Jag kan lova att detta inte är de första frågorna vi kommer att ställa till er som är lite mer kunniga inom området. vi kommer att återkomma.
Adam Gloveus och Ivan Anagrius West
Blackebergs Gymnasium
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 05 September 2008 - 21:54
Tjena, jag och en polare tänkte som vårt slutprojektarbete i trean på gymnasiet så ska vi bygga högtalare. Ingen av oss kan något om ämnet (än, ska snart ändras på). Vi vet inte var man kan hitta nyttig information, hemsidor eller böcker eller vad? Vi vet inte vad för delar man behöver eller material på lådor (antar att trä är det lättaste, men plast eller keramik kanske funkar?). Vi vill veta så mycket som möjligt om allt möjligt man skulle kunna behöva veta om att bygga högtalare. Vi har läst lite på www.ljudia.se men det är än så länge hieroglyfer. Jag vet inte vad jag frågar om men jag sklle gärna vilja veta lite om vad vi har gett oss in på till och börja med.
Jag kan lova att detta inte är de första frågorna vi kommer att ställa till er som är lite mer kunniga inom området. vi kommer att återkomma. Adam Gloveus och Ivan Anagrius West Blackebergs Gymnasium Postad 05 September 2008 - 22:09
Hej välkommen in i denna hobby
Här har ni tips om det mesta: http://www.svalander.se/tips/tips.htm (läs gärna runt i trådar här på Hembio) Kolla gärna min bygglogg i mitt galleri MVH Tim! Postad 05 September 2008 - 23:30
Mitt tips, leta reda på en bra/bättre diy fyrkanals-förstärkare, ett kopplings- och komponentschema till ett aktivt delningsfilter och bygg sedan två mindre satteliter som går ner till ~80-120Hz (två-vägare?) komplettera sedna med en basmodul som spelar upp mot 80-100Hz (där kommer det aktiva filtret in)
Postad 06 September 2008 - 18:30
Tack så mycket, ska bli roligt att börja. jag ska läsa den guiden när jag har lite mer tid. jag undrar hur mycket fysik och beräkningar krävs det? är det ngra formler som man bara måste känna till?
Kalkyl: ja det var något sånt vi hade tänkt oss, sen mer exakt vad det får vi se när vi vet mer om ämnet. Tack så mycket för svaren! /adam Postad 06 September 2008 - 18:48
Beror ju på hur mycket man vill kunna eller om man bara skaffar WinISD och labbar fram en simulation. Sen måste man ju kunna beräkna filtren med (vilket också går med WinISD, vet dock inte hur de blir i praktiken).
Jag ser framemot alla motivationer, diskussioner och "så-här-skulle-vi-kunnat-göra-istället" som kommer i er rapport Postad 06 September 2008 - 20:23
tjena det låter kul med ert bygge
har byggt ett par HFLS-1 or som skolprojekt det blev en succé de är att rekommendera, lätt byggda och bra ljud. btw ni känner väll david R som går i blackeberg i 3an (är hans lillebror) Postad 06 September 2008 - 21:49
Ska bli spännande att följa bygget och utveklingen av dessa system, finns en hel del olika vägar att gå, och det jobbigaste är att bestämma sig för villken man vill gå ( 1 eller flera ellement, hur många högtalare och villken konstruktion ska dom ha? )
Sedab så finns det hur mycket information som hälst att ta med i ert arbete, så mycket så att det e omöjligt... Så det viktigaste är att ni begrännsar er väldigt kraftigt, och har ni inga tidigare kunskaper eller erfarenhet inom detta så rekomenderar jag er att hålla alltng mycket simpelt och på grundnivå för annars kommer det bli mycket jobbigt att hinna med allt och att få till att bra arbete. sedan så är det ju arbetets kvalitet som bedöms, och inte dessa kvantitet.. Jag skulle ha sattsat på aktivt filter och stärker moduler (som professorn föreslog) men det e ganska "overkill" och kan bli ganska tungt att få till i praktiken. Därför tror jag att det lämpligaste för er skulle vara ett par bredbandiga elemenet på 2-4" i små lådor och man möter dessa med en subba på golvet, kan vara en 8" bas då det finns en del trevliga alternativ då Delningen bör vara så låg som möjligt och då gärna under 80Hz till och med, men kan vara mycket svårt att få till i praktiken, så 80Hz är i alla fall att sikta på. Det som kommer att behövas är ett par steg till "satteliterna" och ett kraftigt steg till basen för att få bra kontroll. ett bygge av denna karaktären är mer lämpat för första byggen, inte för svårt men inte heller bara montera ihopp en byggsatts. Vad har ni för budget ? Vad har ni för krav på grejerna? Måste stegen sitta inbyggt eller går det bra med "ett steg vid sidan om" ? Och slutligen, va är er frågeställning som ska besvaras med arbetet ? (för kom ihåg att hur bra arbetet än kan vara i övrigt, så är det omöjligt att ens få godkänt om du tappar tråden på något sätt) Postad 07 September 2008 - 19:18
Tack så mycket för svaren, SurfeZ japp vi känner till David, vi går i samma klass =) han nämde att du hade gjort ngt liknande.
DVD-ai: Först och främst tack för att du tar dig tiden att besvara. När det gäller frågorna så hade vi tänkt att ha en budget på ganska precis 5000 kr, inte mkt över det. När det gäller krav är det inte mycket, vi vet dels inte vad vi kan få för pengarna så vi vet inte vart vi vill sikta med ett hyfsat väljudande system som kan spela rock och musik med lite snabbare snärtigare bas, helst ska ljudet vara varm också. hmm nu blev det kanske för mycket att begära men någonstans där vill jag att vi ska hamna. Men det första är att vi ska lyckas att bygga en högtalare som faktiskt låter =) Tja, om stegen ska sitta utanpå eller innanpå, måste man ha slutsteg på stativare, jag (visserligen okunnig) trodde att det endast var på basen man behövde slutsteg, men annars så har vi inga krav, snyggast vore ju innanpå men det är inte så viktigt. En frågeställning har vi ännu inte kommit fram till, det är något som får komma på inom en snar framtid. Men vi ska fortsätta att läsa och försöka förstå vad vi gett oss in på tills vi vet lite mer vad allt innebär hit och dit. /Adam Postad 07 September 2008 - 19:45
Jag håller på att bygga ett par (stora) stativar. Dessa går lös på ca 3000kr/2st då är delningsfiler och allt inräknat! (om man köper från holland). Enligt DVD-ai så bör dessa låta grymt bra! Väntar på provlyssning! De skulle bli grymt bra att komplitera med en Sub till dessa. Jag kommer att köra med basmoduler under, blir som stativare med baslådor under typ. För mer info läs i min tråd "Nya frontar ska byggas" . (bläddra till sista sidan) Redigerat av Timpolanen, 07 September 2008 - 19:46. Postad 07 September 2008 - 19:58
5000:- ska ni göra dem aktiva (kanske aktiv delning med) eller passiva?
Postad 07 September 2008 - 20:22
låter intressant ska bli intressantatt se dom klara och höra vad dina intryck är Timpolanen.
hmmm. om dom ska vara aktiva eller passiva, om jag förstått inbörden med passiva och aktiva, så ska stativarna (eller vad det nu blir) vara passiva och subben aktiv, men sen vad det finns för för-nackdelar får du gärna berätta för mig . /adam Postad 07 September 2008 - 21:51
Gloveus aktiva stativare finns det med, dock är de mer ovanliga och oftast kan man bara ansluta en källa till dem (om man inte gör en typ försteg, vilket ändå behövs om man inte har en dator som källa). Aktiva har ju den fördelen att du inte måste dras med en stor förstärkare mitt på skrivbordet.
Redigerat av Professor_Kalkyl, 07 September 2008 - 21:52. Postad 07 September 2008 - 22:14
Finns det någon speciell anledning till varför jusst 2,1 system ? Några krav på storlek ? För om det ska titta stärkare i högtalarena så tar det en del extra plats. Jag tycker att det vore roligare för er att bygga ett par stativare eller så i stället, det ger mer för pengarna och är mer smidigt att hålla på med + att ett bättre ljud är att vänta. Postad 08 September 2008 - 20:19
okey Kalkyl, får kolla lite mer. vad skulle det innebära kostnadsmässigt om man hade aktiva stativare, vad kostar slutsteg till dem med och hur fungerar det om man kopplar in en ljud källa till dom?
anöedningen till att vi tänkte 2.1 va för det var vad vi trodde vi skulle ha budget och tid för, plus att vi då kan ta var sin satelit och sedan bygga till en liten sub. storleksmässigt, vill vi inte ha ngt stort, utan hellre en mindre modell stativar och en mindra sub, men dom ska inte vara så små att det blir för svårt att få till ljudet. det tyckte vi med! Men när vi visar upp vårtt system i klassen så skulle jag kunna ta med min förstärkare till skolan iofs, så på så vis är det inga probs. och isåfall bättre med passiva, rätta om jag har fel. /adam Postad 08 September 2008 - 20:53
Finns slutstegs byggsatser från 150:- till hur mycket som hellst, 41hz.com har en modul som heter "AMP9" tycker mig minnas att en sådan skulle gå på ca. 1300:- färdig, dock bara med en ingång, vilket man kan komplettera upp med t.ex. vippströmbrytare. Postad 10 September 2008 - 09:58
okey låter ju bra, men vad menar du med endast en ingång så att jag inte missförstår dig.
Sen har jag och min polare, kommit fram till at vi inte ska köra med aktiva stativare utan vi kör dom passiva utan slutsteg. Vi har räknat lite på kostnaderna för materialet (ej membra och själva "högtalaren"), dvs färg, silikon, spånskivor, etc. och det borde enligt oss ligga på ngstans runtomkring 1500kr. Är det en rimlig uppskattning? För att vi ska kunna räkna lite mer exakt på hur vi ligger till i budget skulle ni kunna berätta för oss exakt vad vi behöver för att bygga två stativare och en liten 8" bas? Vi vet att vi behöver element, slutsteg till basen, två delningsfilter till stativarna (berätta gärna vad ett delningsfilter innehåller för delar, så vi kan kanske bygga själva om det är att rekommendera), termineler till stativarna, basreflexrör till stativarna (vi ska antagligen bygge en sluten bas), Är det ngt vi missat eller inte behöver rätta oss gärna. Vår maxbudget för allt är som sagt 5000kr. Postad 10 September 2008 - 10:22
Jo att ni endast kan ansluta en källa i taget och vill t.ex. växla mellan säg, dator och TV, så måste nu dra ur signalkablarna på slutsteget till datorn och koppla in de från TVn. 1500:- låter rimligt i mina öron. Basrör tycker jag är överskattat, slit/slotport ger bl.a. stabilare rör vilket ger mindre förluster i själva röret och man kan på så vis tjäna någon dB. Varför just sluten låda, är det inte bättre att först hitta en bas som är av intresse och sen räkna på vad för låda den trivs i Postad 11 September 2008 - 10:18
aha det var just det jag tänkte du menade men jag var inte säker =)
vad är då slit/slotport? är det svårt att beräkna storleken?, om jag inte har missförstått så är det svårt att få till ett basreflexrör rätt, jag vet själv inte hur man gör eller vad röret har för betydelse, hjälp gärna. Jo det kanske det är, men anledningen till att vi tänkte på en sluten låda är för att vi inte vill ha en så stor låda och då tänkte vi att en sluten vore bra för det är väl i genomsnitt mindre en baslådor? Postad 11 September 2008 - 11:30
men du tappar i djupbas med en sluten låda, det du får lov att göra e att hitta en bas som passar bra i en liten portad låda, för en portad låda behöver inte vara större än en sluten, det beror helt på elementets konstruktion och hur man väljer att prioriteringen vid själva uträkningen av lådan. Leda efter kompetenta 6,5" eller 8" basar som passar i ca 25-30liter låda, om du tittat på 6,5" så kan du hitte dom som passar bra i 15 liter och ger en bra respons, men för att räkna på en portad låda så måste du ha lite formler. Postad 11 September 2008 - 14:42
okey låter ju jätte bra! vad är det för formler jag behöver och vad för "utblås" är att rekommendera? är det ett bassrör, och hur räknar jag ut storleken på det, det är krångligt har jag förstått.
Men när det gäller stativarna, vad är det för "utblås" som behövs där då? är det rör där med eller det som kalkyl rekommenderade, slit/slotport? Postad 11 September 2008 - 14:51
jag var inne på hifikit.se bara för att se vad det finns för elt i min budget. Peerless 164 WR 33 102 NWP 830875, hittade jag, dels så undrar jag om jag behöver veta vad alla bokstäver och siffror i namnet betyder, är det ngt jag borde veta, och sedan vad ska jag titta på när jag väljer ett membran är det VAS, GTS, Frekvensomfång, eller vad är det osm är viktigt? vilka specifikationer är viktiga och relevanta när jag ska beräkna låd storlek och dylikt?
vad har impedencen för betydelse jag förstår inte det, om ena membranet har 4 ohm och ett annat 15 ohm vad betyder det? Tack igen Redigerat av Gloveus, 11 September 2008 - 14:54. Postad 11 September 2008 - 15:42
Det som är absolut viktigast är ju självklart hur elementet beter sig med tilltänkt baffel tilltänkt rum osv. annars när jag kikar på två-vägare brukar jag kika på element med qts mellan 0.33-0.38 (detta då de funkar i basreflexlådor, det gör även element med qts på upp mot 0.4), då de oftast ger djupast bas utan underavstämning, lågt fs, givetivs då den till stor del bestämmer hur djupt ett element kan spela sen vas beroende på om det är golvare eller stativare, större vas vill ha större lådor och vice versa.
Sen kommer andra faktorer med om man ska gå till högre skolor, Qes, Le, Re, BL, mms, fasvridning osv. Men på min amatörnivå brukar jag kika på fs, qts och frekvensdiagram. Redigerat av Professor_Kalkyl, 11 September 2008 - 15:43. Postad 11 September 2008 - 15:54
Impedencen (Impedans) är mostståndet i högtlaren. Destu höger siffra (8 ohm) ju mindre effekt ger förstäarkaren dvs lättare för förstärkaren. Men om du har en låg siffra (4 ohm) så blir det minder motstånd och förstärkaren får det jobbigare och måste ge mer effekt till elemntet. Impedansen är dock bara ett snitt värde, ett element har flera olika impedans toppar och dalar. Så en högtaler på 4 ohm kan ha en topp på 7 ohm och lägst 2 ohm, dvs att impedansen varijera i olika frekvenser. /Tim! Postad 11 September 2008 - 17:48
Jo det stämmer att impedans är motståndet, dock är det inte riktigt ett snitt värde. Men det är sant att impedansen kommer att ha toppar och dalar, den största toppen är vid Fs, självresonansen. efter självresonansen kommer det sjunka under någon/några oktaver, tills högtalaren blir en induktivlast och då kommer moståndet öka upp åt i frekvens. Postad 12 September 2008 - 05:25
Impedansen hoss ett element är en uträknad skenbar impedans ( Z ) och igentligen inte ett snittvärde, men lusstigt nog så är faktiskt även den angivna impedansen ( Z ) oftast mycket nära ett uträknat snittvärde
Impedans topparna på träffas oftast kring delningar och vid basreflexrörets Fs, Impedangången hänger även till stor del ihopp med fasgången och en ojämn impadnsgång brukar i 9 fall av 10 leda till en orolig fasgång och viseversa. en diskants Fs är mycket viktigt att veta, dels för att dn vid denna frekvens har en mycket tydlig topp i impedansen och denna kan vara på 10-20ohm och för att dennas effektålighet vid denna frekvens drastiskt försämras. Impedanstoppen påverkar också filtrets fungtion, om vi har en diskant med ett Fs på 1000Hz och en impedans på 6ohm, den har där en höjning på 20ohm och denna vill vi undvika. Om vi skulle dela denna vid 2000Hz med ett 2a ordningens filter (12dB/Okt) så är det meningen att vid 1000Hz så ska den vara dämpad 12dB + 3dB = 15dB. Det är precis på gränsen anser jag, man vill få den så mycket dämpad som det bara går för att undvika att spela sönder diskanten och för att den också låter bättre om den slipper hantera låga frekvenser. Men vi hadde ju toppen på 20ohm, denna gör så att filtrets branthet försämras... och det skulle kunna sluta med att vi bara få en dämping på 7dB vid Fs och det är inte bra Det man kan göra då är att antingen dämpa bort impedanstoppen med ett specielt filter (resonanskrets eller liknande), byta till ett brantare filter (3e eller 4e ordningen) eller att man flyttar delningen högre upp till t.ex. 3200Hz. Då skulle 1600Hz vara 15dB dämpat och 800Hz 27dB dämpat ( i teorin ) men räknar man med toppen igen så blir det en dämpning på, låt oss säga 19dB och det e ok för en hemhögtalare högtalare Jag brukar sikta på runt 20-25 dB som mål, men ibland så nöjer jag mig med runt 16dB... det e på ett liknande sätt när man ska dela basen uppåt, denna har en impedans höjning uppåt i frekvens, men inte en topp på riktigt samma sätt som diskanten. Denna höjning dämpar man lätt bort med en konjugatlänk och delningen fungerar sedan mycket bra Det är en del formler som du behöver för att räkna på filter och lådor, jag har några här hemma som alltid har fungerat bra för mig och som stämmer ganska bra med verkligheten så jag tängte ta och leta upp dom och återkommer med alla formler som du kommer att behöva, nu använder jag dator program då det e klart smidigare och det e skönt att kunna simulera sina lådor och filter för att kunna fintrimma och få fram det yttersta Redigerat av DVD-ai, 12 September 2008 - 05:30. Postad 12 September 2008 - 16:07
Hahaha omkörda av proffsen /Tim! Redigerat av Timpolanen, 12 September 2008 - 16:08. Postad 12 September 2008 - 19:56
Jag tackar så mycket för det utförliga svaret dvd-ai, tyvär kan jag inte riktigt förstå allt än, har lite svårt att fatta allt det är med delnigsfiltret, db/okt hit och dit. men det kommer hopopas jag. vill veta så mycket som möjligt så kommer ni på ngt mer är det bara att ösa på så ska jag försöka tolka det på bästa sätt, annars får jag ta och fråga igen =)
Men om du skulle hitta dina formler skulle jag bli överlycklig, det hade varit perfa om jag kunde få dem. Eller hur tim =) proffshjälp är aldrig fel ^^ /gloveus Postad 16 September 2008 - 12:40
Tja igen, jag har en fråga, vad fyller basreflexröret för funktion, jag har förstått att det gör så att det inte blir ett undertryck i lådan men varför är det så viktigt att beräkna det så exakt? varför är det viktigt?
DVD-ai har du hittat dina formler? /gloveus Postad 16 September 2008 - 13:46
Den sitter inte där för att förhindra ett undertryck i lådan, det man e ute efter är en så kallad helmholtsresonans (kan ha stavat fel) och det är så att luftens vikt i röret (även om den är mycket liten) sätts i gung av konen och den luftens vikt bildar tillsammans med luften i lådans "fjädning" ett resonant system.
Denna resonans är det som vi är ute efter, och om man placerar den rätt så blir det bra och hamnar den fel så blir det skit, och det är mycket noga med hur man konstruerar båda låda och rör för att det ska bli helt rätt och därmed ett bra resultat. Denna resonans bestämmer man vart man vill lägga den ( vid vilken frekvens) med hjälp av längd och diameter i förhållande till själva lådan och man placerar denna för att förstärka i basen, så man stämmer av röret så att resonansen inträffar vid en frekvens där basen har börjat att tappa. Men i stälelr för att responsen försämras vid detta område så komemr då porten att bidra och man kan få en högtalare som spelar djupare. Mycket föränklat och inte alls 100% korekt beskrivet så är det på detta sätt som det fungerar Och, japp jag har hittat dom, du ska nog kunna få dom i kväll, jag lägger upp dom i tråden Postad 16 September 2008 - 17:42
okay, tror jag förstår det lite bättre nu iaf, tack det vore sweet.
Postad 18 September 2008 - 19:37
Här kommer det lite grejer, jag fick klippa o klistra lite, men hoppas du förstår vad som e meningen, är det några frågor så är det bara att fråga
Detta är hämttat från ett projekt och bry dig inte om dte som står där om högtalaren "storebror och lillebror" m.m. det behöver du inte bry dig om Bifogad fil(er)Redigerat av DVD-ai, 18 September 2008 - 19:41. Postad 19 September 2008 - 14:24
wow! tack så mycket, det var inte lite beräkningar och formler, var har du fått dom ifrån om det slutar med att vi använder oss av dom så är det bra att veta vart ifrån vi hittat dom. de första två delarna fattar jag inte riktigt, men den andra med hur man beräknar lådvolymen på sluten och basreflex låda verkade riktigt vettig och kanske blir något vi använder oss av tack igen!!
vad innebär 1:sta, 2:dra, 3:dje osv ordningen? Redigerat av Gloveus, 19 September 2008 - 14:27. Postad 19 September 2008 - 14:45
första ordningen; en komponent, 6dB/oktavs branthet<br /><br />andra ordningen; två komponent, 12dB/oktavs branthet<br /><br />tredje ordningen; tre komponent, 18dB/oktavs branthet<br /><br />alltså antal komponenter till respeltives elements filter
andra ordningen är en bra kompromiss Redigerat av Professor_Kalkyl, 19 September 2008 - 14:46. Postad 19 September 2008 - 14:50
Om du ska höra allting till 100% perfekt så blir det ca 1000 gånger mer att hålla reda på Postad 23 September 2008 - 13:25
tjena, nu är vi tillbaks, tack för alla svar, vi har ngra frågor som vanilgt.
vad är och hur beräknar vi följande vaiabler?: Rdc, Lvc, Qes, Qms, Re och R1. vore schysst med svar. vi tänkte sticka in till hifikit nästa vecka och lyssna och kolla på priser på de element vi ska köpa, vi hoppas kunna börja bygg v. 44 då med vår prototyp. har ni ngra billiga bra förslag som vi ska lyssna på när vi besöker hifikit? /gloveus Postad 23 September 2008 - 19:34
Lyssna på HLFS-1 låter helt grymmt för priset ! Sen är väl det bara att lyssna på allt i er prisklass. (om det är tight om cash så finns ju alltid http://www.bmm-elect...winkelmand.asp) /Tim! Postad 23 September 2008 - 20:20
Alla dom värden som du rabblade upp finns att finna i data bladen till elementen som du anser använda, du tittar helt enkelt i data bladet och sätter in parametrarna i formlerna. Om du ska titta på byggsatser så tycker jag att HLFS-1 är ett bra alternativ och sedan så har vi ju både Acustic Phase och Excellent som e riktigt bra. Postad 26 September 2008 - 20:27
ska ni inte börja bygga nu?
bilder! tänk på att rummet du lyssnar i är proppfullt av andra högtalare så ljudet är inte perfekt. Postad 27 September 2008 - 21:05
hehe, jo jag har förstått det
sen får vi se när de riktiga grejorna blir möjliga =) Postad 14 October 2008 - 14:06
tjena igen, nu har vi legat lågt ett bra tag men idag var vi på hifikit och lyssnade lite och hörde vad de tyckte och hade för råd och vi beslutade för att ta de här elementen:
Bas: Peerless 213 SWR 39 115 THSX AL SLS 830667, http://www.tymphany.com/830667 Mellan: Audes 40W65 (samma som i alfa 1), http://www.audes.ee/...77§ion=2096 Diskant: Audes 15T25 (samma som i alfa 1), http://www.audes.ee/...77§ion=2101 det var de elementen vi tänkte på, vi tyckte dom lät bra och var inom vår budget. När jag nu satte mig ner för att försöka beräkna volymen på lådan märker jag att jag behöver en variabel vid namn R1 (enligt formlerna som du gav oss david) men jag tycks inte hitta vad R1 är för ngt ngnstans eller vad det är just för de här elementen. med det så tror jag att vi har allt som behövs. När man sen ska beräkna volymen på våra stativare, hur fungerar det, är det på samma sätt som för subben? men att man använder mellanregistrets parametrar istället? spelar diskanten ngn roll när det kommer till lådberäkning? /gloveus Postad 14 October 2008 - 14:14
Du menar när du ska beräkna Konjugatlänk då eller ? R1 är ingen parameter i sig själft, i konjugatlänken så är R1 = RDC och det är elementets spolens likströms morstond och den ska stå utskriven om det finns ett bra data blad, annars så kan du ta och mäta den med en vanlig multimeter så får du exakt svar R1 när det gäller Resonanskrets är ett uträknat värde och får inte blandas ihopp med föregående för då blir det riktigt fel... Om inte exakt det motstondet finns att köpa så ta närmaste värde bara så blir det bra för det fungerar bra det med Hoppas det va svaret på frågan //David Redigerat av DVD-ai, 14 October 2008 - 14:15. Postad 14 October 2008 - 14:20
Nej snälla inte Audes! Om ni ska köra på Audes elementen så föreslår jag att ni köper kitten med filter, för det är inte lätta att dela de där rackarna.
Postad 14 October 2008 - 14:31
tack för de snabba svaren, jo jag tror det blev lite mer klart, fortfarande inte riktigt klart med vad konjugatlänk är för ngt men det klarnar kanske senare ^^
vad är det som är svårt med audes? vi tyckte att det var bra eftersom dom hade dom uppställda och de lät bra ihop, har du ngra andra förslag till stativarna, gärna för mig, men det de hade som vi kunde lyssna på och ngra till men tror nästan alla var audes vi kan ju tillägga att vi lyssnade på deras högtalare med Bas: 1 st Seas P17 RCY/H0352 Diskant: 1 st Seas H392, men den tyckte vi inte lät lika bra, mer burkig och vass. Redigerat av Gloveus, 14 October 2008 - 14:35. Postad 14 October 2008 - 14:35
Inget fel på Audes elementen, bortsett från att de är svåra att dela. Dock kan du ju köpa elementsatsen till Alfa 1 eller Alfa 2.
Om sanningen ska fram har jag kikat på dem själv flera gånger Dock kan ni ju alltid bättre på filtren som följer med, med bättre komponenter. Redigerat av Professor_Kalkyl, 14 October 2008 - 14:43. Postad 15 October 2008 - 09:50
Frågan e hur bra original filtrena är.... Jag tror nog att dom e lite halvdanna i delningen dom med men finns det någon vettig data att få tag i till dom elementen ? Annars e det ju omöjligt att säga om dom är lätta eller svåra att dela Postad 15 October 2008 - 12:55
Jag litar på vem-det-nu-var-som-sa-det (rotel2 tror jag det var) till mig... Postad 15 October 2008 - 13:16
OK, men då är frågan vad (vem det nu va som sa det) använde för att komma fram till det, om han/hon mätt dom eller testade sig fram eller så. Jag tvivlar inte på att någon har sagt det till dig och jag tvivlar inte på att det inte skulle vara sant heller att dom är svåra i delningen och ett det färdiga paketat skulle ha ok delning Jag vill bara veta och det går inte att veta säkert med en sådan konstruktion Postad 15 October 2008 - 13:32
Det var till och med GrodanB https://www.minhembi...s...t&p=1432794
Postad 15 October 2008 - 14:06
ok, jo för jag byggde ihopp ett par av dessa från hifi kit tidigare och dom lät ganska ok, men sedan va det ju så att jkag ändrade senare delningen till diskanten till 4e ordningen och basen fick 3e ordningen för att få buckt på problemet med att diskanten började dissta vid lite högre volymer + att risken för sönderspelning va lite orolig.
Jag sålde dom ganska snabbt till en polare som ville ha dom så men dom va ganska trevliga ändå tycker jag, och ganska ok för att vara "duget" element men dom kräver en ganska ok branthet på filtret och låd delning på basen. Den basen klarar ändå att leverera ganska bra för priset och med 3e ordningen vid ca 1800Hz så fungerar det ganska bra, om man sdena gör så att man kör 2a till basen istälelt och använder sig av en konjugatlänk till att hjälpa till med dämpningen så kan man få till riktigt bra resultat, elelr 3e och Konjugatlänk också skulle kunna fungera. Men nu har jag inte tittat på dom i något program och detta jag säger nu är bara helt egna utsvävningar och inget som ska tas på allvar... Postad 15 October 2008 - 14:43
hehe där ser man, det låter ju riktigt bra, iaf för mig som inte kan så mycket, bara för att jag ska bli säker på frågan, ska vi ha ett filter till diskanten och ett till Mellanregistret? eller är det ett ihopsatt? hur vet jag vad som är att rekommendera för just mina element (vilken ordning jag ska använda mig av)?
om jag förstått korrekt så innebär första ordningen 6db, andra 12 db, tredje 18 db, men vad har de olika för för-och nackdelar? 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |