Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

En ljudresa, ur en amatörs synvinkel

4 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 September 2008 - 06:48

JimmyEk
  • JimmyEk
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Är en 27-årig kille utan någon som helst audiologisk utbildning eller har inte heller någonsin hört en högtalare över 20000:- klassen. Så jag är defenetivt amatör och mina åsikter är helt och hållet personliga och inte ett dugg vetenskapliga eller logiska.

Det började en Augustidag när jag bestämde mig för att sälja mitt nuvarande hemmabiosystem. Det är ett "Infinity Beta40 5.1" med en "NAD T753". Jag satt och funderade på om jag skulle bygga nytt hemmabio eller köra enbart 2-kanal. Jag är bosatt i en 59kvm lägenhet i södra Sverige så episka volymer är inget att tänka på. Min budget var ifrån början 10000:- och mitt första mål var Dynavoice M-85.

M-85 med Onkyo-606:
Det första misstaget jag gjorde var att jag "visste" att jag ville ha Dynavoicehögtalarna. Alla har ju snackat så gott om dom och att dom låter skitbra för sitt pris. Jag läste en massa forum och fick mer och mer olika infon om högtalarna och en vacker dag så fick jag tag på en bekant som hade dom. Han körde M-85:orna och en Onkyo-606. Mitt första intryck var, "Jo det låter ju bra för dom pengarna". Och det är precis vad dom högtalarna gör. Dom låter bra för 3000:-. Ljudet blandade ihop sig i en enda röra. Det lät högt, det gjorde det, men inte bra. Och den dagen insåg jag att ska jag ha något som jag tycker låter bra så får jag gå upp i prisklass.

Harman Kardon:
Jag har tidigare ägt en H/K ÁVR4000 och har seriöst aldrig haft en bättre förstärkare så när min budget trappades upp så blev ju H/K en självklar kandidat. Cambridge var oxå ett alternativ(mest pga designen) men det är en senare historia. H/K 255 eller 355 eller eventuellt 980. Kör man 2kanal kan man ju lägga betydligt mer pengar på högtalarna vilken känns bra. Så nu när H/K var bestämt så gick jag lös på högtalarna.

Var hos en lokal Hi-fi handlare som jag har handlat av mycket innan och lyssnade på HECO Celan 700 ihop med H/K 355. Det lät faktiskt ok. Mer i min smak. inte så basig, mer rent. Vackert. Lyssnade även med Advanced Acoustic systemet(kommer inte ihåg modell). Det lät oxå hyfsat. Problemet med HECO är att dom är monstruöst fula så tyvärr var dom inget alternativ. Handlaren rekommenderade även Monitor Audio RS6 o RS8(fast dom inte säljer dom, ska tilläggas) så det blir mitt nästa projekt.

Harman/Kardon och Montior Audio RS6/RS8:
Har nu varit och lyssnat på MA högtalarna. Det första som slog mig var hur små dom var. Pyttiga små söta pjäser. Så mitt första intryck var "förvånad". En H/K 980 och RS6 började vi med. Han satte igång nån gitarr-onani musik och visst lät det bra ,men å andra sidan så låter liveinspelat gitarr-onani musik bra på nästan alla högtalare. Nu är det så att jag lyssnar inte på sån musik så det blev Nightwish därefter. Och DÅ visade högtalarna sina sämre sidor vill jag lova. Allt blev en enda röra. Ljudbilden försvann totalt. RS8:orna lät likadant fast med mer bas.

När jag precis var påväg att lämna affären så hade min kompis hittat ett litet rum. Ett rum med High-End grejjor. Och där stod dom. Min våtaste dröm. Mr. Dynaudio. Nästa inlägg kommer handla om detta öron-porr som jag fick uppleva. Jimmy

Redigerat av JimmyEk, 14 September 2008 - 06:48.

Postad 14 September 2008 - 09:40

greenlock
  • greenlock
  • Användare

• 204 inlägg
  • 0
Visst RS6 och RS( är inten hit med metall av något slag, upptäckte samma sak när jag var och lyssnade på dom efter rekommendation. Testa B&W 683, det var där jag slutade efter mycket letande. Bra mellanregister och diskant och trevlig bas om dom får lite utrymme.

Postad 15 September 2008 - 06:44

JimmyEk
  • JimmyEk
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Det var Dynaudio Audience 72 som stod där, oinkopplade i en hörna. Detta måste jag höra tänkte jag och egenhändigt så kopplade vi in högtalarna i en Yamaha A-S2000(som förövrigt är en grym och väldigt retro stärkare) och fick tag på en bränd Metallica skiva. Högtalarna stod bara en meter ifrån varandra men gud vilken ljudbild. Allt som RS6/8 var dåliga på gjorde Dynaudio brilliant. Allt satt precis där det skulle. Klibbig fin bas, klart och fint mellanregister och en välljudande men rätt diskret diskant. Jag har hört mycket gott om Dynaudio men att en högtalare i denna prisklassen kunde låta så vackert trodde jag inte. Jag gick ifrån affären med både ett leende och lite misär. Jag ville ha dom. Men resan e inte slut än. Som Greenlock rekommenderade så blir nästa offer B&W 683 och CM7. Dom kommer jag lyssna på i veckan sen på Lördag bär det av till fler Hi-fi butiker i länet för lite mer inspiration.

Jimmy

Postad 15 September 2008 - 21:02

JimmyEk
  • JimmyEk
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0
Efter en del funderande så har jag äntligen bestämt mig till 100%. Det blir... (trumvirvel):

B&W DM683

H/K 3490

Bra kombo?
Vad tror ni?
Klarar H/K:n B&W:arna?

Jag vet inte.
Det enda jag vet är att snyggare kombo finns inte.

Hadebra. Det ska snart jag ha!!

Postad 15 September 2008 - 21:58

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Mycket bra kombo,förstärkaren kommer klara av att driva 683orna.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.