Festool/dewalt är verktygsporr...
Dessutom är de tyvärr bäst... MEN det är proffsmaskiner... Det finns billigare med liknande prestanda men de är inte gjorda för att man jobbar 8 timmar om dagen med dem... Men förr eller senare kommer även jag sitta med dem
Jag har en Bosch POF1300 handöverfräs. (Jag kommer att lägga pengar på en proffsmaskin senare då jag upptäckt att jag faktiskt redan kört slut på en sådan här INOM garantitiden... Så jag är inne på min andra...)... Men den skulle jag kunna rekommendera (eller snarare jag rekommenderar dig att köpa Bosch finaste fräs i den gröna serien vad den nu heter.) Den har de egenskaper man letar efter...
dvs. varvtalsytning, belysning, finjustering av djup.
Dock saknar jag 12mm chuck... spånutsuget är kasst men duger.
Sticksåg: En star som har VIBRATIONSDÄMPNING... återigen har jag hittat en grön bosch för runt 1000:- (tror de ville ha typ 800:- på bauhaus)... Enda anledningen till att köpa en som ser ut som en proffsmaskin är att den enkelt låter dig såga upp och ner... (titta på snickarna ser du att de ofta gör så... Men det finns blad som sågar "åt andra hållet" som gör att en vanlig sticksåg duger.)
Jag har inte införskaffat den då min gamla billiga skitsåg brann upp precis när jag tog de sista sågningarna så jag klarade mig... men jag vill ha vibrationdämpning, belysning fungerande spånsug eller spånblås...
Kexmaskin:
Strunta i plugg har sysslat med det och det är INTE värt det... Kexa är vägen att gå...
Jag har en Ferm inköpt på JULA... det man skall fokusera på är att jiggen är STABIL. Den inte vara svår att jobba med eller lätt lossna så att nästa snitt hamnar fel. Låter så in i H-vete... Dessa maskiner är billiga vinkelkapar (finns som tillbehör till några har jag sett) så de kräver hörselskydd mer än något annat jag använt... Jag valde bort clas Ohlsons Coltech för att jiggen inte var stabil på deras demoex...
Spånsugen är KASS när man kexar riktigt trä speciellt när man kexar med fiberna... MDF/spån fungerade bättre...
Jag har en bosch grön exenterslip (någon modell med 400 i namnet) den slipar bra... har inget att anmärka ännu... spånsugen fungerar ok... (för en gångs skull)
Bandslip är fantaskisk på att avverka material snabbt... men det är FÖR effektivt för mig... fått massor av problem med det... Men skall du slipa ner mycket är den bäst. Den tangerar på elhyvel
Cirkelsåg har jag ingen så jag har ingen åsikt men jag hade kollat efter nått i 1000-2000 kronorsklassen för att jag vill inte stå lutad över en klinga snurrande med 3000RPM om jag gett 200:- för den

Sänksåg är givetvis önskvärt... Linjal vore ju otroligt bra... Hmm... festool???
Vad jag säger:
Är du proffs (hade du inte frågat) köp proffsverktyg.
Är du amatör med ambitioner och bygger mycket köp så mycket proffsverktyg du kan.
Är du normal amatör köp de finare amatörverktygen (exempelvis Bosch gröna serie)
Vill du ha budjet... Se till att du ha god koll på att de verkligen har de egenskaper du behöver... annars kommer du köpa rätt verktyg senare... då är ju de billiga bara pengar i sjön...