Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Val av TV

15 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 August 2008 - 21:13

ringren
  • ringren
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Mors

(Ja, jag vet att det finns tusen såna här trådar tidigare men ja blir inte klok ändå...)

Nu ska jag få tummen ur och köpa mig en ny tv. Eftersom jag inte har en aning om vad för tv jag skall köpa så är jag oerhört för all hjälp jag kan få. Jag hr varit runt i butike och kollat lite men det har inte varit till nån hjälp.Antingen har jag tröttnat på säljare som bara vill pracka på en massa dyr skit eller så ser jag igen skillnad på tv'arna. Har även läst forumet runt ett par gånger utan att bli riktigt klok. Det enda som de flesta verkar vara överens om är att om man, som jag, sitte drygt tre meter från tv'n så är 42 tum en lagom storlek. Jag tycker även att det verkar vara en storlek där det finns störst utbud.

Vad jag har tänkt att ha tv'n till:
-Filmer från datorn via vga eller s-video.
-Vanlig tv-sändning från comhem-uttaget i vägen (inte en aning om vad det är för typ av signal).
-Sport, mest fotboll, ävn den via comhems fantastiska uttag.
-Använda tv'n till dataskärm

Planerar att i framtiden köpa en xBox 360 och eventuellt skaffa en digital tv-box, även den från comhem.

Priset är väl det som är svårast att säga nått om. Ärväl medveten om att man får vad man betalar för. Hade tänkt mig nånstans runt 8k. Är det åt h-vete för lite?

När jag har kolla runt lite har jag tänk mig nått åt denna LG'n, https://www.prisjakt...kt.php?e=171745. Är den nått att ha?

Snälla hjälp mig!
//Rikard

Postad 22 August 2008 - 21:32

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlägg
  • 0
Eftersom du har comhem kunde du ta en tv med inbyggd c-box för att slippa separat box. Analogt är svårt att bli helt nöjd med, du kommer ändå att skaffa digitalt. Utbudet begränsa rätt kraftigt med inbyggd c-box, ännu en fördel? :P
Sök på prisjakt efter c-box och se själv
https://www.prisjakt...ams=k=s21683280 dina krav 7-9000 kr 40-42" med c-box
Hade valt den nedersta av båda märkerna

Redigerat av Benkke, 22 August 2008 - 21:37.

Postad 22 August 2008 - 21:37

ringren
  • ringren
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Ok. Men är jag dum om jag tycker att valet v tv skall begränsas av om det är rätt inbyggd box eller inte?

Postad 22 August 2008 - 21:39

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlägg
  • 0
Nej du behöver du ju inte välja rätt box, men bekvämt med en fjärr och du behöver inte köpa separat box

Postad 22 August 2008 - 21:42

Unregistered1fef72f3
  • Unregistered1fef72f3
  • Über-Guru

• 16356 inlägg
  • 0
Bli inte helt chockad ifall du plockar upp fjärren och verkligen ser att det går att se skillnad på dem.

Det räcker inte att gå runt och titta på förinställda bilder :P

Postad 22 August 2008 - 21:44

ringren
  • ringren
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Jag förstår din tanke och det känns som en sån sak som kan bli utslagsrösten när det inte finns så många kvar. Men det finns juh fortfarande hur många som helst att välja på, även med c-box. Var å pratade med en på elgiganten häromdan å på honom lät det först som att man skulle dö om man inte hade 100Hz för annars blir fotbollen fyrkantig. Efter ett tag va man istället tvungen att ha FullHD, men när den teven han tyckta ja skulle ha kostade 17k vart ja lite avskräckt. Enligt honom skulle man inte ha både en frekvens på 100Hz och FullHd för då vart det knasig bild. Vad snackade han om?

Postad 22 August 2008 - 23:30

J-Lol
  • J-Lol
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Jag förstår din tanke och det känns som en sån sak som kan bli utslagsrösten när det inte finns så många kvar. Men det finns juh fortfarande hur många som helst att välja på, även med c-box. Var å pratade med en på elgiganten häromdan å på honom lät det först som att man skulle dö om man inte hade 100Hz för annars blir fotbollen fyrkantig. Efter ett tag va man istället tvungen att ha FullHD, men när den teven han tyckta ja skulle ha kostade 17k vart ja lite avskräckt. Enligt honom skulle man inte ha både en frekvens på 100Hz och FullHd för då vart det knasig bild. Vad snackade han om?

Haha :( Jag har inte 100Hz och nog ser fotbollen bra ut på min TV. Ok att signalkvalitén inte är på topp alla gånger, men det är inte TVns fel. 100Hz på plasma kan vara vettigt, 100Hz på LCD ser jag som en bildförsämrare. De heter samma men fungerar olika...

Dessvärre är det så att många av säljarna i de stora ladorna inte har en susning om vad de egentligen pratar om. De ser "Oh, 100Hz! Då måste den vara bättre än den där andra som inte har det" och "FullHD, ja det måste man ha! Bilden blir SÅ mycket bättre, oavsett material!" :)

Mitt råd - Panasonic PX80 (originellt, eller hur?) passar din budget rätt bra. Samsungs A559 har jag sett bra många timmar och jag kan intyga att den håller måttet. En väldigt prisvärd TV som har FullHD vilket kan vara kul om du ska använda den som datorskärm :P Com hem kör ju en HD-kampanj för tillfället, varför inte hoppa på den direkt? :)

Redigerat av J-Lol, 22 August 2008 - 23:31.

Postad 23 August 2008 - 08:13

Unregistered1552
  • Unregistered1552
  • Beroende

• 1156 inlägg
  • 0

Mors

(Ja, jag vet att det finns tusen såna här trådar tidigare men ja blir inte klok ändå...)

Nu ska jag få tummen ur och köpa mig en ny tv. Eftersom jag inte har en aning om vad för tv jag skall köpa så är jag oerhört för all hjälp jag kan få. Jag hr varit runt i butike och kollat lite men det har inte varit till nån hjälp.Antingen har jag tröttnat på säljare som bara vill pracka på en massa dyr skit eller så ser jag igen skillnad på tv'arna. Har även läst forumet runt ett par gånger utan att bli riktigt klok. Det enda som de flesta verkar vara överens om är att om man, som jag, sitte drygt tre meter från tv'n så är 42 tum en lagom storlek. Jag tycker även att det verkar vara en storlek där det finns störst utbud.

Vad jag har tänkt att ha tv'n till:
-Filmer från datorn via vga eller s-video.
-Vanlig tv-sändning från comhem-uttaget i vägen (inte en aning om vad det är för typ av signal).
-Sport, mest fotboll, ävn den via comhems fantastiska uttag.
-Använda tv'n till dataskärm

Planerar att i framtiden köpa en xBox 360 och eventuellt skaffa en digital tv-box, även den från comhem.

Priset är väl det som är svårast att säga nått om. Ärväl medveten om att man får vad man betalar för. Hade tänkt mig nånstans runt 8k. Är det åt h-vete för lite?

När jag har kolla runt lite har jag tänk mig nått åt denna LG'n, https://www.prisjakt...kt.php?e=171745. Är den nått att ha?

Snälla hjälp mig!
//Rikard

Jag satt med samma goa i-landsproblem som dig och blev inte klok på vad man skulle välja. Användningsområdena för oss verkar vara ganska lika, förutom att du ska använda den som datorskärm.

Kan säga att just nu sitter jag och väntar på en PX80 och allt känns åter frid och fröjd. Som jag har förstått det får man inte bättre för pengarna. Det finns ju även PG6000 från LG och Samsungs A456/A457 som verkar likvärdiga.
jag tog även tillfället i akt och skaffade comhems HDTV när jag ändå vad i farten, gör det samma du med, guld värt :)

Postad 23 August 2008 - 08:47

ringren
  • ringren
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Tack J-Lol och muteme. Både PX80 och PG6000 är juh plasma. Som jag har fattat det lcd man skall ha om man vill ha den ihop med datorn. Är det bara för att folk är rädda för att det bränner in eller finns det någon annan anledning?

Postad 23 August 2008 - 08:51

Unregisteredd4f89b64
  • Unregisteredd4f89b64
  • Användare

• 140 inlägg
  • 0
Det blir klarare och mer tryck i bilden från datorn med lcd. Pixlarna "syns" bättre på nära håll tycker jag. Problemet är att de flesta lcd-apparater ger betydligt sämre bild på digital-tv-nätet.

Postad 23 August 2008 - 14:12

J-Lol
  • J-Lol
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Korrekt. Du kommer få en "skarpare" bild med en LCD. Permanenta inbränningar har det diskuterats rätt hårt i olika trådar (bara att söka) men jag tror att det ska till VÄLDIGT extrema förhållanden för att du ska få det på din nya plasma-tv idag. Jag har en god vän som äger en två år gammal LG plasma i 42". Han kör xbox mediacenter eller vad det heter vilket innebär gott om "stillbilder" och inte har han några inbränningar så vitt jag kan se. Ghosting är en annan femma, men sådana "avtryck"/"efterlämningar" efter ex hastighetsmätaren i ett bilspel efter 24h konstant spelande försvinner efter någon timme vanlig TV.

Om valet står mellan PX80 och LG6000 skulle jag ta PX80n 8 dagar i veckan, men det är ju bara vad jag tycker ;) A559 från Samsung kan vara en av de starkaste kandidaterna om du går på en LCD. Såvida du inte kan spara 2-3k till och köpa en A656 eller en Sony W4000 :)

Postad 23 August 2008 - 22:36

ringren
  • ringren
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Java å ollade lite idag. Kostaterade att jag nog ka ha plasma. blir en sväng till medamrkt imorgon och kolla. någonsom vet hur dom liger prismässigt? Hittar inte n enda prisuppgift nånstans på nätet... Ska bla kolla på PX80, Lg6000 och samsung a457.

Postad 23 August 2008 - 22:42

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlägg
  • 0

Java å ollade lite idag. Kostaterade att jag nog ka ha plasma. blir en sväng till medamrkt imorgon och kolla. någonsom vet hur dom liger prismässigt? Hittar inte n enda prisuppgift nånstans på nätet... Ska bla kolla på PX80, Lg6000 och samsung a457.

??? www.prisjakt.se

Postad 23 August 2008 - 22:50

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1973 inlägg
  • 0

Ett "måste" om du ska åka till mediamarkt ta fjärren leta upp bild menyn och sänk skärpan och byt från bild läget den står i tex dynamisk, livfull osv till standard eller film läge då får du en bättre jämförelse :)

Postad 23 August 2008 - 23:26

ringren
  • ringren
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Benkke: Mediamarkt har inte med sna priser på prisjakt. den som vet varför kan juh få svara...

Tix: Taack så mkt för tipset.

Jag kom på idg att jag har skrivit att jag ska använda tv'n till datorn, men det e mest för att kolla på film via datorn. Detta gör att valet mellan lcd och plasma ganska lätt går till plasma. ELLER?

Postad 23 August 2008 - 23:30

Benkke
  • Benkke
  • Mega-Guru

• 7289 inlägg
  • 0

Benkke: Mediamarkt har inte med sna priser på prisjakt. den som vet varför kan juh få svara...

Tix: Taack så mkt för tipset.

Jag kom på idg att jag har skrivit att jag ska använda tv'n till datorn, men det e mest för att kolla på film via datorn. Detta gör att valet mellan lcd och plasma ganska lätt går till plasma. ELLER?

Kolla dessa modeller på prisjakt, priserna på mediamarkt lär du ju få reda på när du står där, eller hur? :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.