Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Jippi för vattenskada, nu blir det hemmabio, men med vad?

2 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 August 2008 - 23:06

han med husvagnen
  • han med husvagnen
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Har snurrat runt ett tag här nu och försökt snappa upp värdefull information. Det bestående intrycket jag får är att val av projektor och duk är intimt förknippat med var de skall användas, varför de generella råden blir just mycket generella...

Nåväl, iom en vattenskada i källaren kommer försäkringsbolaget (via ombud) och tapetserar om med mera, så då tänkte vi passa på att göra om vårt gamla kontor till bio/TV-rum.

Det som jag söker information/rekommendationer om just nu är just projektor och duk.

Bakgrundsinfo
Rummet är idag 2,6m i takhöjd, samt 2,5 x 3,5 m (ungefär), har fönster som borde gå att mörklägga nästintill totalt, i vilketfall så kommer projektorn med stor sannolikhet användas mest under årets och dygnets mörka timmar...
Planen är att hantverkarna som återställer även får montera mörkt akustiktak (lättare att återställa till ljust tak när så behövs i framtiden).
Soffa där sängen är makerad på ritning, och duk vid dörren => betraktningsavstånd på strax under 3m (vill inte ha soffan dikt mot vägg, måste få lite distans till bakhögtalarna)
Bifogad fil  biorum.jpg   64.02K   1 Antal nerladdningar

Önskemål
Projektor för c:a 7-10kkr, har sneglat på alla topp-5 på prisjakt vad gäller omdömme/popularitet, men misstänker att det i slutändan får bli besök i butik också...
Är för närvarande inne på HD-ready, oavsett entuiasternas hejarop som bli det ingen bluray-DVD än på ett tag (och när det kommer så lär det vara dags att byta projektor), så jag tror inte jag behöver mata med full-HD...
LCD "känns" mest rätt, med beror mest på oro för regnbågar (vet ej om jag/vi ser dem själv/a, butikbesök får avslöja), alla som kommer på besök skall ju kunna titta...

Duk, kanske upp till 90" beroende på projektor och betraktningsavstånd, borde gå att övertala HSB till ramspänd, annars blir det på rulle, tab-tension hamnar nog tyvärr utanför budget (men
kanske kan motiveras om HSB framhärdar - annars är
onekligen blilligare.

Målet är att bildvisning skall vara billigare än en 50" platt-TV går lös på...
Edit: Vilket inte var så specifikt som jag först tänkte, men låt oss säga markant under 25kkr

Redigerat av han med husvagnen, 29 August 2008 - 06:33.

Postad 29 August 2008 - 07:58

Unregistered1ccaae3e
  • Unregistered1ccaae3e
  • Amatör

• 69 inlägg
  • 0
Med handen på hjärtat så förstår jag inte riktigt vad du behöver hjälp med?

Du verkar ju redan ganska insatt, har kollat runt, verkar ha läst några trådar om LCD vs. DLP, skall iväg till butik och kolla för att se efter själv.

Den enda rekommedation jag kan ge är att anpassa dukens kostnad efter projektorns. Vet att det varit några trådar angående dukar och priser för dessa. Men i min värld är det inte rationellt att lägga lika mycket på duk och projektor. Någonstans mellan 20-40% låter i mina öron mer vettigt.

Redigerat av Unregistered1ccaae3e, 29 August 2008 - 07:58.

Postad 29 August 2008 - 23:02

han med husvagnen
  • han med husvagnen
  • Användare

• 100 inlägg
  • 0
Det handlar mest om att vara förberedd till butiksbesök (i alla fall jag känner att det finns ingen (eller iaf väldigt få) butikspersonal som är objektiv, man rekommenderar det som det är bäst förtjänst på (i det spannet som kunden avser), det behöver inte vara den lämpligaste produkten.), och eftersom alla andra som har ställt samma fråga i forumet har fått motfrågor om rummet, krav på projektorn osv så tog jag det i inledningen, så att säga.

Nåväl, nog med off-topic.

Det jag tycker skulle vara trevligt är till exempel lite åsikter om vilken projektor som tex lämpar sig för ett mindre rum, samt förslag på antingen länkar eller annat som kan hjälpa att beräkna dukstorlek - de 90" som jag nämner är baserat på vad en Benq500 kan ge på 3 meters håll, det är inget som säger att det är behagligt med den storleken.
Äsch, hittade just Excel för dukberäkning

Vad det gäller dukar så är det kanske en religös fråga, många tycks mena att den är viktigare än projektorn, men det kanske är mer riktat åt vardagsrumsbion, dvs svårkontrollerat ljus...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.