Ny Lcd lr Plasma?
26 svar till detta ämne
Postad 26 August 2008 - 17:21
baXXer
-
baXXer
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Hallå!
Nu har det blivit dags att byta ut min trogna 32tums Philips Crt till en en plasma lr lcd tv, i och med att jag
är ganska oerfaren vad gäller nya skärmar är jag ute efter lite köptips.
Så här är läget, har en budget på en sisådär 15 000-20 000 (kan dock tänka mig lägga till lite), köper inte under 46 tum och den ska vara full hd.
Tv:n kommer överlag användas till att se på vanliga digitala sd-sändingar (hdbox inköpes antagligen inom en snar framtid) men ska också fungera utmärkt till min ps3:a för film och spel.
Rummet som tv:n ska stå i har fönster mitt emot samt på sidan, det är helt klart viktigt att den är ljusstark så att den hanterar speglingar och reflektioner från solen på ett bra sätt. När det gäller lcd lr plasma spelar det ingen roll, förutom att jag hört att plasma tydligen ska kunna bränna in bilden i skärmen.
Har lite exempel på maskiner som jag kikat på men ge även egna förslag!
Postad 26 August 2008 - 17:25
Benkke
-
Benkke
-
Mega-Guru
-
-
7289 inlägg
Om dessa priser stämmer så... slå till https://www.minhembi...p;#entry2044818
Postad 26 August 2008 - 17:54
Unregistered1514
-
Unregistered1514
-
Veteran
-
-
1554 inlägg
Jag skulle som benkke säga Sonyn överlägset, annars panasonic pz85.
Mvh
Postad 26 August 2008 - 18:39
Sekely
-
Sekely
-
Forumräv
-
-
532 inlägg
Panasonic anser jag är klart bäst men det kan ju vara problem med reflektioner från fönstret. Annars någon fin sony.
Postad 26 August 2008 - 20:17
Skogga
-
Skogga
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Mitt förstaval skulle bli Panasonic 46PZ85 andravalet skulle bli Sony 46W4000.
Postad 27 August 2008 - 07:32
baXXer
-
baXXer
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
hitta en en ganska trevlig philips med ambilight
och en till utan
vet någon någonting om dom?
Postad 27 August 2008 - 13:49
Sekely
-
Sekely
-
Forumräv
-
-
532 inlägg
Själv skulle jag aldrig köpa en philips gillar inte deras bild mm. Sony skulle jag ta istället då de gäller lcd
Postad 27 August 2008 - 13:58
Chumster88
-
Chumster88
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Jag köpte mig Sonys 40W4000 och är mycket nöjd med den!  alltså måste ju 46" vara minst lika bra om inte bättre..
Redigerat av Chumster88, 27 August 2008 - 13:59.
Postad 27 August 2008 - 14:25
Benkke
-
Benkke
-
Mega-Guru
-
-
7289 inlägg
Om dessa priser stämmer så... slå till https://www.minhembi...p;#entry2044818
Visade sig att dom inte stämde, men fortfarande bra tv, eller W4000
Postad 27 August 2008 - 15:17
baXXer
-
baXXer
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Jag köpte mig Sonys 40W4000 och är mycket nöjd med den! alltså måste ju 46" vara minst lika bra om inte bättre..
Det låter fint, men kan du berätta lite om hur bilden är i vanliga analoga kanaler? Såg nämligen ett omdöme i prisjakt där en person hade påpekat tv:ns analoga bild: "Analoga kanaler är mycket sämre på en platt-TV, även denna, jämfört med tjock-TV. Säg att en ideal bild har kvalitet 10. En tjock-TV har ca 8. Denna LCD-TV har ca 3 när man tittar på de analoga kanalerna. Usch." Är det så att det generellt är sämre bild på platt-TV, eller är det en inställningsfråga?  För mig är det rätt viktigt att dom analoga sändningarna ser bra ut, jag kanske är helt ute och cyklar men hjälper 100 Hz i detta avseende?
Redigerat av baXXer, 27 August 2008 - 15:34.
Postad 27 August 2008 - 15:26
Benkke
-
Benkke
-
Mega-Guru
-
-
7289 inlägg
Det låter fint, men kan du berätta lite om hur bilden är i vanliga analoga kanaler? Såg nämligen ett omdöme i prisjakt där en person hade påpekat tv:ns analoga bild:
"Analoga kanaler är mycket sämre på en platt-TV, även denna, jämfört med tjock-TV. Säg att en ideal bild har kvalitet 10. En tjock-TV har ca 8. Denna LCD-TV har ca 3 när man tittar på de analoga kanalerna. Usch."
Är det så att det generellt är sämre bild på platt-TV, eller är det en inställningsfråga? 
Skulle tro det gäller alla platt-tvn. Analog är en teknik för crt. Tänker du se mycket analog så behåll crtn. Om du ger Hd vitsord 10, digital parabol 8, digital 7 så blir nog inte vitsordet speciellt högt 5, eller 4 beroende på kanal och material. Men du köper väl inte tv för att leva i det förgångna?
Redigerat av Benkke, 27 August 2008 - 15:35.
Postad 27 August 2008 - 15:33
Sekely
-
Sekely
-
Forumräv
-
-
532 inlägg
Det som är bäst på SD är pioneers värsting modell. Inte många som är bra på SD, Digitalbox är nästan ett måste idag om man vill ha bra eller hyffsad bild
Postad 27 August 2008 - 19:00
baXXer
-
baXXer
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Verkar vara vettigt med en HD box då.
Postad 27 August 2008 - 19:06
Benkke
-
Benkke
-
Mega-Guru
-
-
7289 inlägg
Ja, men åtminstonde SD-digitalbox
Postad 27 August 2008 - 19:56
baXXer
-
baXXer
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Var inne på Com Hems hemsida och surfa runt lite, verkar finnas ett bra utbud. När det gäller anslutning, är det så att man drar en kabel (catv) till den digitala uttaget (lägenhet) och sedan hdmi från boxen till tv:n? Var är egentligen upplösningen på dessa sändningar, är det 720p eller?
Tacksam för svar!
Postad 27 August 2008 - 21:12
Unregistered7c808eec
-
Unregistered7c808eec
-
Mästare
-
-
3866 inlägg
Var inne på Com Hems hemsida och surfa runt lite, verkar finnas ett bra utbud. När det gäller anslutning, är det så att man drar en kabel (catv) till den digitala uttaget (lägenhet) och sedan hdmi från boxen till tv:n? Var är egentligen upplösningen på dessa sändningar, är det 720p eller?
Tacksam för svar! 
Ja du kopplar precis som du säger, antennsladd från jacket i väggen till boxen, och från boxen kör du t ex scart, komponent eller HDMI till tv:n (ej scart till HD-signal dock). Upplösningen beror på vad den aktuella kanalen sänder ut. Brukar vara 576i. HD-kanaler 720p eller 1080i. (1080p tar för mycket plats i kabel) Man brukar kunna ställa in boxen så att den skickar allt som t ex 1080i sista biten till tv:n, men grundmaterialet är ju vad det är. Angående ditt inlägg lite längre upp, att det "verkar vettigt med en HD-box", så säger jag nja. Analog SD ser inte roligt ut, däremot kan digital SD se bra ut. Det är inte sant att platta skärmar kräver HD-signal. De behöver en bra signal, och det är inte samma sak. Alltså man behöver ett bra källmaterial, med hyfsad bitrate, som inte komprimeras för hårt, och en stabil utsändning, och förstås en box, kablar och skärm som inte försämrar det hela. Men välj som sagt bort analog om du kan!
Postad 28 August 2008 - 11:09
Chumster88
-
Chumster88
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
På min tv hemma har vi telias digitalbox och själv tycker jag att bilden är bra men inte super.. ja är inte så kräsen när det gäller tv tittandet. ja kollade på x-men igår på 6:an och den tyckte jag var väldigt skarp. jag tror det beror lite på kanal och programm också.
Ja är supernöjd med min tv! har inte sett några eftersläpningar eller konstiga färger. helt underbar tv!
alltså sonys 40W4000. Det kommer ju en W45000 med som har 100hrz kanske borde ta en titt på den med?
Postad 28 August 2008 - 12:00
schjak
-
schjak
-
Forumräv
-
-
644 inlägg
Hallå!
Nu har det blivit dags att byta ut min trogna 32tums Philips Crt till en en plasma lr lcd tv, i och med att jag är ganska oerfaren vad gäller nya skärmar är jag ute efter lite köptips.
Så här är läget, har en budget på en sisådär 15 000-20 000 (kan dock tänka mig lägga till lite), köper inte under 46 tum och den ska vara full hd. Tv:n kommer överlag användas till att se på vanliga digitala sd-sändingar (hdbox inköpes antagligen inom en snar framtid) men ska också fungera utmärkt till min ps3:a för film och spel. Rummet som tv:n ska stå i har fönster mitt emot samt på sidan, det är helt klart viktigt att den är ljusstark så att den hanterar speglingar och reflektioner från solen på ett bra sätt. När det gäller lcd lr plasma spelar det ingen roll, förutom att jag hört att plasma tydligen ska kunna bränna in bilden i skärmen.
Du skrev att du var oerfaren vad gäller plattskärmar, därför tipsar jag om denna 50-tummare även om det inte är full-hd: https://www.prisjakt...kt.php?p=193246Pioneer är världens bästa tv-apparater enligt många. Sök runt här på forumet så kommer du märka det. hdtvtest.co.uk ger tvn betyget "reference level", dvs i nivå med referensskärmar. Apparaterna du nämner ovan är bara "highly recommended"... Även om denna skärm inte är Full-hd så är det en bättre TV helt enkelt...
Redigerat av schjak, 28 August 2008 - 12:03.
Postad 28 August 2008 - 13:16
belzebubb
-
belzebubb
-
Veteran
-
-
1866 inlägg
Du skrev att du var oerfaren vad gäller plattskärmar, därför tipsar jag om denna 50-tummare även om det inte är full-hd: https://www.prisjakt...kt.php?p=193246
Pioneer är världens bästa tv-apparater enligt många. Sök runt här på forumet så kommer du märka det. hdtvtest.co.uk ger tvn betyget "reference level", dvs i nivå med referensskärmar. Apparaterna du nämner ovan är bara "highly recommended"...
Även om denna skärm inte är Full-hd så är det en bättre TV helt enkelt...
Tyvärr så kan det ju bli lite knivit att få tag på en sådan bara.
Postad 28 August 2008 - 18:19
baXXer
-
baXXer
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Du skrev att du var oerfaren vad gäller plattskärmar, därför tipsar jag om denna 50-tummare även om det inte är full-hd: https://www.prisjakt...kt.php?p=193246
Pioneer är världens bästa tv-apparater enligt många. Sök runt här på forumet så kommer du märka det. hdtvtest.co.uk ger tvn betyget "reference level", dvs i nivå med referensskärmar. Apparaterna du nämner ovan är bara "highly recommended"...
Även om denna skärm inte är Full-hd så är det en bättre TV helt enkelt...
Tror inte en plasma är idealt vardagsrummet på grund av alla fönster, blir antagligen någon lcd, men visst blir man sugen på Pioneer när den får så bra kritik. Påverkar inte det faktum att den inte är full-hd vid tillexempel uppspelning av högupplöst material; bluray?
Postad 29 August 2008 - 09:32
Unregistered356b83ba
-
Unregistered356b83ba
-
Rookie
-
5 inlägg
Tjenna
Är själv på väg att köpa ny TV och funderar på 3 modeller, alla 46".
Sony W4000
Sony W4500
Panasonic PZ 85
Hade mer eller mindre bestämt mig för att köpa pana plasma men blev djupt besviken på svartan.
Tittade även på en av Pioneers modeller som inte alls var imponerande.
Någon här som har erfarenhet av plasmornas nya antireflex film ? Jag tycker det gör allt svart material väldigt grått.
Så för min del lutar det åt Sony W4500 just nu. Den har det lilla extra, RJ45, 100Hz, design och förmodligen bra bild =).
Får bli ett samtal under dagen till Sony Center för att se om den finns inne för demo.
Postad 29 August 2008 - 09:35
Unregistered1514
-
Unregistered1514
-
Veteran
-
-
1554 inlägg
Du var inte Alls imponerad av världens bästa högkvalite " HIGH END " märket pioneer ?
då kan jag säga att sonys lcd är utan att överdriva 100 ggr sämre.
du var inte nöjd med svärtan? då ska du nog behålla din CRT för om du jämför CRT svärta mot pioneers så e dem exakt likadana enligt många amerikanska tester. Dock är sonyns typ 10 ggr sämre , rörelser m.m
förstår mig inte på vissa folk , gå o kolla på Pioneer 5090H så får du se ett och ett annat ^^
Postad 29 August 2008 - 09:48
Unregistered356b83ba
-
Unregistered356b83ba
-
Rookie
-
5 inlägg
Du var inte Alls imponerad av världens bästa högkvalite " HIGH END " märket pioneer ? då kan jag säga att sonys lcd är utan att överdriva 100 ggr sämre.
du var inte nöjd med svärtan? då ska du nog behålla din CRT för om du jämför CRT svärta mot pioneers så e dem exakt likadana enligt många amerikanska tester. Dock är sonyns typ 10 ggr sämre , rörelser m.m
förstår mig inte på vissa folk , gå o kolla på Pioneer 5090H så får du se ett och ett annat ^^
HaHa vad är det med pioneer folk och deras TV =) crt har jag inte haft på 4-5 år så jag hade inte planerat och gå tillbaka till det nu heller. Pioneer har jag inte ens med som ett alternativ, av 2 stora anledningar. 1 Priset, 2 ej 1080p. Hur mycket erfarenhet har du av sony LCD ?
Postad 29 August 2008 - 10:18
Unregisteredbcdf29f3
-
Unregisteredbcdf29f3
-
Beroende
-
-
1255 inlägg
Pioneer har jag inte ens med som ett alternativ, av 2 stora anledningar. 1 Priset, 2 ej 1080p. Vad menar du med ej 1080p?Förstår inte denna fixering vid Full HD 1080p. Har en 5080 som inte är fullHD och är inte missnöjd än. Tyvärr går dessa apparater knappt att få tag på längre så vill man ha en pioneer så får man nöja sig med FullHD.
Postad 29 August 2008 - 10:20
Unregistered5794a5dc
-
Unregistered5794a5dc
-
Lärjunge
-
-
478 inlägg
HaHa vad är det med pioneer folk och deras TV =) crt har jag inte haft på 4-5 år så jag hade inte planerat och gå tillbaka till det nu heller. Pioneer har jag inte ens med som ett alternativ, av 2 stora anledningar. 1 Priset, 2 ej 1080p.
Hur mycket erfarenhet har du av sony LCD ?
ok, priset är.. högre än alla andra alternativ 8om det går att jämföra als) 2: 1080p ????? vad menar du med det?? sista 3 generation av pioneer plasma återger 1080p signal utan problem! att köpa en tv som har "full HD" beteckning betyder inte att man för superb bild, det är många fler faktorer som spelar. titta o jämför en pioneer plasma och vilket som "full HD" TV av andra märke och se (men akta dig för "stormarknad" bländande belysning där LCD tv ger till synes "bättre" bild. i hemma miljö spelar det andra faktorer hur bilden upplevs. mvh "en av pioneers folk"
Postad 29 August 2008 - 11:09
Unregistered356b83ba
-
Unregistered356b83ba
-
Rookie
-
5 inlägg
Självklart menade jag inte 1080p signal utan full HD. Full HD i sig säger ju inte att det blir bra kvalite men faktum kvarstår endå att jag vill ha det när jag köper nästa TV.
Jag vet att Pioneer plasma har fått väldigt bra kritik men är endå inte ett alternativ för mig.
Till stor del pga priserna som enligt mig är tokhöga om man te x gämför med pz85 modellerna.
Jag har läst att ljuset i butik ska vara en stor anledning till att bilden ser grå ut. Men försvinner
verkligen den gråa nyansen helt när man inte har lysrörsbelysning ?
mvh
" en av dom som kan tänka sig flera märken =) "
Redigerat av Unregistered356b83ba, 29 August 2008 - 11:10.
Postad 29 August 2008 - 12:09
Unregistered356b83ba
-
Unregistered356b83ba
-
Rookie
-
5 inlägg
Pratade precis med Sony Center, W4500 kommer ut på marknaden först i slutet av september.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|