Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Reklamera tv

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 22 August 2008 - 21:17

badass
  • badass
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Tjena Jag undrar om man kan reklamera en tv för backlight bleeding eller vad det heter när det är ljusare på ena halvan av tv:n.Jag köpte tv:n för 15 mån sedan. Jag var inne på expert för ett halvårs sen och då sa dom att om jag hade tecknat deras försäkring så hade dom tagit emot den. Jag börjar störa mig allt mer på bilden. Jag har 3 döda pixlar oxå men det kan man väl inte reklamera tv:n för? Tacksam för svar

Postad 22 August 2008 - 23:11

Skogga
  • Skogga
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0
Kontakta auktoriserad serviceverkstad och fråga dem om det är inom tillverkarnormen och om pixlarna går inom pixelgarantin. Varför påpekade du inte detta omgående efter köpet?

Postad 22 August 2008 - 23:14

J-Lol
  • J-Lol
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Som sagt - kontakta verkstaden. Kom alltid ihåg att du har konsumentköplagen i ryggen :P Svår bleeding anser iaf jag vara ett tillverkningsfel.

Jag är osäker på om LG har 100% pixelgatanti. Jag tror även att LG lämnar två års garanti på sina brunvaror, men det är värt att kolla upp innan du stövlar in på expertbutiken och börjar diskutera :)

Postad 22 August 2008 - 23:38

Skogga
  • Skogga
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Som sagt - kontakta verkstaden. Kom alltid ihåg att du har konsumentköplagen i ryggen :P Svår bleeding anser iaf jag vara ett tillverkningsfel.

Jag är osäker på om LG har 100% pixelgatanti. Jag tror även att LG lämnar två års garanti på sina brunvaror, men det är värt att kolla upp innan du stövlar in på expertbutiken och börjar diskutera :)

Problemet är att backlightbleeding är typ standard på LCD. Och det som alltid verkar glömmas bort är att DU som konsument kunna bevisa att det är ett fel som fanns från tillverkningen eller uppkom innan man köpte den, samt att man måste reklammera felet inom skälig tid vilket innebär inom 2månader från att man upptäckte det. Som konsument har man betydligt bättre skydd inom garantitiden då bevisbördan inte ligger på konsumenten som den gör inom den 3åriga reklamationsrätten.

Postad 22 August 2008 - 23:50

J-Lol
  • J-Lol
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0

Problemet är att backlightbleeding är typ standard på LCD. Och det som alltid verkar glömmas bort är att DU som konsument kunna bevisa att det är ett fel som fanns från tillverkningen eller uppkom innan man köpte den, samt att man måste reklammera felet inom skälig tid vilket innebär inom 2månader från att man upptäckte det. Som konsument har man betydligt bättre skydd inom garantitiden då bevisbördan inte ligger på konsumenten som den gör inom den 3åriga reklamationsrätten.

Naturligtvis är det så. Men det finns ju nivåer av bleeding, acceptabel och inte acceptabel. Hur lång tid har det gått sedan felet upptäcktes?

Visst är det så att garanti är snäppet vassare än reklamationsrätt, det var därför jag tipsade om att kolla upp vad LG lämnar för garantier på sina brunvaror...

Postad 25 August 2008 - 18:50

badass
  • badass
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Tjena LG lämnar 2 års garanti. Om man får lämna in den får man betala någon självrisk då? När jag kollade på experts hemsida så står det att det är 1 års garanti, vilket är det som gäller?

Redigerat av badass, 25 August 2008 - 19:11.

Postad 25 August 2008 - 19:25

J-Lol
  • J-Lol
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Om LG lämnar 2 års "fabriksgaranti" är det den som gäller. Expert lämnar endast 1 år för att "slippa undan" garantiärenden om tillverkaren skulle gå i konkurs/lämna svenska marknaden etc. Det är bara förklara läget för säljaren och lämna in TVn. Du ska inte betala en endaste krona eftersom detta är ett garantiärende. Om Expert kommer och hämtar TVn åt dig eller om du får slänga den i baksätet på bilen är en annan sak. Men det spelar egentligen mindre roll - bara den fixas.

Postad 25 August 2008 - 20:01

Unregistereda0224e81
  • Unregistereda0224e81
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Jaha är det så det heter. Har det även på min men aldrig riktigt fattat vad det var och om det kanske skulle vara så. Min första LCD. 37" Sharp.

Kanske man ska kontakta där man köpt den.

Synd man är så lat så att man skiter i det typ.

Postad 29 September 2008 - 20:39

badass
  • badass
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Jag har haft tv:n på reparation nu men dom gjorde ingenting.Backlight bleedingen var innanför toleransen men jag har fortfarande ca 3 ljusa döda pixlar och två röda. Man ser dom när man är nära tv:n och dom sitter i mitten och dom syns bara när det är mörk bakgrund. Deras pixel garanti är 4 st men när dom hade den inne för reparation så så hittade dom inte någon död pixel Hur stora måste döda pixlar vara för att kallas "döda" , dom jag har är rätt små men syns. Har dom pixel garanti så har dom!! Kan man reklamera tv:n i butiken? Hur skulle ni gått tillväga?

Postad 30 September 2008 - 06:20

badass
  • badass
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Ingen som har något tips?

Postad 30 September 2008 - 07:40

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0
Det låter som pixlarna har fastnat ("stuck pixels" på engelska). De är alltså inte döda (då hade de alltid varit svarta). Och man ska tydligen ha större tolerans för fastnade pixlar än för döda. Defekta pixlar nära centrum av skärmen brukar oftare gå på pixelgarantin, samma sak om flera defekta är nära varandra. Men du märker det ju bara när du är mycket nära tv:n, inte på normalt betraktningsavstånd, och då går tilllverkaren fri.

Det är svårt att bygga helt felfria paneler. Om tillverkarna skulle kassera alla som har lite pixelfel så skulle vi konsumenter få betala ohyggliga summor för att få felfria exemplar.

Jag misstänker att LG, som är ett budgetmärke, får köpa de sekunda panelerna billigt.

Sen blir jag lite uppretad av det som Expert sa när du var inne med skärmen "du skulle ha tagit vår garanti, då hade vi hjälpt dig, men nu är det långnäsa"... Barnsligt larv. Otroligt oproffsigt. Det enda ett sånt bemötande garanterar är väl att du inte köper en LG nästa gång, och inte handlar hos Expert över huvud taget. Så skulle jag känna i alla fall.

Postad 01 October 2008 - 13:11

badass
  • badass
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Ja på expert kommer jag inte handla mer :) Nu när jag kollade på skärmen nära så såg jag att den har blivit repad, ca 3 revor, 2 cm långa Riktigt tråkigt men man ser det bara ifrån ca 1 meters håll. Är det något man kan klaga på hos dom som reparerade tv:n Jag är helt säker på att dom inte var där innan jag lämnade in tv:n

Postad 01 October 2008 - 13:41

Unregistered1df9a6f7
  • Unregistered1df9a6f7
  • Veteran

• 1973 inlägg
  • 0
Som jag förstått det nu så har LG full pixel garanti på sina full hd tv -iaf de senaste modellerna ring till deras support och kolla, även hemservice i de 3 större städerna bra för de som bor där... själv bor jag i mindre stad och har en hd-ready LG tv :) Detta fick jag höra av en LG kille som jag hittade i en utav ladorna så det borde stämma bra!

Postad 19 November 2008 - 21:00

badass
  • badass
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Jag lämnade tv:n på reparation och fick tillbaks tv:n igår. Dom hade bytt panel på den men när jag kollade idag efter döda pixlar så har jag 6 st, 2 som syns skarpt och 4 små. Fy fan vad trött jag är på denna tv:n. Jag tycker oxå att bilden har blivit grynigare nu. Hur tycker ni jag ska gå tillväga nu? Man har lust och bara skita i det men har man köpt en så dyr tv så tycker jag dom ska fixa det åt en. Tacksam för svar

Redigerat av badass, 19 November 2008 - 22:12.

Postad 20 November 2008 - 18:38

badass
  • badass
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Jag pratade med LG idag och dom sa att jag får lämna in den en gång till. Hur många gånger kan dom reparera tv:n för samma fel innan man kan reklamera den? Det blir nu tredje gången nu. När jag kollar på fotboll nu så släpar bilden och gubbarna är jätte ojämna i kanterna precis som dom har nån aura runt sig så var det inte innan dom bytte panel. Kan det vara så att dom inte har satt in samma panel. Det känna inte alls som samma tv nu. Även om dom har satt in samma panel kan panelerna då skilja sig åt bildmässigt?

Redigerat av badass, 22 November 2008 - 16:53.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.