Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köpa plasma 42".. Bränner bilden in? Hur lång tid?

34 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 07 September 2008 - 16:29

Zapust
  • Zapust
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Hej du som läser detta.. Va på expert idag och såg en billig TV som enligt mig hade strålande bild för priset (5990:- ord. pris 9 990:- ). Det är en 42" plasma med HD ready (inte full HD). Märket Hisense. Men nu har jag hört att bilden brukar bränna in på plasma skärmar. Såg ett klipp på youtube där en viss TV kanal var på och TV loggan frös in helt och hållet. Dom bläddrade genom andra kanaler men loggan var kvar. Hur lång tid tar de innan de brukar försvinna? Nån med plasma skärm som kan beskriva hur de ligger till o.s.v.?
Har också hört att de problemet inte finns på dom nyare skärmarna.

Info om TV.n

http://www.pricerunn...duktinformation

Postad 07 September 2008 - 16:37

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
"brännd bild" var en barnsjukdom som finns ej, vad jag vet eller sett sista tiden.

Postad 07 September 2008 - 16:48

Zapust
  • Zapust
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

"brännd bild" var en barnsjukdom som finns ej, vad jag vet eller sett sista tiden.

Så du menar att de problemet med att visa detaljer som brukar fastna och frysa fast på bilden inte finns längre? klipper va ju som sagt från -06

Postad 07 September 2008 - 16:52

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
sänker du kontrasten + ljusstyrkan dem första 200 timmarna ska nog allt ordna sig.

Annars verkar det vara ett toppenpris för en bra plasma. Mvh

Postad 07 September 2008 - 16:56

Unregistereda398c9a6
  • Unregistereda398c9a6
  • Lärjunge

• 251 inlägg
  • 0
Då jag investerade i plattskärm 07. Fick det med bilden bärnnde fast i skärmen mig att backa. Men då sade många redan då. De var ingen risk på de nya skärmerna. Jag chansade ej då utan köpte en lcd. Men de få jag har hört köpt plasma, har ej det problemet än så länge. Tro de ej möjligt bygga väck den typ av problem under 3 år eller nu det är?
är du osäker som jag var, köp lcd :)

Postad 07 September 2008 - 16:56

Zapust
  • Zapust
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

sänker du kontrasten + ljusstyrkan dem första 200 timmarna ska nog allt ordna sig.

Okej.. Men hur mycket ska ja sänka ljus styrka i dom hör 8.a dagarna, och varför?

Postad 07 September 2008 - 16:57

endumen
  • endumen
  • Forumräv

• 543 inlägg
  • 0
Det finns en liten risk, mest när man har en dator inkopplad då kontrasten i t ex en webläsare är något helt annat än en tv-bild. Men risken är mycket liten. Jag har en plasma sen 3,5 år tillbaka, haft datorn inkopplad ibland, och har aldrig haft några problem. Så du behöver inte vara orolig. Vad du däremot kanske kommer märka av är ghosting. Det är att t ex kanalloggan ligger kvar i tv-bilden när du bytt kanal, säg 2-3 sekunder. En plasma är från början inte byggd för statiska bilder som LCD-tekniken. Men det ger fortfarande bättre bild vid tv-tittande. :)

Redigerat av endumen, 07 September 2008 - 16:57.

Postad 07 September 2008 - 16:58

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
8a dagar? tror de e snarare 90 dagar =)

beroende på hur mycke du tittar på tv,

sänk typ till 30 eller nåt , som e värt o leva me och inte gör aldeless för stor avkall på bilden :)

Mvh

Postad 07 September 2008 - 16:58

dannovarius
  • dannovarius
  • Beroende

• 1097 inlägg
  • 0
Nya, moderna och bra plasmaskärmar lider absolut inte av inbränningar eller "ghosting" som man kallar tillfälliga sådana. Men angående en TV av det märket skulle jag vara lite mer tveksam, det är trots allt en billig TV från en lågpristillverkare och sannolikheten att den har samma teknik som t.ex Panasonic, LG och Pioneers nya skärmar är liten. Jag skulle kunna tänka mig att panelen har några år på nacken vilket i sådana fall skulle göra den till ett riksobjekt när det gäller ghosting. Min Panasonic PX80 har aldrig haft ens en tillstymmelse till ghosting så där kan jag med säkerhet säga att det inte händer något. Det är ju lite svårt det där. Jag skulle nog aldrig våga köpa en skärm av det märket. Sedan skulle jag gissa att försäljaren försöker sälja på dig en försäkring för att få lite mer vinst och det kanske vore något att köpa den om du känner dig osäker men ändp vill ha just denna.

Postad 07 September 2008 - 19:25

Zapust
  • Zapust
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Nya, moderna och bra plasmaskärmar lider absolut inte av inbränningar eller "ghosting" som man kallar tillfälliga sådana. Men angående en TV av det märket skulle jag vara lite mer tveksam, det är trots allt en billig TV från en lågpristillverkare och sannolikheten att den har samma teknik som t.ex Panasonic, LG och Pioneers nya skärmar är liten. Jag skulle kunna tänka mig att panelen har några år på nacken vilket i sådana fall skulle göra den till ett riksobjekt när det gäller ghosting. Min Panasonic PX80 har aldrig haft ens en tillstymmelse till ghosting så där kan jag med säkerhet säga att det inte händer något. Det är ju lite svårt det där. Jag skulle nog aldrig våga köpa en skärm av det märket. Sedan skulle jag gissa att försäljaren försöker sälja på dig en försäkring för att få lite mer vinst och det kanske vore något att köpa den om du känner dig osäker men ändp vill ha just denna.

Detta kan ju vara ett problem att skaffa ny TV då vid detta tilfället ja inte kan skaffa nån dyrare TV än 6-7 000.. Och den får inte vara mindre än 37".. Dom enda platt TV.erna jag har sett är en på Nett on Nett för 6900.. De är en 37" LCD som priset låter lockande. Problemet är att ja skulle inte våga köpa en TV som ja inte får se på-slagen då den enda butiken Net on Net har är lager shoppen eller på nätet.. Och de finns ingen anna återförsäljare än Net On Net som säljer den. Den andra TV.n är en 37" LCD vid märket CrossWood??????? som dom på ICA Maxi i helsingborg säljer för 4.900. Skit bra bild. Men problemet är kvaliten.. De är lätt och köpa en TV för 4900.. Garanti på 1 år.. Men håller den mer än 1 år.. aa de kan ju vara ett problem.. CrossWood har ingen riktig produkt sida som man får se varorna på. Utan mer av en 1 sidig websida.. Och de är ingen förutom Maxi som säljer dom.. Och jag är inte dum ska ni/du veta.. Sen hamnar vi på denna 42" plasma från Expert. Expert låter som en mer tro given försäljare än Maxi och de bara måste ni hålla med om. Att den ger en s.k "ghosting" i 2-3 sekunder är inget större problem. Jag var mer rädd om mer än 10 sekunder.. Dessutom är de aldrig ja kollar på sport som de finns resultats "tavlor" eller hur de kallas i över 1 timme.. De enda ja skulle andvänt den till är filmer och en enstaka spel.. Fast spela skulle vara väldigt sällan.. Sen så känner jag till dehär problemet med att ytan är så blank att saker speglas.. Men ja skulle bara kolla på TV.n i 1 timmer på morgonen och sen mellan ca. 18-23 00 så de är inte så ljust.. Och fönsteren är på motsat sida av rummet.. Tråkigt nog.. Men de löser sig.. De enda ja skulle ha reda på med denna tråden var om problemet finns kvar och hur länge "ghostar" den..

Tack för hjälpen // Daniel

Postad 07 September 2008 - 20:02

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
Jag tycker du borde lägga till 2 tusen och köpa Panasonic px80 , typ imun emot inbränningar.

nyare teknik på alla delar och garanterat en grym upplevelse.

Postad 08 September 2008 - 10:16

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Kan du vänligen sluta skriva första meningen ovan.

Antingen skriver du:

"sänker du kontrasten, dvs ljusstyrkan som panelen skickar ut, dem första 200 timmarna ska nog allt ordna sig."

eller

"sänker du kontrasten dem första 200 timmarna ska nog allt ordna sig."

Som du uttrycker dig nu så ger du rådet att sänka inställningen för svartnivå (reglaget som oftast benämns Ljusstyrka i Svenska menyer = Brightness i Engelska menyer) och det har absolut inget att göra med vad du är ute efter utan ger bara en sämre bildkvalité helt i onödan.

Postad 08 September 2008 - 11:40

dannovarius
  • dannovarius
  • Beroende

• 1097 inlägg
  • 0

Jag tycker du borde lägga till 2 tusen och köpa Panasonic px80 , typ imun emot inbränningar.

nyare teknik på alla delar och garanterat en grym upplevelse.

Du tror inte du kan vänta en månad och spara några lappar precis som citerade Marco här ovanför säger? Då får du i alla fall en toppentv för slantarna! Annars tror jag personligen inte att du bör vara allt för rädd för permanenta inbränningar på den TV:n, men man vet ju aldrig.

Kanske Wolfy kan ge något bra tips nu när han fått upp ögonen för denna tråd också? Du kan mycket mer än mig omTV.

Postad 08 September 2008 - 12:57

Unregistered1514
  • Unregistered1514
  • Veteran

• 1554 inlägg
  • 0
:P

Postad 08 September 2008 - 14:16

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Kanske Wolfy kan ge något bra tips nu när han fått upp ögonen för denna tråd också? Du kan mycket mer än mig omTV.

Hehe, var inte så säker på det. Jag kan mest Pioneer och lite generellt om hur saker och ting fungerar, men håller mig inte fysiskt ajour med allt på marknaden, dvs är inte ute och testar allt, vilket man måste göra för att verkligen veta. Skulle gärna göra det, men det tar för mycket tid.

Angående det här med inbränning så är jag lat och klistrar in något jag skrivit för ett tag sedan, med lite tillägg:

Det finns inget som talar för att en inkörningsperiod, med ordentligt minskad kontrastinställning, gör någon nytta alls, speciellt inte på det sätt som det framställs, dvs att det skulle medföra en högre resistans mot ghosting/spökbilder eller ojämnt åldrande av fosforn, dvs inbränning. Fosformaterialet hos äldre plasma TV åldrades mycket snabbare i början av TVns livstid än efter ett tag och det åldrades logaritmiskt, dvs mycket snabbt i början och sedan avtagande - då fanns det logik bakom att dra ner kontrasten tills dess att man kommit till den linjära delen av panelens åldrande. Detta är inte längre fallet, dagens plasma åldras i fabrik, åldras mycket långsamt samt åldras linjärt, varför en inkörningsperiod inte längre behövs av det skälet.

Om man ska betala för en professionell kalibrering använder sig en del av en inkörningsperiod för att ljusstyrkan hos cellerna ska normaliseras för att förvissa sig om att man får ut maximalt från en kalibrering. Man kör då ofta med en högre inställning av Konstrast och speciellt källmaterial med helbilder i gråskala & i färg.

Det du bör göra är att använda något av minnena i TVn som heter Film/Movie/Cinema eller Standard eller Användare/User/Custom, införskaffa Digital Video Essentials (DVE) alternativt (eller dessutom) DVE HD Basics om du har BluRay/PS3 och följa denna guide för att ställa in en bra grundinställning hos din TV direkt från dag 1.

Om ghosting/inbränning och dess tidsaspekt:

Ghosting
Finns 2 typer av ghosting:

• Ghosting som resultat av kvarvarande laddningar i cellen. När celler inte laddas ur korrekt så fortsätter genereringen av UV fotoner, vilka fortsätter att exitera fosforatomer och således fortsätter synligt ljus att genereras när fosforatomerna återgår till sitt grundtillstånd - snabbt övergående.
  • Ghosting som resultat av kristallint material som spottas in i cellerna. Alla plasmapaneler har ett eller ett par MgO kristalllager vilk(a)en förser cellerna med extra elektroner. I etremfall kan material spottas in i cellerna vilket medför en ändrad sannolikhet för interaktion mellan gasjoner, elektroner - medium till långvarig livstid.

Inbrännning
Inbränning har helt riktigt inget med ghosting att göra. Inbränning är ojämnt åldrande av fosformaterialet. Resultatet är att den mer åldrande fosforn inte skickar ut samma ljusstyrka som intilliggande fosfor. Det är allt det är och det är i all praktisk betydelse irreversibelt, dvs permanent. Mycket ovanligt hos moderna plasma TV.

Det allra vanligaste man ser på dagens plasma TV är ghosting. Det är mycket ovanligt med inbränningar.

Slutligen så tycker jag inte att det finns något bra alternativ i den prisnivå som angetts i första inlägget, så mitt råd skulle också vara att spara ihop mer pengar och fortsätta att leta.

Postad 08 September 2008 - 15:07

Zapust
  • Zapust
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Hehe, var inte så säker på det. Jag kan mest Pioneer och lite generellt om hur saker och ting fungerar, men håller mig inte fysiskt ajour med allt på marknaden, dvs är inte ute och testar allt, vilket man måste göra för att verkligen veta. Skulle gärna göra det, men det tar för mycket tid.

Angående det här med inbränning så är jag lat och klistrar in något jag skrivit för ett tag sedan, med lite tillägg:

Det allra vanligaste man ser på dagens plasma TV är ghosting. Det är mycket ovanligt med inbränningar.

Slutligen så tycker jag inte att det finns något bra alternativ i den prisnivå som angetts i första inlägget, så mitt råd skulle också vara att spara ihop mer pengar och fortsätta att leta.

Men priset är egentligen inte 5 990 :-.. De är sänkt från 9.900.. Och priset sänkes p.g.a. att de kommer en uppföljare till TV.n i oktober..

Postad 08 September 2008 - 15:30

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0

Men priset är egentligen inte 5 990 :-.. De är sänkt från 9.900.. Och priset sänkes p.g.a. att de kommer en uppföljare till TV.n i oktober..

Visst, men jag antog att 5990 kr var kring din budget. Den budgeten medför att du får kompromissa med kvalitén hur du än gör. Man kan hitta någonting bra till väldigt bra pris om man har tur eller har kontakter, men man bör nog vara villig att spendera 10 000 kr eller helst mer innan dess att jag tycker att det ger en någolunda prisvärd produkt. Sen måste man se till sitt eget behov, budget och hur stor vikt man lägger vid kvalitén hos en TV-apparat och jag ser definitivt inte ner på någon som har andra prioriteringar än jag, men jag kan inte gärna rekommendera något jag inte tycker är värd pengarna. :P

Nog om det, jag skrev mest för att svara angående inbränning.

Postad 08 September 2008 - 16:28

Grimmy
  • Grimmy
  • Veteran

• 1743 inlägg
  • 0
Mitt råd är att köpa en begagnad plasma från förra generationen. Till exempe Panasonic PV70. Den bör inte kosta så mkt men är ändå en bra tv.

Postad 08 September 2008 - 18:08

emotion87
  • emotion87
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Jag har haft en nobrands plasma sedan 2001 och har aldrig haft problem med inbränningar eller ghosting. Kan gå lite hur som helst det där ibland.

Postad 08 September 2008 - 18:12

chewie
  • chewie
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Såvitt jag vet finns det inte längre några problem med inbränningar på nya plasma, men du behöver kanske inte ha plasman på stillbild över natten elller nått, för säkerhets skull...

Postad 08 September 2008 - 21:00

Zapust
  • Zapust
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0

Såvitt jag vet finns det inte längre några problem med inbränningar på nya plasma, men du behöver kanske inte ha plasman på stillbild över natten elller nått, för säkerhets skull...

Haha nej själv klart.. Och inte akvarie och bras "filmerna" "bakgrundsbilderna".. Nog rör sig fiskarna/elden.. Men bakgrunden är alltid stilla.. men gillar endå inte dom!! Men dom här inbränningarna.. Hur lång tid måste en viss sak visas och vara stilla vid den punkten den är på för att den ska bränna in.. Är de permanent?

Postad 09 September 2008 - 05:48

waconda
  • waconda
  • Beroende

• 1026 inlägg
  • 0
Jag äger en plasma som enligt många ägare och andra är extremt känslig för ghosting. Jag kunde notera det fenomenet i början när jag hade tv:n men redan efter några veckor var det i stort sett ingenting. Det kan hända ibland när jag tittar länge på en kanal att loggan är kvar någon minut men det är inget som stör.

Jag var på besök hos min mor i helgen och hon har en fin gammal tjock-tv 32" Philips. Den kostade ca 17000:- ny och var top of the line 1997 när den köptes. Den tv:ns ghosting skulle jag ha svårt att leva med. Så många gamla tjock-tv har detta problem också men det kanske är så att vi ser det tydligare på större skärmar?

Min LG50PC51 är alltså en av dom värsta bovarna när det gäller ghosting men jag är mycket nöjd med min tv trots att det inte är någon Panasonic eller Pioneer ;)

Fast visst kan det vara så att jag har haft flyt och hade jag köpt tv nu så hade det nog blivit en Panasonic PX80 eller om jag hade haft rejält med klöver en Pioneer G9 :)

Postad 09 September 2008 - 19:48

Zapust
  • Zapust
  • Amatör

• 64 inlägg
  • 0
Okej Gajs.. Lyssnade på era råd och bestämde mig för en 42" plasma skärm från välkända märket Samsung..
Den kostade dock 2 000 spän.. Men är de värda prisvärda 2000 kronor??

http://www.expert.se...aspx?id=2207371

Den har 20 000:1 kontrast.. Skrev mellanrum mellan 20 och 000 för att ni inte skulle tro att de va 2 000 hehe :(

Är mycket nöjd och har nu bestämd mig för att skaffa in Hemabio systen (DVD + ljud) och har redan hittat de ja ska ha.. Så de vill ja inte ha hjälp med..

Men kommer denna TV pajja snabbt tror ni??

Postad 09 September 2008 - 23:47

elper51
  • elper51
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Ghosting existerar i hög grad. I allafall på LGs plasmor. Fick min till slut reklamerad och köpte en Panasonic i stället.
Kolla på min forumtråd nedan, där jag har lagt in bilder på min ghoostande LG.

Ghoosting

Redigerat av elper51, 09 September 2008 - 23:53.

Postad 10 September 2008 - 10:07

Wolfy
  • Wolfy
  • Veteran

• 1667 inlägg
  • 0
Är det någon som påstått att ghosting inte existerar?

Postad 10 September 2008 - 11:35

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Ghosting finns mer eller mindre på alla plasmor jag sett iaf. Vissa modeller är värre än andra.

Postad 21 September 2008 - 12:49

Schiznit
  • Schiznit
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

Ja men nu är det ju inte en bra plasma.. Det är en superbillig plasma och man får lite vad man pröjsar för. Jag håller med dom andra, köp inte den skräptvn när du kan få en PX80 för lite extra..

Redigerat av Schiznit, 21 September 2008 - 15:56.

Postad 21 September 2008 - 15:38

SirSkorpan
  • SirSkorpan
  • Lärjunge

• 446 inlägg
  • 0
Sitter och funderar på om jag ska köpa en plasma eller ej. Min största fundering är hur det fungerar med En dator inkopplad (kör mycket media från htpc:n) samt tv-spel (wii, ps2 samt ev. ps3). Om jag köper mig en plasma för runt 10000-15000 av något känt märke typ samsung eller panasonic så borde risken för inbränningar och ghosting (ordentligt märkbar) vara ganska liten, väl?

Hur ser det ut med garanti när det kommer till sådana här saker? Är det som trasiga pixlar på lcd eller är det mer skyll dig själv?

btw visst borde det bli pixelmappat om jag matar tv:n med 720 alt 1080 på en plasma precis som på en lcd?

Väl Mött!
/Skorpan

Postad 21 September 2008 - 16:51

Tigerofsweden
  • Tigerofsweden
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0
funderar också på köpa panasonics nya pz85 , kan väl inte heller tänka mig att det ska vara stor risk för det va ?

va gäller inbränningar så tror jag inte det är sååå vanligt idag om du köper någon hyffsad maskin ...
min grannes plasma kan jag säga för att inte överdriva är LÄTT igång 18timmar av 24 , och han har NADA inbränningar....

Postad 21 September 2008 - 18:11

peter.mor
  • peter.mor
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

funderar också på köpa panasonics nya pz85 , kan väl inte heller tänka mig att det ska vara stor risk för det va ?

va gäller inbränningar så tror jag inte det är sååå vanligt idag om du köper någon hyffsad maskin ...
min grannes plasma kan jag säga för att inte överdriva är LÄTT igång 18timmar av 24 , och han har NADA inbränningar....

Jag tycker mest att folk fokuserar på kanal logorna men textremsorna tycker jag är den största boven, fått inbränningar på två plasma skärmar, ingen ghostig utan permanent.

Postad 21 September 2008 - 18:16

Tigerofsweden
  • Tigerofsweden
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0
oooofan ? hur bar du dig åt då ? :) det ska väl vara ganska svårt att få inbränningar i nyare tv ?
det är ju inte stillbild så ofta precis ..

Postad 21 September 2008 - 18:25

peter.mor
  • peter.mor
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

oooofan ? hur bar du dig åt då ? :) det ska väl vara ganska svårt att få inbränningar i nyare tv ?
det är ju inte stillbild så ofta precis ..

Ja fasen vet, men alldrig sett en ghostnig av kanal logan tvn var från 06 körde länge med lägre kontrast och ljus, så nu har jag ny tv och bara bävar att jag ska få det igen av textremsorna

Postad 21 September 2008 - 18:54

Tigerofsweden
  • Tigerofsweden
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0
vilken tv har du nu ? fan jag kan inte tänka mig att det ska brännas in ... har en LG här hemma också , haft den 2-3 år och aboslut ingenting sådant ... då är inte LG någon super tv heller ...

Postad 21 September 2008 - 20:52

peter.mor
  • peter.mor
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0

vilken tv har du nu ? fan jag kan inte tänka mig att det ska brännas in ... har en LG här hemma också , haft den 2-3 år och aboslut ingenting sådant ... då är inte LG någon super tv heller ...

Nu har jag en LG 42pg6000 kör 40 kontrast 40 ljus och det är inget roligt att titta på kan jag säga men får väll stå ut 200 timmar :)

Postad 21 September 2008 - 21:00

Tigerofsweden
  • Tigerofsweden
  • Beroende

• 1356 inlägg
  • 0
jaså , är det så illa ? ? fan 200 timmar är ganska mkt också ...
attans med , kan inte bestämma mig om jag ska köpa Panasonic PZ85 plasma eller Samsung 6-Serie LCD ...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.