Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad bör jag uppgradera först?

14 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 September 2008 - 13:14

druiden74
  • druiden74
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Är på väg att flytta från lägenhet till hus och kommer då få ett betydligt större vardagsrum (45 kvm mot 22kvm idag) än vad jag har idag. Jag ska uppgradera såväl högtalare som förstärkare, men tvekar lite på i vilken ordning då det blir för mycket slantar att ta det på en gång. Ska används uteslutande för att lyssna på musik.

Mitt system idag består av en Marantz sa7001 KI cd, en Roksan Kandy mkII och Dynaudio 52 stativare.

Har kikat på en hel del högtalare och fastnat för Monitor Audio GS20. När det gäller stärkare så lutar det åt NADs M3 eller en Bladelius Thor. Är öppen för andra förslag att provlyssna.

Budgeten är på ca 25k och huvudfrågan är som sagt vilken uppgradering ni tycker jag ska ta först.

Tack på förhand för svar.

Redigerat av druiden74, 01 September 2008 - 19:24.

Postad 01 September 2008 - 13:25

MGW
  • MGW
  • Forumräv

• 621 inlägg
  • 0
Jag skulle nog gå på högtalarna först då detta kommer att ge dig den största ljudförändringen.
Stärkaren du har kommer att kunna driva på dessa bra.

Postad 01 September 2008 - 14:12

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0
Ett par bra subbar vore nog inte helt fel till det stora rummet, ihop med dina Dynaudio.

Postad 01 September 2008 - 19:37

sossen
  • sossen
  • Forumräv

• 718 inlägg
  • 0
Skulle börjat med högtalarna.

Postad 01 September 2008 - 19:43

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0
Garanterat högtalare först, din stärkare är mycket kompetent och den ska du inte behöva byta i första taget...
Byt högtalare är mitt råd alltså! :)

Postad 02 September 2008 - 08:04

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Vad vill du uppnå med uppgraderingen?

Postad 02 September 2008 - 09:06

nickeskbg
  • nickeskbg
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Hänger på och säger högtalare jag med. Inte för att 52orna på något sätt är dåliga, tvärtom..
Genomgått samma sak jag med för några år sedan, flyttade från lägenhet till hus, körde också stativare men de passade inte alls mitt nuvarande lyssningsrum, rummet kräver större högtalare innan det börja hända saker. Nu är mina väggar rätt absorberande, vad gäller ljud, men det var inte förrän jag slängde in mina nuvarande Mårten design som alla bitar i pusslet föll på plats.
Vilken elektronik jag än testade så var skillnaden inte i närheten så stor som när jag böt högtalare, ditt rum är ju också rejält mkt större än tidigare så risken finns ju att stativarna inte riktigt klarar av fylla rummet så som du förmodligen önskar..

För 25k finns det en hel del intressanta alternativ, här nedan är ett exempel..

http://www.hifimagas...p?annonsID=5009

Postad 02 September 2008 - 09:15

druiden74
  • druiden74
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Vad vill du uppnå med uppgraderingen?

Mitt intresse ligger på musiken och på sikt vill jag ha en anläggning som spelar musik riktigt bra. Jag lyssnar nästan uteslutande på pop och rock. Då rummet jag har min anläggning i kommer bli betydligt större då jag flyttar så har jag tänkt att gå över till golvare.
Varit runt och kollat en del på både högtalare och förstärkare då jag tänkt byta båda. Fastnade för GS 20 som jag tror kommer passa mig bra. När det gäller förstärkare så har jag kollat in Thor, M3, Primare, Rotel och föredrog där de två första. Ska kolla runt lite mer om några veckor då jag ska till "storstan".
Har dock inte slantar till att uppgradera både förstärkeriet och högtalarna samtidg då det ska handlas en del nya möbler och så också :)

Postad 02 September 2008 - 09:22

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0
Jag hade också uppgraderat högtalarna till ett par golvare.

För att dra nytta av din förstärkare så välj högeffektiva högtalare som är lättare att driva. Med högeffektiva menar jag över 95db/1watt.

Mvh

Postad 02 September 2008 - 12:25

Unregisteredb1b428d9
  • Unregisteredb1b428d9
  • Mästare

• 2714 inlägg
  • 0
Högtalare låter som en bra idé , gärna någon med stort ljud nu när du har hyffsat rum att ställa dom i.
Köp GS20 om det är din kopp ...

Postad 02 September 2008 - 14:31

druiden74
  • druiden74
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Tack för engagemanget.
Verkar vara högtalarna som ska tas först (var inne på det själv med). Gillade som jag skrev tidigare GS20 skarpt, men ska till stockholm om några veckor och provlyssna fler alternativ.

Har rätt dålig koll på Hifi-butiker (men ruggigt bra koll på skivbutiker :) ) i Stocholm så tar gärna emot förslag på såväl butiker som modeller att testa?
Lyssnar uteslutande på pop/rock och de ska funka att driva med nuvarande stärkare (roksan Kandy mkII)
Tycker det är svårt att beskriva hur man vill att det ska låta, men det får inte bli för varmt det har jag svårt för....

Förslag!?

Postad 02 September 2008 - 14:32

pajax
  • pajax
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Tack för engagemanget.
Verkar vara högtalarna som ska tas först (var inne på det själv med). Gillade som jag skrev tidigare GS20 skarpt, men ska till stockholm om några veckor och provlyssna fler alternativ.

Har rätt dålig koll på Hifi-butiker (men ruggigt bra koll på skivbutiker :) ) i Stocholm så tar gärna emot förslag på såväl butiker som modeller att testa?
Lyssnar uteslutande på pop/rock och de ska funka att driva med nuvarande stärkare (roksan Kandy mkII)
Tycker det är svårt att beskriva hur man vill att det ska låta, men det får inte bli för varmt det har jag svårt för....

Förslag!?

Best sound, lyssna på Elac
Reference audio
Hembiobutiken
Hemmabiocenter

Thomas

Postad 02 September 2008 - 15:03

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

• 2792 inlägg
  • 0
Helt klart givet att det är högtalarna du ska uppgradera...

Du borde kunna hitta begagnade högtalare såsom Dynaudio Contour som täcks av din budget, det finns ju dessutom mängder av högtalare uppåt 25 papp som är värda en provlyssning. Men jag tycker att du skall låna hem högtalarna innan du bestämmer dig - rummet gör mycket!

Några förslag från en Dynaudio/Marantz ägare till en annan:

Å så slutligen en länk till Hifibutiker runt om i Sverige

Lycka till!

Postad 02 September 2008 - 16:05

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Mitt intresse ligger på musiken och på sikt vill jag ha en anläggning som spelar musik riktigt bra. Jag lyssnar nästan uteslutande på pop och rock. Då rummet jag har min anläggning i kommer bli betydligt större då jag flyttar så har jag tänkt att gå över till golvare.
Varit runt och kollat en del på både högtalare och förstärkare då jag tänkt byta båda. Fastnade för GS 20 som jag tror kommer passa mig bra. När det gäller förstärkare så har jag kollat in Thor, M3, Primare, Rotel och föredrog där de två första. Ska kolla runt lite mer om några veckor då jag ska till "storstan".
Har dock inte slantar till att uppgradera både förstärkeriet och högtalarna samtidg då det ska handlas en del nya möbler och så också :)

Att du vill ha bättre kan ju även jag förstå. Bra att vet att du vill ha golvare, men om man ska rikta sina förslag så är det ju rätt bra att veta vad du är ute efter. Byta högtalare ger ju helt klart mest skillnad. Om det är det du är ute efter är ju en annan fråga. Vad tycker du är bra resp dåligt med det du har?

Vad sägs om beg? Gillar du Dynaudio så får du ju http://www.hifimagas...p?annonsID=4541 (Nypris omkring 25', dvs den prisklass du kikar i) OCH någon av de stärkare du kikar på (eller kanske Amplifix och en hyfsad CD) för klart mycket mindre pengar än din budget. Nämnda högtalare tycker jag dessutom är klart bättre än 52orna i toppen + att de är golvare så de har botten.

Siktar man in sig på nämnda Monitor Audio så brukar ju de GR20 du kikar på dyka upp för 10-15' då och då. Eller så kanske du kan kika på http://www.hifimagas...p?annonsID=2898. Det som "blir över" är en bra grund till din stärk eller ljudkälla.

Postad 02 September 2008 - 19:57

Matsen
  • Matsen
  • Mästare

• 2792 inlägg
  • 0
hifisnubben har rätt taktik... :)

Jag skulle helt klart gått på begagnat, eller något demoexemplar...

Varför inte ett par Aurum Cantus
V6F

Postad bild

Och så kompletterar du med ett bra slutsteg.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.