Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd HP Compaq 2133 *

146 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
HP 2133 FF009AA (Laptops (Bärbara datorer)) 0 (0) Inga priser
HP 2133 FU346EA (Laptops (Bärbara datorer)) 1 7.4 (4) Inga priser
HP 2133 FU344EA (Laptops (Bärbara datorer)) 1 5.249998 (3) Inga priser
HP 2133 FU351EA (Laptops (Bärbara datorer)) 1 (0) Inga priser
HP 2133 FU345EA (Laptops (Bärbara datorer)) 1 6.6 (4) Inga priser
HP 2133 FU337EA (Laptops (Bärbara datorer)) 1 (0) Inga priser
HP 2133 FU342EA (Laptops (Bärbara datorer)) 1 (0) Inga priser

Postad 23 August 2008 - 19:59

Unregistered9c595cc7
  • Unregistered9c595cc7
  • Användare

• 126 inlägg
  • 0
HPs nya mini-notebook kommer att komma till Sverige i augusti och kommer att ha 120GB hårddisk. Mer i länken: https://www.prisjakt...kt.php?e=331743

Postad 25 August 2008 - 14:39

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Har varit hur sugen som helst på denna, men förnuftet fick råda denna gång. Den har för högt pris tyvärr, hade den haft en Atom-processor så hade priset varit OK i alla fall, men med Via-proppen och det höga priset så var en Acer Aspire One ett bättre val, i alla fall för mig.

Men hade min Acer stått jämte en HP i butiken så vetef-n om jag inte tagit HPn i alla fall... :blink:

Postad 29 August 2008 - 11:57

mrhansson
  • mrhansson
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Men vad händer här.

Det var inte mycket snack om denna lilla burk, vad beror det på. Slår inte denna både Asus och Acer rätt lätt? De ska ju släppas idag vad jag förstår med det finns så mycket info om det. Någon som vet något.

Jag är grymt sugen då jag läser iaf, kanske lite dyr, men men

Postad 01 September 2008 - 17:52

d-_-b
  • d-_-b
  • Amatör

• 52 inlägg
  • 0
Jag är också intresserad av denna. Kommer sälja av min Acer One till förmån för en HP 2133 eller kanske en Dell E, eller Inspiron 910 som den egentligen heter.

Postad 01 September 2008 - 18:14

kultingen
  • kultingen
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Ingen som har mer att säga om denna? Ska jag kanske välja denna istället för acer one? Priset spelar ingen direkt roll, vill bara ha en smidig liten dator som det går bra att surfa på... Den här är väll generellt bättre än acer one så om nu inte priset är ett hinder, finns det något som talar mot denna modell?

Postad 01 September 2008 - 18:23

Janne.G
  • Janne.G
  • Forumräv

• 735 inlägg
  • 0
TrustedReviews

Postad 01 September 2008 - 18:26

kultingen
  • kultingen
  • Amatör

• 80 inlägg
  • 0
Det var en väldans massa modeller att välja mellan... Vad är skillnaderna? Har sett att batterierna är olika, hårddiskarna och ramminnet. Kändes som om FU351EA var "bäst"?

Redigerat av kultingen, 01 September 2008 - 19:15.

Postad 08 September 2008 - 13:23

mrhansson
  • mrhansson
  • Wannabe

• 22 inlägg
  • 0
Någon som vet vad det beror på att den dröjer?

Jag håller med det finns en skog av modeller,
Någon som vet om man själv kan byta till SSD drive senare?

Postad 22 September 2008 - 16:40

mawam
  • mawam
  • Användare

• 102 inlägg
  • 0
Modellen ifråga finns väl nu att köpa på bla Multitronic samt Dustinhome, någon som testat? Jag är sugen men blev lite avskräckt av ett test i Datormagazine...

Några kommentarer eller synpunkter? Jag tycker den verkar mkt bättre än Asus, Acer etc! Främst pga den mer användarvänliga upplösning a WXGA 1280 x 768 så man inte behöver "scrolla ihjäl" sig ;)

Postad 23 September 2008 - 19:30

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Min är beställd idag från Dustin :) Återkommer så fort jag fått den, jag har en Acer Aspire One A150 idag, så det blir spännande att jämföra dom....

Uppdatering: Den kommer imorgon.... :-P

Redigerat av slotrat, 24 September 2008 - 21:38.

Postad 25 September 2008 - 11:46

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
ÄNTLIGEN har jag en 2133:a!

Min är varianten med 1,6 GHz processor, 2 GB RAM, 6-cells batteri och Vista Business.

Jag har haft den i ca 1 timme nu, det tar ett tag för maskinen att få in Vista, skulle säga ca 40 minuter.
Första intrycket när man tar den ur lådan är: WOW!

Efter ett tag har jag fått följande intryck, den är relativt "tung" men härligt gedigen. Tangentbordet är lite konstigt stylat men väldigt väldigt skönt att skriva på (skriver detta inlägg på min 2133). Skärmen är väldigt blank och ger reflexer, men upplösningen, kontrasten och ljusstyrkan är fenomenal!

Den har segat lite nu, men jag lyckades köra Bond-trailern i "HD"-format på Youtube relativt ryckfritt trots att maskinen är uppenbart upptagen med Windows Update och säkerligen massa annat juck nu när den är helt ny.

Så här långt är jag väldigt lycklig och kan väl bara kort säga att står det mellan denna och min Aspire One A150 så ligger Acern nog risigt till framöver och kommer nog avyttras...

Jag återkommer med mer information, benchmarking och lite jämförelser med min A150. (kanske någon film med).

;)

Postad 26 September 2008 - 23:35

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Hmmm... Maskinen är fantastisk, byggkvalité, härlig vikt, skönt tangentbord, toppenskärm (även om just mitt ex tyvärr har en trasig pixel som lyser rött hela tiden).

Dock är det något lurt med Vistainstallationen/drivrutinerna eller liknande. Visst processorn är lite slö det var ingen överraskning, men det är något annat som är "fel". Nätverksdrivarna drar en j-a massa CPU-kraft, grafikdrivarna är nåt lurt med, fullskärm på Youtube är inte snyggt, och då är det inte att det hackar som är problemet, utan att bilden flimrar och beter sig konstigt. Har kört Windows update men mina uppdateringar vägrar gå in, varje gång jag startar om försöker den lägga in uppdateringar som den inte lyckas med, och det gör starttiderna ohyggligt långa, upp emot 3-4 minuter. Jag har fått några helt oprovocerade blåskärmar och DriveGuard (som skall skydda hårddisken vid snabba rörelser) aktiverar sig självt när datorn står still på ett bord!!??

Jag skyller alltså inte detta på datorn utan på Vista-installationen. Av den anledningen kör jag nu en nedgradering till XP för att se om XP-driversarna osv är bättre och datorn blir stabilare. Jag återkommer senare i helgen med mer synpunkter och kommentarer.

Postad 27 September 2008 - 12:18

Brute Boy
  • Brute Boy
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Väntar med spänning på fortsättningen.

Varit sjukt intresserad av att köpa den sedan jag såg den i Kuala Lumpur i mitten på sommaren. Men tänkte att det är ju lite roligare med svenskt tangentbord.

Kunde man inte få den med Linux?

Postad 27 September 2008 - 23:27

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
XP-nedgraderingen gick fint. Man måste dock plocka bort Vista-partitionen och skapa en ny XP-partition annars bootar inte XP märkte jag.

Efter installation av Service Pack 3 och de senaste drivrutinerna för grafik och Chipset så har jag inte mycket att klaga på. Datorn är ganska rapp, bootar på ca 40 sekunder och känns helt OK. bredbandskollen.se hamnar på ca 15 Mbit i båda riktningar (Jag har 100 Mbit bredband i båda riktningar) över trådlöst, det gjorde den verkligen inte under Vista, något som tyder på drivrutinsstrul.

Nu känns datorn helt ok. Visst märker man av att den har en Via-processor ibland, men det är inte alls lika påtagligt längre. Kan lätt köra en DIVX-film i fullskärm utan problem, dock har jag lite Youtube-problem fortfarande. Youtube-filmer flyter fint, inga problem, men jag får lite blipp-ljud och lite gröna horisontella streck i bilden ibland på vissa klpp med hög upplösning. Jag skulle säga att det är något grafikdrivrutinsproblem. Inget jag inte kan leva med så länge.

Provkör eBooster och SuperCache på datorn med nu, vet inte om jag märker någon direkt skillnad men den blir inte långsammare heller av det.

Några kompisar tittade på den idag och jämförde med min Acer Aspire One, och alla sa ju att 2133an känns lyxigare och alla gillade tangentbordet. Jag kan bara hålla med.

Vill man ha en dator med lite mer tryck är nog en av de Atom-drivna (haha :P ) datorerna ett bättre val, men vill man imponera på omgivningen och se lystna blickar efter din dator, och samtidigt njuta av den härliga skärmen och det suveräna tangentbordet så är en HP 2133 rätt val. Jag tycker att Acerns tangentbord är riktigt pluttigt nu efter att ha använt min HP ett par dagar. Nu med två netbooks i min hand vet jag ärligt talat inte riktigt hur jag skall välja mellan dom, jag vill nog ha båda... :D Dom är bra på olika sätt. :unsure:

Än är inte sista ordet sagt, jag återkommer...

Postad 28 September 2008 - 00:31

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2184 inlägg
  • 0

Vill man ha en dator med lite mer tryck är nog en av de Atom-drivna datorerna ett bättre val

Via:s processor är nog en del snabbare än Atom.
Atom drar dock mindre ström :unsure:

Postad 28 September 2008 - 16:19

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0

Via:s processor är nog en del snabbare än Atom.
Atom drar dock mindre ström :(

Jag har en netbook av varje (en med VIA C-7@1600MHz och en med Intel Atom@1600MHz) och jag kan försäkra dig att VIA's processor är långsammare än (eller kanske ungefär lika snabb som) en Atom när den är nerklockad på 800MHz... VIA's C-7 processor är INTE snabbare. Däremot är det en ny VIA-processor på gång som är pinkompatibel med C-7, och den skall nog vara snabbare än motsvarande Atom enligt vad jag har hört.

Redigerat av slotrat, 28 September 2008 - 16:21.

Postad 29 September 2008 - 23:21

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Har efter lite drivrutins-mek fått XP Professional att lira riktigt bra på min 2133 mini. Nu är jag ju inte den som ger upp så lätt, så jag bestämde mig för att dra igång Vista igen, har gjort en backup på XP med Acronis True Image Home, blåste hela disken (Rescue-partitionen med för datorn vägrade ändå att boota på den) och installerade om Vista. Fick ta en skiva från min Fujitsu-Siemens laptop, så jag har en sån logga nu i mitt Windows (haha) men det är ju det enda som skiljer. Drog ner trådlös nätverksdrivare till ett USB-minne och installerade när Vista var inne, och sen har jag kört in resten av drivrutinerna (har varit lite selektiv dock, kör på Windows standard-ljuddrivare tex) och nu kör jag in Windows-uppdateringar (inga drivrutiner från Microsoft dock, jo en Synaptics plattan, den drivaren jag har buggar nu så). Jag har avaktiverat lite tjänster med som jag inte vill ha igång.

Maskinen är rappare nu än med fabriksinstallationen av Vista helt klart. Känns nästan som när jag hade XP på den. Gissar nu att jag kommer köra vidare på Vista (Flash-filmer funkar bra med), och så småningom göra mig av med min Aspire One A150... Vi får väl se. Finns nog lite mer tweaks att göra. Allt känns dock bra med Vista så här långt.

Postad 02 October 2008 - 12:09

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Nu med nyinstallerat Vista Business, drivers från HP och Microsoft och alla Windows Updates så är min dator kanon. Jag upplever till och med att den visar Youtube-klipp bättre än under XP. (Det är bara en känsla jag har.)

För att summera: JAG ÄLSKAR MIN HP 2133, den är kanonbra!

Skärmen är fantastisk.

Tangentbordet är suveränt.

Batteritiden är jättebra (jag har 6-cellsbatteriet), Vista säger att den skall gå ca 4,5 timmar när jag kör på Energisparläget, jag har inte testat det eftersom jag släcker skärmen efter 3 minuter och går i Viloläge efter 10, så jag måste sitta o trycka på en knapp eller ställa om detta för att testa, och bevaka hur länge den går med. Men jag märker att den går länge på batteri.

Prestandan är helt ok. Jag var lite smyg på processorn, men efter ominstallation av Vista och inläggning av drivers och bara de program jag själv vill ha så tuffar den på riktigt bra. Den räcker gott till surf, musiklyssning, Office-arbete med mera, och det är vad jag har den till, kör mestadels bara Skype/MSN, Remote Desktop och FireFox. Ja en Atom-baserad Netbook är avgjort snabbare, men min 2133a presterar tillräckligt för att det skall räcka för mig.

Format och design. Den är lyxig, det säger alla som ser den, den andas kvalitet. Alla andra Netbooks är plastiga i jämföresle. Vikten är något högre, beror ju på metall-skalet på datorn och på det större batteriet, men den är inte tung.

Anslutningar, kanske lite snålt med två USB bara, men å andra sidan har den inbyggd Bluetooth och en ExpressCard (eller-vad-dom-heter)-slot. Jag har nästan aldrig något i USB-kontakterna, och Blåtanden fungerar utmärkt med min Blåtandsmus och för kopplingar till telefoner och annat.

Ergonomi. Det lutande tangentbordet (tack vare batteri-klumpen som sticket ut under) är mycket bra. Skärmens höga upplösning gör den knivskarp, men har man ingen bra syn får man välja att förstora typsnitten eller välja en lägre upplösning för att se bra, allt är smått. Ljusstyrkan och kontrasten i skärmen är mycket bra. Den blanka skärmen ger reflexer, det är ofrånkomligt, men tack vare att skärmen är så ljusstark så är det inget som stör mig. Ljudet är högt och bra tack vare högtalarnas placering.

LAN/WLAN, kanske inte den bästa hastigheten på dessa, jag tror drivrutinerna kommer att optimeras mer för varje ny version som kommer så jag är inte så orolig. Hastigheten räcker bra för mig, det fungerar hyfsat att ta hem torrenter över det trådlösa, och det räcker för mig. Vill jag tanka snabbt kör jag med en större/vassare dator på sladd istället.

Kritik? Processorn kunde vara bättre, men jag klarar mig på den kraft som finns i den. Tangenten "1" är mindre än de andra, skumt och lite störande, men inget avgörande. Halvbra drivrutiner till datorn, tråkigt att man skall behöva installera om datorn för att få den så snabb som den skulle kunna vara från fabrik, men det kanske bara var min som trilskades, vad vet jag? Knapparna till pekplattan har jag blandade känslor för, gillar att dom inte är så hårda att trycka ner som på min Acer Aspire One, men samtidigt är dom lite för "svampiga" och har för långt anslag, man måste trycka ner dom ganska långt. Vidare gillar jag inte att tangentbordsknapparna och pekplatteknapparna går emot skärmen när man stänger den, så det lämnas märken (typ finger-fettfläckar) på skärmen. Om den ligger så tight borde kanske knapparna på sikt kunna lämna skav-märken på skärmen. Detta kan ju såklart avhjälpas genom att lägga något över tangentbordet när man stänger den, men det borde inte behövas. Det saknas även en Num-lock-lampa, det är störigt. Acer Aspire One har en "släck-skärmen-knapp", det är en bra batterisparande funktion som saknas på 2133an med, men det är inget direkt allvarligt tillkortakommande. Metall-höljet släpper också igenom mycket värme och kyler datorn, men det gör att den blir riktigt VARM.

Priset då. Även jag kan väl tycka det är lite i överkant. Om dom rundande av till 5000 jämt för den maskinen jag har vore det ett ok pris tycker jag, den har ändå Blåtand, stor hårddisk, högupplöst skärm, kortplats, stort batteri och 2 GB minne, och Vista med XP-skivor som följer med. Man får en exklusiv och bra dator. Gissar att HP försöker nischa sig lite som Netbookarnas iBook. Den är inte "most bang for the bucks" om man ser till prestanda, men tittar man istället på byggkvalitet och andra faktorer så är inte priset helt galet, bara något i överkant, men det lär ju sjunka.

Skulle jag rekommendera denna datorn? Definitivt! Det är ingen dator för någon som vill kunna köra spel, eller virtuella datorer i, men för enkel utveckling, ordbehandling och liknande, surf och chatt och för mobilt bruk är den grymt bra! Även för att kunna se på film på resan eller lyssna på musik/ljudböcker duger den gott.

Har jag glömt något? Bara fråga på i så fall.

Edit: Stavfel och lagt till tankar om priset.

Redigerat av slotrat, 02 October 2008 - 14:44.

Postad 02 October 2008 - 15:36

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2184 inlägg
  • 0

För att summera: JAG ÄLSKAR MIN HP 2133, den är kanonbra!

2 frågor.
Vad får du i vistas prestandaklassificering?
Hur är den i storlek jämt emot 901? (som jag har för mig att du har haft?) Är den mycket större?

Postad 02 October 2008 - 18:12

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Datorns Windows Experience Index är: 2,0 (Bestäms av det lägsta delresultatet)

Delresultat:
Processor VIA C7-M Processor 1600MHz 2,0
Minne (RAM) 2,00 GB 4,1
Grafik VIA Chrome9 HC IGP Family WDDM 3,1
Spelgrafik 390 MB tillgängligt grafikminne 2,6
Primär hårddisk 79GB ledigt (112GB totalt) 5,2

Jag har inte haft en 901:a, men en Aspire One, och jämfört med en Aspire One är HPn typ en cm bredare, det är i princip enda skillnaden + att batteriet sticker ut, men det skulle en Aspire One med 6-cellsbatteri också ha (ett utstickande batteri).

Här har du en jämförelse mellan HPn, Eee 901, Aspire One och MSI Wind, där kan du även se storleksskillnaderna:
http://www.youtube.c...h?v=0CuxV-jsrk8
Synd bara att dom inte testat helt likvärdiga varianter av maskinerna, men annars en informativ filmsnutt.

Postad 02 October 2008 - 20:02

Unregistered0354d681
  • Unregistered0354d681
  • Veteran

• 2184 inlägg
  • 0

Datorns Windows Experience Index är: 2,0 (Bestäms av det lägsta delresultatet)

Delresultat:
Processor VIA C7-M Processor 1600MHz 2,0
Minne (RAM) 2,00 GB 4,1
Grafik VIA Chrome9 HC IGP Family WDDM 3,1
Spelgrafik 390 MB tillgängligt grafikminne 2,6
Primär hårddisk 79GB ledigt (112GB totalt) 5,2

Jag har inte haft en 901:a, men en Aspire One, och jämfört med en Aspire One är HPn typ en cm bredare, det är i princip enda skillnaden + att batteriet sticker ut, men det skulle en Aspire One med 6-cellsbatteri också ha (ett utstickande batteri).

Här har du en jämförelse mellan HPn, Eee 901, Aspire One och MSI Wind, där kan du även se storleksskillnaderna:
http://www.youtube.c...h?v=0CuxV-jsrk8
Synd bara att dom inte testat helt likvärdiga varianter av maskinerna, men annars en informativ filmsnutt.

Tog väldigt lång tid för den att boota, är det detsamma för dig?
Sen är storleken något större än 901, vilket är för stort för mig känns det som. Jag vill verkligen ha den ultraportabel.
Om processorn hade varit lite snabbare och den hade varit lite mindre ( vilket blir svårt för den har väl ett intill fullstort tangetbord?) hade jag nog satsat på compaq:en men det blir nog en asus 901.

Postad 03 October 2008 - 11:56

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Boot-tiden är inget jag lider av, med Vista bootar jag kanske datorn en eller två gånger i månaden... min tar 55 sekunder på sig från det jag slår på strömbrytaren tills dess den står vid inloggningsrutan. När jag tryckt på Enter efter att ha slagit mitt lösenord tar det ca 20-30 sekunder till tills dess den går att använda. Det är inte speciellt dåligt, så gott som alla maskiner med Vista tar ungefär lika lång tid på sig att boota.

Jag fäller oftast bara igen locket när jag flyttar datorn, den går då ner i Vänteläge, och efter en tid går den över i Viloläge. Från Vänteläge startar den på 1-2 sekunder. Från Viloläge tar det en stund, men den går oftast inte till Viloläge ändå.

Ultraportabelt i all ära, jag föredrar nog en användbar dator före en som är ett par cm mindre med tok-litet tangentbord, men alla är vi olika. Jag har haft en HTC Shift, och där kan vi snacka litet tangentbord. En Shift är bra mycket mindre än en Asus Eee 901. Det var tangentbordet och skärmen som gjorde att jag inte behöll min Shift. Dom var helt enkelt FÖR små. Annars hade Shiften och min 2133:a ungefär samma prestanda.

Postad 03 October 2008 - 12:04

Rootkit
  • Rootkit
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Tog väldigt lång tid för den att boota, är det detsamma för dig?
Sen är storleken något större än 901, vilket är för stort för mig känns det som. Jag vill verkligen ha den ultraportabel.
Om processorn hade varit lite snabbare och den hade varit lite mindre ( vilket blir svårt för den har väl ett intill fullstort tangetbord?) hade jag nog satsat på compaq:en men det blir nog en asus 901.

Jag tänker likadant och dessutom gillar jag inte att HP har fysiskt stort batteri och bara 2 USB-portar.

Edit: Fast jag har iofs inte sett 901 bara 900 så 901 kanske också har stort batteri?

Edit 2: Såg nu på videon att även 901 har ett stort batteri :P

Redigerat av Rootkit, 03 October 2008 - 12:37.

Postad 03 October 2008 - 13:05

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0

Jag tänker likadant och dessutom gillar jag inte att HP har fysiskt stort batteri och bara 2 USB-portar.

Det finns små 3-cellsbatteri till 2133 med, det finns varianter av datorn med det lilla batteriet att köpa. Fördelen med stort batteri är batteritiden, med lilla batteriet får man knappt 2 timmar...

Vidare är det ju en så kallad "Netbook". Den är gjord för att vara portabel och för att bäras med, och för att ha lång batteritid så den är användbar länge utan att vara ansluten någonstans. Man vill inte ha 3 eller fler USB-enheter inpluggade i den när man är ute och far ändå. Dom häktar i massa saker o man trasslar in sig i alla sladdar. Har man behov av mer än två USB-enheter så kan man ju lika gärna ha en USB-hub, eftersom man som sagt ändå inte bär med sig så många USB-enheter.

Vill man ha mer kräm till sin USB-3G-dongle (och ansluta två USB-kontakter) så kan man i stället skaffa en Powered USB-kabel som passar till USB-uttaget på datorns vänstra sida, så räcker det med den kabeln för att få mycket kräm till sitt 3G-modem eller om det är någon annan enhet som drar mycket ström.

Redigerat av slotrat, 03 October 2008 - 19:58.

Postad 08 October 2008 - 20:53

björn78
  • björn78
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Nu finns 2133 i "Hp shop in shop" på Computercity, Kungsgatan. Den finns uppställd live så man kan känna och klämma.

Redigerat av björn78, 08 October 2008 - 20:53.

Postad 09 October 2008 - 16:03

The_JJ
  • The_JJ
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

........
Har jag glömt något? Bara fråga på i så fall.

Edit: Stavfel och lagt till tankar om priset.

Har några frågor.
1. Hur är webcamen, kan du lägga upp en bild.
2. Hur funkar vlc eller andra filmuppspelare?
3. Vilken modell har du, ser att det är endast den dyraste modellen som har den högupplösta skärmen :/

Tack på förhand

Postad 09 October 2008 - 20:00

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0

Har några frågor.
1. Hur är webcamen, kan du lägga upp en bild.

Finns en dålig bild i Mitt Galleri

2. Hur funkar vlc eller andra filmuppspelare?

Dom fungerar bra, knappt märkbart sämre på min 2133 än på min andra Netbook Acer Aspire One A150. HD-material och dåligt kodat material hackar en del, men vanliga filmer och Flash-klipp från t.ex. Youtube är inga problem.

3. Vilken modell har du, ser att det är endast den dyraste modellen som har den högupplösta skärmen :/

Nja du har lite fel, det är endast den billigaste som har den lågupplösta skärmen, alla andra har den högupplösta.
Det är en FU351EA jag har.

FU340EA HP 2133, 8.9" WSVGA, 1 x 1024MB DDRII 667 MHz SDRAM, 120GB 5400rpm HDD,
6-cell battery, SuSE Linux Enterprise Desktop 10 G/F/I/E
& SuSE Linux Recovery-Media

FU347EA HP 2133, 8.9" WXGA, 1 x 1024MB DDRII 667 MHz SDRAM, 120GB 5400rpm HDD,
Bluetooth, 6-cell battery, Windows Vista Home Basic G/F/I/E
& Office 2007 Ready

FU342EA HP 2133, 8.9" WXGA, 1 x 2048MB DDRII 667 MHz SDRAM, 120GB 5400rpm HDD,
Bluetooth, 6-cell battery, SuSE Linux Enterprise Desktop 10 G/F/I/E
& SuSE Linux Recovery-Media

FU351EA HP 2133, 8.9" WXGA, 1 x 2048MB DDRII 667 MHz SDRAM, 120GB 5400rpm HDD,
Bluetooth, 6-cell battery, Windows Vista Business G/F/I/E
& Office 2007 Ready & Windows XP Professional Recovery- and Driver-Media

Redigerat av slotrat, 09 October 2008 - 20:01.

Postad 10 October 2008 - 11:39

The_JJ
  • The_JJ
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

.......

Tack för det snabba svaren. Har några till

Står mellan denna eller Eee 901 go (den kommande med inbyggd 3g) , men det som håller mig från att skaffa denna är väll att många klagar på processorn och att den inte är kraftfull nog att spela upp filmer och är allmänt seg jämnfört med atom:en , ska bara ha datorn till musiklyssning,skype/msn - webcam.mic , surfa, film mest xvid format /HDTV XviD och word så inget krävande i sig men Hp:n är så snygg så är lite kluven :rolleyes:

Du skrev dom olika modellerna men hittar inte Linux varianten här i sverige, har du någon aning vart den finns ?

Redigerat av The_JJ, 10 October 2008 - 11:41.

Postad 10 October 2008 - 21:20

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Nej jag hittar inte heller någon Linuxvarant här i Sverige. Men du kan säkert få en Linux-räddningsskiva från HP även om du köper en med Vista, tyvärr får du ju pröjsa för Vista då.

Jag provade att köra en HDTV XViD-snutt alldeles nyss, det rycker lite i bilden vid snabba rörelser men det beror på en taskig grafikdrivare, skall du köra Linux så är ju Vista-drivrutinen ointressant ändå. CPUn går på ca 75% när jag spelar denna film i fullskärm, och den "droppar" inga "frames".

Jag har inte testat videosamtal i Skype än, men enligt jkOnTheRun.com och hp2133guide.com skall det väl fungera rätt ok med.

Jag kan inte råda dig i valet, det är helt upp till dig. Om du har möjlighet, "känn" på dom i en butik. Jag har ju haft turen att ha möjlighet att utvärdera denna och en Aspire One A150 samtidigt i hemmets lugna vrå. Och jag valde ändå HPn trots att Aspiren är helt underbar och Atom-processorn har verkligen mer att ge. Kvalitetskänslan, tangentbordet och skärmen är oslagbara i HPn. Och HPn är grymt snygg och skön att hålla i :)

Postad 13 October 2008 - 09:41

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Så har jag testat maskinens fysiska hållbarhet med inatt. Helt oavsiktligt förstås... Jag snubblade på laddsladden och drog ner datorn i golvet från ca 60 cm höjd. Jag har ett hårt laminatgolv, datorn vände sig upp och ner i luften och landade med "gapet" mellan tangentbord och skärm ner mot golvet, dvs översidan av skärmen och nedersidan av datorn under musplattan slog i golvet ungefär samtidigt. Jag svor (såklart) och hoppades på det bästa när jag fiskade upp datorn och synade den noga, testade musknapparna, några tangenter och kollade på datorns utsida, fogar mellan olika delar, letade bucklor eller annan åverkan.

Resultat: INGA SYNLIGA SKADOR ALLS! :) HP's DriveGuard räddade förmodligen hårddisken med, datorn var igång när den åkte i golvet.

Jag gick och la mig och idag har jag inte hunnit kolla mer på maskinen, men skall kika lite noga på lunchen igen, återkommer om något gick åt skogen trots allt. *peppar peppar*

Postad 15 October 2008 - 20:29

hink-fan
  • hink-fan
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Nu har jag lagt en beställning på en sånhär från dustin, hoppas den kommer att fungera bra =) Grymt spänd på skärmen!

Postad 15 October 2008 - 21:21

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Jag tror du blir mycket nöjd. Det är jag i alla fall. Skärmen är grym! Och kvalitetskänslan...

Min dator höll förresten, har inte märkt ett enda problem efter fallet. DET om något säger en del om kvaliteten :)

Postad 15 October 2008 - 22:09

hink-fan
  • hink-fan
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Det låter riktigt bra =) Det ända jag är lite orolig över är den klena via-proppen. Nu har jag läst åtaliga recentioner och tester av datorn med alla lika nedslående resultat på just datorns prestanda. Men det gör inte specielllt mycket då jag bara ska se på film, surfa och programmera på den. Funderar dock på att dundra in win xp, såg att du också hade gjort det, märkte du nån skillnad mellan xp och vista? Fungerar alla filmer under 720p? Och hur lång är batteritiden vid filmtittande? Läste i en recention på en som hade trådlösa nätverket igång och en film, alla inställnigar på högsta och fick en batteritid på 4h, det lät lite väl mycket tyckte jag =)

Mest förväntansfull är jag just på skärmen. Det blev ett solklart val för min del, då jag _inte_ kan tänka mig att ha en upplösning på 600px i höjdled.. Får hoppas jag får den imorn! Men det är väl att hoppas för mycket, gissar på att jag har den på fredag iaf

Postad 15 October 2008 - 23:07

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Ja den är inget fartmonster, men den har andra fördelar helt klart. Jag har inte kört så mycket film annat är Youtube på den. Jag kan dock mycket väl tänka mig att batteritiden ligger runt 4 timmar vid filmtittande, det är riktigt bra batteritid.

XP har jag kört som sagt. Tror väl den blev något lite rappare med XP, men jag är Vista-fan så jag gick tillbaka ändå. Kör du XP så skall du ha in en Vista-ljuddrivare, annars får du problem när du kollar på film. Finns bra info på www.hp2133guide.com

Postad 15 October 2008 - 23:13

hink-fan
  • hink-fan
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Ahha, nä jag är också lite utav ett vista-fan, men jag lägger nog in xp ändå, dels bör det vara snabbare plus att det tar mindre plats =) Men jag får se, kanske behåller vista också. Men 720p filmer är inte att tänka på väl, oavsett spelare? Har du nån bild på din du kan lägga upp tro =) Vore kul att se det svenska t-bordet =)

//Alexander

Postad 16 October 2008 - 18:02

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Bifogar en taskig mobilkamerabild i halvdunkel... Orkade inte hämta nån riktig kamera... :)

Bifogad fil  Image_00017.jpg   216.77K   0 Antal nerladdningar

Tror nog 720p-filmer blir knepigt ja, men jag skall testa senare, återkommer.

Postad 16 October 2008 - 18:29

hink-fan
  • hink-fan
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Tack för att du tog dig tid med bilden, uppskattas =)

//Alexander

Postad 20 October 2008 - 08:08

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Inga problem. Har du fått din maskin än?

Provkörde lite 720p i helgen, det går ju allt annat än bra... Beroende på vad man kör så får man nån bild i sekunden eller med Windows Media Player faktiskt en film i typ slow-motin... :) Men det är inte värt att titta på. I alla fall inte 720p filmer i MKV-containrar, kanske går bättre i något annat format, det har jag inte testat än.

Postad 20 October 2008 - 08:16

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Den minsta varianten av 2133 nu till salu på Amazon.com för ca 2700 kr!!! (Man åker väl på frakt och moms med kanske)
http://www.amazon.co...c...6794&sr=8-7

Finns ju dom som inte bryr som om det där med svenskt tangentbord, och säkert dom som vill köra Linux med :)

Postad 20 October 2008 - 11:24

hink-fan
  • hink-fan
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Tjena! Har precis fått igång xp på den, efter mycket micklande mot småtimmarna... nu håller jag på att fylla den med drivare, men hitils är jag grymt nöjd. Speciellt med skärmen! Men som sagt, det är ju inget fartmonster =) Ska testa lite till och återkomma med ev frågor eller synpunkter

Postad 22 October 2008 - 12:17

hink-fan
  • hink-fan
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Nu har jag kört datorn några dagar, och kan inte annat än att berömma utformingen av t-bordet. Man skriver riktigt bra på det! Skärmen är outstanding (Därför valet föll på denna) Och batteritiden är helt ok, 4-5h Mindre om man ska kolla film såklart. Men datorn lider av prestanda problem tycker jag. På pappret låter det ju som en relativt ok dator 2gb ram 1,6ghz och 256mb grafikkort. Filmer och applikationer fungerar bra (inte 720p) Har inte hunnit testa några spel förutom cs som _inte_ fungerar nå vidare, inte för mig iaf. Jag tycker CS borde flyta på bra men det gör det inte, det är näst intill ospelbart =) Och då har jag dragit hem nyaste drivarna från vias hemsida (inte HP.se) Men men, jag tvekar inte en sec över att jag köpte denhär datorn, dels pgr av skärmen och det sköna t-bordet. Slotrat, har du provat några spel på din? =) Bara att säga till om någon har nån fråga eller att jag ska testa någonting på den (Kör XP Sp3)

//Alexander

Postad 23 October 2008 - 12:15

gost
  • gost
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Jag har en 2133:a ståendes på golvet bredvid mig. Ligger i kartongen från Dustin. Kan dock inte bestämma mig om jag skall öppna den eller skicka tillbaka den. Prestandan verkar vara den stora akilleshälen på den här skönheten, så det lutar åt att den åker tillbaka. Kan ni som kört den bekräfta/dementera prestandan?

Postad 23 October 2008 - 13:13

hink-fan
  • hink-fan
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Gost, det beror ju på vad du ska ha den till. Jag har testat några smådatorer nu, och alla har en upplösning som gör att datorerna inte lämpar sig till annat än leksak. Med denhär upplösningen går det faktiskt att jobba med datorn. Jag programmerar och skriver ganska mycket på datorn. Har använt den sedan i måndags och är riktigt nöjd. Men visst hade jag önskat mer ur processorn, men ingen applikation som ( jag använder) segar. Jag brukar ha en 5-7 fönster uppe samtidigt och det är inga problem. Så det beror helt och hållet vad du ska ha den till. Ska du spela och kolla på film bara är det kanske ganska onödigt med en så här pass högupplöst skärm. Så det är svårt att rekomendera när jag inte vet vad du ska använda den till =)

//Alexander

Postad 23 October 2008 - 14:28

gost
  • gost
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
Mina primära användningsområden kommer att vara surfa, maila samt det som är mest prestandakrävande, jag kommer att använda den för att styra min digitalkamera. Varje bild jag tar tankas ner i datorn via USB, sedan vill jag kunna kolla en bild lite då och då för att se att bilderna är skarpa, så ingen redigering kommer att ske.

Spelande blir det nog inget av, förutom någon patiens och lite poker.

Kolla på film kan också bli aktuellt. Har du Alexander testat att kolla på någon xvid/avi film? Hur flyter det?

Postad 23 October 2008 - 14:32

gost
  • gost
  • Användare

• 129 inlägg
  • 0
En sak till. Jag har läst en del tester och det verkar som några stör sig på blänket i skärmen. Hur upplever ni andra det?

Postad 24 October 2008 - 09:29

hink-fan
  • hink-fan
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Filmer är inga problem alls, har provat xvid/avi filmer. Satt för övrigt på tåg igår i ca 3h med serier igång från start till avgång och hade 48% kvar av batteriet när jag var framme =) Blänket i skärmen är väldigt individuellt, jag gillar de blanka skärmarna, tycker att bilden blir mycket klarare och tänker inte alls på reflexerna, andra kanske stör sig som fasen på det. Jag har hellre en högblank skärm iaf

Postad 27 October 2008 - 16:09

RoggaBoy
  • RoggaBoy
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Denna modell med 6-cellsbatteri finns med två olika op, Vista Basic och Vista Buisness. Vad är skillnaden mellan dessa op?

Postad 27 October 2008 - 19:32

Unregistered17cead84
  • Unregistered17cead84
  • Användare

• 106 inlägg
  • 0

Filmer är inga problem alls, har provat xvid/avi filmer. Satt för övrigt på tåg igår i ca 3h med serier igång från start till avgång och hade 48% kvar av batteriet när jag var framme =) Blänket i skärmen är väldigt individuellt, jag gillar de blanka skärmarna, tycker att bilden blir mycket klarare och tänker inte alls på reflexerna, andra kanske stör sig som fasen på det. Jag har hellre en högblank skärm iaf

Håller med, glossy skärmar är underskattade, helt klart krispigare och klarare bild. Jag tycker mest det är en nackdel när man är utomhus en solig dag men hur ofta är man det i det mörka Sverige?

Har ni läst om uppföljaren till 2133 förresten? HP 1000 Mini: http://www.jkontheru...ni-1000-ne.html
Ser riktigt snygg, men metallskalet verkar ha försvunnit för att pressa priset.

Redigerat av Unregistered17cead84, 27 October 2008 - 19:34.

Postad 27 October 2008 - 19:34

hink-fan
  • hink-fan
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0
Vista basic är mer likt xp (Inte til utséende) Men jag rekomenderar att du lägger in XP om du köper en iaf =) Testade vista Business ett tag, men det suger för mycket ram i onödan (Jag körde inga optimeringar alls dock)

Postad 28 October 2008 - 00:29

slotrat
  • slotrat
  • Lärjunge

• 356 inlägg
  • 0
Sitter just nu på Gran Canaria med min lilla 2133 och är fortfarande väldigt nöjd. Jag har kollat och laddat upp foton från min digitalkamera med den så sent som för några minuter sedan och det fungerar utmärkt. Jag kan inte tänka mig att prestandan inte skulle räcka till för dina behov. Själv lever jag mest i Firefox och kör en del Remote Desktop, jag är helnöjd. Jag gillar den blanka skärmen, men kan väl säga att den starka sommarsolen vi har här gör ju skärmen svår att arbeta med på grund av blänk. Jag tror iofs inte min AspireOne hade varit något kul med tanke på solen ändå, så det kan man inte döma datorn för. Det är CPUn som är akilleshälen, men den räcker för Vista Business och film m.m. så det är lugnt.

SKillnaden mellan Business och Basic-versionerna av Vista är ungefär som XP Professional och XP Home. För en hemmaanvändare duger Vista Basic.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.