Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

HJÄLP - Surround mha sb digital I/O module

1 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 August 2008 - 09:47

bobbosviking
  • bobbosviking
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Hej har precis fått hem en soundblaster digital I/O module som jag tänkte använda för att koppla datorn till förstärkaren för att få surround när jag kollar dvd o dy...

Men får det inte att funka. Har kopplat via digital I/O på datorn till modulen och sedan via optisk kabel in i förstärkaren...

Mitt ljudkort är SB X-fi (EC00) vilket jag tror är ett x-fi xtreme audio?

Hur som helst, finns det några inställningar i datorn som jag kan ha missat?
Har varit inne lite i creatives audio console men inte hittat något som funkar...

Vore väldigt tacksam för hjälp!

MVH
Andreas

Redigerat av bobbosviking, 22 August 2008 - 10:48.

Postad 10 September 2008 - 20:46

necksnapper
  • necksnapper
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Surroundljud i en oprisk kabel kräver att signalen är kodad med antingen Dolby Digital Live eller DTS interactive (om jag minns rätt?), de flesta kort klarar bara att decoda en sån signal vilket antagligen är fallet. Då kan man bara få surroundljud på det som redan är kodat i DD eller DTS t.ex DVD skivor (förutsatt att du har en förstärkare som kan koda av istället för ljudkortet), men då måste man se till att kortet skickar vidare den signalen utan att avkoda, vilket splittar till 6 signaler en till varje högtalare - därav problemet att skicka det i en lina.

Detta är iaf så jag fattat det hela efter att läst på lite eftersom jag själv köpte ett X-Fi Extreme Audio nyss och har samma problem.

Antar att det lutar åt att skaffa ett "Creative SoundBlaster X-Fi Titanium Fatal1ty Professional Series" istället, som kostar dubbelt så mycket :)

Om någon känner till en lösning, t.ex mjukvaruencoder eller moddade drivrutiner som funkar så får ni gärna höra av er!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.