Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bästa Whiskeyn.....

79 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 November 2002 - 01:03

Unregisteredc1c415e3
  • Unregisteredc1c415e3
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Vilken är den godaste whiskey ni har smakat inom humana priser?Själv rankar jag dom här top 5:
1. Glen fiddish (F'låt stavningen)
2. Jameson
3. Kommer jag inte ihåg namnet på har bara smakat den en gång och det som fastna var att jag blev påmind om glödande ek planka [:)]
4. Black velvet (Billig men fruktansvärt prisvärd)
5. ytterligare en jag inte har namnet på just nu men nånting på L.Man får den i små feta flaskor.
Chivas är lite överskattad därför får den inte vara med på min lista,annars skulle den hamna på delad 3:a
/Doktorn

Postad 03 November 2002 - 01:11

Unregistered1739fb9a
  • Unregistered1739fb9a
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0
Highlandpark
Glenfiddich
Oban
The Macallan
Bowmore darkest

Endast maltwhiskey för mig och ordningen beror på i vilket sammanhang jag dricker dom och vad jag röker till.

Postad 03 November 2002 - 01:19

Unregisteredc1c415e3
  • Unregisteredc1c415e3
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Tober har du nåt förslag på en whiskey som passar till lite majja?Närå ett dåligt skämt.Om jag ska vara lite allvarlig så skulle jag vilja ha förslag på en whiskey som är riktigt rökig prisklass upp till 5-600 spänn.(För finare tillfällen som om man skulle bli farsa eller nåt)Men den ska sticka i näsan ungefär som den jag inte vet vad den heter men luktar som glödande ekplanka.

Postad 03 November 2002 - 01:28

Gokster
  • Gokster
  • Forumräv

• 867 inlägg
  • 0
STATESMAN!! *lol*

Postad 03 November 2002 - 02:23

muppsson
  • muppsson
  • Lärjunge

• 333 inlägg
  • 0
Jag säger bara: Lagavulin! ! ! Så j'a'vla god! ! ! Har en 20-årig sådan, Special Edition så klart [:)] - flaska 4 av 465...

Postad 03 November 2002 - 02:26

Unregistered7570aaff
  • Unregistered7570aaff
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Skulle rekomendera om man vill ha en rökig Whiskey att skaffa en från Islay ön på Scotland dom är rökigast.
1.Laphroaig 10 Years:Prisvärd 398:-
2.Lagavulin 16 Years 499:-
3.Ardbeg Ten Years 449:-

Postad 03 November 2002 - 02:27

Unregistered6533a91b
  • Unregistered6533a91b
  • Lärjunge

• 340 inlägg
  • 0
quote:Highlandpark
Glenfiddich
Oban
The Macallan
Bowmore darkest

Låter som nöjesfält i staterna.[:D]

Skämt åsido. Jag har aldrig begripit mig på folk som kan dricka whisky. Men var man har sin smak.[:)]

Ah, jag är ju nykterist....[8D]

Postad 03 November 2002 - 02:30

Unregistered7570aaff
  • Unregistered7570aaff
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Jag håller med dig muppsson har en jag med Lagavulin Double matured från 1984 special release 4/468

Postad 03 November 2002 - 02:35

Unregisteredfc3b45a2
  • Unregisteredfc3b45a2
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by muppsson
Har en 20-årig sådan, Special Edition så klart [:)]

Haha, själv har man "boxen" [:D]

Postad 03 November 2002 - 02:39

Unregistered9225c452
  • Unregistered9225c452
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0
Cohiba Cigarrer och Whiskey......

Postad 03 November 2002 - 02:59

Unregisteredc1c415e3
  • Unregisteredc1c415e3
  • Amatör

• 70 inlägg
  • 0
Tack grabbar ska testa nån/några av era förslag särskillt dom från MattiasG.
/The Doc

Postad 03 November 2002 - 03:42

rbylund
  • rbylund
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Gör det, Laphroiag och Ardbeg är mina favoriter. Visar det sig att du tog rök över hvudet, så att säga, så håll dig från Islay sorterna. Supersnällt tips är Glen Goyne och kanske Cardhu.

Postad 03 November 2002 - 06:48

dmr
  • dmr
  • Användare

• 148 inlägg
  • 0
... eller Cragganmore[:)]

God som få om man inte gillar rökiga sorter.

rbylund: finns Cardhu att få tag på i Sverige??

Postad 03 November 2002 - 10:18

Unregistered1739fb9a
  • Unregistered1739fb9a
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0
quote:Originally posted by Black Rob
Cohiba Cigarrer och Whiskey......

Tar hellre en mörk rom till det, exempelvis en Santa maria eller en riktigt billig oc prisvärd El Dorado.

SAmtidigt svagare för dominikanska cigarrer än kubaner [:)]

Postad 03 November 2002 - 10:21

Fluffy
  • Fluffy
  • Veteran

• 1653 inlägg
  • 0
Famous Grouse är orsaken till min ömma skalle just nu [:)]
Inte rökig, men försvinnande god.

Postad 03 November 2002 - 11:36

carlr
  • carlr
  • Användare

• 184 inlägg
  • 0
Laphroaig
Lagavulin
Oban

Utan inbördes ordning...

Postad 03 November 2002 - 12:55

Unregisteredf9364581
  • Unregisteredf9364581
  • Lärjunge

• 451 inlägg
  • 0
Tyvärr kostar den godaste whisky skjortan. Maltwhisky kostar. 16 årig Lagavulin är min personliga favorit. Även 10 årig Laphroaig går bra för den säljs tax-free på Arlanda. Famous Grouse är ett hyfsat budgetval bland vanlig whisky. Jameson fungerar bra till Irish Coffe.

Postad 03 November 2002 - 15:26

Unregistereda7aea336
  • Unregistereda7aea336
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Laphroaig är min favorit och är inte SÅ dyr. Verkar även vara en omtyckt sort här också.

Postad 04 November 2002 - 10:15

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Ruggigt svårt att rekommendera andra. Gillar du Isla-whiskey är ju The Ileach Single Malt (ca 350:-) prisvärd (speciellt för er som gillar "Laggan"), men mest prisvärd är nog Bunnahabhain 12 Years för ca 300:-. Inte en helt typisk Islawhiskey, men det finns en viss komplexitet som annars bara finns i dyrare whiskey. Den typiska rökiga Islatonen finns visserligen, men mycket svagare än hos syskonen från Bowmore, Artbeg, Laphroaig och Lagavulin m.fl. Då är den lite mer lik det närliggande destilleriet Caol Ila. Måste provas! En prisbomb! (Konstigt egentligen att deras 12åriga ligger så bra i pris trots en så fin smak.)

Doktorn - att dömma av dina övriga favoriter bör du kanske även prova Speyburn 10 Years för ca 300:-. Själv är jag inte så förtjust (lite tunn och karaktärslös), men många bekanta med liknande smak som du gillar den. De är även förtjusta i Drumguish för ca 250:-. Vet inte om det är priset eller smaken som lockar. OK, de kan sägas vara prisvärda, men som sagt - saknar mycket av vad de andra förslagen har. (Blindtesta dem gärna mot exempelvis Famus så tror jag du har hyfsade utmanare.)

Går man upp i prisklass så håller jag med om att Laggan är en höjdare. Kanske en av de bästa. Själv sitter jag på en (halv) flaska av 1980 års som är fantastisk, men den 16-åriga duger gott. Gillar egentligen det mesta från ön. I övrigt så skulle jag vilja delge 3 av mina favoriter helt utan inbördes ordning:

Ardbeg 17 Years (Vet inte om systemet har denna Isla)

Glenmorangie 18 Years (Tillfälligt på systemet. Fantastisk highland. Perfekt före maten.)

The Macallan 18 Years (Även denna tillfälligt på systemet och highland (Speyside). Helt olik Glenmorangien, men en otrolig smak.)

Glenngarioch (hur det nu stavas???) 15 Years. (En highlandwhiskey som mig veterligt aldrig funnits på systemet. (Ettiketten pryds av en stor hjort.) Vanligtvis dricker jag mest Isla, men denna är helt otrolig! Om ni kommer över den - KÖP!!! Observera att det är ett ovanligt stort hopp från deras 12-åriga till den 15-åriga. Köp den 15-åriga - den ger MYCKET mer. (Har inte testat deras äldre.))

Fortsätt njuta av livets vatten.

Postad 04 November 2002 - 14:12

Unregistered2ce48e19
  • Unregistered2ce48e19
  • Forumräv

• 615 inlägg
  • 0
Royal Canadian tilltalar mig.

En riktig fruntimmerswhiskey (enligt en artikel jag såg).
Mild och god.

Att den är tämligen billig gör väl inte saken sämre.

Jag skulle tro at en riktig whiskeykännare skakar på huvudet åt denna sörja. men, men........

Postad 05 November 2002 - 11:03

bjarne
  • bjarne
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Muppsson. En 20-årig Lagavulin?

Låter mycket intressant, eftersom jag har funderat på en Lagavulinprovm´ning. Har du någon mer information? Är det en Independent Bottler utgåva? Har du nå'n nätlänk?

För övrigt kan jag rekommendera Macleod's single malt serie á 300:-/flaska. Såväl Isklay som Island är fantastiska för priset.

/bjarne

Postad 05 November 2002 - 14:07

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Håller med bjarne

Specialutgåvorna av Macleod's är ruggigt privärda. Kommer att tas in under begränsad tid, så passa på!

Annars bjarne - gillar du laggan så måste du testa Ardbeg's 17-åriga!

Postad 05 November 2002 - 14:19

t93pan
  • t93pan
  • Beroende

• 1117 inlägg
  • 0
Single malt, såklart!
Lagavulin
Cragganmore
Laphroaig

Postad 05 November 2002 - 14:47

bjarne
  • bjarne
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Bäste hifisnubben

I sanning en dryck för gudar...och Bjarne! Jag är inne på min tredje 17-åring i rad. Det är ju lite olika frukter s a s men jag håller den nog snäppet före "laggan". Har du testat den 10-åriga? En konkurrent till Laphroaigen om rökmästerskapstiteln, en riktig hästspark i gommen.

Jag testade Ardbeg 1975:an mot 17-åringen en gång. Jag hade hört så mycket om den mesiga Ardbegen som nu finns. Annat var det på årgångstiden. jag tror 1975:an ligger på dryga tusenlappen i tyska butiker. I mitt tycke var smaken mycket liknande i de två "proverna", med en något större rök hos 1975:an. Bättre? Jag vet inte riktigt, snarast lite annorlunda.

Är det nå'n som vet något om den 20-åriga Lagavulinen som Muppsson skriver om?

Postad 05 November 2002 - 15:22

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Bäse bjarne ... bara att hålla med. Som sagt - det är bara att skriva under på betydelsen av whiskey - livets vatten.

Kul att du verkar ha samma smak. Testade faktiskt 1975an på plats för drygt ett år sedan. Otroligt god. Kom då direkt från Lagavulin där jag testat det mesta i sortimentet (bl.a. en woodfinish, som var spännande) så smaklökarna var lite dämpade, men att det var en höjdare med otroliga smaker var det ingen tvekan om. Dock tillät inte ekonomin sådana utsvävningar. (Blev ändå ett litet utlägg på ca 7-8ooo på whiskey på den resan=alldeles för mycket! Lite nervöst på flyget eftersom bara handbagaget vägde över 15 kg. Skönt att tullen inte är så nitiska numera ...) Jag tyckte som du att skillnaden mot den 17-åriga var sådan att prislappen inte kunde försvaras. Den tioåriga är riktigt bra och är faktiskt rankad som ett snäpp högre i rökighet än Laphroag.
Vet att jag testade den där 20-åriga Laggan på plats, men att jag föredrog deras specialutgåva av 1980-års och därför köpte den. Kan inte minnas exakt vad det var för skillnader.

Har du några andra roliga tips???

Postad 05 November 2002 - 16:04

bjarne
  • bjarne
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Vadå Bäse? Bäse kan du vara själv hifinubbe...;-)

Det känns nästan förmätet att rekommendera en sådan bevandrad man...Ja jag vet ju inte om du är man, men kombinationen av hifi och whisky talar ju ganska mycket för det.

Om du hittar Part Nan Angelen Islay and Orkney på nå'n krog så är den värd ett smakprov - systemets egen vatted om jag förstått det hela rätt. (Är dock slut på bolaget). En annan insmickrande vatted är Famous Grouse, huvudsakligen Macallan och Highland Park - Otroligt kul att testa bredvid just dessa två.

I billighetskategorin smakar Black Bottle prima (en blended Islay), men med Macleod's på plats så finns det egentligen ingen anledning till det. Caol Ila natural strength är väldigt fin, har inte alls samma beska som den utspädda dito, utan en god rund smak.

Den extra 100-lappen för Highland Park 18 istället för 12 är kanske det billigaste sättet att förstärka en smakupplevelse. den extra 100-lappen för 15-årig Laphroaig är precis tvärtom. Jag ser inte riktigt vilket behov den fyller.

I avdelningen mer intressant än gott tycker jag att vi har Glendronach (sherry, sherry, sherry), Drumguish (En riktigt dålig 3-åring(!) med smak av Tequila) Talisker Double Matured...Nä ibland misslyckas dom, salt och sött funkar inte riktigt.

Tja, mitt hetaste tips är väl att ta chansen att så ofta som möjligt ha två istället för ett glas. Även om det är kändisar som finns i glasen bringar det en extra dimension till fredagsmyset. Själv började jag mesa med vatten för ett drygt år sedan, och nu "kan" jag nästan inte dricka utan, också ett tips för den som liksom jag var skeptisk till sånt från början.

Jag mottar gärna tips på intressanta konstellationer för provning av 4-5 olika sorter

Med tanke på dina utsvävningar och smaklökar bör du sluta stava whisky med e...

Ahhh, läste nu att Drumguish redan var kommenterad ovan, slarvigt av mig. Men jag tycker att jag är betydligt mer nyanserad i min bedömning av ifrågavarande.

Postad 06 November 2002 - 18:28

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Bäste Bjarne! [:I]

Jag är man.[;)]

Jag har en bestämd känsla att du är betydligt mer "bevandrad" än jag är. Jag tycker bara det är gott i allmänhet och tycker att det är roligt att prova. Däremot har jag absolut inte världens mest kräsna smaklökar och näsa. Kan absolut inte som andra sitta och plocka ut exakta lukter och smaker. Tycker som sagt bara det är gott och hoppas på tips.

Angående min stavning kan jag bara hålla med dig. Pratar man skottsk vara ska väl stavningen vara därefter. Mailväxlar med en jenkare och hans fru och tar titt som tätt upp whisky och de går mycket hårt åt min stavning om det blir utan e. Har därför vant mig vid den stavningen, så den kommer utan att jag tänker på det, men självklart förstår jag att det sänker trovärdigheten. Nåja, jag tänkte inte övertala folk utan bara tipsa på det jag tycker, så det drabbar ju egentligen ingen om jag inte är trovärdig.

Part Nan Angelen Islay and Orkney minns jag inte riktigt... Då blir det en ny flaska i samlingen om man får chans. (Visst är det en i Whisky Premium Selection på systemet?)

Otroligt kul att du skriver dina åsikter!!!
Caol Ila är poppis bland "kännare", men till skillnad från dig så är jag inte så förtjust i den. Vare sig de unga (som går till blended) eller äldre eller natural strength. Lite pinsamt, men man måste vara ärlig.
Detsamma gäller Famous Grouse som jag inte är så imponerad av som många av mina vänner. Visst - den är helt ok i sin priklass, men ingen direkt favorit.
Däremot är det intressant det du skriver om Highland Park och Laphroaig. Jag tycker samma sak. Laphroaig brukar jag faktiskt ha som exempel/motbevis då folk säger att äldre alltid är bättre.
Även Drumguish verkar vi ha likandnde åsikter om. Har även här bekanta som gillar den, men spår av Tequila är en ganska bra beskrivning ...

När det gäller vatten testade jag för första gången vid min första provning för ca 5 år sedan. Därefter är det svårt att dricka utan. Inte för att det är för starkt utan för att det är så mycket godare med vatten, men det är ju en smaksak. andra föredrar is, men själv tycker jag det är synd på bra whisky.

Tips på provkonstellationer är inte min starkaste sida. Antar att du redan kört klassikerna
- Isla
- Öarna, övrigt
- Highland
- Speyside
- Six classics
- Bowmore, årsvis
- Systemets Whisky Premium Selection

De senaste jag har kört med polarna har varit följande:
Med några som är lite insatta
- Woodfinish (fast du antyder att det inte är din pryl - vad anser du?)
- Isla (The Ileach Single Malt , Bunnahabhain 12 Years , Caol Ila 15 Years, Ardbeg 17 Years, Bowmore 12 Years, Bowmore Dusk)

med rena "nybörjare"'
- Six classics
- Typ/region (Auchentoshan 10 Years , Bowmore 12 Years, Aberlour 10 Years, Bushmills 10 Years, Famous Grouse och Wild Turky)
Brukar dessutom köra vissa tester som ett rent blindtest (inte exakt samma som är med varje gång) där de som är med får göra "vanlig" bedömning och sedan sätta "ett pris på flaskan". På så sätt får man ett form av "facit" på vad som är prisvärt och inte. Skitkul. Intressant att prissättningarna svänger mycket från gång till gång på samma sorter beroende på "medtävlare", humör och vad man ev. har ätit och druckit innan. (Ja jag vet att man inte ska äta och dricka eller ha rakvatten innan, men ibland blir det så ändå. Ingen Hitler-ordnung för mig. Det viktigaste är att det är gott och att man har trevligt sällskap.)

När det gäller tester på 4-5 stycken så vet jag inte ... Det finns ju så mycket gott, men ofta vill man känna skillnader mellan två stycken. att tedsta just två årgångar eller en "vanlig" och en caskstrengt i samma märke brukar vara skoj. Gillar även en blended mot en av sorterna som ingår, t.ex Chivas Regal 12 years mot Stratishlas 15-åriga eller något av dina förslag. Grundfrågan är alltså - då du gör en test, gör du det för att få prova nya, för att hitta skillnader mellan två lika eller för att hitta favoriter?

Att jämför två åt gången, som du gör , har jag inte testat i stor utsträckning, men det ska jag gärna prova. (Det blir ofta en åt gången, flera i rad (små) eller 4-6 st. Vid närmare eftertanke har det varit ganska korkat!)

Ser fram mot fler tips.

Postad 06 November 2002 - 19:02

bjarne
  • bjarne
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Alltid trevligt att vara bäst!

Det här ter sig nästan som en tvåpersonerstråd, men förhoppningsvis sitter det en och annan whiskyintresserad i läshörnan och får sig ett tips eller två.

Jo, Famous Grousen är ju alltså den där vatted malt whiskyn och inte den som är blended, men det antar jag att du förstod.

Jag har inte kört provning på systemets premium selection. Bra idé!

Angående woodfinish så tycker jag olika. Det känns som att det gått mode i det vilket har gjort att man är ute efter att sälja istället för att göra bra whisky. Jag anser att detsamma gäller t ex Glenmorangies otaliga fatvarianter.

Lagavulin är ju tex mycket bra, ävenså är Oban ok.

Jag har hållit i ett gäng provningar på jobbet, och då har det varit ömsom kändisar så att jag vet att folk blir nöjda, och ömsom för mig nyheter. Hemma testar jag nästan varje gång jag dricker - hellre två små bredvid varandra än en lite större.

När jag på nå'n krog hittar en raritet som jag länge funderat på brukar jagt alltid beställa en trea av den och en trea av någon passande referens som jag känner bra till. Jag menar, det finns dagar när Laphroaig är som en sommarvind, och andra dagar när den river innan man fått in den i munnen. Det vet man inte alltid i förväg, och därför kör jag alltså om möjligt referens vid "nyheter".

Ett helt annat tips till alla som kör stabndard blends av kända märken, typ Johhnie, Chivas, Famous, Black'n'white, Doctor special, Grants etc etc, är att istället satsa på regionspecifika. Dom är ogfta mer smakrika och mer intressanta. Islayförslag är: Black Bottle och Islay Legend: Mycket trevliga bekantskaper.

/mvh Bjarne

Postad 07 November 2002 - 11:38

Unregisteredbd3d6f09
  • Unregisteredbd3d6f09
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Det verkar som om whiskey och hemmabio är en utmärkt kombination då det har funnits flera trådar ang detta.

Själv har jag lagt ner för mycket pengar på hemmabion, så whiskeyn får bli av en billigare sort - den enligt er nedvärderade Drumguish[:I], eller kompisens Paddy. Men snart har jag fått hemmabion dit jag vill, och då ska jag fira med en 18årig McAllan. Om hustrun hinner stoppa mig får man nöja sig med en Lagavulin.[;)]

Jag trodde aldrig att jag skulle kunna lägga över 700kr på en flaska whiskey, men efter att ha provsmakat McAllan så måste jag prova mer...[;)]

/Blomman

Postad 07 November 2002 - 11:41

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Tack än en gång bjarne!

Känns som jag fått en massa trevliga tips. Önskar jag kunde ge mer tillbaka, men min kompetens är tyvärr lite för låg.

Kul att du föreslog att man ska testa olika blended. Har länge själv sågat blended. Beror nog på att de första whisky jag drack var i ungdomens fyllor och då billiga blended. Ingen bra start. När jag sedan flera år senare på rätt sätt fick whiskyns finess förklarad för mig så var det på singlar. Fastnade därför hårt för dem och har bara helt nyligen upptäckt att det finns en hel del spännande blended att testa. Än så länge har jag bara skrapat på ytan och tar därför glatt emot de förslag du har. Ska försöka få till en provkväll med vänerna och bara köra lite mindre kända blended. Kanske någon ingående malt får finnas som referens. Kul att bli inspirerad. Än en gång tack!

Angående woodfinish så får jag hålla med om att det är lite olika. (Vet inte om jag missuppfattat dig, men om jag förstod rätt så tycker du vissa är goda och andra inte. Själv tycker jag det snarare är så att ibland är det gott och ibland inte, nästan oavsett märke.)

Angånede Glenmorangies varianter så har jag "bara" testat 3. (Köpte en av dem, men kommer inte ihåg vilken. Tror det var Bordaux. Har mest blivit stående, men brukar vara poppis som "inkörsport" för de som är skeptiska, men gillar vin (främst då kvinnor) eftersom de blir intresserade av vinet och att whiskeyn dessutom är mild och "ganska söt".) Möjligt att de har flera. Även Bowmore har ju i alla fall 3 som jag kan komma på. Visst är det för att sälja mer. Inget snack om det. De erkänner ju själva utan omsvep att det är experiment och att resultaten är skiftande. Själv tycker jag Bowmores kan vara riktigt trevliga vid rätt tillfälle, men att Lagavulin's är riktigt bra. Oban visste jag inte ens att de hade en woodfinish. Får väl testa den om jag lyckas komma över en.

Roligt att även du nämner att upplevelsen varierar oerhört från gång till gång på samma whisky. Flera bekanta har sin favorit "som håller i alla väder" medan jag, tjurskallig som jag är, hävdar att jag inte kan nämna EN favorit. Visst - det är ofta Laggan eller Ardbegs 17-åriga som är mysigast, men långt ifrån alltid.

Har du gjort en provning med bara Macleod's 4 olika? Själv har jag bara testat Isla och higland, men det finns ju två till att beställa. Vad tror du om en sådan provning?

Det känns som sagt lite ensamt att det blir en "diskussion" med två parter. Vore kul att veta om någon annan läser och tycker något.

Annars är du, bjarne, (och gärna andra åxå) hjärligt välkommen med tips på min mail om forumet känns avskräckande.

Avlustningsvis - om tid finnes - rekommendera gärna 3 favoriter från systemets beställningssortiment. (Tyvärr ingen ide att rekommendera de som kostar över 1000:- för tillfället. renovering av kåken gör att någon enstaka flaska för ca 5-700 säkert kan slippa igenom, men över tusenlappen så får man väl sova på dörrmattan ett tag...

Än en gång tack för tipsen.

Postad 07 November 2002 - 12:57

Unregisteredb5eedfd3
  • Unregisteredb5eedfd3
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Som nybliven whisky drickare måste jag bara säga att jag finner ett stort nöje i denna tråd...[;)]

Postad 07 November 2002 - 13:01

Unregisteredbd3d6f09
  • Unregisteredbd3d6f09
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Då gillar du hifisnubbens "gamla" tråd https://www.minhembi...?TOPIC_ID=19086 [;)]

Postad 07 November 2002 - 15:45

bjarne
  • bjarne
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
quote:Då gillar du hifisnubbens "gamla" tråd https://www.minhembi...?TOPIC_ID=19086

Ja, egentligen handlar ju inte den här tråden längre om bästa whiskyn, utan diverse om whisky... Men å andra sidan är väl all whisky bäst, eftersom den säljs?!

quote:Som nybliven whisky drickare måste jag bara säga att jag finner ett stort nöje i denna tråd...
Kul! Tyvärr kommer din ekonomi att försämras.
Som jag fick höra under min uppväxt: "Man måste smaka!"

quote:Roligt att även du nämner att upplevelsen varierar oerhört från gång till gång på samma whisky. Flera bekanta har sin favorit "som håller i alla väder" medan jag, tjurskallig som jag är, hävdar att jag inte kan nämna EN favorit. Visst - det är ofta Laggan eller Ardbegs 17-åriga som är mysigast, men långt ifrån alltid.

Mmmm, Dalwhinnie är en mycket god kaffe-på-maten-whisky, men annars dricker jag den mycket sällan. Sen får man ju tänka på att det är lätt att lura sig. Dricker man en Islay bredvid en highland så känns den senare ofta mesig pga av att den inte river. Det är som att äta edamer efter västerbotten, det smakar liksom inte nå't.

quote:Har du gjort en provning med bara Macleod's 4 olika? Själv har jag bara testat Isla och higland, men det finns ju två till att beställa. Vad tror du om en sådan provning?

En lysande idé! Faktiskt så lysande så att jag redan testat. Fem stycken är dom, varav två på beställningssortimentet, Lowland och Island. Ordinarie är alltså Islay, Highland och Speyside. En god och billig provning. Vi var 18 pers som betalade en hundring per skaft, och då fixade vi käk i förväg. Bättre än att betala på nå't uteställe.
Det är faktiskt väldigt bra om man är nybörjare att börja med en sådan provning, eftersom man får en otroligt varierad kompott. Man kan lätt hitta sin favoritgren där man sedan kan fortsätta botanisera.
Man kan ju fråga sig hur en Islandwhisky kan vara specifik, eftersom dom spretar mellan Talisker och Isle of Jura, men va fasiken konceptet med en whisky per region är ju trevligt.
Dessutom kan jag avslöja att Highlanden är en Speyside, men det är ju oxå highland...

quote:rekommendera gärna 3 favoriter från systemets beställningssortiment.
Det får bli tre "helt vanliga": Macleod´s Island, Balvenie Doublewood, Scapa 12

Postad 07 November 2002 - 16:23

bjarne
  • bjarne
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Nu började topicen brinna också...

Ingen rök utan eld!
som dom säger på Isle of Islay

/bjarne

Postad 07 November 2002 - 19:08

bjarne
  • bjarne
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Oj, nu har det visst blivit en enpersonerstråd...

Jag skulle vilja ha tips på destillerier där man kan få tag på 4 olika tappningar. Tre av dom bör väl vara bra, för att det ska vara intrressant) Helst Islay, men gärna annat också. För att hålla det på en rimlig nivå ska det helst inte vara mer än någon enstaka flaska på över tusenlappen.

Jag gjorde en Highland Park provning en gång som var mycket intressant, och kan rekommenderas.
12 år (400:-), 18 år (500:-) och från beställningssortimentet 21-årig "bicentenary" (ca 8-900:-) som dom givit ut vid 200-årsjubileet, samt slutligen en single cask från Blackadder(600:-). Den sistnämnda var väl ingen hit, men intressant som jämförelse.

Postad 07 November 2002 - 19:10

Unregistered46f18016
  • Unregistered46f18016
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Även jag har fått ut en hel del av denna tråd. Kul med "samtal" mellan två som är insatta.

Postad 07 November 2002 - 19:17

bjarne
  • bjarne
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Jag gick tillbaka och läste om tråden. Repetition är kunskapens moder.

Den 20-åriga lagavulinen det talas om är alltså Double Matured?! Eller???

Om så är fallet: Jag trodde den var 18-årig, därav min förvirring och exaltering. Ja, alltid lär man sig något.

mvh/bjarne

Postad 08 November 2002 - 09:44

Unregistered90ae58a8
  • Unregistered90ae58a8
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Trevlig och intressant tråd.

Som nybliven whisky älskare har jag några kanske dumma frågor.

När man har öppnat en flaska whisky hur länge håller den sig oförändrad?
fråga nr 2 Hur skall man på bästa sätt lagra sin whisky, varmt kallt? Skall man låta flaskorna stå kvar i kartongen eller har det ingen betydelse om man lyfter ur dem?

Framför allt det där med hur länge en flaska håller sig är intressant eftersom om jag skulle köpa tex en flaska mcallan för över 700 kr så skulle jag vara alderles för nyfiken för att låta flaskan vara stängd. Men jag tror jag är för snål för att konsumtions dricka whiskyn, alltså den skulle bli stående i kanske 2 år håller den så länge utan att smakmässigt förändras?

Postad 08 November 2002 - 09:54

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Lite ont om tid, men bjarne var rädd att det skulle bli one man show så ... Kul att fler ger sig till känna.

Då det gäller den 20-åriga så uppfattade jag att det var en annan än Lagavulin Double matured. Jag testade en på plats (hade för mig att den var 21år, men böjde mig för "bättre vetande"). Valde som sagt att köpa en Lagavulin Double matured från 1980 (4/464, var tvungen att prova en liten igår inspirerad av denna tråd), men jag kanske missupfattat det hela?
Är det förresten någon (bjarne?) som provat hela seriens av six classics special edition där bl.a. min ovanstående ingår?

Måste tyvärr jobba undan så man får tidig helg, men återkommer framåt onsdag (tjänsteresa ett tag). Har en hel del åsikter och funderingar på insända kommentarer.

Synd att man blir så inspirerad av detta att man måste till systemet och beställa en eller ett par nya. Det har jag ju egentligen inte råd med ...

Postad 08 November 2002 - 10:58

bjarne
  • bjarne
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
hej lucifer

quote:Som nybliven whisky älskare har jag några kanske dumma frågor
Floskelsvar: Det finns inga dumma frågor. Hur ska man kunna få veta annars?

quote:När man har öppnat en flaska whisky hur länge håller den sig oförändrad?
Ja innehållet har ju en tendens att s a s sjunka ihop...;-)
Under förutsättning att du lagrar den med korken i och i ett mörkt utrymme så håller den sig i princip hur länge som helst. (Alkohol tar skada ljus, speciellt solljus. - Dock en långsam process). Teoretiskt sett sker det ju en avsdunstning av alkohol, om tillslutningen inte är hermetisk. Oxidation a´la vin förekommer i princip inte.

quote:fråga nr 2 Hur skall man på bästa sätt lagra sin whisky, varmt kallt? Skall man låta flaskorna stå kvar i kartongen eller har det ingen betydelse om man lyfter ur dem?

Jag har oftast kartongerna kvar. Det känns lite mer speciellt, men har ingen praktisk betydelse förutom att man slipper oroa sig över hur lite whisky det är kvar i flaskorna. Beroende på var man förvarar sina flaskor, och oim detta pågår i flera år, kan dom fungera som ljusskydd.

quote:Framför allt det där med hur länge en flaska håller sig är intressant eftersom om jag skulle köpa tex en flaska mcallan för över 700 kr så skulle jag vara alderles för nyfiken för att låta flaskan vara stängd. Men jag tror jag är för snål för att konsumtions dricka whiskyn, alltså den skulle bli stående i kanske 2 år håller den så länge utan att smakmässigt förändras?

The Macallan (18?!) är en mumsig rackare! Skåpet känns tomt när Macallan är slut.

Till skillnad från vin så upphör mognadspocessen hos whisky i samband med att den buteljeras. Alltså, en 12-årig Highland Park köpt 1977 är fortfarande 12-årig i smaken, dvs om master blendern håller på traditionen.
Jag har druckit ganska mycket whisky, men aldrig stött på någon som blivit dålig/förändrad av att sparas i ett par år. Jag tror att min "långsammaste" var en Aberlour cask strength som tog mig närmare 3 år att avsluta.

Jag kan inte riktigt lova att det inte finns experter som skulle kunna känna att en flaska har varit öppnad länge, men jag har aldrig hört talas om det.

Hej igen hifisnubben

quote:Då det gäller den 20-åriga så uppfattade jag att det var en annan än Lagavulin Double matured
Jag trodde också först att det inte var Double matured, men sen skrev en MattiasG om det. Dessutom verkar numreringen vara som i DM-fallet. Jaja, vad vet jag? Om herr/fru/fröken muppsson läser detta får han/hon gärna göra ett inlägg.

Fick du chansen att prova DM av olika årgångar? Den första jag drack var en 1980, men sedan har det blivit 1984. Som så ofta var första smakupplevelsen den bästa pga att jag inte trodde att Lagavulin kunde förändras till det bättre. Sedan blev förväntningarna stora, och idag ser jag den inte som bättre utan mer som en variant - en mycket god sådan. Fick du prova båda när du var där?

quote: Är det förresten någon (bjarne?) som provat hela seriens av six classics special edition där bl.a. min ovanstående ingår?

Jag får erkänna att jag inte ens visste att det fanns en sådan. Menar du att dom har woodfinishat Glenkinchie? Den kan ju inte smaka annat än söt ek...

Berätta gärna om besöket på Islay. Hittade du några rariteter? Fick du smaka några väldigt unga kändisar direkt ur fatet?

mvh/bjarne

Postad 13 November 2002 - 15:22

Unregisteredb5eedfd3
  • Unregisteredb5eedfd3
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Provade (smakade på är kanske bättre ord) Bowmore Darkest och Edradour i fredags
och Macallan i lördags och dom var goda allihop, tyvärr så bjöd ju jag kompisen på min Bowmore innan han plockade fram Edradour'en ur skåpet så den känndes väll lite tunn.

Jag har kommit fram till att jag "nog" gillar den tjäriga smaken hos Bowmore så nu min fråga till er speciallister... Vilken är den "tjärigaste" whiskyn ni provat??

Postad 13 November 2002 - 18:53

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Tillbaka igen.

Bjarne -
4 tappningar från Isla så har jag bara koll på Bowmore (som är vanligast på den typen av provningar). Säljs ju t.o.m. i sexpack på vissa ställen. (Visserligen brukar en cask, men ändå ... Övriga tror jag är 10, 12, 15, 18 och 21(?)) Testade mer än 4 även på Lagga och Ardbeg, men tror inte dessa är särskilt lätta att få tag i här hemma(?).
(Highland Parkprovning är ju intressant, men det kan väl vara svårt att hitta 21-åriga. Är det stor skillnad på 25-åriga (tror den går på närmare 1500:- på systemet(!?!)) och 21-åriga? Visste för övrigt inte att Black Adder var en Highland Park. Hade för mig det var Islay.)
Sedan finns ju även Bunnahabhain som jag vet finns på systemet som 12-årig, 15 årig (2 olika), 21 och 33-åring. Den är ju inte "vanlig" Isla i smaken, men den kanske ändå passar. SJälv har jag bara druckit 12-åriga. (De hade stängt när vi var förbi. Ligger ju dessutom jäkligt illa till.)

Ser man övriga whisky som du gillar kanske The Macallan kan vara något? Deras utgåva med "äldre metoder" (kopior från äldre metoder och mästares (master blender) resultat från olika årtionden) är en kul provomgång. De finns i just fyra sorter. Själv var jag väl smakmässigt inte så impad, men tyckte det var kul att testa. Vet inte om systemet har den.
Annars är det väl så att de (Macallan) släpper en hel del andra olika som går att testa (har inte kikat i systemets beställningssortiment, men antar att det finns ett gäng där.) Tror de finns allt från 10-35 år samt en massa specialutgåvor.

Även Balvenie finns ju med 10an, 12an (Doublewood), 17 och en över 20 som jag inte minns. Själv har jag bara testat 10an och 12an mot varandra och 17 bara i redan onyktert tillstånd.

Dina rek Macleod´s Island, Balvenie Doublewood, Scapa 12 gillar jag. Macleod's - säkert ett fynd (med tanke på övriga). Balvenie god (även om jag har andra higlandfavoriter). Scapa testade jag på en finlandsfärja då jag reste med företaget för några år sedan. Tyckte den var suverän och drog till taxfree och köpte en flaska. Den tog tyvärr fort slut, men jag köpte raskt en ny. Oturligt (?) tog den slut på vägen in mot stan vid hemkomsten. (Otrolig "Ågren" dagen efter. Tok-supa på kanonwhisky.) Försökte få tag i den via systemet, men det blev njet. Visste faktiskt inte att de tagit in den förrän du skrev det nu. Måste beställa! (Du drar på mig en massa utgifter bjarne!)

Angående Laggas DM - jag testade bara 1980 mot "vanlig" 16-årig. Har inte provat 1984. Har däremot provat direkt från fat på ett par riktiga färskingar. Inte helt oväntat smakade det mest dålig hembränt, men torv och rök fanns ju helt klart. Kul att ha gjort, men jag gillade inte smaken.

Övrigt Islay - De flesta var otroligt trevliga då man visade lite intresse, så jag fick prova väldigt mycket (även från fat ett par gånger). Dock inga riktiga "rariteter" på destillerierna(antar att de är för dyra), men provade bl.a. en 30 (eller 33?) årig Port Ellen i just Port Ellen (på pub). Körde den mot en 20-årig. Visserligen gott, men inte värt pengarna. Kan inte ens säga exakt vad de smakade. Kom ihåg att jag testade en asgammal Ardbeg efteråt och tyckte den var klart bättre. Trevligaste visningarna hade jag nog på Bowmore (fastnade med en tjej i personalen som skulle låta mig prova allt, så jag tror det hann bli en 8 sorter. Tyvärr har man ju inget större utbyte efter de 3-4 första (i alla fall inte jag), men trevligt var det.)), Lagvulin (min dåvarande favorit) och Ardbeg (som jag då aldrig hört talas om, men som hade fantastiskt mycket goda sorter och ett otroligt trevlig cafe/matställe).
Caol Ila hade egentligen stängt, men vi tillsammans med ett Holländskt par fick ändå en visning av en gammal man som varit med hur länge som helst. Dock är stället i sig ganska tråkigt och känns mest som en enorm vanlig industri. Ändå en trevlig visning tack vare den lilla gruppen och glada mannen.
Oj ... nu har jag räknat upp nästan alla Ilsayställen vi var på. Även de andra var trevliga, men för mig gav de inte det där lilla extra.

Six classics specialutgåva så menade jag deras double matured där 1980 (numera 1984?) års ingår från Lagga. Visserligen har jag hört att det ska finnas en woodfinishsamling, men det vet jag inte om det stämmer. Just Glenk skulle onekligen vara .... spännande.

lucifer - jag tror allvetande bjarne svarat bättre än jag kan göra. Inget att tillägga.

jani003 - Själv har jag inte testat Edradour och har ingen koll alls på den. Värd att prova? Vilken provade du?
Om du vill ha så mycket "eka" som möjligt så finns ju klassikern Laphroaig 10 årig. Dessutom får du inte missa Ardbegs 10-åriga. Mer smak av "nyvallad vitablixten" är svårt att hitta. Är dessa för fräna och du ändå vill ha mer drag än Bowmore så testa Lagavulins 16-åriga och Ardbegs 17-åriga. Dessutom är Bowmores vanliga 12-åriga lite roligare än Darkest (enligt min mening, även om det kan vara kul som variation). Gillar du Darkest så prova även Dusk och Dawn som görs på liknande sätt, men olika tunnor vid finish. (Men en Lagga är bättre "investerade" pengar.)

Postad 13 November 2002 - 22:18

Unregisteredef0df7b7
  • Unregisteredef0df7b7
  • Amatör

• 76 inlägg
  • 0
Fantastiskt!! Sitter just nu och dricker en Macallan 18 års (1984)..

Detta är helt klart den mest godaste.bästa mest prisvärda whiskyn som finns på bolaget.

Sen ska du tänka på att det ABSOLUT viktigaste när det gäller whisky är att du dricker den som du gillar den med IS,Vatten eller coke..

Sen MÅSTE man ju ha en "vardags" whisky också och då är det Jameson eller famous grouse som gäller.

//

WH

Postad 13 November 2002 - 22:20

Unregisteredb5eedfd3
  • Unregisteredb5eedfd3
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Tack för tipsen, blir till att gå på krogen och testa...
Edradour'en var 10år och jag skall inte uttala mig om smaken
eftersom jag fortfarande håller på att lära mig att dricka whisky, det roliga med den var ju annars att det är Skottlands minsta destilleri enligt etikettens utsago i alla fall.

Postad 13 November 2002 - 22:37

Unregisteredb5eedfd3
  • Unregisteredb5eedfd3
  • Amatör

• 86 inlägg
  • 0
Kul det här med whisky, roade mig med att söka på min andra favorit site efter denna www.systembolaget.se och dom har alltså 215 skotska maltwhisky under 1000Kr, bryr man sig inte om priset så finns det 304st. Jag förstår mig inte på folk som vill skrota systembolaget.

Postad 14 November 2002 - 11:33

bjarne
  • bjarne
  • Forumräv

• 636 inlägg
  • 0
Hifisnubben

Min avundsjuka blir allt större! quote:provat direkt från fat på ett par riktiga färskingar Visst, kanske ingen kulinarisk högtstående upplevelse, men ack vad intressant!
Själv har jag fått hålla till godo med smakprov från franska vingårdars 2 månader gamla skördar, vilket mest smakar jäst druvjuice.

För övrigt tackar jag för tipsen om lämpliga provningar från samma destilleri. Jag var på tal om det inne på systemets beställningssortiment och såg att den 21-åriga HP:n inte står kvar...Synd! Den går kanske att hitta i nå'n shop nånstans,l den kan då stå som "Bicentennary" eller "1977". Jag har inte druckit den 25-åriga, men HP:s egen beskrivning av den 21-åriga var att dom försökt ta fram en ny smak. Jämförelsevis så känner man mycket tydligt att 12:an och den 18-åriga är mer samma andas barn.
Angående Blackadder kan det väl vara vilken whisky som helst, men jag tror att dom oftast ger ut sina whiskies under originalnamnet. Den här nämnda har nummer 70474 och heter HP 10 Years Sherry Cask.

Vad gäller DM Lagavulin så såg jag att 1986 nu finns ute på nätet. Vilket betyder att den troligen är 18-årig, vilket i sin tur innebär att jag hade fel när jag trodde att jag hade fel. Den 20-åriga Laggan är därmed för mig fortsatt ett mysterium.

Din "Övrigt Islay" avdelning är för lång för att "quota" men jag ska gå hem och gråta mig till sömns ikväll och begrunda världens orättvisor.

jani003

En annan havssmakande rackare förutom Islayarna är Talisker. Inte lika mycket av den kära tjäran och röken, men med en intressant karakteristisk sälta.
Vad gäller sytemet står jag på din sida. Det lite tråkiga är ju att nu när restaurangerna inte längre behöver köpa av systemet så har deras ordinarie sortiment krympt ihop ganska kraftigt....så man måste ju ibland vänta en vecka på sin whisky!!! Upprörande!!!

Vad gäller Edradour quote:det är Skottlands minsta destilleri ...det kanske finns en anledning...;-)

Warhammer: Så riktigt! quote:du dricker den som du gillar den Drick som du vill, men folk som blandar i cola när jag bjuder på Ardbeg får inte påfyllning!

quote:Sen MÅSTE man ju ha en "vardags" whisky Låt vardagen bli fest! Jag dricker hellre en 2:a Macallan än en 4:a Lord Calvert.

Anekdot:
En av mina mindre whiskybevandrade vänner var i Skottland för något år sedan. På den lokala puben tänkte han sig prova en single, men vilken..."Ahh, det där namnet känner jag igen!" Och si han kallade till sig bartendern och beställde en "Glenmorangie on the rocks, please!" Han beskriver själv hur allting avstannade, hur stället liksom frös till is....förutom bartendern då, som stilla hällde upp en Glenmorangie. Han ställde sedan upp ett glas Glenmorangie och ett glas is på bardisken med orden: "Well, Sir You have to kill it yourself!"

/bjarne

Postad 14 November 2002 - 12:00

Radiohandlarn
  • Radiohandlarn
  • Beroende

• 1219 inlägg
  • 0
Seagrams 7 Crowns duger finfint åt mig.
Klart bättre än Jack Daniels och Four Roses som man drack när man var yngre.
[:D]
Nackdelen med whiskey är att man blir väldigt röksugen, och jag håller på att sluta med sådana dumheter.

Postad 14 November 2002 - 21:41

Unregisteredea69b5ad
  • Unregisteredea69b5ad
  • Lärjunge

• 271 inlägg
  • 0
Jag uppskattar också whisky, även om jag inte är speciellt kunnig på området. En jag kan rekommendera är Drumguish. Det är bolagets billigaste whisky i rör. Tror den kostar typ bara 280 kr eller nåt. Väldans prisvärd "brukswhisky".

Postad 14 November 2002 - 23:22

Unregistered960
  • Unregistered960
  • Beroende

• 1036 inlägg
  • 0
Hejsan.
Jag och AVR7000 ställde in min projje ikväll och passade samtidigt på att hälla i oss lite Glenfiddish 18-årig. Bilden blev kanon, får se hur den är imorgon...

Postad 15 November 2002 - 00:03

nippe
  • nippe
  • Beroende

• 1387 inlägg
  • 0
Cardhu!!!!
Finns tyvärr inte på systemet men de som reser mycket (utanför EU) passa på att köp denna när ni är på Arlanda, jag lovar ni kommer inte ångra er!

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.