sagt bättre bas.
Postad 28 August 2008 - 00:37
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
och mindre värdelös disst och bättre mellanregister med bättre detaljer i musiken och en diskant som är klarare och med naturlig osv,osv osv...
Men det är ett val man får göra, e det värt dom extra kronorna, frågar du mig så: absolut alla dagar i veckan i detta fallet.
Men jag skulle fortfarande ( om du inte använder så avancerade format osv och behöver en reciver som hanterar detta) sattsa på ett helt separat steg i stället och då kanske ett beggat för en 2000kr som e riktigt bra, man kan göra riktiga fynd på t.ex. Blocket
Postad 28 August 2008 - 04:57
DaCriLL
-
DaCriLL
-
Amatör
-
-
77 inlägg
jaha då va det gjort . beställde en yamaha yst-sw515 igår kväll.
fan den här sidan får en att bli köpgalen. när jag blev medlem först ville ja bara kolla rundor, nu vill jag uppgradera hela systemet. farlig sida dette haha
hoppas den kommer innan helgen
Postad 28 August 2008 - 06:55
Unregistered32263a93
-
Unregistered32263a93
-
Forumräv
-
-
649 inlägg
när jag blev medlem först ville ja bara kolla rundor, nu vill jag uppgradera hela systemet. farlig sida dette haha
Redig pöjk det
Redigerat av Unregistered32263a93, 28 August 2008 - 06:57.
Postad 28 August 2008 - 13:56
DaCriLL
-
DaCriLL
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Frågan är ju egentligen vad du är ute efter? Vad jag har för mig ville du bara från början fråga om det skulle göra nån skillnad med en sub, och att du i stort sett tycket att basen var bra och tillräcklig som den var nu.
jo men det var innan man blev upplyst om vad man missar beställt en bas nu. hoppas på en aha-upplevelse
Postad 28 August 2008 - 14:06
DaCriLL
-
DaCriLL
-
Amatör
-
-
77 inlägg
och mindre värdelös disst och bättre mellanregister med bättre detaljer i musiken och en diskant som är klarare och med naturlig osv,osv osv... Men det är ett val man får göra, e det värt dom extra kronorna, frågar du mig så: absolut alla dagar i veckan i detta fallet. Men jag skulle fortfarande ( om du inte använder så avancerade format osv och behöver en reciver som hanterar detta) sattsa på ett helt separat steg i stället och då kanske ett beggat för en 2000kr som e riktigt bra, man kan göra riktiga fynd på t.ex. Blocket 
ser recievern som en framtid-investering med. just nu kan jag dunka på bäst fan jag vill, bor hemma med en ensam förälder som har praktiskt taget en lägenhet i källaren. kommer bara upp för o äta o sova. men lär ju flytta inom dom närmaste åren o då blir väl-ljud viktigare. annars blir man väl vräkt hehe. funderar på att köpa en till bas när jag flyttar. förlorar man mycke kraft på att splitta signalen. o blir basen mycke mer fyllig med 2 subbar? nått steg du rekommenderar för under femtusingen. helst nytt. jag e inte mycke för begagnade grejer. borde kanske döpa om tråden till: jag har en j*vla massa frågor o behöver en j*vla massa svar hahahahahaha
Postad 28 August 2008 - 14:20
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
mm, hoppas att det blir bra med en bas nu då, du hörde ju ingen skillnad sa du..
Postad 28 August 2008 - 16:36
DaCriLL
-
DaCriLL
-
Amatör
-
-
77 inlägg
mm, hoppas att det blir bra med en bas nu då, du hörde ju ingen skillnad sa du.. 
nja jag sa väl inte exakt det? eller? orkar inte läsa igenom allt. tyckte att det kändes som tillräcligt. men nu får vi se.
Postad 28 August 2008 - 16:46
DaCriLL
-
DaCriLL
-
Amatör
-
-
77 inlägg
tack till allihopa för era svar. har varit till mycke hjälp
ville oxå säga att innan jag starta denna tråden var jag nöjd med det jag har.
det e jag inte längre hahahaha
nu ska här uppgraderas. fast ett steg i taget. hahahaha där va jag rolig, ett "STEG" i taget haha
köpt bas nu o siktar på onkyo 875 senare. föjt av en tv näsat år när final fantasy 13 kommer(lyckades övertala tjejen)
sen nya högtalare. fast där e jag nog rätt vilse.
fast lugn, bara lugn, alla ni hjälpsamma där ute. kommer med en ny tråd då hehe
skriver snart o berättar hur det blev med basen.
efter all tid ni lagt ner på denna tråd e de ju inte mer än rättvist ni får reda på resultatet av ert kunnande:)
i´ll be back
Redigerat av DaCriLL, 30 August 2008 - 12:11.
Postad 29 August 2008 - 14:39
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Ja det va inte illa 
Ska bli kul o få höra hur det utvecklas.
Postad 30 August 2008 - 14:22
Unregistered8e2ab484
-
Unregistered8e2ab484
-
Forumräv
-
-
589 inlägg
Det är ingen evighetsmaskin, men väldigt mycket i dagens läger är specat efter vad dom kan leverera med en kanal driven, den här stärkaren har 5 likadana slutsteg som alla lämnar 100w men det som kostar är strömförsörjningen så den klarar ofta inte att driva alla samtidigt därav den låga effektförbrukningen... dessamma gäller ofta bilstereos och dylikt. För att få en bild av hur kraftig förstärkare är är vikten ingen vidareriktlinje som nämndes ovan, kubmätningar och tester är ett bättre sätt att finna kandidater samt att testa själv
Postad 30 August 2008 - 14:42
Slater
-
Slater
-
Lärjunge
-
-
439 inlägg
Om du funderar på att köpa förstärkare skulle jag vilja ge dig lite förslag och råd. själv tycker jag väldigt mycket om Cambridge Audio. Kör med deras 540r V3 och körde ordentligt blindtest mot en massa andra märken, Onkyo, Marantz, Harman Kadon m.m. Denna förstärkare kostar endast 5000 kr, mot de andra som låg på 10.000 till 20.000 kr. Det jag gillar speciellt med denna förstärkare är dess kraft och detaljrikedom. Över till råden, förra var förslag. Vikt har ingen större betydelse. En förstärkare kan väga mycket för att den har en massa andra komponenter för bild m.m. Komponenter för bild gör inte ljudet bättre  Jag kollar inte efter vilken vikt en förstärkare har, jag kollar inte heller så mycket på vilken watt den har, i alla fall inte jämnförelsevis med andra märken, i så fall bara inom det egna märket. Sen det jag tycker är bland det viktigaste är att hitta en förstärkare som passar ens egna ljudpreferens samt att det ska "matcha" högtalarna.
Postad 30 August 2008 - 15:08
DaCriLL
-
DaCriLL
-
Amatör
-
-
77 inlägg
FAN. fan fan fan fan fan!!!!!!! här sitter man hos flickvännen o glor medans den nya subben ligger på nån hylla på ICA kvantum en timmes bilfärd härifrån o bara väntar på att hämtas.
Aaaargh!!!! skjut mig någon!!
Postad 30 August 2008 - 15:14
DaCriLL
-
DaCriLL
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Om du funderar på att köpa förstärkare skulle jag vilja ge dig lite förslag och råd. själv tycker jag väldigt mycket om Cambridge Audio. Kör med deras 540r V3 och körde ordentligt blindtest mot en massa andra märken, Onkyo, Marantz, Harman Kadon m.m. Denna förstärkare kostar endast 5000 kr, mot de andra som låg på 10.000 till 20.000 kr. Det jag gillar speciellt med denna förstärkare är dess kraft och detaljrikedom.
onkyo 875 siktar jag på. den har fått bra kritik plus att det e 7.1. tänkte bi ampa bettorna då jag inte har ett rum som möjlig-gör 7.1 uppsättning. plus att jag hitta den i tysklan för nästan 4500 spänn billligare än nånstans i sverige.(enligt prisjakt). har ungefär ett 16kvm rum. inte mycke att jobba där inte.
Postad 30 August 2008 - 17:07
greenlock
-
greenlock
-
Användare
-
-
204 inlägg
onkyo 875 siktar jag på. den har fått bra kritik plus att det e 7.1. tänkte bi ampa bettorna då jag inte har ett rum som möjlig-gör 7.1 uppsättning. plus att jag hitta den i tysklan för nästan 4500 spänn billligare än nånstans i sverige.(enligt prisjakt). har ungefär ett 16kvm rum. inte mycke att jobba där inte.
Personligen tror jag att 875an kanske är lite overkill i ett så litet rum men ska du flytta inom nått år och även skaffa lite mer trögdrivna högtalare så kan det ju vara motiverat. Annars finns ju 705/805, som är lite mindre kraft, och snart även 806 som alternativ. Tänk också på att 805/875/905 av onkyo blir betydligt varmare än många andra recievrar så ge den mycket luft runt.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|