Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Kvalitetsverktyg för DIY träarbeten?

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 September 2008 - 16:00

JesperA
  • JesperA
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0
Hej!

Har tänkt köpa in några verktyg inför kommande snickerier, jag är ute efter kvalitetsprodukter så jag slipper
den frustratione som vissa budgetprylar innebär.

Jag behöver lite olika maskiner (eller en multimaskin som gör flera olika arbeten), det jag vill att maskinen skall göra är:

Fräsa (överhandsfräs, inte allt för stor, liten och smidig men med bra prestanda)
Pluggmaskin (kex, plugg eller domino, det som ni anser är den bästa lösningen, jobbar med godstjocklek 32x70 oftast)
Sticksåg (liten och smidig, lättmanövrerad osv)
Slipmaskin (för mindre arbeten, slipa till det som fräsmaskinen har skapat)

Budgeten är runt 8´000kr men skulle kunna strecka mig lite längre för att få kvalitetsgrejer.
Kommer oftast att jobba i ek så maskinerna måste vara robusta men helst ändå kompakta.
Om det finns en fräs som även klarar pluggmaskinens jobb så är det självklart ett plus.

Har kollat lite på Festools pendelsticksåg PS 200 Länk, dom hade den i Roomservice och verkade vara rätt smidig, finns en tillsats som man kan köpa som gör det enkelt att göra cirkulära hål.

Några rekommendationer?

Postad 03 September 2008 - 17:24

Unregistered36431
  • Unregistered36431
  • Forumräv

• 647 inlägg
  • 0
Finns bara ett märke när det gäller finsnickeri och det är Festool.
Men då räcker inte dina 8000:-, bara sänksågen + skena ligger på ca5000:- + moms.

Excenterslip ca. 2000:-
Skruvdragare med alla tillbehör, vinkel shuck ca. 4000:-
Överhandsfräs med alla tillbehör ca. 3500:-
Kexmaskin ca. 5500:-
Sticksåg ca. 2000:-

Sen tillkommer moms på dessa priser och då har man en maskin park för proffs.

//Niklas

Postad 03 September 2008 - 17:28

JetJaguarr
  • JetJaguarr
  • Forumräv

• 839 inlägg
  • 0

Finns bara ett märke när det gäller finsnickeri och det är Festool.
Men då räcker inte dina 8000:-, bara sänksågen + skena ligger på ca5000:- + moms.

Excenterslip ca. 2000:-
Skruvdragare med alla tillbehör, vinkel shuck ca. 4000:-
Överhandsfräs med alla tillbehör ca. 3500:-
Kexmaskin ca. 5500:-
Sticksåg ca. 2000:-

Sen tillkommer moms på dessa priser och då har man en maskin park för proffs.

//Niklas

Att sträcka sig lite över budget är inte samma sak som dubbla det.

Postad 04 September 2008 - 07:40

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
Festool/dewalt är verktygsporr...

Dessutom är de tyvärr bäst... MEN det är proffsmaskiner... Det finns billigare med liknande prestanda men de är inte gjorda för att man jobbar 8 timmar om dagen med dem... Men förr eller senare kommer även jag sitta med dem B)

Jag har en Bosch POF1300 handöverfräs. (Jag kommer att lägga pengar på en proffsmaskin senare då jag upptäckt att jag faktiskt redan kört slut på en sådan här INOM garantitiden... Så jag är inne på min andra...)... Men den skulle jag kunna rekommendera (eller snarare jag rekommenderar dig att köpa Bosch finaste fräs i den gröna serien vad den nu heter.) Den har de egenskaper man letar efter...

dvs. varvtalsytning, belysning, finjustering av djup.

Dock saknar jag 12mm chuck... spånutsuget är kasst men duger.

Sticksåg: En star som har VIBRATIONSDÄMPNING... återigen har jag hittat en grön bosch för runt 1000:- (tror de ville ha typ 800:- på bauhaus)... Enda anledningen till att köpa en som ser ut som en proffsmaskin är att den enkelt låter dig såga upp och ner... (titta på snickarna ser du att de ofta gör så... Men det finns blad som sågar "åt andra hållet" som gör att en vanlig sticksåg duger.)

Jag har inte införskaffat den då min gamla billiga skitsåg brann upp precis när jag tog de sista sågningarna så jag klarade mig... men jag vill ha vibrationdämpning, belysning fungerande spånsug eller spånblås...

Kexmaskin:
Strunta i plugg har sysslat med det och det är INTE värt det... Kexa är vägen att gå...

Jag har en Ferm inköpt på JULA... det man skall fokusera på är att jiggen är STABIL. Den inte vara svår att jobba med eller lätt lossna så att nästa snitt hamnar fel. Låter så in i H-vete... Dessa maskiner är billiga vinkelkapar (finns som tillbehör till några har jag sett) så de kräver hörselskydd mer än något annat jag använt... Jag valde bort clas Ohlsons Coltech för att jiggen inte var stabil på deras demoex...

Spånsugen är KASS när man kexar riktigt trä speciellt när man kexar med fiberna... MDF/spån fungerade bättre...

Jag har en bosch grön exenterslip (någon modell med 400 i namnet) den slipar bra... har inget att anmärka ännu... spånsugen fungerar ok... (för en gångs skull)

Bandslip är fantaskisk på att avverka material snabbt... men det är FÖR effektivt för mig... fått massor av problem med det... Men skall du slipa ner mycket är den bäst. Den tangerar på elhyvel

Cirkelsåg har jag ingen så jag har ingen åsikt men jag hade kollat efter nått i 1000-2000 kronorsklassen för att jag vill inte stå lutad över en klinga snurrande med 3000RPM om jag gett 200:- för den :blink: Sänksåg är givetvis önskvärt... Linjal vore ju otroligt bra... Hmm... festool??? :D

Vad jag säger:
Är du proffs (hade du inte frågat) köp proffsverktyg.
Är du amatör med ambitioner och bygger mycket köp så mycket proffsverktyg du kan.
Är du normal amatör köp de finare amatörverktygen (exempelvis Bosch gröna serie)
Vill du ha budjet... Se till att du ha god koll på att de verkligen har de egenskaper du behöver... annars kommer du köpa rätt verktyg senare... då är ju de billiga bara pengar i sjön...

Postad 04 September 2008 - 09:21

Unregisteredb7d466df
  • Unregisteredb7d466df
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0
Måste bara flika in en fråga om sticksågar här, hur pass bra är dyrare varianter? Jag har problemet att det är i princip omöjligt att svänga när jag sågar lite tjockare trä (2-3 cm tjockt), det som framförallt händer är att sågbladet viker sig istället och jag står med en sne (på djupet) sågning. Skulle detta vara nemas problemas med en dyrare apparat eller är det helt eller till viss del en begränsning med sticksågstekniken i sig?

Och vad är skillnaden mellan en vanlig sticksåg och en pendelsticksåg, fördelar med pendelsticksågen?

Redigerat av Unregisteredb7d466df, 04 September 2008 - 09:25.

Postad 04 September 2008 - 11:39

GrodanB
  • GrodanB
  • Mästare

• 2661 inlägg
  • 0
tja... jag har haft 3 sticksågar... varav 2 pendel...

Billiga skitsågar... (Rusta, micro och någon mer jag inte minns)

Ingen av dem kunde såga ut ett vettigt diskanthål utan det fick min fräs göra...

Snäva svängar kräver tunna blad och om de inte skall vika sig hårda... Men då är risken att du knäcker dem. B&D har en såg man kan "styra" bladet... vet inte om det till någon hjälp.

Pendelsågen rör bladet inte bara upp och ned utan i längdriktiningen viket gör att sågen blir mycket snabbare på att ta sig fram... Dock måste man kunna stänga av om man vill såga med precision i kurvor...

Postad 04 September 2008 - 18:53

Unregistered36431
  • Unregistered36431
  • Forumräv

• 647 inlägg
  • 0
Skall man köpa en sticksåg för inomhus och utom hus är Bosch helt överlägsen, Festool är inomhus maskiner och inget man tar ut när det regnar.

Har fortfarande min Bosch från 2001 kvar och den andvänder jag dagligen både i snö och regn, har visserligen lämnat den på service för glappkontakt och skevt sågbord men fungerar fortfarande lika bra, och den kostar ca. 1300:- + moms.

//Niklas

Postad 04 September 2008 - 22:29

Unregisterede30d5a3b
  • Unregisterede30d5a3b
  • Användare

• 154 inlägg
  • 0
Använder mest Festool men även Hlti... bästa prylarna :)
Kostar å ligga på topp :P

Med festools sticksåg sågar du lätt 2" snirkligt med rakt snitt...

Redigerat av Unregisterede30d5a3b, 04 September 2008 - 22:31.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.