Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tips på anläggning till mina föräldrar

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 September 2008 - 10:20

cwolf
  • cwolf
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0
Jag är på jakt efter en anläggning till mina föräldrar. Det hade tänkt lägga runt 10.000 kr, kan gå upp lite mer om en ny dvd-spelare ingår. Jag har redan bestämt mig för en 42px80 tv till dem (ingår såklart inte i budget) och är nu ute efter CD/eventuellt DVD, högtalare och förstärkare.

De vill ha en stereoreciever då de lyssnar en hel del på radio. Jag har kollat en del på HK:s 3480 och 3490 som verkar ganska intressanta. Dock lyssnar de mest på lugnare musik, vilket kanske inte passar HK:s ljudideal. Yamaha rx-797 för riktigt bra betyg i senaste Hifi & musik, och är också betydligt billigare än framför allt 3490, som i sin tur har inbyggd D/A-omvandlare. Frågan är om det är mer värt att lägga mellannskillnade på en bättre CD, som väl då lär ha bättre D/A än recievern?

Högtalare är ju helt vilsen bland. Mina föräldrar är inte direkt intresserade av att springa runt och lyssna själva, och jag är säker på att de kommer bli jättenöjda med vad jag än väljer. Golvare och stativare fungerar bra båda två.
Rummet de spelar i är c:a 5x3 m, men högtalarna kommer stå i ett hör riktade diagonalt utåt, och spelar då ut i en korridor som är runt 2-3 meter bred. Jag bor i Västerås så högtalarna får gärna finnas här för problyssning. Några tips på högtalare för deras lugnare musiksmak?

Till sist antingen en cd, eller en lite dyrare dvd som också fungerar som cd-spelare (lägg till ngn tusing på budgeten om det blir dvd-spelare). Helst av allt ser jag en kombospelare här, även fast jag vet att det kompromissar till viss del på ljudet.

Postad 01 September 2008 - 11:27

justaudiomagic
  • justaudiomagic
  • Lärjunge

• 485 inlägg
  • 0
Hej

När det gäller högtalare, vad är du ute efter? Jag menar bas eller finlir?
Ska det vara baslåda till eller utan?
Vet inte hur noga det är för dina päron att nöja sig med musik ur dvd eller de vill ha cd-spelare med?

Skicka gärna ett PM till mig om du är intresserad över att prata högtalare bland annat

Vänligen
Micke

Jag är på jakt efter en anläggning till mina föräldrar. Det hade tänkt lägga runt 10.000 kr, kan gå upp lite mer om en ny dvd-spelare ingår. Jag har redan bestämt mig för en 42px80 tv till dem (ingår såklart inte i budget) och är nu ute efter CD/eventuellt DVD, högtalare och förstärkare.

De vill ha en stereoreciever då de lyssnar en hel del på radio. Jag har kollat en del på HK:s 3480 och 3490 som verkar ganska intressanta. Dock lyssnar de mest på lugnare musik, vilket kanske inte passar HK:s ljudideal. Yamaha rx-797 för riktigt bra betyg i senaste Hifi & musik, och är också betydligt billigare än framför allt 3490, som i sin tur har inbyggd D/A-omvandlare. Frågan är om det är mer värt att lägga mellannskillnade på en bättre CD, som väl då lär ha bättre D/A än recievern?

Högtalare är ju helt vilsen bland. Mina föräldrar är inte direkt intresserade av att springa runt och lyssna själva, och jag är säker på att de kommer bli jättenöjda med vad jag än väljer. Golvare och stativare fungerar bra båda två.
Rummet de spelar i är c:a 5x3 m, men högtalarna kommer stå i ett hör riktade diagonalt utåt, och spelar då ut i en korridor som är runt 2-3 meter bred. Jag bor i Västerås så högtalarna får gärna finnas här för problyssning. Några tips på högtalare för deras lugnare musiksmak?

Till sist antingen en cd, eller en lite dyrare dvd som också fungerar som cd-spelare (lägg till ngn tusing på budgeten om det blir dvd-spelare). Helst av allt ser jag en kombospelare här, även fast jag vet att det kompromissar till viss del på ljudet.

Postad 01 September 2008 - 11:40

cwolf
  • cwolf
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0
Det är mer åt finlirshållet som gäller, ingen extra baslåda. När det gäller cd/dvd så tror jag att de skulle bli mer nöjda av att ha en kombo som presterar bra både när det gäller dvd och cd, samt att de nog tycker att det är enklare/mer platsbesparande med bara en.

Postad 01 September 2008 - 17:06

cwolf
  • cwolf
  • Lärjunge

• 372 inlägg
  • 0
jag var och lyssnade runt och gillade ljudet på HK-recievern , är säker på att de kommer bli nöjda med den. Beställde en HK 3480 från dustin tillsammans med tv:n då den enbart kostade 3000 där, kändes riktigt prisvärt. (beställde tv:n med studentrabatt för 7500 kr, sjukt billigt verkligen :))Funderar på Kef iq3, canton gle 409 eller b&w 685 som högtalare, ska låna hem 685 tänkte jag så får de säga vad de tycker om dem så kan vi fortsätta därifrån. Dvd är jag lite inne på Denon dvd-1740/1940, vad tror ni om det?

Postad 01 September 2008 - 18:02

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Ja H/K och B&W 685 kommer låta toppen ihop :)

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.