Jag har inte grävt djupare i detta då jag strax efter denna upptäckt var tvungen att åka från hemmet.
Är det nån som kan tänkas ha nåt förslag eller uppfattning vad som kan ha hänt?
Mvh/ Mz
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Konerna på ena högtalaren vibrerar mycket vid låg volym..
Startad av
mirazelda
, Sep 01 2008 14:38
9 svar till detta ämne
Postad 01 September 2008 - 14:38
Tja, har ett par gamla Dali Evidence 470 sedan ett par år och trivs bra med dem. För några veckor sedan upptäckte jag ett brummande från min Technics 1210a och tyckte det lät som när man inte fäst jorden ordentligt. Detta var gjort men den brummade lik förbannat när nålen inte låg på skivan. Härom veckan diggade jag några nyinköpta vinyler när jag såg att konerna på höger högtalare höll på att komma ur sina håligheter trots att jag spelade lågt. Det såg ut som om jag golvat volymvredet och mosat ut nåt av Scooter eller dylikt. När jag lyssnade på högtalarna separat så spelade den "konstiga" högtalaren också lägre. Den andra högtalaren uppförde sig dock normalt. Jag bytte till cd´n och då uppförde sig bägge högtalarna normalt.
Jag har inte grävt djupare i detta då jag strax efter denna upptäckt var tvungen att åka från hemmet. Är det nån som kan tänkas ha nåt förslag eller uppfattning vad som kan ha hänt? Mvh/ Mz Postad 01 September 2008 - 15:03
https://www.minhembi...howtopic=207096
Tror denna tråden behandlar ditt problem??? Kan kanske vara något filter som gått sönder i förstärkaren som ska klippa signalen under en viss HZ. Testa att byta anslutning på förstärkaren (byt höger och vänster bak på stärkaren) och se om den andra högtalaren bete sig likadant då kan du i alla fall utesluta att det är högtalaren som det är fel på. Postad 01 September 2008 - 15:35
Kanske en dum fråga, men har du provat med subsonic-filtret på stärkaren?
Postad 01 September 2008 - 15:50
Tack för era svar! Har kollat tråden som det tipsades om och det ska kollas upp när jag kommer hem(e fortfarande bortrest..) Det märkliga med mitt syndrom är att det enbart är ena högtalaren som har fladder-konerna..läste också nåt om att testa att dra ut el-uttagen och vrida dem 180 grader, kolla att inte TV-antennen störde och att flera attrialjer låg på samma fas m.m. Ska testa det också.
Sub-sonic filter? Har inte testat det. Låter dyrt/krångligt. Berätta mer gärna.. Tack för hjälpen! Mvh/Mz Postad 01 September 2008 - 17:04 Kolla om du har en knapp på förstärkaren som heter subsonic filter. Det är ett inbyggt högpassfilter som med andra ord tar bort infraljudet som uppstår från vinyl. Infraljud är de frekvenser som vi människor inte hör, <20 Hz, men de alstrar mycket effekt vilket du också kan se på din ena högtalare. Dock verkar det lite konstigt att dessa konrörelser bara existerar på ena högtalaren. Testa och gör rent alla lågnivåkontakter, kolla att nålen sitter rakt. /Heron Postad 01 September 2008 - 17:36
Precis som Heron säger så finns det (ska finnas) en knapp märkt "subsonic filter", kan oxå stå "rumble filter" på den.
Postad 23 October 2008 - 13:31
Tja,
Har nu testat att vrida och vända på kontakter, byta nål osv. Också letat efter subsonic filter utan att lyckas. Har även kopplat in skivspelaren i ett RIAA med samma kon-fladder som resultat. Det lustiga är också att när jag vänder sladdarna från skivspelaren och sätter röd på vit och vit på röd(ni hajjar va..) så hoppar fladdret över till den andra högtalaren. Min blygsamma lekmanna-uppfattning blir då att det måste vara sladdarna från skivspelaren som är keffa och behövs bytas ut...eller? Om så är fallet(kan bli lite OT nu eftersom detta är högtalar forumet men men..) är det nån vänlig själ som kan tipsa på ett ställe i Sthlm där man kan lämna in sin SL-1210:a och få detta fixat? Mvh/Mz Postad 23 October 2008 - 16:13
Näe, det bekräftar bara att problemet följer med när du skiftar höger/vänster vilket torde tyda på att det på höger kanal är vajsing nånstans på vägen från pickup till högtalare. Då kan vi utesluta högtalarna iaf. Nån lös lödning kanske, eller nån komponent i riaat på höger kanal. Eller kanske rca-sladden ut eller kontakten på den.
Har du kollat sladdarna mellan pickup och arm? Prova att lossa blecken på sladdarna från pickupen och sätta fast dom igen, vicka lite på blecken och se om det glappar. Ta loss nålen från pickupen och sätt fast den igen. Det kan ha smugit sig in erosion var som helst eller nånting som ligger emot där det inte ska. Postad 23 October 2008 - 18:56
Stellan, du e the man of the hour...tack, efter mycke huvudbry löste de sig! Gjorde rent kontaktytorna mellan PU och arm et voila!! I salute you.. YNWA/Mz 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |