Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Skillnaden mellan 60 och 80 GB PS3 är stor !

36 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 August 2008 - 20:34

ESAFESA
  • ESAFESA
  • Forumräv

• 750 inlägg
  • 0
jag sitter nu med en 60 GB PS3 som skall hämtas imorgon av en som pröjsade 8000 kronor =) smakar det så kostar det :)

köpte då 80 GB PS3an idag och har nu jämfört lite vad som är skillnaden, och då går jag inte in på det uppenbara med PS2- stöd osv

1. Vikten

Vikten skiljer enormt mycket , svårt att förstå varför 60 GB väger så mycket mer, men 80 GB PS3 väger ungefär 40% mindre

2. Fläktljudet

Ja aså kan en konsol vara såhär tyst? jag har gjort allt spelat blu ray, DVD uppskalning inget gör så den låter något, min 60 GB gick upp i läge 4 vid dvd uppskalning, i de övriga låg den på nummer 3, detta är också den viktigaste punkten enligt mig, nu är PS3 äntligen en värdig media spelare, denna 80 GB lämnar ALDRIG läge 1

3. Kylningen

om man tittar in där bak på PS3an så är det en väldans skillnad, i 60 GB är de en massa flensar osv som man ser överallt det är de inte i den nya utan det e tomt, man er lite metall en bit in

4. Värmen

värmen nu på ps3an om man känner på plasten på sidan e kall? på 60 GB var den glödhet, mycket skumt, det kommer dock varm luft ur fläktarna

5. Dual Shock 3 (jämfört med den man beställde ifrån japan för ett tag sedan)

denna nya DS3 är mycket mer kvalite, den ifrån japan var skum, spakarna klistra fast sig lite, och styrspaken satt lite löst, här satt allt som de skulle... denna nya har inget av det där

6. Design

80 GB ps3 är faktiskt lite fulare, den har en matt silver färg istället för glansig och ingen silverram längst ner på framsidan, på baksidan sitter intagen på en annan plats än på 60 GB , så något är ändrat inuti =)

7. nm på CPU och GPU?

detta vet jag inget om men det vet säkert ni =) men de borde vara mindre än 90 nm på båda va? =)

Hoppas detta hjälper er något ! kram

Postad 27 August 2008 - 20:53

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1272 inlägg
  • 0

jag sitter nu med en 60 GB PS3 som skall hämtas imorgon av en som pröjsade 8000 kronor =) smakar det så kostar det :)

Haha, det är ju ett argument för att köpa PS3 framför 360:n, man får mer än vad man betalade för den när man säljer den.

denna nya DS3 är mycket mer kvalite, den ifrån japan var skum, spakarna klistra fast sig lite, och styrspaken satt lite löst, här satt allt som de skulle... denna nya har inget av det där

Du fick nog ett måndags-ex. Det är ingen skillnad i kvaliteten mellan min Japs-DS3 och mina Sixaxis. Dock är det lite andra skillnader såsom större dead-zone på L2 & R2 på DS3:an.

Redigerat av SirIdot, 27 August 2008 - 20:53.

Postad 27 August 2008 - 21:08

Unregistered5120ea9a
  • Unregistered5120ea9a
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Köpte du din DS3 från Japan eller från Yesasia eller någon annan Hong Kong-, Taiwan- eller Kinabaserad hemsida?
Folk verkar envetet blanda ihop detta till sitt egna förtret.

Elektronik i Japan = endast förstasortering.
Elektronik i Kina (eller andra asiatiska länder utanför Japan och möjligen Sydkorea) = endast andrasortering.

Kan vara bra att poängtera så att fler inte gör misstaget att köpa skräp från asiatiska butiker. Köp från Japan istället om ni tvunget måste vara först. :)

Postad 27 August 2008 - 21:11

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1272 inlägg
  • 0
Min Japs-DS3 är från YesAsia, och den är det som sagt inte någon andrasortering.

Postad 27 August 2008 - 21:13

ESAFESA
  • ESAFESA
  • Forumräv

• 750 inlägg
  • 0

Köpte du din DS3 från Japan eller från Yesasia eller någon annan Hong Kong-, Taiwan- eller Kinabaserad hemsida?

Elektronik i Kina (eller andra asiatiska länder utanför Japan och möjligen Sydkorea) = endast andrasortering.

Kan vara bra att poängtera så att fler inte gör misstaget att köpa skräp från asiatiska butiker. Köp från Japan istället om ni tvunget måste vara först. :)

det var yes asia =) men ok man fick ett måndags ex då, men de känns som en stor grej att skicka tillbaka den måste jag säga =) vad är yes asia föresten? japan eller?

Postad 27 August 2008 - 21:13

Unregistered5120ea9a
  • Unregistered5120ea9a
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Den är troligen bra andrasortering.
Med lite tur så klarar man sig undan ganska väl även med asiatiska gråimporter.

Det är dock viktigt för den som skall importera från asien att veta skillnaden.

Från Yesasias hemsida,
"Hong Kong-based YesAsia.com has been recognized as a "Caring Company 2007/2008" by the Hong Kong Council of Social Service. The award is given to companies that demonstrate good corporate citizenship during 2007 and 2008. See details."

Redigerat av Unregistered5120ea9a, 27 August 2008 - 21:16.

Postad 27 August 2008 - 21:53

Gavva
  • Gavva
  • Forumräv

• 598 inlägg
  • 0

jag sitter nu med en 60 GB PS3 som skall hämtas imorgon av en som pröjsade 8000 kronor =) smakar det så kostar det ;)

8000! Det var inte illa, fråga om han vill köpa en till som reserv för 6000 ! ;)

Postad 27 August 2008 - 21:59

rson39
  • rson39
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

jag sitter nu med en 60 GB PS3 som skall hämtas imorgon av en som pröjsade 8000 kronor =) smakar det så kostar det ;)

Shit 8k, de får man ju 2 st 80 gb ps3 för. Det var någon från falköping som la ut sin ps3 60gb med 4 spel på blocket för 3 000 kr i måndags, synd att man inte köpte de då. ;)

Postad 27 August 2008 - 22:27

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Sikka idioter. Varför betala dubbelt för en 60GB. Helt obegripligt. Om de nu måste spela ps2spel så kostar en ps2'a tusen spänn!

Postad 27 August 2008 - 22:55

Unregistered883bce2a
  • Unregistered883bce2a
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Jösses!!! Han kan få köpa min 60gb för 5000:- på stört om han vill ;)

Postad 27 August 2008 - 23:13

ESAFESA
  • ESAFESA
  • Forumräv

• 750 inlägg
  • 0
blocket ;)... personer med mycket pengar skiter i pris utan vill ha begäret bestämmer 0)

Postad 27 August 2008 - 23:20

Unregistered8b1dd9ee
  • Unregistered8b1dd9ee
  • Forumräv

• 791 inlägg
  • 0
Hehe jag fick 5800 för min dock köpte jag den på releasen så jag tjänade inte på affären direkt
Förresten sålde du bara maskinen eller hade du spel och filmer med i det priset? jag sålde med bond filmen och bd remoten det var allt

Redigerat av Unregistered8b1dd9ee, 27 August 2008 - 23:21.

Postad 28 August 2008 - 00:38

ESAFESA
  • ESAFESA
  • Forumräv

• 750 inlägg
  • 0

Hehe jag fick 5800 för min dock köpte jag den på releasen så jag tjänade inte på affären direkt
Förresten sålde du bara maskinen eller hade du spel och filmer med i det priset? jag sålde med bond filmen och bd remoten det var allt

sålde den med en kontroll till =) han hade tydligen letat som fan sa han! de finns inte någonstans sa han sen med

aja jag e glad iaf ;)..

Postad 28 August 2008 - 06:21

Anti Turmoil
  • Anti Turmoil
  • Lärjunge

• 281 inlägg
  • 0
jaha, om denna nu är så tyst så har jag gjort hål i vår vägg i onödan...

Postad 28 August 2008 - 09:03

Sledgeman
  • Sledgeman
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0

Kan vara bra att poängtera så att fler inte gör misstaget att köpa skräp från asiatiska butiker. Köp från Japan istället om ni tvunget måste vara först. ;)

Den där informationen skulle jag vilja se källa till! Jag tror inte ett dugg på att ett företag som Sony skulle sälja produkter till sämre kvalité i vissa länder. Med internet och den internationella handel som äger rum idag så skulle dom på detta vis gräva sin grav.
Sedan finns det ju kopior som inte kommer i närheten av originalet i kvalité, men det är ju en annan sak.
Ibland så kommer det ju även ut felaktiga produkter på marknaden, som av producenten bedömts som för dåliga och ska kastas bort, men som någon fifflare får tag på. Dessa brukar ju dock inte säljas på stora kända sajter.

Redigerat av Sledgeman, 28 August 2008 - 09:07.

Postad 28 August 2008 - 09:32

Unregistered5120ea9a
  • Unregistered5120ea9a
  • Forumräv

• 841 inlägg
  • 0
Det är mycket vanlig praxis i många asiatiska länder att släppa produkter innan de finns i tillverkar- eller distributionsled. PS3 har t ex gått att köpa i Kina långt innan produkten gick att köpa i Sverige trots att maskinen ännu inte har släppts där.
DS3 gick att köpa genom många asiatiska nätbutiker när den endast hade haft release i Japan.

Sony tar alltså inget ansvar för dessa produkter som är gråimporter.

Skulle du däremot knalla in på Sony Center i Peking eller Hong Kong så får du naturligtvis samma kvalitet på dina saker. Men då kostar de också därefter och dessutom hittar du inte produkter som ännu inte har haft release.

Postad 28 August 2008 - 10:06

Kazutoyo
  • Kazutoyo
  • Forumräv

• 733 inlägg
  • 0
Skillnaden är med kylningen. De nyare PS3 modellerna tillverkas med 65nm och är mer energisnåla och blir inte alls lika varma, så det behövs inte så stor kylning och kylflänsar så den väger mindre.

Tyvärr så tycker jag inte att det vägs upp av att stödet för PS2-spel är borta. Önskar Sony kunde släppa en ny PS3 som är lika energisnål som den nyare PS3an, men behåller PS2-stödet som den gamla PS3an.

Har runt 50 spel till min PS2 som håller på att dö, och jag har inte lust att köpa en ny PS2 eller en gammal PS3. En ny PS3 med PS2-stöd vore perfekt för mig.

Postad 28 August 2008 - 10:13

Chippe
  • Chippe
  • Forumräv

• 591 inlägg
  • 0
*hihi* bra affär!
Måste veta vem som kom fram till priset 8000:-
Lade du ut annons för det priset eller drog han till med summan bara för att han var glad att du hade en till salu?

Postad 28 August 2008 - 10:26

Cragganmorax
  • Cragganmorax
  • Forumräv

• 754 inlägg
  • 0
8 papp? Sicken pappskalle...

Postad 28 August 2008 - 11:58

Dr. Death
  • Dr. Death
  • Guru

• 5782 inlägg
  • 0

Sikka idioter. Varför betala dubbelt för en 60GB. Helt obegripligt. Om de nu måste spela ps2spel så kostar en ps2'a tusen spänn!

Kan bara hålla med, den siste idioten är inte född än...

blocket ;)... personer med mycket pengar skiter i pris utan vill ha begäret bestämmer 0)

Varför sitter personer med mycket pengar och letar annonser på blocket, när det bara resulterar i mer jobb och dyrare/sämre/gamla prylar?

Postad 28 August 2008 - 20:36

Unregistered92d7e447
  • Unregistered92d7e447
  • Beroende

• 1428 inlägg
  • 0
La precis upp min PS3 60 GB med en handfull spel, extra kontroll osv. på blocket för 6500. SKa bli kul att se vad jag får för den. ;)

Postad 01 September 2008 - 20:39

Unregistered883bce2a
  • Unregistered883bce2a
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Nu har även jag sålt min 60gb. Fick 5000:- för den och köpte sedan en ny 80gb för 4190:-
Känns ganska bra fakiskt :) Största skillnaden tycker jag är att den nya inte alls blir lika varm och hittills har den varit mycke tystare. Man har ju inte lika mycke lull lull men jag vill hellre ha en kall och tyst maskin. Har inte heller något direkt intresse av PS2 spel så för mig va detta värt. DS3:an va också väldigt trevlig. Har aldrig gillat rumble riktigt men denna va faktiskt bra.

Postad 06 September 2008 - 14:33

jonas VW
  • jonas VW
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
eftersom det var dåligt att beställa från YesAsia.com vilken sida är det då som är bäst att importera ifrån?

Postad 06 September 2008 - 16:45

Numero1
  • Numero1
  • Veteran

• 1920 inlägg
  • 0

eftersom det var dåligt att beställa från YesAsia.com vilken sida är det då som är bäst att importera ifrån?

Har inte yesasia blivit lovordad av flera här på forumet?

Postad 06 September 2008 - 18:09

Unregistered0650da58
  • Unregistered0650da58
  • Beroende

• 1220 inlägg
  • 0

Har beställt 2st dualshock från Yesasia, fungerar kanon och inget strul. Har inte heller hört någon annan på forumet som har klagat. Enda negativa är väll om grejerna går sönder men en DS kontroll bör ju fungera och är nog en rätt liten "fail rate" på (peppar,peppar) så om jag vore du skulle jag springa iväg till yesasia, sök gärna på nätet och få någon 5$ rabatt.

Postad 06 September 2008 - 20:40

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

2. Fläktljudet

Ja aså kan en konsol vara såhär tyst? jag har gjort allt spelat blu ray, DVD uppskalning inget gör så den låter något, min 60 GB gick upp i läge 4 vid dvd uppskalning, i de övriga låg den på nummer 3, detta är också den viktigaste punkten enligt mig, nu är PS3 äntligen en värdig media spelare, denna 80 GB lämnar ALDRIG läge 1

3. Kylningen

om man tittar in där bak på PS3an så är det en väldans skillnad, i 60 GB är de en massa flensar osv som man ser överallt det är de inte i den nya utan det e tomt, man er lite metall en bit in

4. Värmen

värmen nu på ps3an om man känner på plasten på sidan e kall? på 60 GB var den glödhet, mycket skumt, det kommer dock varm luft ur fläktarna

7. nm på CPU och GPU?

detta vet jag inget om men det vet säkert ni =) men de borde vara mindre än 90 nm på båda va? =)

Hoppas detta hjälper er något ! kram

Till att börja med är 80gb versionen en vidareutveckling av 40gb versionen. Så hade du köpt den när den fanns hade du ungefär märkt samma saker.

Värmen och vikten har helt och hållet med att de dels på många områden minskad mängden komponenter. Färre USB, ingen kortläsare, inget PS2 stöd m.m gör att både förbrukning och antal saker i den minskar.

Till 40gb versionen gick man också över till 65nm CELL vilket minskade förbrukningen av ström och värmen drastiskt. Samma 65nm CELL sitter fortfarande i 80gb versionen till skillnad från 90nm som fanns i 60gb versionen.

Skillnaderna under skalet på 80gb versionen jämfört med 40gb versionen är rätt okända. Dock vet man att strömförbrukningen har minskat men en bit ifrån lika stor som i steget mellan 60 till 40 versionen. Vad minskningen beror på finns det ingen klar info på.

Är det att man krympt RSX från 90 till 65nm? kanske men med tanke på hur lite minskningen var så inte helt troligt. Kan annars vara ett helt vanligt naturligt steg i utveckling på alla andra komponenter då det inte bara är GPU och CPU som minskar i storlek men även alla andra saker. Typ färre men större minneskretsar osv.

Personligen tror jag 65nm RSX kommer kanske med 160gb versionen då jag har svårt att de så tidigt markerar en ny produkt och den enda hårdvaruskillnaden skulle vara hårddisken. 45nm kommer troligtvis tidigast nästa år till butikerna, sett till hur lång tid det brukar gå från test till produktion till att finnas i handeln.

* edit

60 till 40gb mend flytten från 90nm till 65nm CELL gav en minskning på runt 30+ från runt 200w till 120-140w.

40 till 80gb har gått från runt 120-150w till 110-130w.

Redigerat av PalmiNio, 06 September 2008 - 20:46.

Postad 07 September 2008 - 15:06

Salakingen
  • Salakingen
  • Lärjunge

• 285 inlägg
  • 0

äcchhh det är inte alls dåligt att beställa från yesasia.com ...har beställt 2 st Dualshock där ...den ena har jag haft sedan 14 dec -07 och den funkar ...inga problem alls med den !!!!

tror inte alls på att yesasia säljer andra sortering av dualshock kontroller....

Postad 07 September 2008 - 15:26

Mollusk
  • Mollusk
  • Användare

• 164 inlägg
  • 0
Väger Dual Shock 3 mer än Sixaxis? Om den gör det är det väldigt stor skillnad? Är plasthöljet fortfarande genomskinligt?

Postad 07 September 2008 - 15:31

kerren
  • kerren
  • Mästare

• 2776 inlägg
  • 0

Väger Dual Shock 3 mer än Sixaxis? Om den gör det är det väldigt stor skillnad? Är plasthöljet fortfarande genomskinligt?

Ganska stor skillnad på vikten ja skulle tippa på att DS3an väger ca 40% mer och DS3ans hölje är inte genomskinligt som sixaxis utan det är helt genomfärgad plast

Postad 08 September 2008 - 15:14

jonas VW
  • jonas VW
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0

Har inte yesasia blivit lovordad av flera här på forumet?

tänkte mera på det här med andra sorteringen som dem har pratat om innan. Men det kanske inte stämmer.
Får väl ta och beställa där ifrån då. Eller om det inte finns någon som vill sälja mig ett ps3 60 eller 80 gb för en billig peng.. :P

Postad 09 September 2008 - 12:11

SirIdot
  • SirIdot
  • Beroende

• 1272 inlägg
  • 0

tänkte mera på det här med andra sorteringen som dem har pratat om innan. Men det kanske inte stämmer.
Får väl ta och beställa där ifrån då. Eller om det inte finns någon som vill sälja mig ett ps3 60 eller 80 gb för en billig peng.. :)

Om det nu är så att det är 2:a sortering så vet jag inte i så fall vad det skulle vara på min DS3:a från YesAsia som placerat den där, för det finns absolut inget med den som är fel.

Postad 09 September 2008 - 12:32

JockeJ
  • JockeJ
  • Beroende

• 1482 inlägg
  • 0

Det där tror jag är ren och skär bullshit.
Japansk industri och kvalitetstänkande, Kaizen å sånt där ;)
Jag tror inte att det lämnar så mycket andrasorteringelektronik från fabrikerna där så det försörjer hela Asien...

Redigerat av JockeJ, 09 September 2008 - 12:41.

Postad 12 September 2008 - 08:19

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Till att börja med är 80gb versionen en vidareutveckling av 40gb versionen. Så hade du köpt den när den fanns hade du ungefär märkt samma saker.

ungefär ja, ingen som sett nån länk där nån tok skruvat sönder en 40 resp 80 till atomer (brukar vara en tysk, de har en förmåga att skruva sönder allt de kommer över... B)) så man kan se skillnaden? det skulle vara intressant att veta av nån oförklarlig anledning. :)

Postad 14 September 2008 - 21:26

Unregisterede30d5a3b
  • Unregisterede30d5a3b
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Finns de endast 2 usb uttag totalt på maskinen?
Störigt isf å måsta dra ur GH prylarna för att ladda kontrollerna...
Använder maskinen själv mkt för att titta på film å stör mej mer å mer på fläktljudet på min 60gb.

Postad 15 September 2008 - 21:59

Lunna
  • Lunna
  • Användare

• 114 inlägg
  • 0

Finns de endast 2 usb uttag totalt på maskinen?
Störigt isf å måsta dra ur GH prylarna för att ladda kontrollerna...
Använder maskinen själv mkt för att titta på film å stör mej mer å mer på fläktljudet på min 60gb.

Japp, men har du en dator eller annan apparat med USB som ger spänning så är det bara tt ladda där.

Postad 16 September 2008 - 10:40

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3057 inlägg
  • 0
Eller koppla in en usb hubb i ps3an

Postad 24 September 2008 - 23:19

FredrikSvanberg
  • FredrikSvanberg
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Underbart, precis vad jag ville höra! Håller nämligen på att auktionera iväg min 60-gigare nu, och den ligger uppe på 4500 kr för tillfället, hittills är det ju en vinst i alla fall! Har stört mig mycket på ljudnivån när det gäller min nuvarande, drar igång på läge 3 nästan med en gång, som är riktigt irriterande att lyssna på när man ser på film och spelar.

Ser fram emot en tystare och svalare version! Tack för infon!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.