Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hjälp att välja duk till Optoma HD65

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 September 2008 - 10:48

baloobas
  • baloobas
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Håller på att iordingställa ett biorum i källaren.

Rummet kommer att vara mycket mörkt, dock inte kolsvart. Det finns ljusinsläpp från en trapp som inte har någon dörr. Men som sagt, det är väldigt mörkt ändå. Storleken på duken kommer ligga runt 100". Projektorn kommer att bli HD65. Har inte köpt den än, men den passar budgeten.

Så till dukfrågan...

Var inne på att måla en mdf eller nått, men är osäker på om jag orkar. Om jag ska köpa en färdig duk så ska det vara en ramspännd eller en motordriven. Dock värdesätter jag en bättre bild och lägre pris före utseende. Så då kanske motordriven går bort? Finns såklart plus med motordriven också. Som att jag kan ha min tv bakom.

Budget...

Vet inte. Var ganska säker på att jag inte skulle lägga många kronor på duk. Men efter att läst en del så kanske jag måste ändra mig. 4000:- känns ganska max iaf. Helst 2000:-

Kan absolut bygga lite själv om jag sparar något på det.

Köpa färdigt? Köpa väggfärg och måla mdf? Köpa goo färg? Köpa lös duk och bygga ram?

Tacksam för idéer.

Postad 11 September 2008 - 22:22

Magren007
  • Magren007
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Köp en rullgardin på IKEA, lite virke på bygg max skruva ihop en själv, funkar hur bra som helst.
Tror jag körde med ganska klent virke typ plahyvlat 27*15 eller något åt det hållet.
Mycket lättare att hantera än mdf!
Tänk på att staga upp på mitten och fäst staget så att inte böjer sig utåt mot duken, trist med en rand mitt på. Spänn upp duken och fäst med klammer pistol och skruva upp på väggen.
Har inte kommit till någon svart ram ännu men jag tänker troligen köpa nåt matt tyg och fästa med kardborre band.

Mvh Mats

Postad 13 September 2008 - 11:35

Tos3
  • Tos3
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Har själv just köpt en hd800x och valde då en vit 1.0 Gain duk(92"). Måste säga, trots att duken sköter sin uppgift väl, att jag borde ha valt en grå duk istället. Detta eftersom dlp projektorer är såpass ljusstarka att de kombinerade med en vit duk nästan blir för ljusa(måste köra med iriset på lägsta inställningen för att ljuset inte ska störa ögonen).

Så jag skulle iaf rekommendera en grå duk framöver en vit, speciellt med en dlp projektor. Har själv ett helt mörkt rum med gråa väggar(harmony).

Redigerat av Tos3, 13 September 2008 - 11:36.

Postad 13 September 2008 - 13:04

nobba
  • nobba
  • Lärjunge

• 498 inlägg
  • 0

Har själv just köpt en hd800x och valde då en vit 1.0 Gain duk(92"). Måste säga, trots att duken sköter sin uppgift väl, att jag borde ha valt en grå duk istället. Detta eftersom dlp projektorer är såpass ljusstarka att de kombinerade med en vit duk nästan blir för ljusa(måste köra med iriset på lägsta inställningen för att ljuset inte ska störa ögonen).

Så jag skulle iaf rekommendera en grå duk framöver en vit, speciellt med en dlp projektor. Har själv ett helt mörkt rum med gråa väggar(harmony).

Bara för att duken är vit och påstås ha en viss gain ebhöver den inte ha samma egenskaper som en annan vit duk. Dukens struktur är högeligen väsentlig. Vissa dukar "hotspotar" mycket mer än andra. Tyvärr diskuteras inte dessa egenskaper så mycket.

Kan säga att min Projecta inte ser likadan ut som Euroscreens dukar, trots att de har "samma" specar.

Postad 22 September 2008 - 11:11

Unregistered0aaed8db
  • Unregistered0aaed8db
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Ska snart fixa duk till en HD65 jag med. Kommer mestadels kolla på kvällen då det är mörkt, men har möjlighet till relativt god mörkläggning om det skulle behövas. Alla väggar är vita förutom "dukväggen" som är mörkt grön-blå. Vad är bäst, en vit eller lite grå duk?
Kommer antagligen köra på en mdf-variant på cirka 90" på 3,2m avstånd.

Kom med förslag.

/Hugo

Postad 15 October 2008 - 19:42

Unregisteredbcdc8515
  • Unregisteredbcdc8515
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Tyvärr så är det så att allt kostar pengar som är bra. Att köra en tupplur från ikea är kanske inte att rek.
Duken är otroligt viktig, många köper väldigt fin proj men lägger inga pengar på duken. Det blir aldrig bättre bild en
vad duken klarar av. En ramspänd med ett bra tyg som inte blir randigt eller hålig är att rek. En bra duk idag ny
ligger runt 10000kr

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.