Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Uppgradering av Stereosystem

28 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 01 September 2008 - 18:01

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Efter en kort tid efter inköp så sitter jag redan i tankarna av att köpa nya högtalare. Är idag ägare av ett par Canton GLE-409:or samt en H/K 970 vilket i sig är en bra combo som jag uppskattade till en början men nu efter ett tag insett att de inte riktigt täcker det behov vilket jag utvecklat den senaste tiden. Lyssnar nästan endast på Metal och Hårdrock vilket jag upplever att 409:orna levererar för ljust och skrikigt, saknar också det där ljudtrycket som jag ibland vill kräma på med.
Planen är att fortfarande köra 2.0 system då det är mera anpassat för min budget och som förmodligen även medför att jag kan behålla min H/K 970. Frågan är då vilka högtalare jag bör satsa på?
Har spanat runt på forumet massvis av timmar och tittat igenom otaliga trådar men har svårt att bilda mig en bra uppfattning. För att göra det lite enklare ska jag framställa mina önskemål:

Ska vara ett stereosystem som till 90 % spelar Metal och Hårdrock (PRIO ETT).
Vill kunna ha möjligheten att kräma på ORDENTLIGT samtidigt som alla element hänger med fint (Vi kan redan räkna bort CW då dessa inte faller mig i smaken pga. HiFi kvalitér och mån av plats samt design)
Ska även användas till filmvisning och TV-spel, dvs. basen får gärna gå någorlunda djupt (Förmodligen köper jag till en subbas senare så detta behöver inte prioreteras i första hand)
Budgeten då? Ja vad ska vi sätta, 8 000 :- får nog taket ligga på tills vidare, begagnat är intressant. I dessa 8 000 räknar jag Inte med eventuellt köp av slutsteg för mer kraft.
Det jag själv suttit och spanat på är Dali Concept 8, vore det något?
Nu lämnar jag över ordet till er, kom med alla förslag och tankar ni kan ge!

Mvh
Martin

Postad 01 September 2008 - 18:10

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Jag tycker Klipsch kan va något att kolla in.
Dessa ligger runt 800kr mer än du tänkt dig,men ska va riktigt bra.

http://www.hifihuset...roducts_id=1219

"Det första intrycket är oväntat positivt: Stora Klipsch spelar förvånansvärt rappt och alert, men också detaljerat och känns överlag rätt homogena i klangen med sin tydligt framåtriktade stil. Men framförallt får man rejält bastryck men även djup, där Klipsch tillsammans med JBL är bäst i klassen. Det här är bra och lättdrivna högtalare som ger mycket ljud för pengarna."
Hifi & Musik nr 7-8/2007

Redigerat av jonasprivate, 01 September 2008 - 18:10.

Postad 01 September 2008 - 18:27

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Klipsch har jag spanat en hel del på, en mycket värdig deltagare!
Stämmer det jag hört att dessa passar mycket väll till Metal och Hårdrock?
Har själv aldrig lyssnat på ett par men rykten går ju att de spelar mycket dynamiskt och avslöjar "det nödvändiga" i sån slags musik (vilket jag gillar).
Nästa del fråga är då om det går att driva dessa med min H/K 970? Vill ju som sagt ha möjlighet att dra på volymen riktigt ordentligt under vissa stunder samtidigt som jag har kontroll över elementen. Glömde även att nämna att lyssningsrummet är ca. 20 kvm stort och väggarna är av betong.

Mvh
Martin

Postad 01 September 2008 - 18:38

rantanen69
  • rantanen69
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Har Rf-82 som jag driver med en gammal Sony hemmabio förstärkare.O det är ett jäkla driv i högtalrna.spelar 95 % hårdrock o älskar bastrycket.Tycker ljudet har en härlig dynamik.De kompisar som hälsat på har fått en halleluja moment säger de.. man drar på volymen lite så känner man bastrycket i bröstet.Letar själv efter en stärkare H/K970 vore ju ngt...

Postad 01 September 2008 - 18:45

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Klipsch har jag spanat en hel del på, en mycket värdig deltagare!
Stämmer det jag hört att dessa passar mycket väll till Metal och Hårdrock?
Har själv aldrig lyssnat på ett par men rykten går ju att de spelar mycket dynamiskt och avslöjar "det nödvändiga" i sån slags musik (vilket jag gillar).
Nästa del fråga är då om det går att driva dessa med min H/K 970? Vill ju som sagt ha möjlighet att dra på volymen riktigt ordentligt under vissa stunder samtidigt som jag har kontroll över elementen. Glömde även att nämna att lyssningsrummet är ca. 20 kvm stort och väggarna är av betong.

Mvh
Martin

Ja dom ska va väldigt lätta att driva dom har en känslighet på 97db.
Så din H/K kommer klara dom galant.

Postad 01 September 2008 - 19:29

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Eftersom ni båda rekommenderar Klipsch ska jag genast undersöka om jag kan få en provlyssning med en H/K någonstans annordnad, ska säkert gå att fixa :) Rekommenderar ni någon speciell skiva att testa? För att få bästa möjliga överblick över ljudet som helhet?
Måste även fråga om någon har erfarenhet av Dali Concept 8. IMO är dem väldigt snygga och har även hört att det spelar mycket fint till Metal och Hårdrock, dessutom med bra tryck och djup i basen. Kan någon stärka detta?

Edit: Glömde fråga. Om man jämför RF62 och RF82 gentemot GLE-409, hur pass mycket i ljudtryck skulle ni säga att det skilljer? Det är av Stor vikt att jag ska kunna kräma på bra mycket mer då detta är en av de svaga punkterna med mina GLE:s enligt mitt tycke.

Mvh
Martin

Redigerat av D-Crawler, 01 September 2008 - 20:07.

Postad 01 September 2008 - 20:10

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0
Vill informera dig om att Dali är väldigt ljusa och analytiska i klangen, alltså ser jag inte dom som ett par bättre högtalare för ditt ändamål än dom du har. Jag har ett par Dynavoice finale 10 tower, mycket trevliga rock högtalare som tål höga volymer :)
Mvh Mydynavoice

Postad 01 September 2008 - 20:31

rantanen69
  • rantanen69
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Varför inte köpa en sub bara..då har du ju trycket då de högtalarna du har är ju kanon tydligen.

Postad 01 September 2008 - 20:40

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Varför inte köpa en sub bara..då har du ju trycket då de högtalarna du har är ju kanon tydligen.

Absolut kan jag få mer tryck med en subbas men jag tror verkligen inte att 409:orna skulle palla de ljudtryck jag söker, de börjar spraka och surra m.m när jag är nere vid ca. -5 -> 0 på förstärkaren. Dessutom som tidigare nämnt är det inte speciellt bra Metal/Hårdrockshögtalare IMO.

Mvh

Postad 01 September 2008 - 22:12

Unregistered32263a93
  • Unregistered32263a93
  • Forumräv

• 649 inlägg
  • 0
Provlyssna även JBL. Passar perfekt till metal.

Postad 01 September 2008 - 22:39

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
-5 -> 0 säger du. Inte konstigt att dom låter illa. Det måste ju nästan vara i botten på stärkaren. Tusan vad alla ska spela högt....och sen undrar folk varför dom får tinnitus :)
Skaffa en PA-anläggning istället.

Postad 01 September 2008 - 22:52

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

-5 -> 0 säger du. Inte konstigt att dom låter illa. Det måste ju nästan vara i botten på stärkaren. Tusan vad alla ska spela högt....och sen undrar folk varför dom får tinnitus :)
Skaffa en PA-anläggning istället.

Haha kanske, men så jäkla högt är det faktiskt inte.. inte med dessa högtalare iaf. Det är just därför jag vill byta, vill ha ett kraftigare ljud med mera tryck bakom sig. Tycker inte att 409:orna har prestanda för detta, drar jag på mera riskerar jag ju säkerligen att pajja elementen. Har däremot inte fått upp dem så att de låter illa än, det vill jag inte ens testa vart gränsen går.
En PA-anläggning vore nog lite överdrivet :) Dock så måste jag nog flytta upp ett par klasser för att få det jag söker...

Mvh

Redigerat av D-Crawler, 01 September 2008 - 22:53.

Postad 01 September 2008 - 22:58

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Åk o lyssna på Klipsch tror dom kommer passa dig :)

Postad 02 September 2008 - 18:33

rantanen69
  • rantanen69
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
själv så letar jag efter en bättre förstärkare till RF-82 orna..då en surroundförstärkare inte ger rätt ljud,särskilt inte en från -90 talet.XTZ Class-A 100 D II en sån blir det nog.

Postad 02 September 2008 - 18:47

Megaman1
  • Megaman1
  • Beroende

• 1193 inlägg
  • 0
Kanske räcker att gå upp ett steg i Canton-stegen och prova Canton Chrono som vad jag läst bland annat här, ska vara mycket mera metal än GLE. Har själv ett par sånna på ingång och köpte dom till viss del för att dom ska spela metal bra eftersom det är min största musik genre som spelas hemma. Canton Chrono 509 kostar just nu runt 7500:- i bok, mot 10000:- som dom annars kosta.
Men antar att du vill prova något annat märke. ;-)

Postad 02 September 2008 - 20:11

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Jo Canton Chrono är väldigt snygga och tål säkert mer effekt än 409:orna, dock har du rätt i att jag vill testa ett nytt märke nu så :) Upplever Canton något för ljusa ...

Mvh

Postad 03 September 2008 - 08:35

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Se som sagt verkligen till att lyssna på Klipsch innan. Om du byter högtalare för att du tycker de är för vassa så finns ju en risk att du även blir trött av Klipsch. Visserligen är de långt ifrån samma. Där Canton är för sssss-iga i toppen blir Klipsch mer "överintensiva" (utan att det sss-ar). Märks för många först då man lyssnat ett bra tag.

Dock är de helt klart värda en lyssning. De är trots allt "spelglada" om man kan stå ut med deras ljudideal och att de är så pass lättdrivna gör dem ju ännu hetare. Du verkar ju vara mer inne på volym än ren hifi och då är de helt klart heta (om man står ut med ljudet).

Själv hade jag som vanligt gått på beg. Tex http://www.blocket.se/vi/17765635.htm (pruta ner till 4' B) ) + http://www.hifimagas...p?annonsID=3514 gör att du får uppgradering på båda fronter och en slant över att kika på ljudkällan åxå. De kan du dra på rejält med. Dock rätt trögdrivna, men den stärken torde ju räcka.
Fokuserar man på att få ett helt annat ljud framför allt i diskanten (som ju är huvudanledningen till att du byter?) så får du ju RS6 beg för ca 6' eller varför inte http://www.blocket.se/vi/17841397.htm? . Eller XTZ? Å Andra sidan så kan du aldrig kräma på med någon av dem som med Klipsch eller NHT, så ... Klipsch kanske är rätt för dig... MEn lyssna ORDENTLIGT först.

Lägger in ett wildcard åxå - Canton Ergio RC-L. Lyssna dock ordentligt först då vi är några som tycker diskanten är på gränsen.

Lycka till.

"Det första intrycket är oväntat positivt: Stora Klipsch spelar förvånansvärt rappt och alert, men också detaljerat och känns överlag rätt homogena i klangen med sin tydligt framåtriktade stil. Men framförallt får man rejält bastryck men även djup, där Klipsch tillsammans med JBL är bäst i klassen. Det här är bra och lättdrivna högtalare som ger mycket ljud för pengarna."
Hifi & Musik nr 7-8/2007

Om jag inte missminner mig så var betyget dock rätt svalt. När storebror RF63 testades var tom kommentarerna
"Diskantnivån gör dessa högtalare direkt jobbiga."

Dock gav ju Göran RF82 rätt bra betyg nyligen och han lyssnar ju mest på hårdrock. (Jag delar inte Görans uppfattning om högtalarna utan snarare övriga testers.)

Redigerat av Unregistered37573cc1, 03 September 2008 - 08:32.

Postad 03 September 2008 - 08:44

Explorer45
  • Explorer45
  • Guru

• 4558 inlägg
  • 0
Klipsch kan vara värt att testa då många gillar dessa högtalare till metal. Jag är dock inte en av dem. Själv har jag inte hört en högtalare som presterar metal så bra i prisklassen som CV CLS-12. Såg dock att du räknade bort dem och dessutom höjde budgeten så då får jag föreslå B&W 684. Kan hända att de inte riktigt har botten som du vill ha (hade egentligen rekommenderat 683 men de är ju lite dyrare..) men eftersom du hade planer att komplettera med en sub sen så tycker jag ändå 684 passar bra. Har dock inte hört B&W och HK tillsammans så det kan vara värt att testa först.

Lycka till!

Postad 03 September 2008 - 12:21

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Se som sagt verkligen till att lyssna på Klipsch innan. Om du byter högtalare för att du tycker de är för vassa så finns ju en risk att du även blir trött av Klipsch. Visserligen är de långt ifrån samma. Där Canton är för sssss-iga i toppen blir Klipsch mer "överintensiva" (utan att det sss-ar). Märks för många först då man lyssnat ett bra tag.

Dock är de helt klart värda en lyssning. De är trots allt "spelglada" om man kan stå ut med deras ljudideal och att de är så pass lättdrivna gör dem ju ännu hetare. Du verkar ju vara mer inne på volym än ren hifi och då är de helt klart heta (om man står ut med ljudet).

Själv hade jag som vanligt gått på beg. Tex http://www.blocket.se/vi/17765635.htm (pruta ner till 4' B) ) + http://www.hifimagas...p?annonsID=3514 gör att du får uppgradering på båda fronter och en slant över att kika på ljudkällan åxå. De kan du dra på rejält med. Dock rätt trögdrivna, men den stärken torde ju räcka.
Fokuserar man på att få ett helt annat ljud framför allt i diskanten (som ju är huvudanledningen till att du byter?) så får du ju RS6 beg för ca 6' eller varför inte http://www.blocket.se/vi/17841397.htm? . Eller XTZ? Å Andra sidan så kan du aldrig kräma på med någon av dem som med Klipsch eller NHT, så ... Klipsch kanske är rätt för dig... MEn lyssna ORDENTLIGT först.

Lägger in ett wildcard åxå - Canton Ergio RC-L. Lyssna dock ordentligt först då vi är några som tycker diskanten är på gränsen.

Lycka till.

Om jag inte missminner mig så var betyget dock rätt svalt. När storebror RF63 testades var tom kommentarerna
"Diskantnivån gör dessa högtalare direkt jobbiga."

Dock gav ju Göran RF82 rätt bra betyg nyligen och han lyssnar ju mest på hårdrock. (Jag delar inte Görans uppfattning om högtalarna utan snarare övriga testers.)

Detta var ju faktiskt mycket bra läsning, Klipsch har ändra fram tills nu varit en mycket intressant kanditat men om den fortf. ska vara det vill jag gärna att du utvecklar med att dem blir "överintensiva" i toppen? Menar du att de blir nästan motsatsen till GLE-409:orna?
Du har rätt i att jag söker volym mer än HiFi, men samtidigt får det ju inte låta illa! Jag har rätt hög "stå ut" tröskel om man säger så. Ska definitivt åka och lyssna på ett antal olika högtalare innan jag bestämmer mig.
Canton RC-L skulle mycket väl kunna vara en variant om de inte hade varit för att man måste beställa dem från Tyskland osv.. har inte riktigt orken och tiden. Sen dessutom har jag hört att en H/K 970 inte är riktigt matchande med dem och jag gör allt i min väg för att slippa byta förstärkare med.
Tack för alla värdefulla tips!

Mvh

Klipsch kan vara värt att testa då många gillar dessa högtalare till metal. Jag är dock inte en av dem. Själv har jag inte hört en högtalare som presterar metal så bra i prisklassen som CV CLS-12. Såg dock att du räknade bort dem och dessutom höjde budgeten så då får jag föreslå B&W 684. Kan hända att de inte riktigt har botten som du vill ha (hade egentligen rekommenderat 683 men de är ju lite dyrare..) men eftersom du hade planer att komplettera med en sub sen så tycker jag ändå 684 passar bra. Har dock inte hört B&W och HK tillsammans så det kan vara värt att testa först.

Lycka till!

Om jag säger så här, CW är ju inte "out of question". Anledningen till att jag valde bort dem rätt snabbt är pga. platsbrist och designen bland mina andra komponenter (skulle krävas stor omöblering för att få till allt snyggt) Det jag sa om HiFi kvalitér har jag bara hört från andra, dvs. inget jag själv upplevt. CW är ju definitivt ett alternativ när vi pratar ljudtryck, men är det även en högtalare som levererar ett shyst ljud vid vanlig volym? Sen att de skulle vara bra mycket billigare med CW vet jag inte.. har som sagt bara en H/K 970 och för att få ut ljudet ur sådana bestar krävs ju säkerligen att man köper till exempelvis en NAD c272, då plussar vi genast på minst 3000 :- (beg.)

Mvh

Postad 03 September 2008 - 12:43

clarity
  • clarity
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
Som någon skrev tidigare så är Dali ljusa i sin klang. Dessutom anser jag Concept 8 vara allt annat än prisvärda i relation till Concept 6. Skillnaden är ett extra 6.5" baselement och större låda, men diskant och mellanregister är detsamma - alltså är det inte befogat med den prisskillnande. Har du pre-out på din HK kan du hellre köpa en sub för de pengarna.

Däremot skulle jag vilja rekommendera B&W's nya högtalarserie. Tämligen prisvärd med en klang som jag anser vara bättre lämpad för rock.

Mvh

Postad 03 September 2008 - 12:45

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Detta var ju faktiskt mycket bra läsning, Klipsch har ändra fram tills nu varit en mycket intressant kanditat men om den fortf. ska vara det vill jag gärna att du utvecklar med att dem blir "överintensiva" i toppen? Menar du att de blir nästan motsatsen till GLE-409:orna?

Nej inte motsatsen. de är absolut inte mjuka och avrullade i toppen. MEdan många Canton har en betoning i absoluta toppen (vilket gör att s-ljud skär) så ligger ofta Klipsch lite lägre. De blir alltså inte direkt vassa i s-ljuden, men jag tycker ändå de blir för kraftiga i toppen. De spelar dessutom otroligt mycket "in your face". Svåprt att förklara. Om du lyssnar förstår du säkert. Tänk bara på att många är de som lyssnat och direkt fallit för ljudet men när de haft dem ett tag och lyssnat ordentligt så inser man att det inte är lika kul. Lite som att många TV och projjar levereras med ett "Dynamiskt" bildläge som överdriver färger mm. Finns bara för att de ska stå ut i en butik med massa andra appartater och lysrör. När man kommer hem och tittar i det läget inser man dock att det inte direkt känns naturligt och att det dessutom är rätt tröttande i längden.

Vill du ha "motsatsen" till 409ans topp så skulle jag nog framhålla Dynaudio som snarare är avrundad i toppen.

Du har rätt i att jag söker volym mer än HiFi, men samtidigt får det ju inte låta illa! Jag har rätt hög "stå ut" tröskel om man säger så.

Jag tror inte du tycker att många av de föreslagna låter direkt illa. Inte heller CV.
XL-Fidelity är ju annars roliga högtalare.

Canton RC-L skulle mycket väl kunna vara en variant om de inte hade varit för att man måste beställa dem från Tyskland osv.. har inte riktigt orken och tiden. Sen dessutom har jag hört att en H/K 970 inte är riktigt matchande med dem och jag gör allt i min väg för att slippa byta förstärkare med.

OM du ska lira extremt högt är det nog ingen nackdel att byta stärk - oavsett högtalare.

.. har som sagt bara en H/K 970 och för att få ut ljudet ur sådana bestar krävs ju säkerligen att man köper till exempelvis en NAD c272, då plussar vi genast på minst 3000 :- (beg.)

Annars kan du ju köpa en beg 216 istället. I princip samma steg (fast äldre) och kan hittas för 1500-2000:-. För 3' får du ju en beg 319 eller för någon femhundring till 370 och då kan du ju sälja din stärk. B)

Postad 03 September 2008 - 14:59

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Som någon skrev tidigare så är Dali ljusa i sin klang. Dessutom anser jag Concept 8 vara allt annat än prisvärda i relation till Concept 6. Skillnaden är ett extra 6.5" baselement och större låda, men diskant och mellanregister är detsamma - alltså är det inte befogat med den prisskillnande. Har du pre-out på din HK kan du hellre köpa en sub för de pengarna.

Däremot skulle jag vilja rekommendera B&W's nya högtalarserie. Tämligen prisvärd med en klang som jag anser vara bättre lämpad för rock.

Mvh

Men då kan vi nog räkna bort denna högtalare då jag inte vill ha en ljus setup igen.. B&W's nya serie, är det 600 eller? Har ingen koll alls på detta märke.

Nej inte motsatsen. de är absolut inte mjuka och avrullade i toppen. MEdan många Canton har en betoning i absoluta toppen (vilket gör att s-ljud skär) så ligger ofta Klipsch lite lägre. De blir alltså inte direkt vassa i s-ljuden, men jag tycker ändå de blir för kraftiga i toppen. De spelar dessutom otroligt mycket "in your face". Svåprt att förklara. Om du lyssnar förstår du säkert. Tänk bara på att många är de som lyssnat och direkt fallit för ljudet men när de haft dem ett tag och lyssnat ordentligt så inser man att det inte är lika kul. Lite som att många TV och projjar levereras med ett "Dynamiskt" bildläge som överdriver färger mm. Finns bara för att de ska stå ut i en butik med massa andra appartater och lysrör. När man kommer hem och tittar i det läget inser man dock att det inte direkt känns naturligt och att det dessutom är rätt tröttande i längden.

Vill du ha "motsatsen" till 409ans topp så skulle jag nog framhålla Dynaudio som snarare är avrundad i toppen.

Jag tror inte du tycker att många av de föreslagna låter direkt illa. Inte heller CV.
XL-Fidelity är ju annars roliga högtalare.

OM du ska lira extremt högt är det nog ingen nackdel att byta stärk - oavsett högtalare.

Annars kan du ju köpa en beg 216 istället. I princip samma steg (fast äldre) och kan hittas för 1500-2000:-. För 3' får du ju en beg 319 eller för någon femhundring till 370 och då kan du ju sälja din stärk. ;)

Hmm men då har vi iaf två klara deltagare, CV och Klipsch, måste nog säga att de fortf. lutar åt Klipsch pga. platsbrist och utseendé.. Vad är XL-Fidelity för en högtalare, några erfarenheter?
Det du säger om att byta stärkare kan ju komma att bli aktuellt om det verkligen behövs, NAD c372 är ju utomordentligt trevlig. Men skulle det inte gå lika bra med ett av de slutstegen du nämnde? Nackdelen är ju iof att om jag i framtiden vill införskaffa en sub så måste denna gå genom Högnivå då slutsteget snor Pre-out kontakterna.

Mvh

Redigerat av D-Crawler, 03 September 2008 - 15:01.

Postad 03 September 2008 - 15:41

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Men då kan vi nog räkna bort denna högtalare då jag inte vill ha en ljus setup igen.. B&W's nya serie, är det 600 eller? Har ingen koll alls på detta märke.

Mvh

Kolla in B&W 683 dom kan nog passa dig o din musik riktigt bra.

Postad 03 September 2008 - 16:06

rantanen69
  • rantanen69
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
fel

Redigerat av rantanen69, 04 September 2008 - 17:00.

Postad 03 September 2008 - 20:00

Unregisteredcb936d6b
  • Unregisteredcb936d6b
  • Mästare

• 3121 inlägg
  • 0

Hmm men då har vi iaf två klara deltagare, CV och Klipsch, måste nog säga att de fortf. lutar åt Klipsch pga. platsbrist och utseendé.. Vad är XL-Fidelity för en högtalare, några erfarenheter?
Det du säger om att byta stärkare kan ju komma att bli aktuellt om det verkligen behövs, NAD c372 är ju utomordentligt trevlig. Men skulle det inte gå lika bra med ett av de slutstegen du nämnde? Nackdelen är ju iof att om jag i framtiden vill införskaffa en sub så måste denna gå genom Högnivå då slutsteget snor Pre-out kontakterna.

Mvh

Tycker Dynavoice finale 10 tower spelar metal och alla anda typer av rock på ett mycket bra sätt. Särskilt dess kraft i mellan/mellanbasen är riktigt fin till rock. Väldetaljerat mellanregister och en behaglig och fin diskant. Basen är varken snabb eller seg tycker jag, dock rätt tung, baskaggarna känns verkligen i bröstkorgen. Skulle uppskattas att basen dalar vid 35-40hz. Skruvfötter så du inte behöver oroa dej för ojämna golvytor. Även magneter i front
Det negativa är väl att dom är rätt så placeringskänsliga. Lite överraskande så låter dom även bra i mindre rum.
Dessutom är dom rejält byggda med 38mm frontbaffel och 20mm på sidorna. Märks på vikten som ligger på 55kg/st.

HK 970 skulle nog passa finfint med tornen då förstärkaren är duktig i låga impedanser.
Mvh Mydynavoice

Postad 05 September 2008 - 08:15

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0

Men då kan vi nog räkna bort denna högtalare då jag inte vill ha en ljus setup igen..

Jag tror du gör helt rätt ...

Även om det lutar - lyssna först!

Xl-fidelity är "CV med hifiljud". Lite samma typ av burkar med stora baselement, lättdrivna men med riktigt bra ljud. Sök lite på XL-fidelity pg 1800 eller pg 1500 så hittar du en del.

NAD c372 är ju utomordentligt trevlig. Men skulle det inte gå lika bra med ett av de slutstegen du nämnde? Nackdelen är ju iof att om jag i framtiden vill införskaffa en sub så måste denna gå genom Högnivå då slutsteget snor Pre-out kontakterna.

216 (gammalt slutsteg) har samma kraft och i princip samma mätvärden som 372.

Att använda pre-outkontakterna är ingen problem. Du lägger bara en Y-split först.

Om du ändå ska ha subbas - kanske kika på http://www.fyndborse...w.aspx?Key=6063 ?

Postad 05 September 2008 - 13:28

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0

Kolla in B&W 683 dom kan nog passa dig o din musik riktigt bra.

Dem är tyvär alldeles för dyra för min budget..

Tycker Dynavoice finale 10 tower spelar metal och alla anda typer av rock på ett mycket bra sätt. Särskilt dess kraft i mellan/mellanbasen är riktigt fin till rock. Väldetaljerat mellanregister och en behaglig och fin diskant. Basen är varken snabb eller seg tycker jag, dock rätt tung, baskaggarna känns verkligen i bröstkorgen. Skulle uppskattas att basen dalar vid 35-40hz. Skruvfötter så du inte behöver oroa dej för ojämna golvytor. Även magneter i front
Det negativa är väl att dom är rätt så placeringskänsliga. Lite överraskande så låter dom även bra i mindre rum.
Dessutom är dom rejält byggda med 38mm frontbaffel och 20mm på sidorna. Märks på vikten som ligger på 55kg/st.

HK 970 skulle nog passa finfint med tornen då förstärkaren är duktig i låga impedanser.
Mvh Mydynavoice

Dem verkar mycket intressanta ur ett ljudperspektiv men inte för storleken, herre prisa gudarna va stora dem var, skulle aldrig få plats. Hade behövt vända upp och ner på rummet för att få det att funka haha. Tack iaf för tipset :)

Jag tror du gör helt rätt ...

Även om det lutar - lyssna först!

Xl-fidelity är "CV med hifiljud". Lite samma typ av burkar med stora baselement, lättdrivna men med riktigt bra ljud. Sök lite på XL-fidelity pg 1800 eller pg 1500 så hittar du en del.

216 (gammalt slutsteg) har samma kraft och i princip samma mätvärden som 372.

Att använda pre-outkontakterna är ingen problem. Du lägger bara en Y-split först.

Om du ändå ska ha subbas - kanske kika på http://www.fyndborse...w.aspx?Key=6063 ?

Måste säga att jag direkt föll för Xl-fidelity, vilka jäkla högtalare! Grymt snygga också. Frågan är bara om jag skulle få plats med ett par sådana pjäser. Vet du om de kommer upp på Blocket ofta eller går att köpa från utlandet? Läste omdömen och det verkar ju bara positivt..

Edit: Tog min först inte tid att kolla på paketet du länka till men såg nu, de var ju fasen inga dåliga pjäser det heller! Även dem grymt snygga! 2x12" på köpet, lär väll bli en hel del bas? Skulle jag kunna få ut ett riktigt bra ljudtryck om man körde på dessa + ett slutsteg? Blev riktigt tagen av dessa högtalare också, jesus vad många val det finns..

Mvh

Redigerat av D-Crawler, 05 September 2008 - 13:39.

Postad 05 September 2008 - 14:31

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
De kommer med jämna mellanrum. De "mindre" modellerna (1200 mfl) oftare. 1500 och 1800 mer sällan men det nrukar vara någon av de tyngre varje kvartal. Det är ju nackdelen med begagnat. det kan vara tomt ett år och sedan dykja upp 4 st då man köpt något annat ...
Men vill du ha små smidiga högtalare är ju kanske en 18" inte helt optimalt. :D

Du kan ju PMa de på forumet som har ett par. :) Har för mig att jag lurade någon av dem till köp ... och vad jag hört har de inte ångrat sig. :)

På XTZ så behöver du nog inte ett steg eftersom det är aktiva basar. Din stärk drar alltså bara topparna. :lol:

Jag hjar inte hört dem själv så hur mycket mangla det är vet jag inte. (Har bara kört 93orna, dvs topparna, och de är ganska krävande, men jag gissar att du kommer långt med en 970.)

Postad 09 September 2008 - 08:15

D-Crawler
  • D-Crawler
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Tack för alla åsikter och förslag!
Har bokat in lite lyssningsrundor nu så ska snart ge mig ut och se vad som passar mina öron.
Återkommer med resultat :)

Mvh

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.