Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vilsen tjej i snårig djungel

40 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 August 2008 - 14:03

lisastar
  • lisastar
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Hej!

Jag är en tjej i nöd :P

Jag har en Philips 42PFL7962D och en Centrum Xamba610. Nu vill jag få tummen ur och få köpt mig en Reciever (Förstärkare? Skillnad?) och ett högtalarsystem. Står snart inte ut att leva utan men blir bara mer och mer förvirrad av allt som finns att välja på.

Jag har kollat på Cambridge 340R, Andersson R2(ingen HDMI), Sony STR-DG910 men även på andra liknande i samma prisklass.

Vad gäller högtalarsystem; Argon Junior 5.1 , JBL Speaker CS680BK 5.1 , Harman Kardon HKTS11

Någon som har något förslag/synpunkt på hur jag skall göra? Vad jag ska välja.
Jag vill inte lägga för mycket pengar men samtidigt ha åtminstone en reciever som kanske håller ett tag, där man i så fall kan byta ut högtalarna.
Jag tänker koppla in ett wii och datorn på detta också om det nu skulle ha någon betydelse.

Tack!

Postad 22 August 2008 - 14:10

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Hej!

Jag är en tjej i nöd :)

Jag har en Philips 42PFL7962D och en Centrum Xamba610. Nu vill jag få tummen ur och få köpt mig en Reciever (Förstärkare? Skillnad?) och ett högtalarsystem. Står snart inte ut att leva utan men blir bara mer och mer förvirrad av allt som finns att välja på.

Jag har kollat på Cambridge 340R, Andersson R2(ingen HDMI), Sony STR-DG910 men även på andra liknande i samma prisklass.

Vad gäller högtalarsystem; Argon Junior 5.1 , JBL Speaker CS680BK 5.1 , Harman Kardon HKTS11

Jag vill inte lägga för mycket pengar men samtidigt ha åtminstone en reciever som kanske håller ett tag, där man i så fall kan byta ut högtalarna.
Jag tänker koppla in ett wii och datorn på detta också om det nu skulle ha någon betydelse.

Tack!

Då skulle jag först och främst fråga vad du tänkt dig för maxpris för en reciever?

Samma sak med ev högtalare, om det nu var det du även ville ha hjälp med?

Annars även om design osv spelar roll på både högtalare och reciever och då isåfall vilka färger/former som gäller?

Blir lite lättare att hjälpa till då :P

Postad 22 August 2008 - 14:15

lisastar
  • lisastar
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Då skulle jag först och främst fråga vad du tänkt dig för maxpris för en reciever?

Samma sak med ev högtalare, om det nu var det du även ville ha hjälp med?

Annars även om design osv spelar roll på både högtalare och reciever och då isåfall vilka färger/former som gäller?

Blir lite lättare att hjälpa till då :P

Förlåt :) Tänkte att namnen sa en del om priset. Båda, vaerkligen max 5000kr st. D.v.s totalt 10000kr

Helst vill jag ha allt i svart då TV och DVD är svarta. Designen, om det inte är mycket begärt att du kollar själv, ska vara ungefär som de andra ser ut. Helst vill jag i och för sig att front högtalarna inte är små utan i någon pelarform.

Tack

Postad 22 August 2008 - 14:32

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Haha, hur man säkerställer att man får hjälp på ett internetforum: Hjälp, jag är tjej.

Hehe, smart nyttjande skulle jag kalla det :)

Nu har inte jag så "jätte koll" i prisklassen och det du söker, men jag gillar Marantz och dom finns i din prisklass, du kan ju kolla lite på dem i alla fall :P
Högtalare, då är det meningen att det ska vara 5.1 för 5000kr ?
Då är det inte så mycket alternativ och om det måssta vara pelare så är det än färre, men det kommer säkert någon som har bättre koll på detta och kan vägleda dig.

//David

Postad 22 August 2008 - 14:34

Pr0wler
  • Pr0wler
  • Lärjunge

• 484 inlägg
  • 0
En receiver är en förstärkare med inbyggd radiodel.

Själv är jag nöjd med min Sony STR-DG910.

Du borde kunna hitta Kef 2005.2 billigt nu när 2005.3 kommer.

Postad 22 August 2008 - 14:47

lisastar
  • lisastar
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Hehe, smart nyttjande skulle jag kalla det :(

Nu har inte jag så "jätte koll" i prisklassen och det du söker, men jag gillar Marantz och dom finns i din prisklass, du kan ju kolla lite på dem i alla fall :P
Högtalare, då är det meningen att det ska vara 5.1 för 5000kr ?
Då är det inte så mycket alternativ och om det måssta vara pelare så är det än färre, men det kommer säkert någon som har bättre koll på detta och kan vägleda dig.

//David

Tack :)

Marantz har jag inte kollat på, det ska jag göra.

Ja, jag får väl inget 7.1 system för de pengarna. Men jag vill inte 2.1 i vilket fall.

Måste inte vara pelare, men helst. Passar bäst i rummet :) Annars får jag väl leta stativ.

En receiver är en förstärkare med inbyggd radiodel.

Själv är jag nöjd med min Sony STR-DG910.

Du borde kunna hitta Kef 2005.2 billigt nu när 2005.3 kommer.

Då är det en reciever jag skall ha

Postad 22 August 2008 - 15:25

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Du kan kolla in denna,finns i svart :P

http://www.hifihuset...roducts_id=2058

Postad 22 August 2008 - 15:38

adude
  • adude
  • Forumräv

• 654 inlägg
  • 0
en marantz sr6001 ? snygg som få... finns för 5000:- jämnt på reference audio dock i silver..

Postad 22 August 2008 - 18:58

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0
Högtalare: http://www.fynda.se/...php3?prodid=772
Inte i svart dock....

Reciver: http://www.fynda.se/...hp3?prodid=3262

Redigerat av MGW, 22 August 2008 - 18:59.

Postad 22 August 2008 - 23:17

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0
Det är ju en tjej du ska rekommendera dom där högtalarna till.
Tjejer brukar ha nått som kallas smak!
Tror inte dom går hem. :P

http://www.audiopro....?id_products=16

Dock blir det lite mer än 5000:- tyvärr.

Postad 22 August 2008 - 23:53

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0

Det är ju en tjej du ska rekommendera dom där högtalarna till.
Tjejer brukar ha nått som kallas smak!
Tror inte dom går hem. :)

http://www.audiopro....?id_products=16

Dock blir det lite mer än 5000:- tyvärr.

Ehumm... så du menar att vi killar inte kan ha smak och känsla för design etc? :)

Då måste jag väl vara en tjej antar jag.... :P

Postad 23 August 2008 - 01:11

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Tycker hon ska köra på KEF .

Postad 23 August 2008 - 01:57

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Kolla på XTZ sortiment, de har bra grejjer till bra pris :)

http://www.fyndborse...tegoryKey=12,80

Redigerat av Timpolanen, 23 August 2008 - 01:57.

Postad 23 August 2008 - 08:26

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0
Som Timpolanen påpekar så är XTZ oftast ett bra kort.

http://www.fyndborse...tegoryKey=12,81

Där finns några bra kombinationer efter varierande prisklass.

Postad 23 August 2008 - 09:40

Professor_Kalkyl
  • Professor_Kalkyl
  • Guru

• 4342 inlägg
  • 0
Mitt tips:

Jamo S606 HC3 + Onkyo TX-SR606 snuddar lite över 10k på t.ex. dustinhome.se

Postad 23 August 2008 - 12:44

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Jag noterar att det inte är någon som har frågat om exakt budget, användningsområde (andelen musik / film / TV / dator), film- och musiksmak eller rummet som anläggningen ska stå i.

Utan dessa grunduppgifter famlar man ju i mörkret, så att säga.

Redigerat av Unregistered1197, 23 August 2008 - 12:46.

Postad 23 August 2008 - 12:54

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Jag noterar att det inte är någon som har frågat om exakt budget, användningsområde (andelen musik / film / TV / dator), film- och musiksmak eller rummet som anläggningen ska stå i.

Max 10 000 kronor har vi ju fått veta, och användningsområdet på ett ungefär; att det ska kopplas in ett Wii med mera.

Själv rekommenderar jag ju som alltid Sherwood. En Sherwood RD-7502 eller RD-8701 beroende på budgeten och ett KEF-paket.

Redigerat av Unregistered1254, 23 August 2008 - 12:55.

Postad 23 August 2008 - 13:05

lisastar
  • lisastar
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Jag svarade på frågan om budget iaf. Max 5000kr/st d.v.s. totalt 10000kr för reciever och högtalarpaket.

Jag lyssnar mycket på musik och vill ha ut det i vardagsrummet då det är mitt i lägenheten. Vad gäller TV-tittandet är jag nog inte så noga med att köra den genom detta. Däremot vid filmtittande. Datorn har jag en del anime och andra tv-serier som jag kommer se på en hel del, via tv'n som andra skärm, och vill ju såklart skicka ut ljudet också. Tyvärr har jag inte HDMI på datorn.
Musiksmaken är väldigt blandad, men med mest tyngd på alternativ metal/hårdrock m.m.
Vad gäller filmsmak så går det mesta hem, kanske inte så mycket skräck.

Rummet är väl ca 4x4m

Postad 23 August 2008 - 13:12

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Du behöver inte HDMI från datorn för att kunna få ut ljudet via förstärkaren. Har du någon digitalutgång från ljudkortet?

Postad 23 August 2008 - 16:37

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Ok, och tvåkanalsljud är uteslutet på grund av ... ?

Postad 23 August 2008 - 16:48

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Ok, och tvåkanalsljud är uteslutet på grund av ... ?

Roligare upplevelse vid filmtittande skulle jag gissa på?

Postad 23 August 2008 - 22:16

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
På en tight budget tycker jag att man får en bättre bioupplevelse med ett bra tvåkanalssystem än ett billigt flerkanalssystem. När musiken är så pass viktig som den verkar vara så tycker jag att man ska försöka satsa på ett par bra fronthögtalare så att man får ett vettigt mellanregister mellan bas och diskant.

Det är ju lite tight att få ens ett vettigt tvåkanalssystem för 10 000 kr men om det inte är intressant så ska jag inte störa.

Postad 24 August 2008 - 00:25

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

Det är ju lite tight att få ens ett vettigt tvåkanalssystem för 10 000 kr men om det inte är intressant så ska jag inte störa.

Tycker jag inte. Beror ju helt och hållet på lyssnarens krav. Går att plocka ihop schyssta musiksystem för runt 10 000 kronor. Inte något jag själv skulle köpa och använda, men som duger för majoriteten av alla svenssons där ute.

Tycker du att KEF-paketen låter så illa?

Postad 24 August 2008 - 00:53

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0
Med tanke på att musiken var viktig så skulle jag köpa förstärkare/reciver och 2st frontar först och komplettera med resten vid ett senare tillfälle.

Postad 24 August 2008 - 01:04

Unregistered0377ed07
  • Unregistered0377ed07
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Ok nu är jag inte så kunnig på denna biten men efter snabbt tittande på både förstärkare sidan och hemmabio sidan där jag la 5000 som maxpris på båda har jag hittat ett paket som tydligen är bra, bra omdömme, tar liten plats och finns att köpa i svart.

Hemmabiopaket;

Förstärkare:

Redigerat av Unregistered0377ed07, 24 August 2008 - 01:07.

Postad 24 August 2008 - 10:20

GhostX
  • GhostX
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0
Marantz 5002, otroligt bra i prisklassen.
Då finns 6000 kvar till högtalare, personligen skulle jag kikat på XTZ.

Postad 24 August 2008 - 11:38

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0
Jag stöder förslaget på Marantz 5002. Sedan skulle jag slå ett slag för Tangent som gör väldigt kompakta, eleganta och välljudande högtalare i den nedre prisklassen. De har ett luftigt och detaljerat ljud med ren basåtergivning som passar väldigt bra med Marantz fylliga, detaljerade ljud. Då kan kan exempelvis börja med receivern och golvarna:

och sedan efterhand fylla på med prisvärda sub, center och surround:

De är små, låter bra och finns i tjejfärger som rött, grönt, gult och vitt, samt naturligtvis elegant svart.

Totalpriset blir 13 600 för ett väldigt trevligt system.

Om man vill ha ett ännu mer kompakt system så kan man byta ut golvarna mot Evo 5 som frontar men då blir musikåtergivningen lidande.

Redigerat av Unregistered1197, 24 August 2008 - 11:54.

Postad 24 August 2008 - 17:02

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

• 1399 inlägg
  • 0
Tycker du ska lyssna på Audio Pro Black pearl V2 hade dom innan mina Monitor Audio.
Och dom är klart prisvärda och mycket svarta!
Eller Black Diamond om du vill ha golvare skiljer bara några hundra!

Redigerat av Turtle, 24 August 2008 - 17:05.

Postad 24 August 2008 - 19:47

lisastar
  • lisastar
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Du behöver inte HDMI från datorn för att kunna få ut ljudet via förstärkaren. Har du någon digitalutgång från ljudkortet?

Jag vet att jag inte behöver det, men ja syftade på att få färre kablar...

Jag tror att det är lite dåligt med utgångar faktiskt. Men jag löser det på ett eller annat sätt

Postad 24 August 2008 - 19:54

lisastar
  • lisastar
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Jag stöder förslaget på Marantz 5002. Sedan skulle jag slå ett slag för Tangent som gör väldigt kompakta, eleganta och välljudande högtalare i den nedre prisklassen. De har ett luftigt och detaljerat ljud med ren basåtergivning som passar väldigt bra med Marantz fylliga, detaljerade ljud. Då kan kan exempelvis börja med receivern och golvarna:

och sedan efterhand fylla på med prisvärda sub, center och surround:

De är små, låter bra och finns i tjejfärger som rött, grönt, gult och vitt, samt naturligtvis elegant svart.

Totalpriset blir 13 600 för ett väldigt trevligt system.

Om man vill ha ett ännu mer kompakt system så kan man byta ut golvarna mot Evo 5 som frontar men då blir musikåtergivningen lidande.

Vadå tjejfärger? I så fall är jag nog ingen tjej. Svart va det ju

Vill inte vänta och komplettera senare för det kommer aldrig bli av

Är det någon som kan säga mig vad jag skall titta på vad gäller reciever? Vilka in- och utgångar vill man(jag) ha? Vad för mer specifikationer är av intresse och vilka spelar mindre roll?

Postad 24 August 2008 - 20:21

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Ja det va någon länk till en Marantz med dom in och utgångar du behöver.
KEF-högtalarna hade du redan tänkt va ?

Postad 24 August 2008 - 20:24

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

Vadå tjejfärger? I så fall är jag nog ingen tjej. Svart va det ju

Vill inte vänta och komplettera senare för det kommer aldrig bli av

Är det någon som kan säga mig vad jag skall titta på vad gäller reciever? Vilka in- och utgångar vill man(jag) ha? Vad för mer specifikationer är av intresse och vilka spelar mindre roll?

De svarta är väldigt snygga, jag har ett par själv.

Med tanke på priset spå kanske du har råd med allt på en gång?

Jag är inte lättimponerad men Tangent har imponerat på mig.

Postad 24 August 2008 - 20:34

lisastar
  • lisastar
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Ja det va någon länk till en Marantz med dom in och utgångar du behöver.
KEF-högtalarna hade du redan tänkt va ?

okej, nej jag tycker nog faktiskt att KEF är för fula om jag ska vara ärlig :\

Postad 26 August 2008 - 11:24

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0

okej, nej jag tycker nog faktiskt att KEF är för fula om jag ska vara ärlig :\

Vad fan säger du? Alla tjejer älskar KEF. Jag ifråsätter din äkthet. :)

Postad 26 August 2008 - 18:23

Unregistered1092
  • Unregistered1092
  • Veteran

• 1623 inlägg
  • 0
Bara för att trådskaparen råkar vara av ett annat kön & att hon står för det så tycker jag inte att ni ska hålla på & klanka ner på henne för det!

Försök att hålla er till topic istället!
Vi ska vara glad att hon frågat oss på forumet om råd.

Postad 27 August 2008 - 12:16

_green_
  • _green_
  • Lärjunge

• 443 inlägg
  • 0

Mitt tips:

Jamo S606 HC3 + Onkyo TX-SR606 snuddar lite över 10k på t.ex. dustinhome.se

Detta blir ca 11500kr inkl frakt. Lite över budget, men Onkyon är klart framtidssäker IMHO och har bra med ingångar och klarar av många saker över sin prisklass. Hur Jamo-paketet låter har jag ingen koll. Men de har både bra och dåliga grejer hos Jamo...

Det jag skulle hålla koll på om jag var nybörjare är följande:
Reciever
  • Svart färg
  • Automatisk kalibrering
  • HDMI in och ut som klarar 1080p. (Gärna 24hz) Helst flera HDMI-ingångar. Flera HDMI-ut finns bara på dyrare modeller.
  • Den skall klara ta emot och spela upp 8 kanals PCM-ljud och/eller de nya ljudkodningarna på Blu-ray via HDMI. Så blir du framtidssäkrare... :)
Högtalare
  • Pris
  • Provlyssna om du kan, så ljudet är OK. Detta är klart viktigaste steget.
  • Snygga/passande till rummet.
  • Skulle börja med att köpa ett ganska så billigt paket för att sedan köpa begagnade grejer på blocket. Eller genast köpa högtalare på Blocket! Exvis; Dali Blue eller Dali Concept. De senare av dessa kan du provlyssna på Hifiklubben. Tycker själv att de låter grymt bra båda sorterna. Men som sagt provlyssna!
  • Vad gäller subbasar så har Audio-Pro väldigt prisvärda basar.
  • Lyssna inte på folk som försöker pracka på dej "fina" kablar till högtalarna. Ljudtekniska sällskapets dokument om kablar/kabeltest
Hoppas det går bra för dig. Själv började jag med bra stereohögtalare och en center ihop med en reciever en gång i tiden. Det kommer man faktiskt ganska långt med. Sedan kan du spara lite och köpa bra grejer runt om. Jag tror du blir mest nöjd i slutändan på det viset.

Postad 27 August 2008 - 13:43

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Skulle va intressant att höra vad trådskaparen har bestämmt sig för. :)

Postad 27 August 2008 - 16:56

Warlokk
  • Warlokk
  • Veteran

• 2160 inlägg
  • 0
Haha :P

Det är likadant på alla forum, så fort en tjej skriver något så spyr medlemmarna inlägg.

Till och med en moderator gick in och försvarade henne från "hemsk" ironi från "Mafix". :)

On topic: Chris Lymmes förslag är intressant.

Postad 27 August 2008 - 17:08

Unregistered1197
  • Unregistered1197
  • Guru

• 4219 inlägg
  • 0

On topic: Chris Lymmes förslag är intressant.

Tangent är klart bra, jag är såld på deras ljud. Senaste veckorna har jag ratat både mina elektrostater och RC-L till förmån för mina små, detaljerade tangenter.

Postad 27 August 2008 - 22:21

Unregistered1092
  • Unregistered1092
  • Veteran

• 1623 inlägg
  • 0
Warlock
Det ska väl inte vara nån skildnad om man är tjej eller kille.
Påhopp accepteras inte ovasett vilket.

Det är nog tur att många inte vet vad alla andra användare här på forumet har för kön.

Både Xtz , Acoustic , Qln , Proson , tangent, Eltax gör bra högtalare för liten peng.

Sen beror det oftast på vad det är för ljudkaraktär som trådskaparen vill ha.

Kef gör ju enligt min mening väldigt snygga högtalare men det kanske inte passar alla.

Postad 27 August 2008 - 22:27

FocusST
  • FocusST
  • Lärjunge

• 311 inlägg
  • 0

Hej!

Jag är en tjej i nöd ;)

Tack!

Jag kör med Sony STR-DG910 samt HKTS11, och måste säga att jag är oerhört nöjd för den pengen.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.