Idag var jag in till stan och provlyssna högtalare.. =)
Vi började på Allradio med att lyssna på Monitor Audio, Silver RS1 Sen lyssnade vi även på Bronze samt guld.
Gillade Silver skarpt! Väldigt rent i ljudet och gick att spela högt. Passade bra till den mesta musiken jag hade med, Speciellt när vi kompletterade med en Velodyne 10"..
Sen var man såklart tvungen att höra Monitor Audio PL-300, Lät inte så imponerande som jag trode, Men absolut inget fel på dom.. Jag hade byggt upp bilden att det skulle vara lite mer "ös" i dom.. Men dom lät riktigt fint som finrlir högtalare. Jeff buckley lät grymt bra!
3 timmar var vi sammanlagt på Allradio innan vi knallade iväg till Hifi-klubben. Gick in i lyssningsrummet, Plockade fram skivorna och satte oss ner.
Började med ett par riktigt fina B&W 685, Körde samma skiva som hos Allradio, Men dessa högtalare levererade tyngre än Monitor Audio, Fasst som läget är så hade jag ju ändå tänkt kompletera med en sub, Så Monitor Audio skulle fungera lika bra.
Vi lyssna även på nya B&W CM1 men där var det en jäkla skillnad, Vi drev iofs allt med en NAD C720BEE förstärkare, Men det lät inte alls lika roligt på dessa högtalare. Man skulle behöva lite mer pulver för att få den att spela ordentligt. Högtalarna ligger på 84db i känslighet dessutom så vi visste redan innan att det skulle bli tungt.
Slutligen så stälde vi fram smyckena, B&W 805 .. Det var ren njutning hela vägen igenom, Trots långt ifrån ultimata elektroniken till drivmedel.. En NAD M3 skulle varit riktigt intressant och hört till dessa högtalare, Men tiden räckte inte till..
För att summera allting och vad jag kommit fram till, Det kommer troligen bli ett par Monitor Audio, Trots att innan jag åkte in idag var jag i princip tvärsäker på B&W 685, Roligt att se hur lättpåverkad man blir av vissa högtalare. Men ett par Monitor Audio Silver RS1 och 2 st Velodyne SPL 800i tror jag skulle göra sig riktigt bra., Anledningen till velodyne är att måtten är begränsade.. + Att den lät riktigt bra inne i butiken idag.
Tänkte bara tillägga att detta var andra gången jag var in och på seriöst vis provlyssnade i butik, Riktigt roligt är
det och man märker för varje gång att man blir bättre och bättre på det.
Over and out