Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vad krävs för att driva ett par B&W 705/805?

25 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 September 2008 - 19:50

[NaD]Jonka
  • [NaD]Jonka
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Jag är väldigt sugen på nya stativare, Just nu har jag en filmanläggning.. Marantz 7002 reciver.

Tror ni det skulle låta bra med ett par B&W 705 eller 805 i mitt vardagsrum? Till musiklyssnande!
Har lyssnat på B&W 685 och Monitor Audio RS1 silver och båda lät riktigt bra, Men vill inte behöva byta om 6 månader igen.

Rummet är ca 20kvm stort.. Jag kan inte säga att de finns ngn gräns på vad dom får kosta, Bara dom är så pass bra så de e värt de man betalar för dom, De är min åsikt.

Postad 02 September 2008 - 22:07

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Köper du 805orna så blir jag väldigt avis B)
Dom kräver sin förstärkare helt klart,att låta din Marantz driva dom är nog ingen bra ide.

NAD M3 eller Classè är bra kandidater.

Redigerat av jonasprivate, 02 September 2008 - 22:09.

Postad 03 September 2008 - 09:11

[NaD]Jonka
  • [NaD]Jonka
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0
Dom skulle inte kunna spela fullt ut, Det är jag väldigt medveten om, Men det lär väll inte låta dåligt...
Det lutar åt antingen 685, 705 eller 805.. Går man på 705 eller 805 så blir man nog mer nöjd i längden. Förstärkarn kan man alltid byta efterssoml.

Postad 03 September 2008 - 09:29

mikael_81
  • mikael_81
  • Användare

• 197 inlägg
  • 0
Tycker helt klart du skall köra på 805, en riktigt bra och snygg högtalare.
(har själv 804s, som jag är grymt nöjd med)

Vet ej hur dom klarar sej med din marantz, men ta med den till hifiklubben och prova när det är dags för provlyssning.

Kan du tänka dej byta stärkare i framtiden tycker inte jag det är så mycket att tveka på, om inte pengarna stoppar dej.

Lycka till

mvh Mikael

Postad 03 September 2008 - 09:48

JeppeN
  • JeppeN
  • Lärjunge

• 300 inlägg
  • 0
Jag är inne på din linje Jonka.

Visst, om man jämför din marantz mot 3 gånger så dyra steroförstärkare så låter den säkert sämre, men för det behöver det ju inte låta skräp med marantzen!

Nu vet jag inte hur trögdrivna 705/805:orna är, men inte så farliga väl?
Jag har lyssnat på marantzen med Elac och SA-högtalare (båda 4-ohmare med känlighet på 89 db vilket inte ska vara så lättdrivet om jag förstått saken rätt) och tyckte det lät jättebra. Blev förvånad att Marantzen var så pass kompetent på 2-kanal, och ändå hade jag höga förväntningar.

En 7002:a blir i alla fall min nästa hi-fi investering.

Skulle du vilja ha mer i efterhand kan du ju alltid haka på ett slutsteg om du har plats för det.
Eller som du säger byta stärkare om/när du känner behovet.
Tycker i alla fall att du ska ge marantzen en chans innan du bestämmer dig.

Postad 03 September 2008 - 10:02

[NaD]Jonka
  • [NaD]Jonka
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

Jag är inne på din linje Jonka.

Visst, om man jämför din marantz mot 3 gånger så dyra steroförstärkare så låter den säkert sämre, men för det behöver det ju inte låta skräp med marantzen!

Jag har lyssnat på marantzen med Elac och SA-högtalare (båda 4-ohmare med känlighet på 89 db vilket inte ska vara så lättdrivet om jag förstått saken rätt) och tyckte det lät jättebra. Blev förvånad att Marantzen var så pass kompetent på 2-kanal, och ändå hade jag höga förväntningar.

En 7002:a blir i alla fall min nästa hi-fi investering.

Skulle du vilja ha mer i efterhand kan du ju alltid haka på ett slutsteg om du har plats för det.
Eller som du säger byta stärkare om/när du känner behovet.
Tycker i alla fall att du ska ge marantzen en chans innan du bestämmer dig.

Så får de blir, Dom hade tagit hem ett par 705or till butik nu i veckan, Så ska passa på att låna hem dom för provspelning, Så får vi se va de säger.

Ett slutsteg är alltid ett alternativ, För i övrigt är jag väldigt nöjd med marantzen

Postad 03 September 2008 - 10:22

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0

Nej, de är inte alls speciellt trögdrivna. Tyska Audio mäter fram hur tungdrivna högtalare är och ger dem ett AK-värde. Ju mer tungdrivna, ju högre värde.

B&W 705 = AK 57

B&W 805 = AK 62

Detta kan t.ex. jämföras med mina extremt tungdrivna B&W XT4 med ett AK på 80! B)

Inte nog med det, Audio mäter även fram hur tungdrivna högtalare som AV-recievers och förstärkare kan driva.
De har inte mätt upp Maranz 7002 men de har mätt upp 7001 och dessa har troligtvis samma AK-värde.

Marantz 7001 = AK 67

Den klarar alltså galant att driva båda de högtalare som du är intresserad av, den som påstår något annat har fel.

Vill ni studera fler modellers AK-värden eller kika på vilka betyg de fått så följer länken nedan. De har testat mycket elektonik men sidan är på tyska (vilket i detta fallet är av mindre betydelse). Sidan uppdateras i december varje år, detta innebär att årets produkter inte finns med. Dock är så klart många av årets nyheter m.m. testade och uppmätta. Dessa recensioner och mätningar kan man ladda hem mot en mindre kostnad. Vill man inte betala, så får man alltså vänta till slutet av året då bestenliste uppdateras.

Audio - Bestenliste

Redigerat av jonsod76, 03 September 2008 - 10:56.

Postad 03 September 2008 - 10:32

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Det va en intressant länk,den tackar jag för B)

Postad 03 September 2008 - 10:34

[NaD]Jonka
  • [NaD]Jonka
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

Nej, de är inte alls speciellt trögdrivna. Tyska Audio mäter fram hur tungdrivna högtalare är och ger dem ett AK-värde. Ju mer tungdrivna, ju högre värde.

B&W 705 = AK 57

B&W 805 = AK 62

Detta kan t.ex. jämföras med mina extremt tungdrivna B&W XT4 med ett AK på 80! B)

Inte nog med det, Audio mäter även fram hur tungdrivna högtalare som AV-recievers och förstärkare kan driva.
De har inte mätt upp Maranz 7002 men de har mätt upp 7001 och dessa har troligtvis samma AK-värde.

Marantz 7001 = AK 67

Den klarar alltså galant att driva båda de högtalare som du är intresserad av, den som påstår något annat har fel.

Vill ni studera fler modellers AK-värden eller kika på vilka betyg de fått så följer länken nedan. De har testat mycket elektonik men sidan är på tyska (vilket i detta fallet är av mindre betydelse)

Audio - Bestenliste

Tack! Både för att du gav mig information om vad AK är för något, Efterssom det har jag inte haft en susning om. Och att du kommer med sån bra fakta.

Jag åker in och lyssnar nu i veckan, Sen får vi se vilka de blirl.. Köper man 805 så är man ju garderad en tid framöver, Men å andra sidan, Så kan det vara roligt att ha något mål att uppnå, Något att förnya, Göra bättre

Men tack igen

Postad 03 September 2008 - 10:51

jonsod76
  • jonsod76
  • Beroende

• 1105 inlägg
  • 0
Ingen orsak.

Lycka till med ditt köp! B)

Förresten skall jag berätta en liten historia. När jag köpte mina XT4 (AK 80) så sa personalen på hifiklubben att min Denon AVR-3805 (AK 66) skulle driva dom hur bra som helst. Jag fick hem högtalarna men tyckte ljudet var på tok för klent. Jag hittade då Audio´s bestenliste och saker ljusnade. Personalen på hifiklubben hade inte en susning om vad dom pratat om. Jag köpte ett extra slutsteg (NAD M25) och plötsligt öppnades ljudet upp, allt fanns där - tryck i basen, luftigheten etc etc.

Nästa gång jag var på Hifiklubben konfronterade jag dem angående deras tidigare utsaga. Då hade de inget minne av att de hade rekommenderat Denonen till de högtalarna, Nä då lät det så här istället - "Självklart räcker inte den recievern till för de högtalarna" :D :D

Snacka om hyckleri...

Postad 03 September 2008 - 11:17

[NaD]Jonka
  • [NaD]Jonka
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

Ingen orsak.

Lycka till med ditt köp! B)

Förresten skall jag berätta en liten historia. När jag köpte mina XT4 (AK 80) så sa personalen på hifiklubben att min Denon AVR-3805 (AK 66) skulle driva dom hur bra som helst. Jag fick hem högtalarna men tyckte ljudet var på tok för klent. Jag hittade då Audio´s bestenliste och saker ljusnade. Personalen på hifiklubben hade inte en susning om vad dom pratat om. Jag köpte ett extra slutsteg (NAD M25) och plötsligt öppnades ljudet upp, allt fanns där - tryck i basen, luftigheten etc etc.

Nästa gång jag var på Hifiklubben konfronterade jag dem angående deras tidigare utsaga. Då hade de inget minne av att de hade rekommenderat Denonen till de högtalarna, Nä då lät det så här istället - "Självklart räcker inte den recievern till för de högtalarna" :D :D

Snacka om hyckleri...

Ja det hör man ganska ofta man är där inne, Någon kund som står och pratar med ngn i butiken.. Men det är ju klart att dom låter positivt till allt. Efterssom dom vill sälja saker. Men de är ingen man ska rådfråga om vad man ska satsa på, Dom säger ju det man vill höra såklart.

Får ta mig tid att åka in o lyssna, Sen blir det till att lägga en beställning om dom låter bra, Svarta ska dom vara =)

Postad 03 September 2008 - 11:44

ryst
  • ryst
  • Forumräv

• 908 inlägg
  • 0
Du har iofs redan fått svar på om Marantzen orkar driva dessa högtalare och det är inga problem.
Dock tycker inte JAG att Marantz/B&W är en bra matchning, mycket kan iofs hänt sedan jag körde 805/Marantz runt 2002 men då var Marantz väldigt beslöjande/tjocka/runda/varma i ljudet.

Byte till Classés då minsta slutsteg var en befrielse. Nu säger jag inte att du promt ska köpa Classé du kanske rentav gillar ljudet du får med din tilltänka kombo.

Happy hunting

Postad 03 September 2008 - 12:01

[NaD]Jonka
  • [NaD]Jonka
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

Du har iofs redan fått svar på om Marantzen orkar driva dessa högtalare och det är inga problem.
Dock tycker inte JAG att Marantz/B&W är en bra matchning, mycket kan iofs hänt sedan jag körde 805/Marantz runt 2002 men då var Marantz väldigt beslöjande/tjocka/runda/varma i ljudet.

Byte till Classés då minsta slutsteg var en befrielse. Nu säger jag inte att du promt ska köpa Classé du kanske rentav gillar ljudet du får med din tilltänka kombo.

Happy hunting

Hehe, Ja jag vet faktiskt inte alls hur det kommer låta, Men att göra en mindre uppgradering av elektroniken är inte omöjliga framtidsplaner, Ett slutsteg av något slag skulle säkert göra stor skillnad. Men en sak i taget, Först högtalarna... Jag funderade lite på Hifiklubbens VAN DEN HUL The MAGNUM HYBRID som kablage.
Tror det skulle funka ganska bra och sedan införskaffa mig VM ACOUSTICS Högtalarstativ med triangulär fot. Gillar dom skarpt.

Någon kanske har någon erfarenhet av kablarna som VAN DEN HUL tillverkar? Det är väll inte länge sen Hifiklubben blev deras återförsäljare.

Redigerat av [NaD]Jonka, 03 September 2008 - 12:03.

Postad 03 September 2008 - 12:22

Unregisteredd6ab7d3b
  • Unregisteredd6ab7d3b
  • Lärjunge

• 331 inlägg
  • 0
Jag hade B&W 805S hemma några dagar på hemlån.

De fungerade mycket bra ihop med mina hemmabio prylar. Min Sony 333ES orkade att driva dem mycket bra, basen var tight och ljudet välupplöst...så hade jag köpt dem så hade jag inte bytt förstärkaren. Jag blev faktiskt förvånad att de kunde låta så bra!

Jag lämnade dem tillbaka pga centern inte fick plats i min nuvarande bänk..."ommobleringsförhandlingar" pågår hemma just nu B)

Så jag tror att Marantzen borde klara dem utan problem. Det bästa är dock att låna hem och testa!

Postad 03 September 2008 - 12:37

[NaD]Jonka
  • [NaD]Jonka
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

Jag hade B&W 805S hemma några dagar på hemlån.

De fungerade mycket bra ihop med mina hemmabio prylar. Min Sony 333ES orkade att driva dem mycket bra, basen var tight och ljudet välupplöst...så hade jag köpt dem så hade jag inte bytt förstärkaren. Jag blev faktiskt förvånad att de kunde låta så bra!

Jag lämnade dem tillbaka pga centern inte fick plats i min nuvarande bänk..."ommobleringsförhandlingar" pågår hemma just nu B)

Så jag tror att Marantzen borde klara dem utan problem. Det bästa är dock att låna hem och testa!

Snacka om att man blir eggad till att prova, Skulle vara riktigt skoj alltså... Ska skicka iväg ett mial direkt och fråga dom om jag skulle kunna få göra det

Postad 03 September 2008 - 13:56

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
V an Den Hul gör riktigt bra kablar,jag kör själv med deras CS-122 HYBRID.

Postad 03 September 2008 - 14:28

Unregistered9d54ba4f
  • Unregistered9d54ba4f
  • Forumräv

• 928 inlägg
  • 0

Happy hunting

Jag har kört Marantz till B&W 803S med mycket bra resultat. Dock bara Cd och försteg i form av deras större modeller sa11s1 och SR12-s1. Inget beslöjat då iaf. Slutstegskraften stog Krell Kav 2250 för. Dom mindre modellerna från Marantz kanske är mer beslöjande?

Kör på 805 säger jag, skulle jag gjort ;) Är du inte nöjd med stärkeriet kan du ju byta det på sikt.

Postad 03 September 2008 - 15:42

[NaD]Jonka
  • [NaD]Jonka
  • Användare

• 165 inlägg
  • 0

Jag har kört Marantz till B&W 803S med mycket bra resultat. Dock bara Cd och försteg i form av deras större modeller sa11s1 och SR12-s1. Inget beslöjat då iaf. Slutstegskraften stog Krell Kav 2250 för. Dom mindre modellerna från Marantz kanske är mer beslöjande?

Kör på 805 säger jag, skulle jag gjort ;) Är du inte nöjd med stärkeriet kan du ju byta det på sikt.

Tror jag vet hur jag ska gå till väga...

Köpa ett par B&W 705 (Kommer låta tillräckligt bra att driva dom med min 7002..
Sen om jag skulle lessna på ljudet, Så uppgraderar jag genom att köpa en NAD M3 eller dyligt för att högtalarna få de dom förtjänar, Sen om jag skulle lessna på det systemet.. Så byter jag ut högtalarna mot ett par 805s !

Det tror jag blir den smartaste vägen att gå.. Och då får 705orna verkligen chansen att visa va de går för..

Postad 03 September 2008 - 15:54

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0

Vill ni studera fler modellers AK-värden eller kika på vilka betyg de fått så följer länken nedan. De har testat mycket elektonik men sidan är på tyska (vilket i detta fallet är av mindre betydelse). Sidan uppdateras i december varje år, detta innebär att årets produkter inte finns med. Dock är så klart många av årets nyheter m.m. testade och uppmätta. Dessa recensioner och mätningar kan man ladda hem mot en mindre kostnad. Vill man inte betala, så får man alltså vänta till slutet av året då bestenliste uppdateras.

Audio - Bestenliste

...synd inte mina högtalare var med (Acoustic energy aelite 3...tror de hade fått ak värde 100)

Postad 04 September 2008 - 16:01

hardsaltad
  • hardsaltad
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Sitter på ett par b&w 805S. Driver dessa med Thule 350 nu och är lite sugen på att byta försteget eller köpa en reciver. Mina val är Yamaha Z7 eller 3900, onkyo 906 eller ett försteg till thulen typ marantz 8003. Kommer bara köra 5.1 i ett litet rum på 13m2.Någon som har ett tips på andra prylar eller någon av det jag nämt.

//Erik

Postad 05 September 2008 - 18:00

guldfisk
  • guldfisk
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
705:orna är fina högtalare, som står på min rekommendationslista tillsammans med Amphion Argon II (ej den dyra jubileumsversionen) och Ino Audio piP. 700-serien är allmänt lyckad. Skulle hellre ta ett par 704 än 805 vid större budget, alternativt komplettera med ett bra slutsteg i stil med Rotel 1070. Disten blir lägre i basen med 704 plus att det extra djupet inte skadar (de flesta B&W-talare rullar ju av rätt tidigt). Dock är 705 mer harmonisk i formen än 704 i mina ögon. 800-seriens utseende är inte riktigt min kopp te.

Postad 05 September 2008 - 21:57

Unregistered7112dae0
  • Unregistered7112dae0
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Har själv ett par b&w 805s, själklart svart ;) klart snyggast. Driver dom med en thule av 100 och det funkar riktigt bra, ska dock testa en Lyngdorf SDAI2175 i helgen för att se ifall lite mer kraft gör dem ännu bättre. Står och väger om jag ska köpa ny stereo förstärkare eller hänga på thulen ett slusteg tex Lyngdorf SDA2175. Jag föredrog Lyngdorf SDAI2175 framför Nad M3 vid provlyssning, fast detta var med b&w x4. Kan vara värt att lyssna på då lyngdorfen är några tusen billigare.

Postad 06 September 2008 - 08:55

guldfisk
  • guldfisk
  • Lärjunge

• 406 inlägg
  • 0
Klass D(ist) är inget för mig.

Postad 06 September 2008 - 21:03

Damocles
  • Damocles
  • Beroende

• 1200 inlägg
  • 0
D-steg är bra för baslådor då de har problem med distorsion vid högre frekvenser. Men just för baslådor är det rätt bra. Men 700-serien kräver en baslåda för att komma till sin rött. Även 703orna som jag har kräver definitivt en sub-bas om man lyssnar på bastung musik. Jag är tämligen förtjust i synth, Covenant, Infected, och där gör det en STOR skillnad. Men även bra Jazz gör det en hel del på. Jag delar dessutom vid 80Hz, och ljudet då blir väldigt renljudande rakt över.

Postad 19 December 2008 - 09:07

magda136
  • magda136
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Hej,

jag funderar också på ett par beggade 805or, de skulle få ersätta dagens B&W 604 S3 som står där hemma.

Jag har en Denon 1907 samt ett slutsteg Vincent SP-331 för att driva dagens högtalare. Det fungerar bra, men frågan är om det är tillräckligt bra elektronik för att kunna ge B&W 805S liv och lyster. Vad tror forumet?

Postad 19 December 2008 - 23:07

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0
AK-standarden kan vara bra som en riktlinje, men man ska nog inte lita för mycket på den.

Jag tror inte att de mäter under 4 ohm, eftersom ICE-powersteget Rotel RB-1091 får högre AK-värde än RB-1090.
RB-1090 är ett Klass AB steg som ger betydligt mer effekt än RB-1091 i 2 och 1 ohm. Ett strömstarkare steg helt
enkelt, även om effekten i 8 ohm är lite lägre.

Litar man blint på deras siffror skulle t ex RB-1080 inte kunna driva B&W XT4 (AK 77 vs AK 80), vilket givetvis inte
stämmer. XT4 har låg impedans kombinerat med låg känslighet. RB-1080 ger mycket effekt vid låga impedanser.

Redigerat av Ageve, 19 December 2008 - 23:10.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.