Jag lånar tråden och kastar in en fråga, jag är också på gång att bygga mig en rejäl fullutrustad HTPC oc även jag har svårt att bestämma mig för vilken mjukvara/program jag ska använda. Vilket är enklast att konfigurera och fungeras bäst om man vill kunna titta på och spela in digital-tv från comhem? Finns den funktionen i Vista Mediacenter, med programguide och hela paketet? Naturligtvis ska den även användas för film i diverse format och musik.
Jag har precis börjat skrapa på ytan och inser mer och mer att det här är en djungel!
Enklast är nog att köra på Vista premium, det har de funktioner du vill ha. Det är lätt att konfigurera också (dvs. söka efter kanaler, ställa in programguide etc). Utöver detta måste du ha codecs för de filmformat du vill titta på. Det finns miljoner (nåja, "många" i alla fall) trådar om detta här på forumet. FFD-show och CoreAVC, Haali mediasplitter - brukar många köra på. Sök i forumet efter codec-diskussioner, och prova dig fram.
Var försiktig med, dvs. undvik "codec-pack", typ K-lite osv. Problemet är att Vista MCE är känsligt för vilka codecs som används. Alla är inte kompatibla. Undvik också andra programvaror som innehåller Codecs, t.ex. Nero Ultimate - som numera är ett program för film och video-uppspelning mm utöver att vara ett brännarprogram. Ska du ha brännarprogram på datorn är det bättre med t.ex. Free-ware programmet CD-Burner XP, som trots namnet även bränner DVD.
MediaPortal är egentligen inte heller svårt att få igång, men om du redan har Vista med MCE så känns det som en logisk utgångspunkt att börja testa.
En bra början är också att du innan du pillat för mycket tar en backup med t.ex. Acronis, så kan du återställa datorn helt om något blivit fel och inte går att reversera. Dvs. kör en Acronis-backup
1) när du installerat windows
2) ta därefter inkrementella backuper (dvs. på förändringarna jämfört med första backup) för varje riskmoment. T.ex. installation av codecs eller andra programvaror.
En grej till. Kolla gärna manualen till moderkortet om man behöver bygla på något sätt, eller aktivera i Bios, standby-funktionerna. Dvs stöd för S3 resume etc. Ibland kan det ställa till det om man inte ordnat med detta innan OS installerats...