Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Hur väljer man projektor?

6 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 10 September 2008 - 18:39

athinair
  • athinair
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
För 10 år sedan var jag hyggligt väl insatt i hembio men sen kom annat emellan.
Nu har jag precis skaffat hus och har ett större rum i källaren där jag tänkte kasta upp mina "gamla" B&W högtalare och min THX Pioneer reciever men då jag hittills bott i lägenhet har jag alltid saknat projektor.

Av min bror fick jag tipset om detta forum.

Vad ska jag välja för projektor?

Det är ca 4,5 mellan projektor och duk, rummet mörkläggs lätt och jag hade tänkt mig att lägga mig runt 15000 kr strecket (typ).
Ett av mina krav är jag inte ska störas av panoreringar i filmen. Om jag inte har en äkta 100Hz TV ser jag väldigt lätt att det hackar så fort en film panorerar i sidled. För 10 år sedan var det quad progressiv scan och CRT som gällde men då kostade det skjortan. Vad gäller nu för futtiga 15kkr?
Alla tips på vad man ska tänka på, var man ska gå för att fö experthjälp, modeller ni tycker är asbra mm mottages tacksamt!

/En som, till slut, är påväg att bygga sin första hembio

Postad 10 September 2008 - 21:39

Pean
  • Pean
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Benq W5000 tror jag e en bra proj för dom pengarna...
Är själv sugen på en sådan.

Postad 10 September 2008 - 21:55

Lothar
  • Lothar
  • Veteran

• 1776 inlägg
  • 0
Är det 15.000kr till båda proj och duk?

Skulle rekommendera om du bor i Stockholm att gå till hemmabiocenter på lidingö. De är duktiga och har många projektorer som de kan visa. Så får du bilda en egen uppfattning för alla har vi olika kriterier och smak.

Postad 11 September 2008 - 12:03

athinair
  • athinair
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Tackar för svaren.
Jag ska spana in Benq:en.

Tanken var runt 15000 för enbart projektor.
Jag har en duk sedan tidigare men eventuellt måste jag byta den då den är ganska tät och jag planerade att sätta fronthögtalarna bakom duken.

Eftersom jag bor hyggligt nära Stockholm och är där ibland kanske det blir ett besök till Lidingö. Tack för tipset.

Postad 12 September 2008 - 11:32

athinair
  • athinair
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Japp, nu har jag spanat in trådar och info om Benq W5000 och det låter riktigt bra.
Nu till 2 riktiga (antar jag) rookie-frågor. Kastlängd och Lens shift...
Mitt källarrum har, typ 2,10 meter i takhöjd och jag planerade att sätta projjen i taken (vilket jag förutsätter att alla projjar kan göra nuförtiden). Duken är ju typ 4,5 meter bort men den kan vara närmare oxo. Jag vill helst inte stirra upp i taket utan vill gärna ha bilden i "lagom" höjd.
Vad är kastlängd? Är det det som på Benq's hemsida säger 98" på 4m? Anges det alltid ozoomat, dvs jag kan zooma in 1,2 ggr till?
Lens shift: Hittar ingen information om Benq W5000 men har förstått att det inte är bra. Kommer det att fungera för mig med datat ovan? Är det nån som vet Lens shift för Benq W5000?

Sen är det väl bara att mosa sig iväg till en handlare och se om man har nåt problem med regnbågar eller annat störande.

Postad 12 September 2008 - 17:29

Pean
  • Pean
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Kolla in www.projectorcentral.com.

Postad 29 September 2008 - 13:13

athinair
  • athinair
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Efter ett besök på HiFi-klubben och HBC valde jag en Epson TW-700.
Mycket billigare än de 15000 jag tänkte mig i början men eftersom jag ser samma hackiga släpningar hos Benq W5000 och denna Espon ser jag ingen anledning att inte lägga resten på kablar och duk ;)

Tyvärr verkade TW700 vara slut hos leverantören så jag får väl se när den kommer.
Nu blir det i alla fall till att läsa på hur/om jag kan bli av med flimret.
Bland alla projektorer jag tittade på (upp till dryga 25000:-) såg jag ett panoreringsflimmer på alla medier utom när Benq W5000 körde 24p - läge från en HTPC som klarade att koda om mediet. Vet inte riktigt vad som hände där men bra blev det.

Tackar alla för synpunkterna i denna tråd.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.