Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

befintlig 2 kanalare, lägga till surround

5 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 08 September 2008 - 23:30

Unregistered548843e2
  • Unregistered548843e2
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0
Hejsan,

har en NAD 2-kanalsförstärkare med separata försteg-slutsteg i en och samma låda (med brygga emellan)

till detta har jag naturligtvis två sjyssta stativare som jag är grymt nöjd med.

på den här anläggningen har jag alltid kollat på film och lyssnat på musik, är överlag nöjd med båda upplevelserna.
MEN! om man ändå ska ge sig in i det här med surround återigen - som man ägde en mycket budgetmässig lösning på en gång vad det led - vad är det då jag behöver komplettera mina befintliga grejer med för att få till lite fler kanaler? (Utan att byta ut någonting)

I en perfekt värld så skulle jag vilja ha en väldigt slimmad processor-aktig sak som man kanske kan lägga på förstärkaren som lixom tar hand om bara de där andra ljudkanalerna som jag inte har förstärkning eller hantering för idag.
Å då är frågan: finns sånt fortfarande? Har för mig att jag sett det på nittiotalet iallafall när surround var "nytt å hett"...
Hade tänkt köpa väldigt små högtalare och gömma nånstans isåfall om jag får till det, och det skulle räcka egentligen med en väldigt klen kräm i prylarna.

Nu kör jag med ett externt 2-kanals ljudkort ljudet till Naden analogt, men jag har naturligtvis även ett till inbyggt kort på moderkortet där jag kan skicka ut både ljud och bild ifrån med HDMI (1.2).

Tacksam för en uppdatering med lite tips från någon vänlig själ därute.

MVH
Smil

Postad 09 September 2008 - 17:46

chewie
  • chewie
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Du skulle kunna köpa en hembioreciever med pre Out, dvs driva center och bakhögtalare med recievern och frontarna med Nad:en, detta förutsätter dock att du kan koppla in ytterligare ett "försteg" till ditt slutsteg, mitt tips är att prata med hifiklubben, de har förmodligen koll på dina grejer och kan tala om för dig vad som blir bäst.

Postad 09 September 2008 - 20:36

bonka_rules
  • bonka_rules
  • Användare

• 199 inlägg
  • 0
http://ljudshopen.se...amp;product=268 Skulle kanske kunna vara något?
Den är iaf slimmad, dock klarar den inte de nya formaten. Har ingen som helst erfarenhet av den dock, har bara sett att den finns.

Redigerat av bonka_rules, 09 September 2008 - 20:36.

Postad 09 September 2008 - 22:53

Unregistered548843e2
  • Unregistered548843e2
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

http://ljudshopen.se...amp;product=268 Skulle kanske kunna vara något?
Den är iaf slimmad, dock klarar den inte de nya formaten. Har ingen som helst erfarenhet av den dock, har bara sett att den finns.

Tack för tipset, dock i dyraste laget.

Jag har en stereoreceiver som har delad försteg-slutsteg Pre Out och Main In tror jag att det står på anslutningarna, som det är nu så är det en grunka som bryggar däremellan, så den funktionen har jag ju, jag skulle alltså kunna ta mina stereokanaler analogt om jag hade kunna hitta en slimmad receiver för säg 7.1 eller så.

Det funkar inte med en sån där helt digital slimmad panasonic? Jag måste ha analoga prylar?

Dator med 7.1 ljud digitalt
hdmi kabel -
<insert ny pryl here> - center+surroundhögtalare +
analog RCA kabel -
NAD stereoförstärkare (slutstegsdelen stereo) - befintliga frontar

tänker jag rätt?

eventuellt skulle jag säkert kunna ha kvar mitt 2.0 ljudkort också, som är i en extern box (firewire) med bra DAC och köra båda lösningarna parallellt. då kan jag typ ansluta den precis som nu till min befintliga stereo samtidigt väl, och "zappa" mellan de båda?

Postad 10 September 2008 - 10:20

Johnnyopel
  • Johnnyopel
  • Lärjunge

• 255 inlägg
  • 0
Jag har haft en liknande lösning. Jag använde en Yamaha dsp-e800. Det är en påhängsprocessor som avkodar Dolby-digital samt DTS. Den har 3st inbyggda slutsteg för center och bakhögtalare och pre out för frontarna. Om du skulle använda en sådan så skulle du bara koppla pre out för frontarna till en ingång t.ex aux på din befintliga förstärkare. eller om du använder Yamahan som försteg och din förstärkare som slutsteg. Sedan kopplar du center och bakkanaler till Yamahan, och vis så har du ett biosystem. Jag har använt den så för att jag vill ha ett så bra 2-kanalsljud som möjligt. Med denna lösning så kan man ha kvar sitt bra 2-kanals ljud men samtidigt ha ett bra surround ljud.

Jag har den kvar i garderoben om du är intresserad.

Postad 11 September 2008 - 13:34

Unregistered548843e2
  • Unregistered548843e2
  • Användare

• 169 inlägg
  • 0

Jag har haft en liknande lösning. Jag använde en Yamaha dsp-e800. Det är en påhängsprocessor som avkodar Dolby-digital samt DTS. Den har 3st inbyggda slutsteg för center och bakhögtalare och pre out för frontarna. Om du skulle använda en sådan så skulle du bara koppla pre out för frontarna till en ingång t.ex aux på din befintliga förstärkare. eller om du använder Yamahan som försteg och din förstärkare som slutsteg. Sedan kopplar du center och bakkanaler till Yamahan, och vis så har du ett biosystem. Jag har använt den så för att jag vill ha ett så bra 2-kanalsljud som möjligt. Med denna lösning så kan man ha kvar sitt bra 2-kanals ljud men samtidigt ha ett bra surround ljud.

Jag har den kvar i garderoben om du är intresserad.

Tackar för erbj. men jag ska nog ha sprillans, brukar alltid köpa det.

är himla "jungligt" det här. kanske trots allt köper en helt ny class-D förstärkare och ersätter NADen helt.. jädra tillverkare som aldrig tillverkar saker så man kan behålla nått befintligt ;/

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.