enda kravet är att chassit är silver =)
gärna lite tips till en nybörjare.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 01 September 2008 - 19:32
börjar bli sugen på en htpc men vet inte riktigt vilken jag ska köpa? och inte heller vilket operativsystem jag bör köra och vilka program jag behöver ha?
enda kravet är att chassit är silver =) gärna lite tips till en nybörjare. Postad 01 September 2008 - 19:43
AMD Athlon 64 X2 4850e 2.5GHz / 1MB Socket AM2 (Boxed) - [HV] 1 st á 675 kr
Antec New Solution Series NSK2480 Desktop - Svart / Silver (380w) - [HV] 1 st á 929 kr Gigabyte - Socket AM2+ - mATX AMD 780G (GA-MA78GM-S2H) - PCI-E / DDR2 / HD Audio - [HV] 1 st á 759 kr Kingston DDR2 2048MB 667MHz CL5 (Kit of 2) - [HV] 1 st á 349 kr Har tänkt att köra med XP som OS och XBMC för Windows som Mediaportal. Detta la jag precis en order på. (Hos Webhallen). Kanske du också kan hitta "inspiration" i den konfigurationen. Redigerat av Sidzzon, 01 September 2008 - 19:44. Postad 02 September 2008 - 09:31
Finns det något krav som är viktigast. (ljudnivå, design, utrymme, prestanda, pris osv osv) Har du inte oändligt med pengar så kan det som alltid vara svårt att få något som är bäst på allt. Vad är viktigast för dig?.
Själv köpte jag ett litet snyggt chassie för jag tyckte det var viktigt men kompromissa lite då jag ville ha möjlighet till saker som lowprofile pci, standard psu, microatx, 3.5hd osv. Nu efterhand så har jag märkt att jag behöver inte den prestandan/utrymmet då jag kör htpc'n som klient. Så jag hadde kunnat välja en ÄN mindre låda istället o än strömsvagare komponenter (för ljudnivåns skull). men men. Man lär sig efterhand. Poengen är att man kan inte alltid få allt, Blir ofta en komprosmiss när man bygger en htpc. Så se till att du tänker efter först innan du köper en värstig chassie med tft skärm för 5papp eller nått, o sen märker att du varken har plats för åbäket eller orkar höra fläkt surret från den.. Postad 02 September 2008 - 11:09
http://www.blocket.s...597.htm?ca=14_s
jag hittade den här annonsen på blocket, undrar om det är någon som har erfarenhet i från den butiken? för övrigt vad tycker ni om komponenterna i den maskinen? nåt att ha? Postad 02 September 2008 - 11:53
Specen i annonsen är denna * AMD Phenom X3 8450 * 45W max energiförbrukning * 2.1GHz Triple Core * 3x512K cache + 2MB cache * AMD 780G moderkort * Radeon HD 3200 integrerad grafik * HDMI, DVI och VGA port * 4GB DDR2-800 minne * 500GB Sata-II hårddisk * 20X DVD-RW brännare (Bluray option) * 10/100/1000 nätverkskort * Ir mottagare för Mediacenter fjärrkontroll * VFD display * Antec Fusion 430 HTPC chassi * 430W Earthwatts tyst nätdel * Energisparande nätdel 80plus certifierad * Storlek 140x445x414mm (HxBxD) * Wine installerat för köra Windowsprogram i Linux. T ex Photoshop CS2 och WoW! Vad jag vet så ha Phenom X3 en maxeffekt på 95W och inte 45W som det står i annonsen. Redigerat av Scruffy, 02 September 2008 - 11:53. Postad 02 September 2008 - 14:08
ja men drar den lite mer så kvittar det, men i alla fall, vad tror ni annars om denna htpc?
verkar det vara något att ha? funderar lite på hur man kan koppla ljudet, antar att det går med coaxial eller optisk kabel. men som sagt, någon som har erfarenhet av denna affär? Postad 02 September 2008 - 14:18
Att den drar mer ur strömförbrukningssynpunkt kvittar, men i värmesynpunkt i en HTPC som du vill ha tyst så spelar det förmodligen rätt stor roll. Framgår inte av annonsen hur de kyler denna processor eller vilket moderkort de använt och därför är det svårt att säga vilka kopplingsmöjligheter du har. Har aldrig köpt från denna firma men föreslår att du pratar med dem så kan de säkert svara på dina frågor.
Postad 03 September 2008 - 09:44
Jag har ändrat min config lite, så nu vart det istället:
Gigabyte GA-MA78GM-S2H Moderkortet OCZ Gold Gamer eXtreme XTC Dual Channel Minnerna AMD Athlon 64 X2 6000+ / 3 GHz processor Processorn Antec New Solution NSK2480 Lådan Det borde ju räcka för att spela upp 1080p el hur? Skall byta ut kylaren mot en annan på proppen, så man får ner kyla samt värmen. Jag har en sådan här i min stationära, till min FX64 propp idag och är mer än nöjd, tyst, kyler bra osv, så det blir ev en sådan i HTPC´n också. Redigerat av Sidzzon, 03 September 2008 - 09:54. Postad 03 September 2008 - 11:46
Det där kommer spela 1080p utan problem, skulle dock rekommendera att titta på en svalare processor då jag har liknande setup och allt fungerar bra förutom att jag behöver kyla lite onödigt mycket. Postad 03 September 2008 - 12:04
Kolla på 5000+ Black edition om du ändå skall byta kylare. den Klockas lätt till en 6000+ och är svalare. Den säljs utan kylare.
Lämplig kylare är mini ninjan. Funkar utan extra fläkt i antec chassiet. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |