Jag håller på att tillverka mina egna absorbenter och har en fundering..
Hård isolering, typ markisolerplattor, tar väl mest bord den djupa frekvenserna? Jag vill helst ha kvar "bio-basen" i rummet.
Mjuk isolering, typ vanlig vägg isolering (sockervads glasfiber, gul), borde väl ändå ta bort ekot i rummet? För oftast ekar väl inte dom djupa ljuden på samma sätt..?
Tanken är att få bort det värsta ekot som hörs väldigt tydligt när man klappar exempelvis. Det kommer liksom en vibrerande efterklang på klapp.. Så mjuk isolering borde vara "da shit" för mitt vardagsrum?
Hälsningar
Christian
Tack idala för inspiration och hjälp så här långt!
Idalas DIY-absorbenter
Det kommer nog funka bra med tunnare skivor av markisolerplattor. För att ta bort djupbas behöver man enorma tjocklekar av markskivor ställda i hörnen. Tänk också på placeringen av lyssning. Du vill helst hamna där frekvenserna är jämnast och inte på ett ställe där djupbasen saknas. Gå omkring i rummet och lyssna innan du bestämmer dig för var du vill sitta. Hemma hos mig sitter jag 2/3-delar av rummets längd vilket är en bra kompromiss.
Om bas ekar vet jag inte. Jag tror det gör det. Bas har också egenheten att kunna bygga upp stående vågor vilket är riktigt retsamt. Vill du tämja basproblem får du gå en kurs i matematik, eller köpa färdiga produkter...
När du dämpat kan det bli så att du börjar höra problemen du har med bas tydligare. Så egentligen tycker jag man ska börja med att tämja basproblemen först. Det man vill ha är en kortare efterklangstid på de stående vågorna. Annars kommer vissa frekvenser ta längre tid på sig att klinga ur vilket "smetar" ljudbilden.
Men jag har själv inte tagit tag i djupbasproblemet själv. För det krävs att jag vet vilken/vilka Hz det rör sig om. Eftersom jag har ett högst normalt vardagsrum så känns det som 60hz och 30 hz är riktiga problembarn. De tonerna ligger kvar ett tag efter de spelats. Det låter faktiskt nästan som eko.
Men jag tycker du ska bygga såna där som du länkat till. Du kommer nog bli nöjd.