Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp mig ..kan inget om inredning

29 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 August 2008 - 09:34

boxman8
  • boxman8
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
Hej, Jag behöver hjälp, Jag är helt hopplös när det kommer till inredning, så därför har jag knappt gjort något med min lägenhet, det ser förjävligt ut, helt kalt och tråkigt.

här kommer några bilder, det är en liten etta på 35m2
Jag har köpt 2st hyllplan från IKEA (svarta) som ska upp på någon vägg snart men vet ej vilken.
Den blåa soffan och den ruskiga trasmattan ska båda bort(Jag finner det svårt att få in en snygg matta som passar till de ljusa furuplankorna), tänkte kanske en krämfärgad soffa och matta i ungefär samma färg? lr mörkare soffa o ljusare matta.. tv-bordet är LAck från ikea och jag e nöjd med det.
Tänkte även sätta upp ett par sånnahär:
http://www.ellos.se/...SearchBackLink=

på väggen närmast hallen o ha nått roligt i dom, det har jag sett hos någon o det va snyggt=) det jag har svårast med är att få in färg i rummen, vill ha nån snygg tavla bakom soffan som inte är allt för skrikig men ändå livar upp stället, lite mer växter ska jag också ha såklart, tips o råd är välkommna, tänk på att jag är fattig är ni snälla, inga bolia soffbord för 9000 osv.

Jag vet att det är sjukt ostädat men jag hade fest igår så de så :)

högtalarna är Argon-något från hi-fi klubben och Nad förstärkaren också, sjukt nöjd med dom. Jag bor ju i en ganska liten lägenhet ändå, känns som det räcker :-)

tack för hjälp!

Bifogad fil(er)

Redigerat av boxman8, 29 August 2008 - 14:24.

Postad 26 August 2008 - 10:17

björnenghed
  • björnenghed
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
jadu.. lite taskiga bilder men gör ett försök.. :)

Rumsavdelare mellan säng o soffa? Typ EXPEDIT-hylla från IKEA är inte så dyr men väldigt stilren.
Där kan du ha prydnadssaker, DVDfilmer, böcker osv plus att du får lite mer "sovrum" du får ju dock krypa in vid datorn men det gör nog inte så mycket, sängen ska man bara ligga i ändå så lite extra mys e ju bara nice. :D

Bestäm dig för en färglinje, typ vit tvbänk, vit rumsavdelare, vitt soffbord och vita hyllor på väggen. Att ha vit tvbänk, svart soffbord, ekfaner på rumsavdelare osv blir bara fel!
För att bryta av det tex vita så kan du lätt köpa en färdigsågad skiva i ett träslag du gillar, eller betsa ner det kanske? Skivan lägger du sedan på Tvbänken. Voila!

Färg på matta? Jag har en grå/silver syntetmatta i det här stuket för att det funkar verkligen på alla golv.. :)
http://shop.bolagret...07437205705.jpg

Soffan, Bryt av det ljusa vita med en svart eller mörkgrå soffa (Man har ju faktiskt fest då och då med, och folk spiller ju ibland. Tro mig, då är mörk soffa en gudagåva!) och sen skaffa snygga färgglada kuddar istället.
Kuddar är ett jävligt smidigt sätt att byta "humör" i lägenheten på och kostar inte så mycket som att måla om eller köpa nya tavlor. Vad gäller tavlor så köp en stor duk, lite penslar och akrylfärg och var kreativ, har du inga idéer så måla hela canvasen röd med en gul cirkel och ett svart streck rakt över eller något.. vad jag menar är att man inte behöver vara picasso. Det sätter en personlig touch och är SÅ lätt att göra själv! B)

Angående dina hyllor du köpt.
Sätt aldrig upp något om du inte vet varför, alltså vänta med dina svarta hyllor ett tag. Kanske passar bättre i hallen när vi e klara här? ;)

Mvh

Redigerat av björnenghed, 26 August 2008 - 10:22.

Postad 26 August 2008 - 10:41

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • Forumräv

• 744 inlägg
  • 0
Gillar du färger, använd färger, om du inte vill måla/tapetsera så kan du köpa mattor, gardiner och kuddar i trevliga färger.
Personligen e jag as trött på typiska svenska färger: grått, bescht, mörkt eller steril vitt.
Visst funkar dom men våga ta in gult, rött, lila, turkost mm.

Sen kan du kanske skaffa lite gröna växter, både för fönsterbänkar och golv.

Palmen i köket känns lite felplacerad, pröva i vardagsrummet eller hallen, mikron kanske kan stå på diskbänken.
E du trött på vardagsrums bordet kan du alltid måla om den eller köpa en träskiva och sätta fast ovanpå.
Som rumsavdelare kan ju expedit funka bra men jag tror att den tar för mycket plats, har haft en själv som just rumsdelare.
Andra ideer kan vara ett draperi för separera säng från soffa, draperin kan man alltid dra åt sidan om behov för det skulle uppstå, som fest, kompis besök osv.

Redigerat av Unregistered592cec63, 26 August 2008 - 10:51.

Postad 26 August 2008 - 12:18

boxman8
  • boxman8
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
trevliga svar, uppskattar det :-)

ang. palmen ..hehe japp den stod i vardagsrummet, brevid TV-bänken, problemet var att den kräver väldigt mkt ljus och den får inte det i den hörnan, det är av den anledningen den står i köket, jag är medveten om att den e felplacerad som fan =) funderar på att kasta ut den lr ge bort den o köpa nått annat grönt.

den mattan va snygg, det är väl en ryamatta ? typ en sån matta fast i ljusare nyans och en mörk soffa, blir det inte fel om jag har en mörk soffa till min mörka vägg? färgglada kuddar hade jag inte tänkt på ...jag har ju dom fula blåa kuddarna nu..hatar den soffan så mkt vill spy på den typ, faktum är att folk har spytt på den ändå så .. (jag har också haft fest :))

Måla en egen tavla vettefan du.. jag ritar streckgubbar när jag ska rita porträtt om det hjälper dig förstå på vilken nivå jag ligger på.
Från början var det tänkt att hyllorna (2st som ser ut såhära http://www.ikea.com/...oducts/70064239 fast det eg. ser ut som de är bruna där är de faktiskt helt svarta) skulle sitta ovanför skärmarna på skrivbordet , ställa nån vas där med nått grönt i o lite annat som 'livar upp' kanske? Jag hade faktiskt en tanke från början.

Hyllorna får ej plats någonstans i hallen, den är inte tillräckligt stor tyvär.
ber om ursäkt för bilderna, tagna med en SE W890i, skräpkamera verkligen

Jag tror mitt rum e lite för litet för en rumsavdelare, och draperi hade min polare och det blev fel, såg ut som en duschhörna typ.
min säng e ju väldigt ful, behöver en sängram, mkt man behöver ..kommer kosta skjortan verkligen :<

Redigerat av boxman8, 26 August 2008 - 12:22.

Postad 26 August 2008 - 14:44

Unregistered592cec63
  • Unregistered592cec63
  • Forumräv

• 744 inlägg
  • 0
Ta en titt på blocket.se för ibland kan man göra fynd, sänggaveln kan finnas där billigt och soffa kanske om du inte nödvändigtvis vill ha en ny, tom vard rums bord.
Hyllorna passar bra i vard rummet, nästan på alla väggar dessutom, du kan ju ha dom/den ovanför soffan eller sängen och så sätter du lågvolts halogen undertill, brukar vara djäkligt snyggt.

Postad 26 August 2008 - 17:37

Johan 78
  • Johan 78
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Jag gillar faktiskt golvet skarpt. Tycker du ska skita i matta, eller möjligtvis placera ut några såna där svarta runda på strategiska ställen.
Personligen gillar jag att ha ganska lite färger på möbler (har bara svart och vitt hemma), och sen byta kuddar, gardiner och mattor lite oftare. Skaffa en svart soffa, svart soffbord och släng ett svart överkast över sängen så har du kommit en bra bit på väg.
Sen skaffar du panelgardiner och kuddar i lite gladare färger.

Postad 26 August 2008 - 20:03

boxman8
  • boxman8
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
svart soffa med svart soffbord (jag har redan ett svart soffbord) svart överkast till sängen...blir mkt svart, jag har redan ett svart skrivbord, svarta högtalare, svart dator svarta skärmar, svart tv.. hm :)

Postad 26 August 2008 - 20:26

Johan 78
  • Johan 78
  • Wannabe

• 18 inlägg
  • 0
Du har ju ljust golv och ganska ljusa väggar, jag tror det blir kanon. Vitt funkar, men jag hade inte velat ha en vit soffa.
Jag har svart och vitt precis överallt, också byter jag kuddar, dukar, gardiner och annat kraft 3-4 gånger/år.

Postad 26 August 2008 - 20:46

boxman8
  • boxman8
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
hade varit trevligt o få se lite bilder, johan.
Jag skulle inte påstå att mian väggar är ljusa, det e möjligt att kameran gjort så det ser lite ljusare ut, jag skall ha en mörk soffa har jag bestämt nu, men att ha allt annat i svart kan bli mörkt tror jag

Postad 26 August 2008 - 21:20

felicia
  • felicia
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0
Du skulle kanske kunna haka av två av dörrarna till köksskåpet och sedan sätta in micron på den hyllan (om det går att fixa med sladden ... i alla fall -micron måste absolut bort från köksbordet. OCh vad är det som gömmer sig där bakom stolen ...

Jag tror att litet blommor i fönstren (kanske sådana sedunväxter - pengaträd - det sägs att om de har det bra så blir ens ekonomi bra ...) samt några små värmeljushållare el dyl,(Kanske har du någon hobby som du kan visa upp?) ett överkast, några kuddar samt en hylla av något slag för att avgränsa sängen skulle göra underverk. Hyllan behöver ju inte följa längs hela sängens längd, den avgränsar mycket även om den bara är en meter lång ca.

Om tyget på soffan går att ta av så kanske det går att färga svart t ex. Jag tycker skrivbordet såg snyggt ut!
Lycka till!

Postad 26 August 2008 - 23:43

boxman8
  • boxman8
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0
hehe mitt kök e sjukt stökigt, jag har inte lagt ner någon energi på det, mitt huvud spricker bara av att inreda vardasgrummet, men ni kommr med goda förslag iaf, jag uppskattar det.

Jag har faktiskt överkasst, inte det på när jag tog bilderna bara, har ett brunt o ett ljusbrunt/krämfärgat som visserligen inte passar jättebra till de andra färgerna, men ack så mkt snyggare än ett blått täcke :) blä

Bakom stolen är det bara massa kartonger o dylikt som jag inte hunnit kasta.

Redigerat av boxman8, 26 August 2008 - 23:43.

Postad 28 August 2008 - 14:06

björnenghed
  • björnenghed
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Svart funkar allti o köra på rakt igenom, sen släng dit lite roliga kuddar o tavlor bara somsagt.. ;)
Rumsavdelare kan du ABSOLUT få plats med, behöver inte gå upp till taket, IKEAs EXPEDIT tex finns i en modell med sex(?!) fack.. den kan funka.. ;)

En annan viktig sak är belysningen! Många små lampor och mysbelysningar istället för en stor taklampa och kraftig skrivbordslampa.. Levande ljus är en självklarhet oxå!

Lägg upp bilder på förvandlingen!!

Postad 28 August 2008 - 14:31

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Börja med att byta ut tv-bänken. Den skär sig rejält mot tvn och högtalarna. Skaffa en i svart, silver eller grått. Silver och grått passar kanon till svart. Sen skaffar du en matta i någon rolig färg som piffar upp. Helst enfärgad eller med liite mönster i. Ränder är inte snyggt. Sen gardiner i liknande färg som mattan. Det gör mycket. Lite kuddar också, i färger som passar.
Man måste ha lite färg i lägenheten som bryter av det svarta eller vita.

Redigerat av Unregisterede10e9503, 28 August 2008 - 14:34.

Postad 28 August 2008 - 16:37

boxman8
  • boxman8
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Svart funkar allti o köra på rakt igenom, sen släng dit lite roliga kuddar o tavlor bara somsagt.. ;)
Rumsavdelare kan du ABSOLUT få plats med, behöver inte gå upp till taket, IKEAs EXPEDIT tex finns i en modell med sex(?!) fack.. den kan funka.. ;)

En annan viktig sak är belysningen! Många små lampor och mysbelysningar istället för en stor taklampa och kraftig skrivbordslampa.. Levande ljus är en självklarhet oxå!

Lägg upp bilder på förvandlingen!!

Jag väntar på lite pengar sen ska det handlas, jag kommer givetvis lägga upp bilder på 'förvandlingen'
Levands ljus har jag gott om :-) har en del färgade blockljus samt många 'frostade' vita värmeljushållare.

Vad tror ni om en ryamatta som matchar gardinernas färg och sen en lite mörkare soffa, tex:
http://www.ilva.se/p...amp;webgroupid= ??

Jag kommer inte byta ut TV-bänken, jag är nöjd med den o tycker kontrasten är snygg, därför jag målade mörkgrått och vitt :_)
Problemet som det känns nu är väl att jag inte orkar gå o köpa en tavla lr en växt lr en matta utan att veta hur det kommer se ut med allt det andra, jag har problem o visualisera det så jag skjuter upp det hela tiden med argumentet att jag ska köpa allt samtidigt, precis som det blir enklare o matcha då, jag e inte den bästa shopparen i världen =(

Jag har tittat en del på rumsavdelare men Vad ska man ha i alla facken ? böcker har jag inte så mnga av ..kan iof köpa böcker men d känns lite fjantigt o köpa bara för att ha i en hylla, så pretentiös är jag inte.
Fina krimskramsgrejor o diverse hobbygrejor kanske...typ ett vinställ, skoja :(

ang. 'expedit' rumsavdelare med 6st fack hittar jag inte heller, finns en med 8 kanske är den? http://www.ikea.com/...oducts/50103086

Behöver även en stabil sängram, tror min säng är 200x140, vad för typ av material skulle ni välja i min lägenhet? vitt trä? svartbrun alà ikea? aluminumfärgat? jag är intresserad av o höra alla tankar :-)
Jag behöver iaf en säng som står stabilt ! tolka det hur ni vill men den sängen jag har nu har jag snickrat ihop själv, och när jag säger snickra menar jag spika =)

Jag har inhandlat lite färgglada 'throwpillows' som de heter på engelska, småkuddar. Jag vet inte vad de heter på Svenska.
Orange , skogsgrön (väldigt mjuk ton) och röd.

När det gäller växter vill jag ju gärna ha low maintenance, men undrar om inte kaktusar är lite för gjort? Jag såg någon här på detta forumet som löst det på ett roligt sätt, tagit kvistar från marken utomhus, japp kvistar från marken och spraymålat dom bruna o lagt de i en färgglad vas, det blev snyggt och nu när jag skriver det bestämmde jag mig för att göra så o ställa de på TV-bänken, vad tror ni?

Redigerat av boxman8, 28 August 2008 - 16:44.

Postad 29 August 2008 - 00:35

björnenghed
  • björnenghed
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Vad finns på väggen till höger när man kommer in?
Är den lika tom som jag befarar så skulle jag sätta kubhyllorna där och inte över datorn, annars känns det som du tränger in allt i ett hörn..
De saker du sedan ställer i kubhyllorna bör fånga upp färgerna i rummet tycker jag, så tex röd matta= röda saker.. och belamra dem inte fulla med saker utan endast en eller ett par genomtänkta saker i varje.. ;)

Aaah, åtta hyllor var det visst i hyllan ja!
Köp den i vitt eller den mörkare färgen (jag hade valt vitt då du har mycket mörkt redan och behöver matcha TVbänken som du gillar) och ställ den liggandes mellan soffan o sängen. Den är 149cm så det kommer täcka lite mer än hälften av din säng så trångt o komma i och ur sängen blir det inte!

Du ska inte köpa massa böcker för att fylla ut. Ställ de prydnadssaker och nödvändiga ting såsom klockradio, böcker, pärmar, DVDer osv du har i hyllan med lite snygg ordning.
Lite värmeljusstakar ovanpå (Köp bra saker så dem inte bränner ringar i hyllan!! tex iittala, kolla mitt galleri..) och kanske ett par mindre krukor med gröna enkla växter i.
Jag nämnde även belysning innan i ett annat inlägg, även om jag inte gillar IKEA personligen så har dom endel snygga billiga saker.. tex den här + en dimmer är rätt nice på din hylla mellan säng o soffa: http://www.ikea.com/...oducts/80096372 dels för mysbelysning och med dimmer blir den även en bra "upplysningslampa".

Soffan du länkade gillade jag, kör på nåt liknande! Lågt och kantigt.. Men provsitt framförallt innan du köper!! ;)

Om du kollar mitt galleri så ser du min "ryamatta" i plast, stod och valde mellan gråsilver och klar-röd.. kan säga att denna hamnar i sovrummet sen och att jag kommer köpa en röd nästa gång! Lyfter så mycket om man bara vågar slå till med lite färg även om det kostar ett par tusen. Soffbordet är ju rätt neutralt när det är svart och vitt och likaså möblerna runtom så kör på med färg istället!

Sängen?
Varför spendera tusenlappar på en sängstomme som ändå inte syns?
Skaffa fyra leca-block och lägg ett i varje hörn, duger finfint.. Mät lite så kanske du får in en utdragbar sänglåda på kortsidan mellan blocken tillochmed? http://www.ikea.com/...oducts/90027811

Idén med kvistar och sprayfärg? Klockrent, personligt och ekonomiskt!
Jag har liknande i svart och rött med lite minidioder ståendes i en kromad vas vid sidan av min tvbänk, syns nog oxå på bilder i galleriet om du vill kika.

edit: såg du nämnde kaktusar, om du vill ha nåt roligare så gå ner till närmsta plantagen eller liknande butik och kika lite.. Desto tjockare blad en växt har, desto lättare är det generellt att sköta den.
Tex Svärmorstunga är snygg, billig och extremt lättskött! http://sv.wikipedia..../Svärmors_tunga

Redigerat av björnenghed, 29 August 2008 - 00:39.

Postad 29 August 2008 - 06:42

boxman8
  • boxman8
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Vad finns på väggen till höger när man kommer in?
Är den lika tom som jag befarar så skulle jag sätta kubhyllorna där och inte över datorn, annars känns det som du tränger in allt i ett hörn..
De saker du sedan ställer i kubhyllorna bör fånga upp färgerna i rummet tycker jag, så tex röd matta= röda saker.. och belamra dem inte fulla med saker utan endast en eller ett par genomtänkta saker i varje.. ;)

Aaah, åtta hyllor var det visst i hyllan ja!
Köp den i vitt eller den mörkare färgen (jag hade valt vitt då du har mycket mörkt redan och behöver matcha TVbänken som du gillar) och ställ den liggandes mellan soffan o sängen. Den är 149cm så det kommer täcka lite mer än hälften av din säng så trångt o komma i och ur sängen blir det inte!

Du ska inte köpa massa böcker för att fylla ut. Ställ de prydnadssaker och nödvändiga ting såsom klockradio, böcker, pärmar, DVDer osv du har i hyllan med lite snygg ordning.
Lite värmeljusstakar ovanpå (Köp bra saker så dem inte bränner ringar i hyllan!! tex iittala, kolla mitt galleri..) och kanske ett par mindre krukor med gröna enkla växter i.
Jag nämnde även belysning innan i ett annat inlägg, även om jag inte gillar IKEA personligen så har dom endel snygga billiga saker.. tex den här + en dimmer är rätt nice på din hylla mellan säng o soffa: http://www.ikea.com/...oducts/80096372 dels för mysbelysning och med dimmer blir den även en bra "upplysningslampa".

Soffan du länkade gillade jag, kör på nåt liknande! Lågt och kantigt.. Men provsitt framförallt innan du köper!! ;)

Om du kollar mitt galleri så ser du min "ryamatta" i plast, stod och valde mellan gråsilver och klar-röd.. kan säga att denna hamnar i sovrummet sen och att jag kommer köpa en röd nästa gång! Lyfter så mycket om man bara vågar slå till med lite färg även om det kostar ett par tusen. Soffbordet är ju rätt neutralt när det är svart och vitt och likaså möblerna runtom så kör på med färg istället!

Sängen?
Varför spendera tusenlappar på en sängstomme som ändå inte syns?
Skaffa fyra leca-block och lägg ett i varje hörn, duger finfint.. Mät lite så kanske du får in en utdragbar sänglåda på kortsidan mellan blocken tillochmed? http://www.ikea.com/...oducts/90027811

Idén med kvistar och sprayfärg? Klockrent, personligt och ekonomiskt!
Jag har liknande i svart och rött med lite minidioder ståendes i en kromad vas vid sidan av min tvbänk, syns nog oxå på bilder i galleriet om du vill kika.

edit: såg du nämnde kaktusar, om du vill ha nåt roligare så gå ner till närmsta plantagen eller liknande butik och kika lite.. Desto tjockare blad en växt har, desto lättare är det generellt att sköta den.
Tex Svärmorstunga är snygg, billig och extremt lättskött! http://sv.wikipedia..../Svärmors_tunga

Med Leca block menade du typ http://www.beijerbyg...kt.aspx?id=4895 ? för att förhindra att sängen rör på sig? är en god tanke men undrar om det räcker, hur mkt ska blocken typ väga?
Jag har faktiskt tittat i ditt galleri o jag gillar det skarpt, jag har liknande värmeljushlålare fast från ikea, står 1 på vardera högtalare tex.
ang. soffbordet e jag inte låst på det bordet jag har nu, jag blev inte direkt nöjd med det, det såg så mkt bättre ut på ikea än när det va färdigmonterat hemma i lägenheten, men svart soffbord blire nog ändå, kanske 'klubbo' satsbord på ikea, vad tycker ni? först tänkte jag köpa detta soffbord från EM: http://www.em.com/in...oductType=30820
Men när jag ringde fanns den ej i lager och de visste inte när den skulle komma in igen, besviken minst sagt.

en färgglad ryamatta i typ röd lr grön hade varit sjukt modigt, vet inte om jag har det i mig, tänk på att jag bor i en etta med, ska sova i samma rum, vet inte om jag vill ha en röd matta brevid sängen, tåls o ge en funderare men tror nog det blir en beige/kräm-aktig färg som går med gardinerna typ, även om jag tror det kan bli snyggt med en som har mer färg.

Javisst sänglåda var ingen dum ide, jag får lätt plats med den också, men Jag har en stor walkin garderob (se dörren mitt i rummet) där ryms det alla mina kläder, hockeyskydd, bandyklubbor, smutstvätt (kanske inte bästa o ha de påsamma ställe iof?) och diverse lådor, gadgets o liknande jag ej använder, med plats över!.

Ja väggen till höger när man kommer in i rummet är tom och kal, jag vågar inte sätta någon möbel där för det hade blockerat entrèn lixom, en tavla lr väggkuberna ja..de får hänga där, frågan är inte om väggkuberna sticker ut lite väl mkt från väggen så det ser konstigt ut när man står i hallen o glor in .... överanalyserar kanske nu iof.

Nu ska jag förhoppningsvis hinna med att besöka ilva idag så jag kan provsitta casinosoffan, de är så hjälpsamma där också, om man ber dom flytta en soffa till en matta/soffbord man funderar på gör dom det .. de bär bara iväg den, och då är personalen också små töser som lyfter :(

Postad 29 August 2008 - 07:04

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Om jag får bidra med lite egna tips så skulle jag föreslå samt förespråka att när du väljer möbler, väggfärger osv att hålla dig till neutrala färger. Själv valde vi ett nästan helt svart och vitt formspråk hemma. På så sätt kan man enkelt, snabbt och effektivt skifta färgtema i lägenheten med tex soffkuddar, värmeljushållare och dekorationsmattor.

Dvs att grundstommen i färmtemat är neutralt så använder man sen mindre och lätt utbytbara komponenter som färgsättare istället för tvärtom. Då slipper man ångra sig eller bli trött på vissa färger.

Vi brukar tex skifta till höstfärger, julfärger, vårfärger mm allt efter humör och årstid.

Hoppas det kanske gav nåt iaf? Du kan se mer vad jag menar i mitt galleri och kanske få lite inspiration också?

Lycka till!

Postad 29 August 2008 - 13:29

björnenghed
  • björnenghed
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Precis sådana block jag menar, dom väger knappt nånting men eftersom du belastar en så står yta på dem så kommer det vara stadigt!
Rekomenderar dig dock att lägga nåt mellan golvet och blocken då det ju är sten (repar golvet)

Njeh, behöver du ingen sänglåda så behöver du inte, bara ett tips. :(

Soffbordet kanske upplevs annorlunda när du skaffat mer andra saker? Vänta med att byta om ekonomin inte känns rätt!

Är du osäker på färg så gör som Masse säger, odödliga neutrala färger och komplettera med tavlor, kuddar o ljusstakar i färger efter smak och humör! :D

hur mycket rum är det mellan högra högtalaren till nästa vägg då? Ingen plats där för kuber?
Annars väntar du på din nya soffa och kanske kan ha dem över den i lagom höjd? Där står man inte upp och slå i dem iaf.. :)

edit: Kul att du gillade stilen jag fått till på mitt vardagsrum!! tack! :D

Redigerat av björnenghed, 29 August 2008 - 13:30.

Postad 29 August 2008 - 13:50

boxman8
  • boxman8
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Om jag får bidra med lite egna tips så skulle jag föreslå samt förespråka att när du väljer möbler, väggfärger osv att hålla dig till neutrala färger. Själv valde vi ett nästan helt svart och vitt formspråk hemma. På så sätt kan man enkelt, snabbt och effektivt skifta färgtema i lägenheten med tex soffkuddar, värmeljushållare och dekorationsmattor.

Dvs att grundstommen i färmtemat är neutralt så använder man sen mindre och lätt utbytbara komponenter som färgsättare istället för tvärtom. Då slipper man ångra sig eller bli trött på vissa färger.

Vi brukar tex skifta till höstfärger, julfärger, vårfärger mm allt efter humör och årstid.

Hoppas det kanske gav nåt iaf? Du kan se mer vad jag menar i mitt galleri och kanske få lite inspiration också?

Lycka till!

Givetvis är dina tips välkommna, goda var dom också, inte den första som är på mig om det dock, verkar som alla visste jag skulle göra den tabben med färgerna :)

Jag var faktiskt på mio idag och hittade i princip alla möbler jag ska ha tror jag :(
en 2½-3sits(vet ej ..spelar det någon roll?) soffa som är typ 2.1m bred med nackstöd o metallben, denna modellen: http://www.mio.se/So...day-Three5/?p=1 fast i slitstarkt svartgråmörkt (kan inte beskriva färgen måste ses) tyg.
ett nytt soffbord i glas som ser ut såhära:
http://www.mio.se/So...ffbord/Kim/?p=1
om det e någon som kan komma på en anledning att inte köpa glasbord så speak up, känns som det e något jag missat, vibrationer från basen lr vad som helst.. värt att notera är att glasskivorna inte sitter fast i soffbordet utan är bara placerade ovanpå sugproppar. billig var det iaf..
Sen tänkte jag mig en ryamatta i något ljusare nyans, typ
http://www.ilva.se/p...amp;webgroupid=
eller kanske lite mörkare:
Jag länkar från ilva där för att jag inte hittade bra bilder på mio's hemsida.
Sen kanske ett sånnt här överkasst från ilva:
Sen hittade jag några softa väggkuber i denna stilen:
http://www.ellos.se/...SearchBackLink=
Fast från Mio, och mkt rundare o finare, och inuti kunnde man välja på röd lr svart färg, skön kontrast faktiskt , funderar på ett par sådanna i röd färg på väggen.
Hittade även nån fin liten tavla som jag ville ta med mig hem direkt men hade inte bilen med mig o orkade inte konka på en tavla mitt i stan precis, den var iaf abstrakt form i vit nyans som övergick i beige o svart i horisontella linjer och sen rött, borde tagit bilder ..efterklok e man ju alltid.

Om vi antar att jag slår till på ovanstående produkter, lr liknande produkter, tror ni att det hade varit en dum ide o satsa på en färgglad fåtölj med fotpal, såg nämligen en idag som var röd, blir det för mkt olika färger om jag har grått på väggarna, vit/beige/krämig matta, mörk soffa, svart glasbord, svart skrivbord i trä, svarta hyllor i trä, svart överkasst till sängen ? lr är det bara modigt?

Nåja, tankar ideér ? blir givetvis mkt utfyllnadsgrejor också, räknar in växter som utfyllnadsgrejor nu. Hoppas inga botanister tog illa upp :D
Jag tror dock detta blir bra, va ärliga o säg att jag är en idiot om ni tycker det !

Redigerat av boxman8, 29 August 2008 - 13:59.

Postad 29 August 2008 - 14:11

boxman8
  • boxman8
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Precis sådana block jag menar, dom väger knappt nånting men eftersom du belastar en så står yta på dem så kommer det vara stadigt!
Rekomenderar dig dock att lägga nåt mellan golvet och blocken då det ju är sten (repar golvet)

Njeh, behöver du ingen sänglåda så behöver du inte, bara ett tips. :(

Soffbordet kanske upplevs annorlunda när du skaffat mer andra saker? Vänta med att byta om ekonomin inte känns rätt!

Är du osäker på färg så gör som Masse säger, odödliga neutrala färger och komplettera med tavlor, kuddar o ljusstakar i färger efter smak och humör! :D

hur mycket rum är det mellan högra högtalaren till nästa vägg då? Ingen plats där för kuber?
Annars väntar du på din nya soffa och kanske kan ha dem över den i lagom höjd? Där står man inte upp och slå i dem iaf.. :)

edit: Kul att du gillade stilen jag fått till på mitt vardagsrum!! tack! :D

Jag kan flytta TV-bänken till vänster om jag vill, problemet e väl att man gärna inte har TV-bänken och TVn direkt under ett fönster och framför ett element, men mellanrummet där är ca 50cm.
Jag förstår ej riktigt nu tror jag, ang. Lecablocken, ska jag sätta de precis bakom eller ska sängbenen stå I dom? om de inte väger så mkt, kommer sängen då verkligen bli stabil?
Kuberna får plats där, skadar ju inte om de sitter snett ovanför TVn lite heller, det e ju inte som jag kommre köpa en 75" any time soon ändå :D ( ska inte säga så, jag vill ju ha en men får ändå inte plats i denna lägenheten=D)

edit: ursäkta röran men undertiden jag försökte svara på de andras svar så slank björnenghed in med ett svar =)

Redigerat av boxman8, 29 August 2008 - 14:25.

Postad 29 August 2008 - 14:59

björnenghed
  • björnenghed
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0
Du påstår att du inte har koll på inredning? Tycker det börjar låta riktigt lovande jag.. :D

Ett minus med glasbord är ju att man måste torka dem nästan varje dag för att dom ska vara fina.

Vänta med o köpa fotpall osv om du inte är säker.. man ska inte köpa enbart för att fylla ut, då blir det inte ofta rätt..
Köp rumsavdelare, soffa, matta och satsbord till att börja med.. känns det som du saknar nåt så köp mer därefter.. :(

Antar att du i dagsläget har en madrass med hemmasnickade ben undertill? Ser ut så på bilderna.
Vad jag menar är att du tar bort benen på sängen, lägger ut lecablocken i varje hörn av sängen och lyfter sedan upp madrassen på blocken. Det blir stadigt!

Redigerat av björnenghed, 29 August 2008 - 15:00.

Postad 29 August 2008 - 16:01

boxman8
  • boxman8
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Du påstår att du inte har koll på inredning? Tycker det börjar låta riktigt lovande jag.. :D

Ett minus med glasbord är ju att man måste torka dem nästan varje dag för att dom ska vara fina.

Vänta med o köpa fotpall osv om du inte är säker.. man ska inte köpa enbart för att fylla ut, då blir det inte ofta rätt..
Köp rumsavdelare, soffa, matta och satsbord till att börja med.. känns det som du saknar nåt så köp mer därefter.. :(

Antar att du i dagsläget har en madrass med hemmasnickade ben undertill? Ser ut så på bilderna.
Vad jag menar är att du tar bort benen på sängen, lägger ut lecablocken i varje hörn av sängen och lyfter sedan upp madrassen på blocken. Det blir stadigt!

Jag har ingen koll, har bara tagit det jag gillar av era ideer och bilder, typ. Men tack :)

Ja precis så ser min säng ut, altså använda lecablocken som ben typ? risk att d blir lite lågt då? typ som när folk bara ställer madrasserna på golvet, så hade jag det i min första lägenhet i tonåren, det va ingen höjdare i mina ögon :|
eller det borde ju finnas större lecablock, kan bli bra, bra tipsat.

edit: Nu har jag köpt soffa, matta soffbord tavla o lite annat smått o gott iaf, tyvär har mio 4-6 veckors leveranstid :|

det e ganska ångest o vänta så länge hehe, skönt att de kör ut och monterar åt mig iaf..

Redigerat av boxman8, 30 August 2008 - 15:15.

Postad 30 August 2008 - 19:05

Zusgazah
  • Zusgazah
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

om det e någon som kan komma på en anledning att inte köpa glasbord så speak up, känns som det e något jag missat, vibrationer från basen lr vad som helst.. värt att notera är att glasskivorna inte sitter fast i soffbordet utan är bara placerade ovanpå sugproppar. billig var det iaf..

Svarta glasbord är grymt snygga när de är i bra skick. Precis som nämnts tidigare så syns dock dammet på dem ungefär 1 dag efter att man torkat dem... Svart glas är också oerhört känsligt för repor. Du får absolut inte ha metallsaker, bestick eller dylikt på bordet utan att använda underlägg.

Postad 31 August 2008 - 12:09

boxman8
  • boxman8
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Svarta glasbord är grymt snygga när de är i bra skick. Precis som nämnts tidigare så syns dock dammet på dem ungefär 1 dag efter att man torkat dem... Svart glas är också oerhört känsligt för repor. Du får absolut inte ha metallsaker, bestick eller dylikt på bordet utan att använda underlägg.

på d viset.hehhe jag som brukar äta i soffan framför TVn :<

får styra upp lite fina underlägg lr brickor istället då, nu är det ju köpt så det får vara så, tänkte faktiskt inte på att man måste torka av dom, känns som att repor kommer uppstå iof..e väl int så farligt =D
bordet kostade faktiskt 800 spänn

Redigerat av boxman8, 31 August 2008 - 12:10.

Postad 31 August 2008 - 16:58

skogsturken
  • skogsturken
  • Användare

• 196 inlägg
  • 0
Hitta ett vardagsrum du gillar och blir inspirerad av.

Släng ut allt i ditt nuvarande vardagsrum och köp in allt du vill ha som du fått ifrån inspirationen.

Kortfattat: Gör om, gör rätt.

Postad 31 August 2008 - 17:04

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
No offense här men glasbord oavsett färg, form eller utförande är inte snyggt nånstans :blush: Blir inte mycket mer -80 tal än det om ni frågar mig.

Svart bord, vitt bord osv är ok, men så fort det kommer glas in i bilden kan man lika gärna slänga in några porslinshundar, spegelväggar alá IKEA, Pamela Anderson-planscher och gråtande barn på tavlor :)

Nä glasbord är osnyggt, otidsenligt, opraktiskt och osedvanligt fult imho ;)

Sen blir jag faktiskt lite mörkrädd så fort lecablock nämns.....*ryys*

Ok om dom används av praktiska skäl där dom inte syns men fyller en funktion (precis som dom var tänkta för från början) Men när det börjar byggas tvbänkar och dyl av dom har det gått för långt om ni frågar mig.....

Redigerat av masse70, 31 August 2008 - 17:12.

Postad 31 August 2008 - 21:34

björnenghed
  • björnenghed
  • Rookie

• 9 inlägg
  • 0

Ok om dom används av praktiska skäl där dom inte syns men fyller en funktion (precis som dom var tänkta för från början) Men när det börjar byggas tvbänkar och dyl av dom har det gått för långt om ni frågar mig.....

Håller med, dom är inte vackra..

Skulle inte bygga en TVbänk av dem direkt, men under en säng så syns dem inte speciellt.. Ett överkast på sängen och dom är borta men sängen förblir staig och billig..

Man måste ta hänsyn till priset i den här situationen och det är en jättebra "tillsvidare-lösning" imo...

Postad 01 September 2008 - 12:38

boxman8
  • boxman8
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

No offense här men glasbord oavsett färg, form eller utförande är inte snyggt nånstans :blink: Blir inte mycket mer -80 tal än det om ni frågar mig.

Svart bord, vitt bord osv är ok, men så fort det kommer glas in i bilden kan man lika gärna slänga in några porslinshundar, spegelväggar alá IKEA, Pamela Anderson-planscher och gråtande barn på tavlor :P

Nä glasbord är osnyggt, otidsenligt, opraktiskt och osedvanligt fult imho :D

Jag e nöjd ändå, jag tänker inte ha några spegelväggar lr pamela anderson plansher, försår inte vad de har gemensamt men okey.
Jag förstår faktiskt inte fullkomligt vad björn menar med lecablocken, tror det blir lågt fortfarande .. någonting måste göras för jag väcker hela huset varje gång jag leker i sängen ..
Och som björn sa måste man alltid ta hänsyn till priset, speciellt om man är mig :D

Postad 02 September 2008 - 16:01

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

• 8528 inlägg
  • 0
Vad jag skämtsamt menade med spegelväggar och Pamela planscher är att de båda symboliserar i mitt tycke lite 80-90 tal och lite allmänt "tacky", dålig smak helt enkelt :rolleyes:

Men det var ju typ sånt man själv hade på kammaren i sin barndoms dagar och tyckte det var skitcoolt :)

Postad 05 September 2008 - 18:11

boxman8
  • boxman8
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Vad jag skämtsamt menade med spegelväggar och Pamela planscher är att de båda symboliserar i mitt tycke lite 80-90 tal och lite allmänt "tacky", dålig smak helt enkelt :D

Men det var ju typ sånt man själv hade på kammaren i sin barndoms dagar och tyckte det var skitcoolt :)

Bara för det ska jag köpa mig en pamelaplansch B)
Jag hade en jävligt fjantig poster hemma, det va en mus (levande grej inte datorgrejen) som stod på ett tangentbord o juckade datormusen o sen lite kåt-ränder (ja antigen det lr så började han lukta som fan när han blev kåt)
o sen en poster jag saknar på en Panter som hoppade ut från postern nästan, gansak snyggt gjort faktiskt :)

men tacky var det :lol:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.