Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Cykelstereo ! Behöver lite input.

12 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 September 2008 - 23:05

Medicine GhettoBlaster
  • Medicine GhettoBlaster
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hej!

Tänkte bygga mig en cykelstereo.

Har en liten packcykel med ett platt flak framför styret där en hemmagjord stereo borde få plats. ( ska ta en bild på cykeln.) Tänkte möjligtvis addera en ljusorgel eller lite neonljus om jag får lite energi över.

Fördelen med en cykelstereo är att den är i princip lika mobil som en bärbar stereo men man behöver inte tänka på vikten speciellt mycket. Den ska inte vara helt fastsatt på flaket utan jag måste ju kunna ta loss den när jag ska ha cykeln stående ute på natten. Behövs därför en låda.

Ljudmässigt så är mitt mål att slå JVC Boomblaster med råge. Basen tycker jag inte är fruktansvärt viktig då jag kommer använda mig av den utomhus och basljud oftast drunknar oavsett hur kraftfull den är.Prismässigt vill jag också landa runt vad en Boomblaster skulle kostat, alltså runt 2600 SEK ungefär.

Dessa komponenter har jag tänkt mig.

Sony XS-MP1620W - Marina högtalare med 160 W uteffekt. Om jag använder mig utav dessa hade jag tänkt mig att jag klarar mig utan något extra baselement. De klarar också regn och ölspill vilket är bra i de miljöer jag ska vistas i. Kostar 990 SEK ( sök på netonnet.se för att se mer info på de)

T-AMP - En förstärkare som jag har läst om här på forumet och som verkar alldeles lysande för högtalare som Sony XS-MP1620W. Jag läste på forumet att T-AMP kunde driva högtalare med 97 dB och då borde det funka med Sonys 91 dB också. Kostar cirka 895 SEk. (fynda.se har mer info om t-amp)

MC-Batteri från Biltema. Jag tänkte mig det största batteriet som ligger på 7 kg. Kostar cirka 699 SEK

Total vikt (ung.) = 10 kg

Total kostnad = 3000 SEK ( extra inberäknat för kablar och lådmaterial)

Mina frågor:

Hur tror ni ljudet kommer vara i förhållande till en JVC Boomblaster?

Funkar T-ampen till högtalarna?

Hur lång batteritid tror ni jag kommer få ut med dessa komponenter?

( om jag skulle koppla på en ljusorgel hur många timmar av den totala batteritiden tror ni den skulle stjäla? typ denna ljusorgel)

Tack och hej!

(kommer lägga upp en skiss på hur jag tänkt mig, är lite för trött för det nu...)

Redigerat av Medicine GhettoBlaster, 03 September 2008 - 23:07.

Postad 04 September 2008 - 17:50

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0
Hej!

Välkommen till forumet!

Jo jag satt och räknade lite på batteriet, 19Ah var det på.

P = U*I -> I = P/U
P = 12*19= 228W Alltså kan du köra 228W totalt.

Med T-AMP som drar 40W=3A kan du köra ca 6 tim på 19Ah.
Den ljuorgel du tittade på var ampassad för 230V, så hitta en annan varjant.

Det är helt klart en bra ide! Har också tänkt på det fast sam strandsterio. Kolla gärna denna tråd för kul inspiratuion! Det underlätta om du fixar länkar till produkterna också, bara ett tips :)

Ska kolla mer sen då jag har tid över!

/Tim!

Postad 04 September 2008 - 18:16

DVD-ai
  • DVD-ai
  • Über-Guru

• 10338 inlägg
  • 0

Hej!

Välkommen till forumet!

P = U*I -> I = P/U

Det är helt klart en bra ide! Har också tänkt på det fast sam strandsterio. Kolla gärna denna tråd för kul inspiratuion! Det underlätta om du fixar länkar till produkterna också, bara ett tips :)

/Tim!

228W Jo i en timme ja, sedan e det dags att ladda :P

6h verkar e mycket lovande och inte helt fel, frågan e bara hur mycket låda det blir kvar för högtalarna att spela i efter att batteriet och T-ampen har fått sitt.. ?!

dom skulle nog må bra av en 5 liter / st i alla fall
men det lär dom inte få, hur stor e korgen ?
Hur mycket plats finns det att bygga i ?

Redigerat av DVD-ai, 04 September 2008 - 18:21.

Postad 04 September 2008 - 21:04

Medicine GhettoBlaster
  • Medicine GhettoBlaster
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Hej!

Välkommen till forumet!

P = U*I -> I = P/U

/Tim!

Tack för att du satt och räknade för mig! Elläran i fysiken la jag inte ner mycket tid på.

6 timmar låter väl hyffsat men då har du räknat på väldigt hög effekt eller hur?

En av frågorna som jag inte fick svar på från den ursprungliga posten var, " funkar dessa komponenter bra ihop ?

228W Jo i en timme ja, sedan e det dags att ladda :)

6h verkar e mycket lovande och inte helt fel, frågan e bara hur mycket låda det blir kvar för högtalarna att spela i efter att batteriet och T-ampen har fått sitt.. ?!

dom skulle nog må bra av en 5 liter / st i alla fall
men det lär dom inte få, hur stor e korgen ?
Hur mycket plats finns det att bygga i ?

Tack för svaren.

Jo jag försökte länka till de men många av produkterna ligger inbäddade i flash-hemsidor som gör att det inte går att länka...

Hur menar du med hur mycket låda det blir kvar att spela i efter T-ampen och batteriet fått sitt, frågar du hur mycket plats det finns kvar?

Jag kan göra korgen hur stor som helst (nästan). tänkte till och med ha högtalarna på sidan av korgen ( se skiss).

Är det viktigt med många liter/högtalare ?

Jag funderade att bygga upp själva högtalarlådan med hårdplast eller gummi-material, Påverkar det ljudet väldigt mycket till det sämre jämfört med trä? eller är det hur mycket volym jag ger högtalarna som räknas?

Sedan funderade jag på hur viktigt det är med utblås? kan man ha utblåset på baksidan?

Så här ser min ursprungliga skiss ut:

Bifogad fil  skiss_cykelstereo.jpg   776.84K   2 Antal nerladdningar

Redigerat av Medicine GhettoBlaster, 04 September 2008 - 21:11.

Postad 26 September 2008 - 21:37

kalleohobbe
  • kalleohobbe
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Hej!

Välkommen till forumet!

P = U*I -> I = P/U

Det är helt klart en bra ide! Har också tänkt på det fast sam strandsterio. Kolla gärna denna tråd för kul inspiratuion! Det underlätta om du fixar länkar till produkterna också, bara ett tips ;)

/Tim!

Tjosanhoppsan vad detta kändes jättekonstigt räknat. Att en t-amp skulle dra 40w kontinuerligt är en siffra som är alldeles för hög. En vanlig bilstereo spelandes på låg/normal ljudvolym drar ca 1 ampere i timmen. En t-amp som har en väldigt mycket strömsnålare uppbyggnad skulle omöjligt kunna dra tre ampere i timmen. Jag skulle gissa att en mer rimlig siffra skulle vara max 1 ampere i timmen vilket gör att du kommer att få betydligt längre speltid från ett 19 Ah batteri. Kom ihåg att de 30 watt den ska kunna ge ut är en max effekt och absolut inget som den kommer att ge kontinuerligt i en timme. Har själv använt t-ampen som en del i en roskildestereo som jag byggde och kan bara rekommendera den. Den drev då två högtalare med horn diskanter och pa-mellanregister.

Mvh

T-AMP - En förstärkare som jag har läst om här på forumet och som verkar alldeles lysande för högtalare som Sony XS-MP1620W. Jag läste på forumet att T-AMP kunde driva högtalare med 97 dB och då borde det funka med Sonys 91 dB också. Kostar cirka 895 SEk. (fynda.se har mer info om t-amp)

Kom ihåg att ett par högtalare med ett högt dB tal är mer lättdrivna än ett par med lågt. Dvs du spelar högre med samma effekt på et tpar högtalare med 97dB i känslighet än ett par med 91 dB.

Mvh

Postad 26 September 2008 - 21:46

kalleohobbe
  • kalleohobbe
  • Wannabe

• 42 inlägg
  • 0

Tack för att du satt och räknade för mig! Elläran i fysiken la jag inte ner mycket tid på.

6 timmar låter väl hyffsat men då har du räknat på väldigt hög effekt eller hur?

En av frågorna som jag inte fick svar på från den ursprungliga posten var, " funkar dessa komponenter bra ihop ?

Tack för svaren.

Jo jag försökte länka till de men många av produkterna ligger inbäddade i flash-hemsidor som gör att det inte går att länka...

Hur menar du med hur mycket låda det blir kvar att spela i efter T-ampen och batteriet fått sitt, frågar du hur mycket plats det finns kvar?

Jag kan göra korgen hur stor som helst (nästan). tänkte till och med ha högtalarna på sidan av korgen ( se skiss).

Är det viktigt med många liter/högtalare ?

Jag funderade att bygga upp själva högtalarlådan med hårdplast eller gummi-material, Påverkar det ljudet väldigt mycket till det sämre jämfört med trä? eller är det hur mycket volym jag ger högtalarna som räknas?

Sedan funderade jag på hur viktigt det är med utblås? kan man ha utblåset på baksidan?

Så här ser min ursprungliga skiss ut:

Bifogad fil  skiss_cykelstereo.jpg   776.84K   2 Antal nerladdningar

Hur stor volym som högtalaren behöver för att spela i finns oftast specificerat av tillverkaren eller så finns olika siffror angivna som du sedan kan mata in i olika simuleringsprograms för att få en rekommenderad volym. Kom ihåg att dessa siffror räknar på fri volym och därför måste du räkna med att t-ampen och batteriet tar upp volym i lådan om du placerar de där. Samma sak gäller för portning av lådan, finns ofta rekommenderat eller så kan man få fram rätt längd och storlek på basröret genom olika simuleringsprogram. Angående materialval till lådan så är kanske inte hårdplast optimal om du vill få ut ett godkänt ljud. Jag skulle rekommendera mdf om du vill ha något som faktiskt är värt pengarna och ska ge ett ljud bättre än en boomblaster.
Framförallt så ta dig tid för att göra det ordentligt och läs på i detta forum. Kommer både bli bättre och roligare så!

Postad 26 September 2008 - 22:07

Timpolanen
  • Timpolanen
  • Mästare

• 2834 inlägg
  • 0

Tjosanhoppsan vad detta kändes jättekonstigt räknat. Att en t-amp skulle dra 40w kontinuerligt är en siffra som är alldeles för hög. En vanlig bilstereo spelandes på låg/normal ljudvolym drar ca 1 ampere i timmen. En t-amp som har en väldigt mycket strömsnålare uppbyggnad skulle omöjligt kunna dra tre ampere i timmen. Jag skulle gissa att en mer rimlig siffra skulle vara max 1 ampere i timmen vilket gör att du kommer att få betydligt längre speltid från ett 19 Ah batteri. Kom ihåg att de 30 watt den ska kunna ge ut är en max effekt och absolut inget som den kommer att ge kontinuerligt i en timme. Har själv använt t-ampen som en del i en roskildestereo som jag byggde och kan bara rekommendera den. Den drev då två högtalare med horn diskanter och pa-mellanregister.

Mvh

Kom ihåg att ett par högtalare med ett högt dB tal är mer lättdrivna än ett par med lågt. Dvs du spelar högre med samma effekt på et tpar högtalare med 97dB i känslighet än ett par med 91 dB.

Mvh

Jo jag tänkte på en Klass-A ;) Det stod Output: 40W, men det du säger stämmer!

Lite specs:

Class-T architecture
Single Supply Operation
Audiophile Quality Sound
0.04% THD+N @ 9W,4 Ohm
0.18% IHF-IM @ 1W,4 Ohm
11W @ 4 Ohm,0.1% THD+N
6W @ 8 Ohm,0.1% THD+N
High Power
15W @4 Ohm,10% THD+N
10W @ 8 Ohm,10% THD+N
High Efficiency
81% @ 5W,4 Ohm 88% @ 10W,8
Dynamic Range = 102 dB
Runs off of eight AA batteries (not included) or the Included AC wall adapter
Input: 100V - 240V AC 50/60Hz
Output: 12V DC 3.0A

/Tim!

Postad 25 July 2009 - 23:31

Medicine GhettoBlaster
  • Medicine GhettoBlaster
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
hej igen, är tillbaka nu ! Har byggt mig ett par riktigt fina vattentäta högtalare som jag nu vill annvända till en utepartyljudanläggning som jag ska ha använda till blöta utefester i slutet av sommaren/hösten. Det jag har nu är mina "vattentäta" högtalare, så nu står jag och funderar på en lämplig förstärkare till dessa ( som samtidigt är liten/smidig och kan drivas av ett bilbatteri!)

Antingen som jag tänkte ursprungligen = T-ampen eller den riktigt lysande Trends Audio TA-10.1. Det lutar verkligen mot Trends audio för den verkar riktigt super!

Frågan som jag vill ha svar på innan jag slår till är om Trends Audio-förstärkaren kommer fungera bra ihop med mina högtalare (mina "vattentäta" högtalare) + ett vanligt bilbatteri + en vanlig mp3-spelare som ljudkälla?

Tack och hej!

Postad 27 July 2009 - 10:36

hi-fi
  • hi-fi
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0
Jag byggde en boom box och jag rekommenderar att du kör med ett bilslutsteg som du köper på blocket och inte bryr dig om t-ampen. Du kan inte spela lika länge men betydligt högre och med mer inställningar för ljudet.

Postad 25 March 2010 - 16:37

Dj AudaSpexx
  • Dj AudaSpexx
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0

Jag läste på forumet att T-AMP kunde driva högtalare med 97 dB och då borde det funka med Sonys 91 dB också. Kostar cirka 895 SEk.

Även om det är 2 år sedan du la upp inlägget så... whatever!

Det funkar, men ju högre känslighet, desto högre kan du spela med högtalarna. Högtalarna blir mer lättdrivna.

Postad 25 March 2010 - 21:05

Unregistered78af1102
  • Unregistered78af1102
  • Mästare

• 2753 inlägg
  • 0
Nu när denna tråd ändå drogs upp ur havets djup, så kan jag inte annat än erkänna min nyfikenhet över hur detta projekt till slut blev.

Så har vi bilder eller något annat? :)

Postad 16 April 2011 - 17:00

Dj AudaSpexx
  • Dj AudaSpexx
  • Lärjunge

• 264 inlägg
  • 0
Spontaninlägg!!! ;)

Postad 16 April 2011 - 18:20

13th Marine
  • 13th Marine
  • Beroende

• 1103 inlägg
  • 0
Killen har inte varit inne på forumet på två år, sluta bumpa döda trådar...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.