Är det dessutom snedtak så får du usel akustik.
Varför behöver det vara så?
Jag trodde snarast att det var br aom man inte har helt parrallela ytor som lättare ger utsläckning/förstärkning av vågorna?
Om du vill isolera så mycket som möjligt finns det väl två typer av ljud:
1. Luftljud
2. Stomljud
1 Tar du bort genom att isolera. Enklast med tunga kosntruktioner, förslagsvis då gips. Två lager gips i taket under och ett lager (eller två) i golvet. Var noga med att det blir tätt även i alla anslutningar. Sedan får du även isolera trappen. Gör du inte det är ju risken stor att det är bortkastat jobb för att ljudet ändå går den vägen.
2. tas bort genom att man ser till att det inte tar sig till stommen. Exempelvis flytande golv med distans, kuddar under högtalare mm.
Atts edan minska efterklangen i rummet brukar hjälpa lite tycker jag. Dessutom skönare att vara i rummet.
Dock så brukar det vara svårt att få det "tyst" i gamla hus utan ganska stora ingrepp. I mitt fall så hör min granne då jag kör subbasarna. Till saken hör att jag har bion i källaren och grannens villa är 8-10 meter ifrån. Däremot kan man ju göra det lite bättre än det var från början genom ovanstående förslag.
Jag tycker f.ö. att Ac brukar vara en bra sak på vindar.
Att plåttak ska störa är inte säkert tycker jag. Man måste se på HELA konstruktionen. Visst kan det vara störande, men har man tjock och tungt tak i övrigt så brukar inte mycket höras.
Även om man kanske "ger igen" nu för de vakna nätterna så bävar jag redan för då de kommer i tonåren och ska sitta med polarna och se på film.