vad tycker ni egentligen om proson?
24 svar till detta ämne
Postad 26 August 2008 - 14:43
DaCriLL
-
DaCriLL
-
Amatör
-
-
77 inlägg
har haft mina proson libra 1004 nåt år nu o tycker faktiskt dom e jävligt bra.
men överallt i forumet så hör man proson e skit o så vidare.
personligen tycker jag dom spelar både högt o bra.
har varit nere på -20 Db som mest o då kunde ja inte va i rummet längre. blir lite nyfiken på hur ###### högt dom, som säger proson e kasst, spelar egentligen?
va tycker ni andra proson ägare där ute? gärna andra med. speciellt om ni har haft proson o nu har nya dyrare högtalare. men även ni som e kunniga.
-ljudkvalitet
-ljudnivå
-för o nackdelar
till saken ska oxå tilläggas att jag har en mesig (har jag blivit gediget informerad om här på forumet) förstärkare, pioneer VSX-417
OBS! om nån bara tänker skriva proson suger, utan nån som helst motivering så kan ni lika bra ge fan i o skriva. jag vet redan att det finns många prosonhatare här.
Redigerat av DaCriLL, 26 August 2008 - 15:23.
Postad 26 August 2008 - 16:50
Mini_Moto
-
Mini_Moto
-
Användare
-
-
240 inlägg
En kompis till mig har ett par Proson 5.0 ljud och ja tyckte att ljudet lätt väldigt burkigt men kunde spela på ganska högt men den saknade lite av det djupa i ljudet enligt mig. Skulle jag välja mellan ett par Proson och ett par andra högtalare i pris klassen som den högtalaren av Proson jag skulle vara sugen på skulle jag köpt något annat i samma prisklass. Har inte lyssnat på dem högtalarna du har och som sagt har endast lyssnat på ett 5.0 ljud och kan enbart utrycka Prosons ljudkvalité av vad jag hörde av dem högtalarna.
Postad 26 August 2008 - 18:24
DaCriLL
-
DaCriLL
-
Amatör
-
-
77 inlägg
En kompis till mig har ett par Proson 5.0 ljud och ja tyckte att ljudet lätt väldigt burkigt men kunde spela på ganska högt men den saknade lite av det djupa i ljudet enligt mig. Skulle jag välja mellan ett par Proson och ett par andra högtalare i pris klassen som den högtalaren av Proson jag skulle vara sugen på skulle jag köpt något annat i samma prisklass. Har inte lyssnat på dem högtalarna du har och som sagt har endast lyssnat på ett 5.0 ljud och kan enbart utrycka Prosons ljudkvalité av vad jag hörde av dem högtalarna.
ok så du tycker dom e dåliga även i deras prisklass. e mitt första system så jag kan inte argumentera för o emot men e rätt nöjd. fast de e grejen lite: JAG e nöjd, men JAG har inget att jämföra med. tror jag ska starta en tråd om vad man ska titta efter i specen på högtalare. för dom som inte e insatta i märkes-världen. jag tillräknad hehe
Redigerat av DaCriLL, 26 August 2008 - 18:24.
Postad 27 August 2008 - 21:05
TijY
-
TijY
-
Forumräv
-
-
720 inlägg
Var på Fynda när dom sålde Libra 1004, och tänkte wahh dubbla 10" detta blir härligt. Slog på volymen lyssnade på introt på låten i väntan på lite dunk. Men tyvärr blev jag och min kompis hur besvikna som helst, kände på basportarna och va inte mycket luft som kom ut därifrån precis. Visst fynda kanske inte hade den bästa förstärkaren, men vart rejält besviken endå.
Och du skrev i en annan tråd att dina högtalare går ner i 20hz, men enligt prisjakt så går dom bara till 45hz i -3dB och 20hz i -6dB.
Kan rekomendera QLN artech 8 som hade betydligt mer bas. Eller varför inte Cerwin vega VE-8 som jag jämförde Libra 1004 med.
//TijY
Postad 27 August 2008 - 21:43
DaCriLL
-
DaCriLL
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Var på Fynda när dom sålde Libra 1004, och tänkte wahh dubbla 10" detta blir härligt. Slog på volymen lyssnade på introt på låten i väntan på lite dunk. Men tyvärr blev jag och min kompis hur besvikna som helst, kände på basportarna och va inte mycket luft som kom ut därifrån precis. Visst fynda kanske inte hade den bästa förstärkaren, men vart rejält besviken endå.
Och du skrev i en annan tråd att dina högtalare går ner i 20hz, men enligt prisjakt så går dom bara till 45hz i -3dB och 20hz i -6dB.
Kan rekomendera QLN artech 8 som hade betydligt mer bas. Eller varför inte Cerwin vega VE-8 som jag jämförde Libra 1004 med.
//TijY
ok. kan inte så värst mycke bara såg det stog 20 hz. ska man gå efter det andra då? alla rankar ner på dom. tycker dom dunkar på bra. fast jag har ju inget o jämföra med. fast nästa högtalare blir nog nånstans runt 5000 - 7000 kr klassen. hört mycketbra om vega men grejen att jag tycker inte alls om looken. iriterrar mig på den röda kanten på högtalaren. lite synd men men. ska tycka om att titta på dom med. nån där ute som har samma högtalare o stärkare som jag o tycker dom e skit?
Postad 27 August 2008 - 21:55
TijY
-
TijY
-
Forumräv
-
-
720 inlägg
ok. kan inte så värst mycke bara såg det stog 20 hz. ska man gå efter det andra då?
alla rankar ner på dom. tycker dom dunkar på bra. fast jag har ju inget o jämföra med. fast nästa högtalare blir nog nånstans runt 5000 - 7000 kr klassen. hört mycketbra om vega men grejen att jag tycker inte alls om looken. iriterrar mig på den röda kanten på högtalaren. lite synd men men. ska tycka om att titta på dom med.
nån där ute som har samma högtalare o stärkare som jag o tycker dom e skit?
Mja egentligen så ska du gå efter vad dom har i -0dB, jag försöker hålla mig borta från produkter som har missvisande specifikation. Men det är inte lätt när det finns så mycket att välja mellan. Och den röda kanten är ju det ända snygga på CW om du frågar mig :  annars har man på nätskyddet så syns den inte..
Postad 27 August 2008 - 23:35
The Man
-
The Man
-
Beroende
-
-
1049 inlägg
Vet att Proson iallafall gör prisvärda grejor. Så du kan nog va ganska nöjd med dina för jag antar att du inte pungat ut med alltför mycket när du köpte dom. Så i förhållande till pris är Proson helt ok.
Finns väl inte så jätte mycket mer att orda om dessa högtalare egenligen. Har inte hört Libra-serien men det sägar ju sig självt,man får vad an betalar för, i synnerhet när det gäller högtalare i lägre prisklasser. Och Libra är ju faktiskt Proson i stort sett billigaste serie också.
Är dock ganska säker på att de kan pumpa ut en hel del bas, (som en tidigare inte direkt trodde) Så hög volym och bas i kvantitet är de väl helt ok med.
Helt ok högtalare med tanke på hur lite de kostar kan man väl sammanfatta det. Och många kan säkert va nöjda med dom, tills dom hört bättre
Postad 28 August 2008 - 04:48
DaCriLL
-
DaCriLL
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Vet att Proson iallafall gör prisvärda grejor. Så du kan nog va ganska nöjd med dina för jag antar att du inte pungat ut med alltför mycket när du köpte dom. Så i förhållande till pris är Proson helt ok.
Finns väl inte så jätte mycket mer att orda om dessa högtalare egenligen. Har inte hört Libra-serien men det sägar ju sig självt,man får vad an betalar för, i synnerhet när det gäller högtalare i lägre prisklasser. Och Libra är ju faktiskt Proson i stort sett billigaste serie också. Är dock ganska säker på att de kan pumpa ut en hel del bas, (som en tidigare inte direkt trodde) Så hög volym och bas i kvantitet är de väl helt ok med. Helt ok högtalare med tanke på hur lite de kostar kan man väl sammanfatta det. Och många kan säkert va nöjda med dom, tills dom hört bättre 
kunde inte formulerat det bättre själv
Postad 28 August 2008 - 13:15
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Killar...
En bra anläggning behöver vare sig spela högt eller "dunka" på duktigt.
För att en högtalare skall klassas som bra finns det ett par tumregler.
Låg distortion , få fasavvikelser och jämn frekvensgång. Låg diffraktion och hög spridning är oxå att föredra.
En dag kommer ni få en a-ha upplevelse och med största sannolikhet glömma dunk och spela så att väggarna rasar.
Postad 28 August 2008 - 13:46
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
En dag kommer ni få en a-ha upplevelse och med största sannolikhet glömma dunk och spela så att väggarna rasar.
Kunde inte sagt det bättre själv.
Postad 28 August 2008 - 13:53
DaCriLL
-
DaCriLL
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Killar...
För att en högtalare skall klassas som bra finns det ett par tumregler. Låg distortion , få fasavvikelser och jämn frekvensgång. Låg diffraktion och hög spridning är oxå att föredra.
hehe jo det e klart men det kommer alltid va kul att kunna vrida upp o känna golvet vribrera, det måste du erkänna. om inget annat så i alla fall skryta för polarna lite hehe  Kunde inte sagt det bättre själv.
touchè
Postad 28 August 2008 - 14:13
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
hehe jo det e klart men det kommer alltid va kul att kunna vrida upp o känna golvet vribrera, det måste du erkänna. om inget annat så i alla fall skryta för polarna lite hehe 
Golvet vibrerade med mina stativare så det är väl knappast en bra måttstock, snarare ett dåligt underlag. Vidare imponerar det ännu mer på mina polare när dom tror att någon lirar akustisk gitarr i mitt vardagsrum eller får sophie zelmani att uppenbara sig i egen hög person 4 meter framför min soffa. Eller en live-inspelning där man kan se precis allt som händer i lokalen bara genom att blunda och lyssna.
Postad 28 August 2008 - 14:15
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Killar...
För att en högtalare skall klassas som bra finns det ett par tumregler. Låg distortion , få fasavvikelser och jämn frekvensgång. Låg diffraktion och hög spridning är oxå att föredra.
Det beror väll helt på vad du definierar som bra... Om man tycker att en "bra" högtalare är en högtalare om kan "dunka på" och spela högt så är det en bra högtalare för dig, och inte vad någon annan säger skulle vara "det bästa" Men om man ska räkna i ljudkvalitet och naturligt ljud så är det mer riktigt att tala om en rak frekvens gång, och låg distorsion + bra transientsvar. Då dom är direkta faktorer som påverkar om det låter bra eller inte. Impedans gång och fas vridningar är indirekta = inte ljud påverkande i sig utan genom att stärkaren får jobba med en sämre lasst = disst, dålig transientsvar m.m. som vi redan tog upp som direkta faktorer.  Så om man uteslutande talar om en högtalares ljudliga egenskaper i sig så är det på detta viset, vill man kombinera dom med en förstärkare och få ett bra resultat så är impedans gång och fas gång av mycket stor vikt, men i sig är de inte något "mått" på hur bra en högtalare låter utan bara deras lasst på stärkaren. Jag tycker att det finns 3st olika sätt som en högtalare kan vara bra på, 1: spela mycket dynamiskt och inlevelsefullt med mycket tryck och transienter och man får "stampa takten känslan" som är bland det viktigast tycker jag. Man dras med i musiken på att roligt och livfult sätt och det blir riktigt roligt att lyssna på musik, sedan hur "korrekt det är" det skiter man i då, bara inte något låter "fel". 2: spelar mycket högt och tål en hel del stryk och med ok ljud, perfekt till vissa ändamål och här passar inga hi-end högtalare för 100000kr in i bilden, utan det e PA grejer som gäller hur "bra" dom nu råkar låta, för hi.end högtalarna skulle inte låta alls efter bara en liten stund  3: korrekt, alltså att det ska låta exakt som det gör på skivan/inspelningen och inget annat, det är detta som så många strävar efter, visst det e jätte häftigt en liten stund att sitta och "lyssna till det verklighetstrogna ljudet", men jag föredrar att lyssna på musik och att vara "i en upplevelse" och det får man enligt mig mest och bäst med alternativ nr1 //David
Redigerat av DVD-ai, 28 August 2008 - 14:19.
Postad 28 August 2008 - 15:12
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
Det beror väll helt på vad du definierar som bra... Om man tycker att en "bra" högtalare är en högtalare om kan "dunka på" och spela högt så är det en bra högtalare för dig, och inte vad någon annan säger skulle vara "det bästa" Men om man ska räkna i ljudkvalitet och naturligt ljud så är det mer riktigt att tala om en rak frekvens gång, och låg distorsion + bra transientsvar. Då dom är direkta faktorer som påverkar om det låter bra eller inte. Impedans gång och fas vridningar är indirekta = inte ljud påverkande i sig utan genom att stärkaren får jobba med en sämre lasst = disst, dålig transientsvar m.m. som vi redan tog upp som direkta faktorer.  Så om man uteslutande talar om en högtalares ljudliga egenskaper i sig så är det på detta viset, vill man kombinera dom med en förstärkare och få ett bra resultat så är impedans gång och fas gång av mycket stor vikt, men i sig är de inte något "mått" på hur bra en högtalare låter utan bara deras lasst på stärkaren.
Jag tycker att det finns 3st olika sätt som en högtalare kan vara bra på, 1: spela mycket dynamiskt och inlevelsefullt med mycket tryck och transienter och man får "stampa takten känslan" som är bland det viktigast tycker jag. Man dras med i musiken på att roligt och livfult sätt och det blir riktigt roligt att lyssna på musik, sedan hur "korrekt det är" det skiter man i då, bara inte något låter "fel". 2: spelar mycket högt och tål en hel del stryk och med ok ljud, perfekt till vissa ändamål och här passar inga hi-end högtalare för 100000kr in i bilden, utan det e PA grejer som gäller hur "bra" dom nu råkar låta, för hi.end högtalarna skulle inte låta alls efter bara en liten stund  3: korrekt, alltså att det ska låta exakt som det gör på skivan/inspelningen och inget annat, det är detta som så många strävar efter, visst det e jätte häftigt en liten stund att sitta och "lyssna till det verklighetstrogna ljudet", men jag föredrar att lyssna på musik och att vara "i en upplevelse" och det får man enligt mig mest och bäst med alternativ nr1
//David
Oj då anar jag en analkande disskution? Visst är det subjektivt. Men med High fidelity som utång då. Man behöver inte välja då det finns flertalet högtalare där ute som uppfyller alternativ 1 och 3 och till viss del 2 "Suck"
Redigerat av Unregisteredb1b428d9, 28 August 2008 - 15:15.
Postad 28 August 2008 - 16:24
DaCriLL
-
DaCriLL
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Jag tycker att det finns 3st olika sätt som en högtalare kan vara bra på, 1: spela mycket dynamiskt och inlevelsefullt med mycket tryck och transienter och man får "stampa takten känslan" som är bland det viktigast tycker jag. Man dras med i musiken på att roligt och livfult sätt och det blir riktigt roligt att lyssna på musik, sedan hur "korrekt det är" det skiter man i då, bara inte något låter "fel". 2: spelar mycket högt och tål en hel del stryk och med ok ljud, perfekt till vissa ändamål och här passar inga hi-end högtalare för 100000kr in i bilden, utan det e PA grejer som gäller hur "bra" dom nu råkar låta, för hi.end högtalarna skulle inte låta alls efter bara en liten stund  3: korrekt, alltså att det ska låta exakt som det gör på skivan/inspelningen och inget annat, det är detta som så många strävar efter, visst det e jätte häftigt en liten stund att sitta och "lyssna till det verklighetstrogna ljudet", men jag föredrar att lyssna på musik och att vara "i en upplevelse" och det får man enligt mig mest och bäst med alternativ nr1
//David
tycker personligen om ett "mustigt" ljud så att säga. om man säger så här: när jag titta på private ryan landstignings-scenen. har litet rum så lag slänger ihop täcke o kuddar mot väggen o lägger mig på tvären i sängen. (har litet rum så ingen soffa) skruva jag upp lite kunde jag känna, förutom allmänt vibrationer så även en dunk i nacken när det sprängds nåt. vill ha både väl-ljud men även den där powern i basen. att "känna" en bomb i en film hjälper ju rätt bra på inlevelsen. hehe. så man kan väl säga jag tillhör 1an.
Postad 28 August 2008 - 16:30
DaCriLL
-
DaCriLL
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Golvet vibrerade med mina stativare så det är väl knappast en bra måttstock, snarare ett dåligt underlag. Vidare imponerar det ännu mer på mina polare när dom tror att någon lirar akustisk gitarr i mitt vardagsrum eller får sophie zelmani att uppenbara sig i egen hög person 4 meter framför min soffa.
Eller en live-inspelning där man kan se precis allt som händer i lokalen bara genom att blunda och lyssna.
jo det kan jag ju inte motsäga. väl-ljud e bra. tycker inte mina proson låter så dåligt. fast jag har ju absolut inget att jämföra med så se det inte som en för-proson kampanj hehe. men jag måste säga att när jag först fick dom så provspelade jag "enya" - may it be ( mobbas inte nu, hennes låtar e j*vligt harmoniska). det va nästan magiskt. fast återigen det e mina första speakers. vem i hela världen e sophie zelmani ????
Postad 28 August 2008 - 17:02
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
vem i hela världen e sophie zelmani ????
Leta upp henne och försök lyssna på plattan Time to kill.
Postad 28 August 2008 - 17:12
jonasprivate
-
jonasprivate
-
Über-Guru
-
-
11286 inlägg
Leta upp henne och försök lyssna på plattan Time to kill. OT men ska köpa den cdn imorgon.
Redigerat av jonasprivate, 28 August 2008 - 17:13.
Postad 28 August 2008 - 17:19
DVD-ai
-
DVD-ai
-
Über-Guru
-
-
10338 inlägg
Oj då anar jag en analkande disskution? Visst är det subjektivt. Men med High fidelity som utång då. Man behöver inte välja då det finns flertalet högtalare där ute som uppfyller alternativ 1 och 3 och till viss del 2 "Suck"
Njaa, beror på, jag siktade mest på att jag tyckte du missade detta och ville påpeka det så att inte det får gå helt förbi  Tyngden tycker ju jag ligger i att det inte finns något som är bättre ljud än ett annat ( om man ska vara helt otroligt petig) utan bara olika åsikter och smak, men så långt ska man inte gå Men det e ju i alla fall så att smaken e som baken och en riktigt bra högttalare är inta nödvändigtvis en som i alternativ 3 utan om du ska ha en konsert så är alt 2 bässt och jag tycker att alt 1 e bäst. Även om alla dessa flyter ihop med varandra och gränserna ibland kan vara ganska svåra att få grepp om, men jag föredrar alt 1 men helt klart så ska det låta natuurligt och inte färgat i onödan, men med ett dynamiskt och inlevelsefullt ljud som får en att bara vilja lyssna mer och mer och klara höga ljudnivåer utan att ta skada  Sedan så tycker jag att en högtalare alltid lutar mer eller mindre in på något av dessa 3 områden den e alltid lite bättre på någon av dem och då tänker jag att den tillhör det området.
Redigerat av DVD-ai, 28 August 2008 - 18:04.
Postad 28 August 2008 - 17:24
Tompasten
-
Tompasten
-
Användare
-
-
169 inlägg
För pengarna så tror jag säkert att det är helt okey, men som jag sa tidigare i någon tråd så är jag nog mer besvärad av placeringen än högtalarna, de mår inte bra av att stå sådär inklämda.
Visst kan man ofta prata om ett korrekt ljud som den perfekta referensen.
Men som många andra också nämner så måste de även vara en stampa takten känsla det skall helt enkelt vara jävligt kul också, ivarje fall för oss som inte enbart lyssnar på Absolut Kroumata.
För även om Diana Krall låter jävligt bra, så skall det även gå att mösha på med Infected Mushroom.
Det jag tycker att man ofta märker när man går upp i pris är att det går att kombinera båda.
Postad 28 August 2008 - 18:00
Unregisteredb1b428d9
-
Unregisteredb1b428d9
-
Mästare
-
-
2714 inlägg
För även om Diana Krall låter jävligt bra, så skall det även gå att mösha på med Infected Mushroom. Det jag tycker att man ofta märker när man går upp i pris är att det går att kombinera båda.
Precis min mening, bra ljudåtergivning är dessvärre dyrt om man vill få en högtalare utan större kompromisser, det är väl det som är den ultimata ljudåtergivaren när den har så få av dessa som möjligt. Står fortfarande fast vid att dom som resonerar så kommer någon gång i livet få känna på hur 3-D är i en bra anläggning .Då glömmer man sina inbillade måttstockar om att en dyrare bättre anläggning självfallet måste kunna spela högre än en billigare för de skulle väl inte kunna skilja mer än ljudtryck....
Postad 28 August 2008 - 19:11
DaCriLL
-
DaCriLL
-
Amatör
-
-
77 inlägg
För pengarna så tror jag säkert att det är helt okey, men som jag sa tidigare i någon tråd så är jag nog mer besvärad av placeringen än högtalarna, de mår inte bra av att stå sådär inklämda.
hehe ja just det. dig kommer ja ihåg. men men som jag sa i den tråden med. har 5 cm på var sida. tv-möben täcker upp hela väggen nästan. ska fixa en redig kamera o fota redigt.
Postad 28 August 2008 - 22:03
Tompasten
-
Tompasten
-
Användare
-
-
169 inlägg
hehe ja just det. dig kommer ja ihåg. men men som jag sa i den tråden med. har 5 cm på var sida. tv-möben täcker upp hela väggen nästan. ska fixa en redig kamera o fota redigt.
Jo men ditt rum är knappast 0.25m2 eller hur? Det finns nog ett rum utanför din tvmöbel eller?
Postad 28 August 2008 - 23:11
The Man
-
The Man
-
Beroende
-
-
1049 inlägg
Du har den rätta placeringen vad gäller att få ut mesta möjliga bas ur dom iallafall.
Postad 29 August 2008 - 04:47
DaCriLL
-
DaCriLL
-
Amatör
-
-
77 inlägg
Jo men ditt rum är knappast 0.25m2 eller hur? Det finns nog ett rum utanför din tvmöbel eller? 
hehe inte direkt faktiskt
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Högtalare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|