Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Satellithögtalare

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 August 2008 - 15:33

Unregistered322fc921
  • Unregistered322fc921
  • Lärjunge

• 267 inlägg
  • 0
Hej,

Jag hade tänkt att byta ut mina bakre pelarhögtalare mot satellithögtalare för att kunna placera dem lite annorlunda. Som mitt rum ser ut nu så står pelarhögtalarna väldigt nära soffans bakre hörn, vilket leder till att ljudet om man sitter någon annanstans än mitten blir från den högtalare som är närmast. Soffan i sig står direkt mot väggen och jag har inga möjligheter till att möblera om.

Vad jag tänker är att jag ska köpa två satelliter och väggmontera dem 1 -1,5 meter ovanför soffan i vardera hörn och vinkla dem nedåt och innåt för att få ett jämnare ljud över hela soffan. Min tanke är lite att det jag inte kan åstakomma med att placera högtalarna längre bakom soffan kan jag simulera genom att placera dem en bit ovanför.

Jag funderar även på att införskaffa en bakre 6:e högtalare för att frå 6.1 ljud. Då tänker jag att den ska sitta ytterligare lite ovanför satelliterna för att igen simulera att den står lite längre bakom soffan.

Åsikter? Föslag på placering?

Tips på bra satelliter runt 2k (gärna billigare).

MVH Niklas

Postad 21 August 2008 - 19:29

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlägg
  • 0
Vad är det för märke/modell på dina nuvarande högtalare?

Postad 21 August 2008 - 20:26

hassesolo
  • hassesolo
  • Über-Guru

• 10392 inlägg
  • 0
Så här skriver Ingvar Öhman (ljudexpert och högtalartillverkare) om hur man bör placera bakhögtalare. Han skryter om hur bra hans egna bakhögtalare är och jag kan inte bedöma om han har rätt men det är ett intressant resonemang i alla fall. :)

"˜˜ Direktstrålande system (två stycken):

Användning av bara två högtalare för bakkanalerna är ju det som i princip alla tillverkare rekommenderar, ibland med direktstrålande – ibland med dipolhögtalare.

Stor oenighet om vad som är bättre råder. Direktstrålande högtalare brukar anses passa bättre till diskreta 5.1-ljudsystem medan vissa anser att dipoler är lämpligare för ett Pro Logic-system. Andra hävdar att det är programmaterialet; musik eller biofilm, som skall avgöra om direktstrålande eller dipolhögtalare passar bäst.

Detta är min uppfattning: En uppställning med bara två bakhögtalare är – oavsett Pro Logic, 5.1, musik eller filmljud – är alltid en svår kompromiss som inte plägar harmoniera med mänsklig hörsel.

Bakhögtalarna har ju minst ¾ av varvet runt lyssnaren att täcka upp, framkanalerna ger i normala fall en ljudbild ungefär 60 grader bred vilket lämnar 300 grader åt de bakre högtalarna att täcka in. Fem gånger så mycket alltså! Och då räknar inte höjddimensionen, som ju bakhögtalarna också skall klara att täcka in…

Med bara två bakhögtalare i hela den bakre sfären så fungerar det på sin höjd rimligt bra, förutsatt mycket välgjorda inspelningar och (en) mycket väl centrerad lyssnarposition, och stillasittande lyssnare. Detta oavsett använd högtalartyp. Jag vill alltså bestämt avråda från att använda bara två högtalare för surroundljudet. Våra vägganpassade och extremt rundstrålande ambiens-moduler gör förstås ett mycket bättre jobb än konventionella direktstrålare eller dipoler, men bakkanalsavspelning med bara två högtalare är alltid en kompromiss. Ljudkvaliteten prioriteras ned till förmån för lättare möblering. Inte ens med våra ambiens-moduler blir resultatet så bra att bara två bakhögtalarna blir en entydig förbättring framför stereo. Ibland blir det bättre, ibland sämre.

Två högtalare kan dock byggas ut till...

˜˜˜ Dubblerade sidor (fyra stycken):

Genom att använda två högtalare på var sida av rummet bakre halva (de bakre högtalarna gärna relativt nära bakhörnen i rummet och ibland dämpade några dB med ett seriemotstånd om 0 - 5,6 ohm) kan man börja närma sig en god täckning av det bakre ljudfältet.

Även den kopplingen är en liten kompromiss, men man börjar i varje fall närma sig en god kontinuitet i bakre ljudfältet. Fortfarande finns dock typiskt såväl små diskontinuiteter som klangliga kamfiltereffekter av interferenserna mellan var sidas två högtalare (med Ino Audios ambiens-högtalare dock väsentligt mindre än med konventionella surround-högtalare). Genom att placera det bakre och det främre paret på olika höjd, eller det bakre nära hörn, eller att i förekommande fall tillgripa en försiktig dämpning på det bakre paret kan dock ett mycket bra resultat ofta uppnås.

Ännu bättre är dock...

˜˜˜˜˜ Äkta multikällstrålande system (sex, åtta, tio eller tolv stycken):

Genom att använda ett jämnt antal jämnt utplacerade bakkanalshögtalare kan det bästa från två världar kombineras. Mycket bra fokus och jämnhet i ljudfältet erhålles oberoende av lyssnarens placering. Lösningen är idealisk med såväl diskreta 5.1-ljudsystem (DTS, Dolby Digital, Musicam, DVD-A, SA-CD med flera) som med matrissystem (Pro Logic II, Circle Surround, Ambiofoni, med flera). Man kan för första gången utnyttja det för tillfället använda surround-systemet till sin fulla potential. "

Postad 21 August 2008 - 22:29

Unregistered322fc921
  • Unregistered322fc921
  • Lärjunge

• 267 inlägg
  • 0

Vad är det för märke/modell på dina nuvarande högtalare?

Ett Samsung system så de är inte jättebra men ok. Frontarna och center ska bytas ut mot Canton Chrono.

//Niklas

Hassesolo, intressant men jag tror du missade hela poängen med min tråd.

Postad 21 August 2008 - 22:55

-Q-
  • -Q-
  • Forumräv

• 670 inlägg
  • 0
Jag skulle lyssna på ett par mirage nano eller omnisat om jag var du - har själv tänkt skaffa ett par nano som 6 & 7 kanal. Dock rekommenderar jag provlyssning först, då de har lite speciellt ljud.

Postad 21 August 2008 - 23:43

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlägg
  • 0

Ett Samsung system så de är inte jättebra men ok. Frontarna och center ska bytas ut mot Canton Chrono.

//Niklas

Hassesolo, intressant men jag tror du missade hela poängen med min tråd.

Om du nu ska ha Chrono fram och är villig att lägga ut såpass mycket som 2000:- på dina surroundhögtalare så kanske det vore smartare att spara in en tusing till (Chrono satelliterna ligger på drygt 3000:- tror jag) och köra med dina befintliga bakhögtalare så länge...

Postad 22 August 2008 - 10:02

Unregistered322fc921
  • Unregistered322fc921
  • Lärjunge

• 267 inlägg
  • 0

Om du nu ska ha Chrono fram och är villig att lägga ut såpass mycket som 2000:- på dina surroundhögtalare så kanske det vore smartare att spara in en tusing till (Chrono satelliterna ligger på drygt 3000:- tror jag) och köra med dina befintliga bakhögtalare så länge...

Chrono satelliter? Har hitills bara hittat stativare samt ett par väggmonterade platta saker som inte går att vinkla i chrono serien.

Nån som vet vart i Sthlm man kan lyssna på omnisat?

Postad 22 August 2008 - 10:32

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlägg
  • 0

Chrono satelliter? Har hitills bara hittat stativare samt ett par väggmonterade platta saker som inte går att vinkla i chrono serien.

Det är det som finns i Chrono-serien, om dom inte funkar placeringsmässigt så får du väl göra som någon skrev och satsa på Mirage som bakhögtalare.

Postad 25 August 2008 - 14:40

Unregistered322fc921
  • Unregistered322fc921
  • Lärjunge

• 267 inlägg
  • 0
Ingen som har några synpunkter/tips på min teori om hur jag ska placera högtalarna?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.