Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Optoma HD72i - lampan slocknar

23 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 August 2008 - 13:04

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
Nu i veckan har den börjat bråka - den slockar helt utan förvarning och man ser inget på projektorns varningslampor att det är några problem. Faktum är att den fortfarande lyser grönt som om den kör, fläkten går och gränssnittet verkar vara igång då det krävs två tryckningar på strömbrytaren för att stänga av den och då varvar fläkten upp precis som när man stänger av den i vanliga fall.

Någon som vet något om detta problem? Kan det vara lampan som är kass även om LAMP-lampan inte lyser, inga blinkande felkoder, ingen överhettningsvarning eller något alls... den slocknar bara.

Som det är nu så kanske den går i 10-20-30 sekunder efter att man slår på den, sedan blir den svart.

Redigerat av EuphoniC, 22 August 2008 - 13:05.

Postad 22 August 2008 - 13:46

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Har du kollat med vår Optoma support?

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio i Sverige

Postad 25 August 2008 - 14:56

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
Nix, det har jag inte gjort!

Jag hittar inget telefonnummer där, bara blankett för att få RMA-nummer för att skicka in den. Vill förstås inte skicka in den om det bara handlar om ett lampbyte (!)

Postad 25 August 2008 - 16:20

FFrrEEddRRiiKK
  • FFrrEEddRRiiKK
  • Mästare

• 3247 inlägg
  • 0
Du fyller ju i blanketten och mailar in den, sedan kontaktar vi dig ang. åtgärd.

/Fredrik
PROJEKTOR System AB
ISF Certifierad
Epson & Optoma hembio i Sverige

Postad 26 August 2008 - 22:25

Unregistered8a9d7c41
  • Unregistered8a9d7c41
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Du verkar inte vara ensam.. hittade en länk där en annan Optoma ägare beskriver samma problem:

http://backyardtheat...hp?topic=2796.0

Det är säkert någon typ av termostat eller liknande som tycker det är för varmt och därför stänger av lampan för att skydda elektroniken. Har samma problem på båten just nu att en felaktig termostat gör att motorn inte går även fast kylningen finns... LIte off topic men ändå... :)

Postad 28 August 2008 - 08:22

nobba
  • nobba
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0

Du verkar inte vara ensam.. hittade en länk där en annan Optoma ägare beskriver samma problem:

http://backyardtheat...hp?topic=2796.0

Det är säkert någon typ av termostat eller liknande som tycker det är för varmt och därför stänger av lampan för att skydda elektroniken. Har samma problem på båten just nu att en felaktig termostat gör att motorn inte går även fast kylningen finns... LIte off topic men ändå... ;)

Nja, tror optoma och evinrude hade ett samarbete ett tag ;)

Skämt åsido, undrar om problemet finns på hd73orna också,,,sån har ju jag, tur det är lång garanti i alla fall...

Postad 01 September 2008 - 07:16

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0

Du fyller ju i blanketten och mailar in den, sedan kontaktar vi dig ang. åtgärd.

Tack, får ordna detta under dagen.

Postad 01 September 2008 - 07:21

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
Såg ett "problem" nu, att emballaget inte finns kvar och hur i hela friden skickar man en projektor när detta saknas?

Postad 11 October 2008 - 19:57

SweRabbit
  • SweRabbit
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag har en exakt likadan projektor, som precis har börjat göra samma saker :) , har du fått något svar på vad det kan vara ?

Postad 12 October 2008 - 17:16

jesperdog
  • jesperdog
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Hej hade samma problem på min Optoma hd 72i då jag hade den i tak ställning fick en vink att ta ner den och svänga den i bords stälning om lampan inte slocknar då är det fabriks fel och så hände för mig lampan lyste hur bra som helst i bordstälning sickade den till service(hade garanti kvar ) och nu funkar den normalt !!

Postad 12 October 2008 - 20:40

SweRabbit
  • SweRabbit
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Det skall jag genast prova, är det någon som vet hur lång garanti det är på denna modell? inköpt 2006-05

(Provade och det gick inte, lampan slocknade i alla fall)

Redigerat av SweRabbit, 12 October 2008 - 20:55.

Postad 12 October 2008 - 21:50

jesperdog
  • jesperdog
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Optoma har 3 Års garanti !! gäller inte lampan !!

Postad 14 October 2008 - 07:46

SweRabbit
  • SweRabbit
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Bytte dom lampan för dig då eller var det något annat fel ?

Postad 14 October 2008 - 14:21

EuphoniC
  • EuphoniC
  • Beroende

• 1121 inlägg
  • 0
Vi köpte en ny lampa så bytte jag, nu fungerar det bra.

Däremot kom jag på i efterhand att jag skulle ha provat att bara ta ut lampan och rengöra kontaktytorna, sätta tillbaka lampan och se om det gjorde någon skillnad. Det har jag inte provat, men jag hade problem med min hemmaprojektor nu och i förrgår gjorde jag detta och lampan fungerar nu bra igen från att släckas och blinka felkoder. Det var oxid på kontakterna.

Värt att prova! :)

Optoma har 3 Års garanti !! gäller inte lampan !!

De kanske har det nu, men inte när vi köpte vilket också var 2006-05. Då var det bara två års garanti.

Postad 14 October 2008 - 15:23

jesperdog
  • jesperdog
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Ok Jag bor i Finland köpte min Optoma 16.06.2006 och fick 3 års garanti
dom bytte (Mainboard )på min och nu funkar den igen !!

Postad 21 October 2008 - 12:19

SweRabbit
  • SweRabbit
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Jag har skickat iväg den, hann tyvärr inte prova att rengöra kontakterna :(, hoppas verkligen att det inte bara är så enkelt, vi får se vad reparations rapporten säger sedan när jag får tillbaka den.

btw..
Jag har 3 års garanti på projektorn.

återkommer..

Postad 09 November 2008 - 21:02

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

• 409 inlägg
  • 0
Skönt att höra att man inte är ensam. Min projje började krångla precis idag, den är inköpt 060907.
Min startar också utan problem men svartnar efter några sekunder. Fläkten fortsätter gå som vanligt
och inga fellampor lyser. Ska vända mig till min återförsäljare imorgon och höra efter hur jag ska gå vidare med detta fel.

Postad 11 November 2008 - 17:22

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

• 409 inlägg
  • 0
Nu har jag fått reda på att det i mitt fall mest är troligt att det är lampan som är slut. Jävligt trist att den redan gjorde det efter ca 700h och 2 år. Får ta och beställa ny lampa och se om det löser problemet.

SweRabbit hur går det för dig?

Redigerat av Fjant, 11 November 2008 - 17:22.

Postad 16 November 2008 - 14:24

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

• 409 inlägg
  • 0

Hej hade samma problem på min Optoma hd 72i då jag hade den i tak ställning fick en vink att ta ner den och svänga den i bords stälning om lampan inte slocknar då är det fabriks fel och så hände för mig lampan lyste hur bra som helst i bordstälning sickade den till service(hade garanti kvar ) och nu funkar den normalt !!

Provade idag att starta projektorn som vanligt, den slocknade efter ca 15 sekunder.
Då tog jag ner projektorn från takfästet och satte den på bordet och då funkar den hur bra som helst!?!!
Hur som helst imorgon lämnar jag in den för kontroll, återkommer med rapport angående vad de gjorde och vad det var för fel.

Postad 01 December 2008 - 10:24

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

• 409 inlägg
  • 0
Nu har jag fått tillbaka min projektor. Självklart så funkade den hur bra som helst när de testade den, men de bytte ändå ut nätdelen samt lampan. Allt jobb de gjorde gick på garantin (även lampbytet fast lampgarantin hade gått ut),
så jag är supernöjd! :-)

/ Mycket nöjd Optoma ägare som efter detta kan definitivt tänka mig att köpa en Optoma igen när det blir dags för uppgraderingl

Postad 04 December 2008 - 17:53

Unregisteredf2c3ef7e
  • Unregisteredf2c3ef7e
  • Lärjunge

• 333 inlägg
  • 0
Satt på lunchen och skulle uppdatera mitt PS3, och mitt i det, blev bilden svart från projektorn fast ljudet var kvar. Kopplar den via en Denon AVR 1909.

Har slagit på och av projektorn nu flera gånger, gör man det, så kommer bilden tillbaka, fast max 1-2 minuter, sedan blir det svart igen. Inga varningslampor lyser på projektorn och testat med en annan källa än PS3, trodde det var först det pga jag stängde av ps3 mitt i uppdateringen av ilska över att bilden försvann.

Någon som upplevt samma problem eller kan tipsa mig om en annan synvinkel på mitt lilla dilemma, Ska just på jobbet igen, slutar kl 17.00, ska pröva andra inställningar då när jag har mer tid till felsöka.

Har felsökt nu och det uppstår samma problem om och om igen. Skickat en RMA till killarna på projektor system, hoppas på ett snabbt svar.

Såg nu när jag plockade ner den att den var dammig som sa*an, kanske behöver en rengöring rent av?

Aldrig haft detta problem tidigare.

(hittade en tråd om detta, hade startat en eget, det här är vad som jag hade skrivit då)

Postad 04 December 2008 - 20:20

Fjant
  • Fjant
  • Lärjunge

• 409 inlägg
  • 0
Jokkmokk, hur många timmar har din lampa brunnit?

Hoppas att du får lika bra hjälp som jag fick av Projektor System!

Postad 05 December 2008 - 14:16

Unregisteredf2c3ef7e
  • Unregisteredf2c3ef7e
  • Lärjunge

• 333 inlägg
  • 0
886 timmar, hann kolla innan den slog av igen. Haft den uppe nu ca 1 år, den var grymt dammig. Fast har skickat in en RMA, hoppas på snabbt svar och att det löser sig innan julen, trist att inte kunna se nå film iaf.

Skriver så snart dom svarat, för att uppdatera er

Postad 05 December 2008 - 14:44

Unregisteredf2c3ef7e
  • Unregisteredf2c3ef7e
  • Lärjunge

• 333 inlägg
  • 0

Provade idag att starta projektorn som vanligt, den slocknade efter ca 15 sekunder.
Då tog jag ner projektorn från takfästet och satte den på bordet och då funkar den hur bra som helst!?!!

Självklart hände detta för mig. känns ju inte stabilt. Skickat en RMA som dom svarat på, blir att skicka ner den på måndag. Dom trodde lampan hade börjat ge upp =(

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.