Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Någon som har erfarenhet av OrigenAE S16V?

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
OrigenAE S16V (Silver) (Chassi) 1 8.333332 (2) Inga priser
OrigenAE S16V (Svart) (Chassi) 1 9.124998 (7) Inga priser
2 relaterade trådar

Postad 01 September 2008 - 08:40

larole
  • larole
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Har precis byggt ihop en mediadator med denna låda och det har gått fint. Men det är ett par småsaker som jag vill ha lite tips om.

1.) I stanbyläge, orange lampa lyser, hur får jag igång datorn med on/off knappen på medföljande fjärrkontroll? Misstänker att det är en inställningssak i medföljande IRtranstrayUSB-program?
Fjärrkontrollen fungerar annars i Vista 32bit MCE.

2.) Hur får man ovannämnda program att autostarta?

Tacksam för lite tips :P

Redigerat av larole, 01 September 2008 - 08:47.

Postad 01 September 2008 - 11:26

Knug
  • Knug
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

1.) I stanbyläge, orange lampa lyser, hur får jag igång datorn med on/off knappen på medföljande fjärrkontroll? Misstänker att det är en inställningssak i medföljande IRtranstrayUSB-program?

Känner mig manad att svara då det är ett ämne som berört mig ett ett halvår kanske. Kan nämna att jag har en Origen S10V låda där jag inte får det att fungera. Men iaf, här är beskrivningen på hur du ska göra...
http://www.origenae....?...&article=28

2.) Hur får man ovannämnda program att autostarta?

Det ovan berör ju delvis IRTransGUI Client o den behöver du inte autostarta. Är det "huvudprogrammet" du menar (IRTransTray USB) så är det bara lägga in den i autostart om nu inte installen gjorde det åt dig..

Återkom gärna om det fungera eller inte. Jag har som sagt testat allt som går kring detta o kan inte få on/off funktionen att fungera (display&fjärr funkar för övrigt) Så jag har typ nästan gett upp, Antar det är något som är paj ifall ingen annan har nån aning..

Postad 01 September 2008 - 15:07

larole
  • larole
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Tackar och bugar :blink:

Nu har jag fått av/på knappen att fungera. Har även lagt in IR Transtray USB i mappen autostart.
Hade i ärlighetens namn inte riktigt koll på hur jag skulle få programmet att autostarta. När jag väl hittade informationen så var det ju lätt.

Sammanfattningsvis så måste konstatera att Origen verkligen INTE lyckats göra ett användarvänligt program. Om man nu bemödar sig att lägga in en fjärrkontroll med lådan varför är inte en sådan här väsentlig funktion redan klar.

Den instruktion som följer med lådan gällande denna programvara är ju nästan värdelös. Fick upp ett felmeddelande när jag gjorde som det stod. Sånt suger. :P

Postad 01 September 2008 - 15:17

larole
  • larole
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Känner mig manad att svara då det är ett ämne som berört mig ett ett halvår kanske. Kan nämna att jag har en Origen S10V låda där jag inte får det att fungera. Men iaf, här är beskrivningen på hur du ska göra...
http://www.origenae....?...&article=28

Det ovan berör ju delvis IRTransGUI Client o den behöver du inte autostarta. Är det "huvudprogrammet" du menar (IRTransTray USB) så är det bara lägga in den i autostart om nu inte installen gjorde det åt dig..

Återkom gärna om det fungera eller inte. Jag har som sagt testat allt som går kring detta o kan inte få on/off funktionen att fungera (display&fjärr funkar för övrigt) Så jag har typ nästan gett upp, Antar det är något som är paj ifall ingen annan har nån aning..

Använder själv ASUS P5E-V HDMI moderkort med en Corsair-VX nätdel. Problemet som du troligen har kan vara att nätdelen inte skickar rätt signal till moderkortet att starta upp. Har du kollat i BIOS så du inte missat någon inställning där?

Postad 02 September 2008 - 08:16

Knug
  • Knug
  • Wannabe

• 35 inlägg
  • 0

Använder själv ASUS P5E-V HDMI moderkort med en Corsair-VX nätdel. Problemet som du troligen har kan vara att nätdelen inte skickar rätt signal till moderkortet att starta upp. Har du kollat i BIOS så du inte missat någon inställning där?

Funktionen (om jag förstår rätt) är ju sådan som så att fjärrmotagaren/disp är konstant strömmatad även när datorn för övrigt är av. Mellan PÅ/AV knapp & moderkortets pw-switch anslutning så har ju denna 'fjärrmotagare/disp" anslutet sig. Med andra ord är det en helt mjukvaru oberoende. Så om jag förstår saken rätt så borde "fjärrmotagar/disp enheten" när den väl får rätt kod i sitt IR öga, skicka samma slags signal på samma slags kabel som händer när du själv trycker på ON/OFF knappen på lådan. Det jag antar du tänker på är funktioner på moderkortet för 'wakeup'. ex wake on keyboard/network osv. Men tycker sådant borde vara ovidkommande.. denna lösning bootar väl upp datorn på samma sätt som när du själv trycker på powerknappen.

Är det någon som kan verifiera mitt påstående om att det är en hårdvarukodad funktion i enheten?... För har jag fel där... Ja då kan det ju vara massa andra saker (okompatibelt moderkort/trafo, bios, usb kopplingen från enheten, win settings osv osv)

Och har jag rätt, Så vet jag inte vad mer kan vara fel nu än att det är något elektriskt fel, dvs trasig enhet.

Redigerat av Knug, 02 September 2008 - 08:18.

Postad 03 September 2008 - 08:20

larole
  • larole
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
Läste några inlägg på ett annat forum som kanske kan ge dig någon idé.

Har du prövat att flytta på 5V matningen som driver displayen till en annan kontakt som inte är ansluten till HDD/DVD? Har du möjlihet att flytta USB-anslutningen till VDF´n till en annan plats på moderkortet?

Det jag förstod på forumet var att det kanske är så att PSU´n kanske inte riktigt lämnar rätt spänning därav ditt problem. Idén är då att för säkerhetsskull mata VDF´n med en separat matning som då inte skall vara lika belastad.

Bara en idé...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.