Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Spikes och golvskydd

13 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 26 August 2008 - 20:08

Unregistered1533
  • Unregistered1533
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
HEJ
Jag vill (men vet inte varför) använda de medföljande spikes/dubbarna till mina Oberon 100 Golvhögtalare men jag vill inte skada parkettgolvet.
Hade spikes/dubbarna monterade i början men plockade bort dessa, när jag såg djupa märken i parketten

Jag undrar hur skyddar man golvet när man använder spikes.
Fast ändå mer varför använda/bör man använda spikes när de mest är till ondo för golvet.

FINNS DET NÅGRA HIFI-TEORIER (VETENSKAP(er)) OM SPIKES

Postad 26 August 2008 - 20:29

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Finns nog ett antal trådar om detta.

Här kan du köpa för att inte skada golvet. http://www.ljudmakar...t_id=354&menu=1

Postad 26 August 2008 - 20:31

bonka_rules
  • bonka_rules
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
Du kan ju använda superspikes om du inte vill skada golvet. Största anledningen till att använda spikes ska väll vara att högtalarna står väldigt stabilt på golvet. Sen kan man ju ha det för att det ser bättre ut än gummikuddarna om man tycker det (givetvis en smaksak). ljudmässigt så hör jag inga större skillnader.

Postad 26 August 2008 - 21:00

pgg
  • pgg
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Själv köpte jag ett par betongplattor och stoppa under högtalarna, iofs satte jag sedan kuddar på... Gjorde det hela bara för utseendets skull och inte för ljudet. Att det sedan blev ett par Sonic Design -kuddar, var bara för nyfikenhetens skull, men märkte ingen som helst skillnad på ljudet med eller utan.

Förstår inte riktigt varför det skulle bli bättre ljud.. Mina högtalare vibrerar inte nämnvärt när man har handen på dom och spelar högt.. Elementen däremot flyttar ju ca 75kg luft som finns i rummet...

Redigerat av pgg, 26 August 2008 - 21:03.

Postad 26 August 2008 - 21:29

Unregistered1533
  • Unregistered1533
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Tackar! Det var sådana svar jag sökte till de frågorna jag hade.

pgg: -jag såg dina galleribilder och jag ska ta och måla mig ett par egna, eftersom mina högtalare är svarta (ville egentligen ha bruna) så skall även jag använde svartfärg.

Postad 26 August 2008 - 21:58

Helmetrock
  • Helmetrock
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Jag har ett liknande problem, mina 6,5" DLS står på ett skrivbord, skrivbordet i fråga har en resonansfrekvens som sammanfaller med en hel del av min musik, ingen höjdare alltså......

Så jag undrar om man kan isolera dem på något sätt? Jag skulle vilja byta till ett mindre system plus en sub, men jag hittar inget som ens i närheten låter lika bra.

Iallafall, jag bor granne med ett stenhuggeri och har bra priser där, skulle det funka att köpa två stenskivor på ca 15-20 mm tjocklek och något större att sätta högtalarna på? Eventuellt på spikes om det skulle göra det ännu bättre?

Skulle isåfall spikesen ha jack att stå i, eller skulle det ta bort (den eventuella?) effekten av dem?

Skulle ju se bra ut iallafall:)

Postad 26 August 2008 - 22:16

Unregistered1533
  • Unregistered1533
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Helmetrock
Bara stenskiva dämpar inte vibrationerna enligt andra trådar om samma ämne (jag skulle egentligen sova nu, inte strula till saker för moderatorer)
Dämpfötter för högtalare tar bort vibrationer. Stenplatta och spikes gör att högtalaren står stadigt.

Rätta mig om jag har fel men så har jag fattat det (i mitt sömndruckna tillstånd).

Postad 27 August 2008 - 19:36

Unregistered1533
  • Unregistered1533
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Gjorde mig några golvskydd när jag kom hem från jobbet

Varje golvskydd består av: en enkrona, en bricka(för M8-skruv) och en möbeltass samt för mycket superlim.
Bifogad fil  Golvskydd1.jpg   296.22K   4 Antal nerladdningar

Bifogad fil  Golvskydd3.jpg   256.18K   1 Antal nerladdningar
Högtalarna på spikes som står på golvskydd i full aktion. Rockar loss på Doris Day - Tea for two :)
Någon skillnad på ljudet blev det inte och inte kom de upp tillräckligt heller.

En betongplatta skall anskaffas snarast, inte för ljudets skull men förfå upp högtalarna i höjd med TV:ns Högtalare

Kolla min mediabänk, ena frambenet saknas, naturligtvis skulle högtalaren välta och knockade bort mediabänkens framben någon skada på högtalaren blev det inte inte ens en lackskada. Centrum Oberon 100 är välbygda grejer

Bifogad fil(er)

Postad 28 August 2008 - 08:36

Tresor
  • Tresor
  • Användare

• 139 inlägg
  • 0
Jag gfick in på Clas Olsson och köpte mig 2st plattor lexan (genomskinligt plexiglas i folkmun). Synns knappt och var billigt, tror de kostade 30:- st.

//NJ

Postad 05 September 2008 - 18:16

guldfisk
  • guldfisk
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
Spikfötter kan i värsta fall ge eftersvängningar (= dämpar inte), men låter högtalaren stå stadigt på mjuka mattor. Dämpfötter (av elastomer) är att föredra om man vill tweaka.

Postad 06 September 2008 - 21:00

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
Spikes är snyggt, men det blir ju lite som styltor och ger extra vibrationsmån. Dämpfötter är precis det motsatta. Jag skaffade dämpfötter och det är markant skillnad på vad grannarna hörde med gamla setup'en utan fötter och nuvarande. Ena grannen som flyttade in efter att jag skaffat anläggningen blev väldigt förvånad när han var inne. Han hade inte ens hört att jag hade en hemmabio. Den andra sa att de inte heller hade hört någonting, och de hade klagat en gång med gamla anläggningen när jag glömde kopplar ur vardagsrummet och hade sekundära paret som väckarklocka i sovrummet.

Postad 06 September 2008 - 21:02

joakim99
  • joakim99
  • Mästare

• 3433 inlägg
  • 0

Spikes är snyggt, men det blir ju lite som styltor och ger extra vibrationsmån.

Vibrationsmån?

Postad 06 September 2008 - 21:43

Unregistered1533
  • Unregistered1533
  • Användare

• 149 inlägg
  • 0
Ja, det blev mycket mer vibrationer i golvet
Det vibrerade ganska skönt när man spelade på hög volym och mycket bas av en svängig låt utan högtalardubbar. Med dubbarna("spikes" jag gillar inte ordet) vibrerar golvet även på måttlig volym.
Så det verkar vara ett misslyckat prov.

Redigerat av Unregistered1533, 06 September 2008 - 21:44.

Postad 07 September 2008 - 21:49

Tompasten
  • Tompasten
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Spikes kan hjälpa en lite om man har för mkt återkoppling i rummet.
I mitt fall så tajtas basen upp lite vilket alltid är välkommet.
Kuddar har jag inte provat, så det kan jag inte utala mig om.
Superspikes fungerar som vanlig spikes ljudmässigt men är snälla mot golvet.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.