Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

få bra 2 kanal ur hemmabiosystem,

24 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 06 September 2008 - 16:08

Unregistered850f6856
  • Unregistered850f6856
  • Beroende

• 1298 inlägg
  • 0
Jag är intresserad av att uppgradera mitt 2 kanals ljud i mitt system, systemet som jag har idag är följande:

Yamaha receiver rx-v1500
cd spelare: rotel rcd 02 (ny)
fronthögtalare: Monitor audio B2
center: Monitor audio bronze center
playstation 3

körde från början med playstation 3 som källa för cd ljudet men gillade inte ljudet och sen har den ju en fläkt som låter en del och förstör upplevelsen då man hör fläktljudet i bakgrunden hela tiden , så beslöt mig mig för att skaffa en renodlad cd spelare då musikintresset kommit tillbaka mer o mer och de blev rotel då ja hört den förut och gillade ljudet.

Högtalarna ska bytas inom snar framtid till monitor audio rs6 med tillhörande center då ja har hört dessa också och gillar ljudet, eftersom ja lyssnar en del på hårdrock och då tycker ja inte b2orna funkar riktigt bra, men lyssnar på det mesta winnerbäck, dire straits mm, är väl inte ute efter just någon annan högtalare så inga tips på det tack

Nu till problemet, Hur gör jag ? jag vill ju ha ett riktigt bra 2 kanals system har börjat lyssnat mer på det, men vill ju också ha ett bra hemmabiosystem med dem nya ljudformaten eftersom ja ser en hel del på film.

Antigen kan man skaffa en 2 kanals förstärkare tex bladelius Tyr och kolla ihop med hemmabio receivern och sen växla med en knapp tryckning för o växla den som 2 kanalare eller använda den tillsammans med hemmabioreceivern, visst den kostar ca 18 000 kr vilket är ganska mycket pengar men man får ju säkert drömljud också, Men passar den med en rotel spelare ? inget man behöver tänka på kanske ? och monitor audio rs6 ? vad finns de för andra varianter av denna typ av 2 kanalare med denna funktion ?

har också kollat lite och försökt o läst mig till försteg och slutsteg och hela den baletten men har inte fått något grepp på hur de fungerar eller hur man kopplar

har även läst att man kan koppla en stereo förstärkare till en vanlig receiver och få det att fungera den vägen via pre-out osv ...

prismässigt vet ja inte riktigt vad de får kosta men absolut Max 20 000 kr om man tar lite olika exempel i olika prisklasser ca

upp till 10 000 kr vad finns här, om de finns något ?

upp till 15 000 kr ?

upp till 20 000 kr, = Bladelius Tyr ? andra ?

vilket är den mest prisvärda lösningen ?

priset blir ju lite mera eftersom man ska köpa en receiver som ska klara de nya ljudformaten också

Behöver er hjälp, ni får gärna förklara lite hur det fungerar och vad man kan göra för olika lösningar Hur har ni gjort ni som kör både och ?, förklara gärna också slutsteg o förförstärkare, försteg osv

kanske ska man köpa en hemmabioreceiver av ett märke som är bra på 2 kanal tex arcam, men dem har ingen med dem nya ljudformaten ? finns väl lite olika på denna fronten marantz har väl sin sr7002 och sr8002 serie tex 10 resp 15 000 kr

men vill hellst ha en ren 2 kanalare... då ja inbillar mig och har läst att de blir så mycket bättre ljud för samma pengar...

Tacksam för svar på min långa tråd hooppas ni orkade er igenom ;)

raz

Postad 07 September 2008 - 09:26

Yves
  • Yves
  • Amatör

• 75 inlägg
  • 0
Om du skall ha en tvåkanals stereo med hembioingång kopplad till en surroundförstärkare bör surrounden ha rumskompensering eller något slags ljudfilter för att kompensera för ljud skillnader. Jag hade en Amplifix och kopplade som du hade tänkt, men pga att Amplifixen hade Mosfet och surrounden hade bipolära transistorer så lät inte frontsystemet (frontar och center) homogent. Sedan skaffade jag mig en processor med ljudfilter för varje kanal och ett flerkanalsslutsteg men hade inte en center som matchade mina frontar. Tack vare filtret kunde jag ändå få ett hyggligt homogent ljud från frontsystemet.

Tyvärr har jag väldigt lite erfarenhet av surroundförstärkare men det är sagt att förstegsdelen är ganska bra i dessa men det är slutstegs delen som kostar. Så ett alternativ är säkert att koppla in ett bättre tvåkanals slutsteg till en surroundförstärkare men tänk på det jag skrev ovan om filter biten i surrounden. Visserligen har en tvåkanalare en lite mer slimmad förstegsdel men jag vet inte hur mycket det egentligen gör och en del receivrar har ju pure direkt funktioner.

Mvh
Yves

Redigerat av Yves, 07 September 2008 - 09:29.

Postad 07 September 2008 - 09:41

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
köp en av denons värsting recivrar eller pioneer ax10 så får du bra ljud både bio och stereo..räcker inte det så finns det ju alltid duktiga slutsteg/monoblock. men det låter som att du skulle satsa på en lite mer exklusiv bio reciver.

Postad 07 September 2008 - 10:30

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Köp en bioreceiver från Cambridge så har du bra ljud redan från början + att du har flerkanal.

Jag har nyss bytt ut min Cambridge Azur 540R v.2 bioreceiver mot en Marantz PM6002 tvåkanalare för ungefär samma pris och jag kan ju inte påstå att ljudet har blivit bättre, bara lite annorlunda. Så jag vill påstå att Cambridge gör j**ligt välljudande produkter för en billig peng. Sen att dom är ruskigt välbyggda och snygga är bara en bonus.

Annars har du ju den här med hemmabioknapp.

Redigerat av Unregisterede10e9503, 07 September 2008 - 10:31.

Postad 07 September 2008 - 10:42

Unregistered2965a9a5
  • Unregistered2965a9a5
  • Lärjunge

• 315 inlägg
  • 0
Har alltid kört med 2-kanalare innan jag bytte för att skaffa ett hemmabiosystem. Efter mycket letande och lyssnande så fastnade jag för Onkyo NR905.
Jag blev förvånad hur bra den faktiskt spelade i 2-kanaler. Driver ett par dynaudio 52SE som är ganska tungdrivna, men Onkyon gör ett bättre jobb än min gamla 2-kanalare (en HK 650 från -98, utsedd till bästa mellanklass förstärkare)
Behöver man mer kraft kan man ju alltid köpa till ett par monoblock, men för min del är det ointressant.
Priset i Sverige ligger runt 17-20k. För det priset har du en grym maskin med stora möjligheter till att personalisera ditt ljud.
Lycka till i djungeln! =)

Postad 07 September 2008 - 11:30

mattek
  • mattek
  • Veteran

• 1627 inlägg
  • 0
http://www.hifiklubb...mium_silver.htm skulle jag kolla på, en DENON PMA-2000AE då behöver man inte blanda in recivern alls vid musiklyssning.
min (lilla) erfarenhet av recivers förstegsdel är väl att dom är inga höjdare.
har en yamaha rxv-1400, den kopplade jag in ett nad 218 på men det lät fortfarande inte bra.
tror det bästa är att undvika att använda förstegsdelen av recivers vid musiklyssning

Postad 07 September 2008 - 13:33

Ageve
  • Ageve
  • Über-Guru

• 12482 inlägg
  • 0

köp en av denons värsting recivrar eller pioneer ax10 så får du bra ljud både bio och stereo..räcker inte det så finns det ju alltid duktiga slutsteg/monoblock. men det låter som att du skulle satsa på en lite mer exklusiv bio reciver.

Japp, ett bra tips som fler borde ta till sig.

CD-spelaren kan då tas bort ur ekvationen, om man låter förstärkaren ta hand om D/A omvandling. Så länge DVD
spelaren är bitkorrekt, vilket nästan alla är, så kommer det inte att bli någon skillnad alls. Det blir helt enkelt mer
pengar över som man kan lägga på förstärkaren istället om man vill det.

Postad 07 September 2008 - 15:26

Unregisteredaacaaa42
  • Unregisteredaacaaa42
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Själv har jag en Onkyo A-9755 som har hembiofunktion. Ska man ha bra tvåkanalsljud anser jag inte att det räcker att hänga på effektsteg på hembioreceivern eftersom förstegsdelen är så pass viktig. Integrerad förstärkare med hembiofunktion tycker jag är oslagbar. Dessutom får man ju ett effektsteg till hembion på köpet.

Postad 07 September 2008 - 15:34

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Själv har jag en Onkyo A-9755 som har hembiofunktion. Ska man ha bra tvåkanalsljud anser jag inte att det räcker att hänga på effektsteg på hembioreceivern eftersom förstegsdelen är så pass viktig. Integrerad förstärkare med hembiofunktion tycker jag är oslagbar. Dessutom får man ju ett effektsteg till hembion på köpet.

Precis som jag funderat över,jag har skickat PM.

Postad 07 September 2008 - 15:51

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0

http://www.hifiklubb...mium_silver.htm skulle jag kolla på, en DENON PMA-2000AE då behöver man inte blanda in recivern alls vid musiklyssning.
min (lilla) erfarenhet av recivers förstegsdel är väl att dom är inga höjdare.
har en yamaha rxv-1400, den kopplade jag in ett nad 218 på men det lät fortfarande inte bra.
tror det bästa är att undvika att använda förstegsdelen av recivers vid musiklyssning

Trodde det var det som menades med hemmabioknapp :) Att slippa blanda in receivern vid 2-kanalslyssning.

Redigerat av Unregisterede10e9503, 07 September 2008 - 15:51.

Postad 07 September 2008 - 15:51

robert293
  • robert293
  • Guru

• 4533 inlägg
  • 0
har en pioneer vsx909rds(gammal men ett nypris på 16,000kr) som jag hängt på 2st vincent sp-996 block med väldigt bra resultat, då jag har och jämnföra med mitt gammla 2kanal setup med vincent sv-233(18,000kr) det är väldigt lite skillnad på ljudet nu,lite mer åtdragen diskant men fylligare bas... så för mig blev det ett bättre ljud.

men ska du ha high end ljud finns det inga genvägar: då e de 2kanal som gäller

Postad 07 September 2008 - 16:37

Unregistered850f6856
  • Unregistered850f6856
  • Beroende

• 1298 inlägg
  • 0
trevligt att ha fått lite svar .. men sådant som monoblock, effekt steg vad e de för något ? har läst lite om de men de känns inte som något alternativ just för ja inte kan , är nog mer inne på en ren 2 kanalare med "knapptryckning" typ denon, cambridge, onkyo, och bladelius då som nämda ...

hur funkar det med slutsteg osv ? "hänga på" som ni skriver om ja e verkligen noob på just denna del , har läst i förklaringstråden här på forumet om 2 kanal osv men fattar inte iallafall, det fanns en stor recension om just detta i olika prisklasser i någon gammal tidning, tror att det var i tidningen Hemmabio , ingen som har det numret eller kommer ihåg vilket det var så kan man beställa ?

vad e de enklaste då ? som ja tror så är det 2 kanal stärkare med "knapp"

om man vänder på det hela då och säger att man sitter med en ren 2 kanals utrustning idag och är toknöjd , men så vill man ha hemmabio ljud också hur går man tillväga då ?

Postad 07 September 2008 - 19:04

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Man köper en receiver som har preout på frontarna och kopplar från preout till valfri ingång på 2-kanalaren, tex aux. Då får man leva med att man har 2 volymkontroller.

Postad 07 September 2008 - 20:36

Unregistered850f6856
  • Unregistered850f6856
  • Beroende

• 1298 inlägg
  • 0

Man köper en receiver som har preout på frontarna och kopplar från preout till valfri ingång på 2-kanalaren, tex aux. Då får man leva med att man har 2 volymkontroller.

ok man kopplar en vanlig signal kabel där mellan då, men säg att man ska lyssna på 2 kanal bara, ska man göra på följande sätt då om ja fattat det rätt:

slå på cd spelaren, 2 kanalaren o bara köra på som vanligt, med högtalarna kopplade till 2 kanalaren,

om man sen ska köra hemmabio så slår man på båda anläggningarna, och då skickas ljudet för fronthögtalarna ut genom signal kabeln som går till 2 kanalaren, då höjer du ljudvolymen på 2 kanalaren tills du e nöjd där o sen sköter du ljudet för surround och center genom volymen på receivern , har ja fattat detta rätt då ?

är detta en bra variant ? eller bättre o satsa på någon annan ?

Postad 07 September 2008 - 20:54

Unregisteredfb5958ec
  • Unregisteredfb5958ec
  • Forumräv

• 637 inlägg
  • 0

Då är det väl bättre att köpa ett 2-kanals slutsteg, eller en förstärkare som kan kopplas direkt på slutsteget, så behövs bara en volymkontroll.

Postad 07 September 2008 - 21:00

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Jopp, du har fattat det rätt. Det är en okay variant att köra. Men en annan variant är om 2-kanalaren har main in/preout utan byglar. Då kan du koppla in receivern på main in på 2-kanalaren och då fungerar 2-kanalaren som slutsteg men ändå köra 2-kanalaren som vanligt vid stereolyssning.

Postad 08 September 2008 - 00:03

Unregistered850f6856
  • Unregistered850f6856
  • Beroende

• 1298 inlägg
  • 0

Då är det väl bättre att köpa ett 2-kanals slutsteg, eller en förstärkare som kan kopplas direkt på slutsteget, så behövs bara en volymkontroll.

hur ändras ljudet vid denna variant med ett 2 kanals slutsteg ? vad jag har förstått så får man mera "kräm" med ett slutsteg och det behöver jag ju inte tycker jag.. utan jag vill mera ändra ljudbilden ha ett mera neutralt ljud, dynamiskt och mera detaljer men det kanske hör ihop lite med mera "kräm" man får kanske lite bättre kontroll på högtalarna då ? vilket resulterar i mina önskningar, eller är man ute och cyklar helt nu ? inte lätt detta men otroligt kul :)

hur pass mycket färgar ett slutsteg ljudet från förstärkaren ? om man som ex kör vidare idag på yamaha receivern som ja har och köper till ett slutsteg som är lite mer som det ljudet jag är ute efter, skulle det bli som det ljudet då eller hänger receiverns ljud med iallafall ?

kopplar man slutsteget på samma visa alltså ut via receiverns pre out(front) och sedan in i slutsteget på valfri ingång då eller ?

Postad 08 September 2008 - 00:23

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Slutsteg förändrar, som du säger, inte ljudet något nämnvärt. Det är försteget som ger karaktären. Slutsteget ger bara mer kraft.

Postad 08 September 2008 - 00:49

Unregistered850f6856
  • Unregistered850f6856
  • Beroende

• 1298 inlägg
  • 0
ok, om man kopplar in en 2 kanalare via receivern då, ligger ljudet från receivern med någonstans då ljudmässigt ? antar isåfall att det bara ligger med vid hemmabio körning isåfall eller ? alltså färgar receivern av sig något via signal kablarna som går till 2 kanalaren ? att ha 2 volymkontroller skulle inte vara hela världen tror ja isåfall

Postad 08 September 2008 - 07:02

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0
Jovisst ligger receivern med och färgar ljudet, men eftersom musiklyssning var det viktiga, och inte påverkas av receivern, så kan du nog leva med det. Förresten.....spelar det så stor roll hur en film låter? Det är ju "bara" film. Att bry sig om om en dialog eller effekter är ljusa eller mörka är ju lite larvigt.

Postad 08 September 2008 - 09:31

Unregistered850f6856
  • Unregistered850f6856
  • Beroende

• 1298 inlägg
  • 0
menar du att receivern ligger med och färgar ljudet vid hemmabio ? , men inte vid cd ljudet om ja förstår det rätt ? de är ju ok isåfall inget större problem , stämmer precis som du säger om effekt o dialog

Redigerat av Unregistered850f6856, 12 September 2008 - 18:11.

Postad 13 September 2008 - 11:31

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 0

Slutsteg förändrar, som du säger, inte ljudet något nämnvärt. Det är försteget som ger karaktären. Slutsteget ger bara mer kraft.

Jag är inte med på varför ett försteg skulle färga (förändra) ljudet mer än ett slutsteg? Slutsteget förstärker spänningen och levererar ström, samma sak gör försteget men i mycket mindre proportioner.

Postad 13 September 2008 - 13:51

Unregistered15805724
  • Unregistered15805724
  • Wannabe

• 30 inlägg
  • 0
Tjena! Hijackar tråden lite, för jag har en liknande fråga.

En kompis har precis införskaffat sig ett Harman Kardon system, AVR 247 med tillhörade högtalarsystem (HKTS 11b).

Nu till frågan, han har ett par Mirage-högtalare som han vill få med i ekvationen för att lyssna på musik. Var kopplar han in dem (i vilka ingångar på förstärkaren alltså), och hur ställer man in det på bästa sätt? Han vill kunna ha samtliga högtalare inkopplade samtidigt, men kunna växla mellan 2-kanal och 5.1.

Postad 13 September 2008 - 21:33

Unregisterede10e9503
  • Unregisterede10e9503
  • Mästare

• 3928 inlägg
  • 0

Jag är inte med på varför ett försteg skulle färga (förändra) ljudet mer än ett slutsteg? Slutsteget förstärker spänningen och levererar ström, samma sak gör försteget men i mycket mindre proportioner.

Där för att ett slutsteg bara är till för att låta signalen passera igenom och ge den mer kraft. I ett försteg finns det så många mer gjejor ivägen som signalen ska ta sig igenom och det sätter sina spår i större utsträckning.

Postad 16 September 2008 - 17:44

Brinke
  • Brinke
  • Beroende

• 1372 inlägg
  • 0

Där för att ett slutsteg bara är till för att låta signalen passera igenom och ge den mer kraft. I ett försteg finns det så många mer gjejor ivägen som signalen ska ta sig igenom och det sätter sina spår i större utsträckning.

Pratar vi tvåkanal så har ett försteg ett pot för volymkontroll och en ingångsväljare. Om dessa är av god kvalitet påverkar de i mycket liten grad. Ett slutsteg ska förstärka en låg signal till några få 10-tals volt och leverera flera ampere. Matar man ett normalt försteg från CD förstärker föresteget inte signalen och med ett normalt slutsteg med relativeit hög inimpedans har försteg också ett lätt jobb att driva detta. I många fall fungerar ett passivt försteg, alltså bara en volymkontroll. Googla på inamdömet i ett försteg så ser du en låda som är i stort sätt tom. Jag undrar vad "så många grejor" är?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.