Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

100Hz?

17 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 September 2008 - 12:16

MrBurn
  • MrBurn
  • Lärjunge

• 376 inlägg
  • 0
Hej!
Det är så att jag har funderat lite, och blir det verkligen bättre bild om man skaffar en tv som stödjer 100Hz och använder funktionen?
Tänkte som i mitt fal då jag bara kollar på Bluray så är ju den korrekta bilden 1080p24Hz, om man då aktiverar 100Hz så blir ju inte bilden korrekt då TVn visar 1080p100Hz.

Ska lägga till att vi pratar om rätt inställda och rätt kalibrerade TV apparater nu.

Så jag skulle uppskatta om ni som sitter med eran TV hemma i dynamic mode osv inte svarar i denna tråd, tack på förhand.

Postad 14 September 2008 - 20:28

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1488 inlägg
  • 0

Hej!
Det är så att jag har funderat lite, och blir det verkligen bättre bild om man skaffar en tv som stödjer 100Hz och använder funktionen?
Tänkte som i mitt fal då jag bara kollar på Bluray så är ju den korrekta bilden 1080p24Hz, om man då aktiverar 100Hz så blir ju inte bilden korrekt då TVn visar 1080p100Hz.

Ska lägga till att vi pratar om rätt inställda och rätt kalibrerade TV apparater nu.

Så jag skulle uppskatta om ni som sitter med eran TV hemma i dynamic mode osv inte svarar i denna tråd, tack på förhand.

Jag känner mig skeptiskt till såna där funktioner. Filmer ska ju hacka lite! Hur mycket det förbättrar den upplevda rörelseskärpa vet jag inte. Själv tycker jag inte att blue-ray filmer blir suddiga när något rör sig på en modern lcd. Blir dom det?

Den enda fördelen med 100hz som jag kan komma på är när man kolla på tv-sändningar. Brukar få texten att hoppa mindre och så.

Postad 14 September 2008 - 21:29

dunderolga
  • dunderolga
  • Användare

• 121 inlägg
  • 0
På min tv, Pioneer 5090H, så är 100 hz i alla fall väldigt bra när man ska kolla på t.ex. fotboll. Om jag kör med 75hz så hackar det eller vad man ska säga.

Om du köper en tv som stöder 1080/24hz så märker tvn av själv om källan är i 24 fps och då spelar det ingen roll om du har en på 100 hz eller vad det nu är. Men om du kollar mycket på fotboll, så kan jag rekommendera 100 hz i alla fall. När jag är hemma hos polare utan 100 hz och kollar på fotboll, så flyter det helt enkelt inte vilket är lite störande, tycker jag.

Postad 15 September 2008 - 08:16

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Om den gör det ja...
Bara för att du har ett menyval som heter "100hz" (ofta brukar de heta nått annat iofs) så betyder inte det att skärmen nödvändigtvis visar bilden i 100 Hz när den matas med 24 Hz material. En bra tv visar förstås sådant material i en annan frekvens i en heltals multipel av 24.

Iövrigt slarvas det rätt mkt med dessa begrepp. 100 hz uttrycker en bildfrekvens, varken mer eller mindre. Men på nått sätt har det blivit ett "snabbord" för bildinterpolering. Två helt olika saker och bara för att det är 100 hz så behöver det inte innebära att bildinterpolering används. Och vidare, bildinterpolering behöver inte betyda att bilden alltid visas i 100 hz.

Redigerat av pacman, 15 September 2008 - 08:17.

Postad 17 September 2008 - 16:38

davvan08
  • davvan08
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
"100 Hz" är nog marknadens kanske sämsta begrepp just nu eftersom olika tillverkare menar olika saker. Dess existens är i första hand ett sätt att rida på det gamla etablerade 100 Hz-begreppet från tjocktevetiden, då det minskade bildrörsflimmret. Alltså, "100 Hz" säljer och därför talar de flesta om "100 Hz" fast det i praktiken kanske inte är en relevant funktion.

100 Hz på platt teve kan betyda något av följande:

1. Det är en intern frekvens för något tekniskt whatever där du som användare inte alls har någon kontroll över funktionen. Tillverkaren sätter ut "100 Hz" i produktblad och klistermärken därför att 100 Hz säljer som sagt. Inte för att det utgör någon skillnad för användaren.

2. Det rör sig om synkfrekvens för pulsviddmoduleringen hos plasma och i den mån det kan ändras, till exempel Pioneers apparater handlar om att väga ljusuttag, flimmer och antalet nyanser som kan återges

3. Att hos lcd-paneler driva på kristallernas tröghet för att ge mindre släp och högre rörelseskärpa. Detta är vad tillverkarna ofta syftar på med "100 Hz"

4. Rörelsekompensation där bildfrekvensen ökar genom att man interpolerar fram nya bildrutor. Detta ger mjuka rörelser men dras med artefakter (till exempel två fotbollar bredvid varandra vid utspark), "auror" runt skådespelare och själva rörelsekaraktären får filmer att se ut som amatörvideo. Detta är vad konsumenterna ofta syftar på med "100 Hz" men finessen är faktiskt rätt ovanlig.

Det är alltså vanligt att teven har #1, #2 eller #3 men inte #4. Köparen tror i sin tur att han med "100 Hz" köper en teve med funktionen #4, rörelsekompensation, fast teven alltså inte har just den finessen.

Postad 17 September 2008 - 16:58

Shawi
  • Shawi
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
# 100Hz på tjock-tv var en bra finess för att slippa får huvudont av flimrig bild.

# Eftersläpningar är den största nackdelen med digitalTV-revolutionen och jag ber till gud att vi slipper dessa hack/eftersläpningar i bilden som beror på slöa bildpaneler och slö elektronik i av- och påkodning av den "digitala" bilden.

# Programbytesfördröjningar är också otroligt enerverande/störande på alla dessa digitalboxar när man ska zappa kanal när det blir reklam eller leta en bra kanal att titta/lyssna på. Mottagare som buffrar upp 5 kanaler över och under den man just är på vore guld.

# En digitalbox som drar ner ljudvolymen när det blir reklam som SamsungtjockAnalogTV-apparaterna gjorde för bara några år sen vore guld. :)

Någon som har tips om någon digitalbox som håller en automatisk volym hela tiden så man slipper höja och sänka ljudet så ofta när det blir reklam? ;)

Postad 17 September 2008 - 19:29

Niga
  • Niga
  • Wannabe

• 32 inlägg
  • 0
Har ställt denna fråga förut utan svar: Panasonic PX-80 t ex har så att man kan alternera mellan 50 och 100hz.Jag vet i o för sig inte vilken typ av 100hz funktion denna TV har men jag upplever att den gör bilden stabilare a la Tjock TV'ns 100 HZ...men. Vid vilken situation kan man tänkas vilja stänga av 100hz dvs köra på 50 hz?
Om svaret är aldrig varför inte ha den default= ej valbar

/niga

Redigerat av Niga, 17 September 2008 - 19:30.

Postad 17 September 2008 - 21:43

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1488 inlägg
  • 0
När det gäller 100hz på lcd. Kan man ha på den funktionen för att få bättre rörelseskärpa men slippa interpoleringen? Eller innebär 100hz på lcd (exempelvis på sonys och samsungs apparater) alltid interpolering?

Redigerat av mannealm, 17 September 2008 - 21:44.

Postad 18 September 2008 - 06:47

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

När det gäller 100hz på lcd. Kan man ha på den funktionen för att få bättre rörelseskärpa men slippa interpoleringen? Eller innebär 100hz på lcd (exempelvis på sonys och samsungs apparater) alltid interpolering?

Nej det finns andra sätt än interpolering för att minska rörelseskärpan (eller mer korrekt, den tröghet som LCDs sample-and-hold beteende introducerar).

Redigerat av pacman, 18 September 2008 - 06:49.

Postad 18 September 2008 - 15:26

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1488 inlägg
  • 0

Nej det finns andra sätt än interpolering för att minska rörelseskärpan (eller mer korrekt, den tröghet som LCDs sample-and-hold beteende introducerar).

Använder samsung 656 eller sony 4500 nån av dessa andra tekniker, eller har dom bara interpolering som sätt?

Och om jag köper någon av dessa apparater, kan jag då få nytta av 100hz, dvs få bättre rörelseskärpa, utan att interpoleringen är på?

Redigerat av mannealm, 18 September 2008 - 15:32.

Postad 13 October 2008 - 14:20

Unregistered62144f89
  • Unregistered62144f89
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Jag vill "uppa" diskussionen på nytt då jag inte vet om svaret på min kanske redan skrivits, men jag inte förstått.

Jo jag ska köpa ny TV. Tänker införskaffa en 42" plasma, och håller på att se över några modeller och märken. Det blir ett rejält hopp i pris när det handlar om 100hz's apparater jämfört med 50hz. Vissa modeller har inte ens hertzen skrivna i specen på nätet (kollat på flera olika sidor, men det nämns helt enkelt inte av vissa märken).

Jag undrar nu, hur viktigt är det med 100hz på en Plasma TV idag? Jag har förstått så långt att det ger (eller kan ge) en mjukare bildvisning, men syns det tydligt jämtemot 50 hz? Kommer ej att titta på sport (som jag förstår 100hz är ett "måste för B)) men kommer använda TVn till digital TV och DVD (ej blu-ray/hddvd)

Vad tror ni? Räcker det med 50hz eller ska man köra på 100? Jag är en "vanlig" tv-tittare. ;)

Redigerat av Unregistered62144f89, 13 October 2008 - 14:22.

Postad 13 October 2008 - 14:24

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1488 inlägg
  • 0

Jag vill "uppa" diskussionen på nytt då jag inte vet om svaret på min kanske redan skrivits, men jag inte förstått.

Jo jag ska köpa ny TV. Tänker införskaffa en 42" plasma, och håller på att se över några modeller och märken. Det blir ett rejält hopp i pris när det handlar om 100hz's apparater jämfört med 50hz. Vissa modeller har inte ens hertzen skrivna i specen på nätet (kollat på flera olika sidor, men det nämns helt enkelt inte av vissa märken).

Jag undrar nu, hur viktigt är det med 100hz på en Plasma TV idag? Jag har förstått så långt att det ger (eller kan ge) en mjukare bildvisning, men syns det tydligt jämtemot 50 hz? Kommer ej att titta på sport (som jag förstår 100hz är ett "måste för B)) men kommer använda TVn till digital TV och DVD (ej blu-ray/hddvd)

Vad tror ni? Räcker det med 50hz eller ska man köra på 100? Jag är en "vanlig" tv-tittare. ;)

Men på plasma så brukar väl 100hz bara betyda samma sak som det gjorde på crt, dvs att bilden flimmrar mindre.

Postad 13 October 2008 - 14:29

Unregistered62144f89
  • Unregistered62144f89
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0

Men på plasma så brukar väl 100hz bara betyda samma sak som det gjorde på crt, dvs att bilden flimmrar mindre.

Okej, det låter fair. Finns det några bildexempel på Plasmas som "flimmrar" och syns detta via alla källor, eller specifika? (film, spel, sport, dator). Är det någon markant skillnad på 50 vs 100 hz på plasma?

Postad 13 October 2008 - 16:24

mannealm
  • mannealm
  • Beroende

• 1488 inlägg
  • 0

Okej, det låter fair. Finns det några bildexempel på Plasmas som "flimmrar" och syns detta via alla källor, eller specifika? (film, spel, sport, dator). Är det någon markant skillnad på 50 vs 100 hz på plasma?

Tja, jag vet inte hur det är på andra märken än det som jag äger. På pannas plasmor är det i alla fall en jäkla skillnad. Fast dessa flimmrar ju å andra sida ovanligt mycket även om man sätter på 100hz.

Postad 04 November 2008 - 13:13

Thomas Borg
  • Thomas Borg
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

På min tv, Pioneer 5090H, så är 100 hz i alla fall väldigt bra när man ska kolla på t.ex. fotboll. Om jag kör med 75hz så hackar det eller vad man ska säga.

Om du köper en tv som stöder 1080/24hz så märker tvn av själv om källan är i 24 fps och då spelar det ingen roll om du har en på 100 hz eller vad det nu är. Men om du kollar mycket på fotboll, så kan jag rekommendera 100 hz i alla fall. När jag är hemma hos polare utan 100 hz och kollar på fotboll, så flyter det helt enkelt inte vilket är lite störande, tycker jag.

Har själv en Pioneer 5090H, men blir inte klok på vad som är vad.
Fick mail från Pioneer de sa att jag skulle köra på
Options -> Drivemode -> 1, då detta var 100hz
Stämmer det att det är 100hz.
Vad är då
Options -> Drivemode -> 2
Options -> Drivemode -> 3

Postad 04 November 2008 - 17:18

Unregistered7c808eec
  • Unregistered7c808eec
  • Mästare

• 3866 inlägg
  • 0

Har själv en Pioneer 5090H, men blir inte klok på vad som är vad.
Fick mail från Pioneer de sa att jag skulle köra på
Options -> Drivemode -> 1, då detta var 100hz
Stämmer det att det är 100hz.
Vad är då

Nu har jag inte bruxen till min 508 framför mig men det borde vara 75 respektive 72 Hz.

100Hz passar för 50Hz-material.
75Hz passar för 25Hz-material.
72Hz passar för 24Hz-material.

Testa med olika inställningar och kör med det som ser snyggast och minst hackigt ut.

Postad 04 November 2008 - 21:58

Thomas Borg
  • Thomas Borg
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Nu har jag inte bruxen till min 508 framför mig men det borde vara 75 respektive 72 Hz.

Testa med olika inställningar och kör med det som ser snyggast och minst hackigt ut.

I handboken står inte vilken hz de olika lägena är bara,
Options -> Drivemode -> 1

Vilket läge passar för TV-DVD-HD-Blu-Ray
Har ingen koll själv!!

Postad 05 November 2008 - 12:19

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Vilket läge passar för TV-DVD-HD-Blu-Ray

Det går inte riktigt att dela in det så. Vad som är rätt beror på signalfrekvens samt typen av material.

Signalfrekvensen är för PAL TV, DVD och HD i vårt land (kallar det "HD EU") är 50 Hz. Blu-ray film är 24 Hz, oftast.

Det finns två material-typer, film ("materialfrekvens" 25 Hz) resp video ("materialfrekvens" 50 Hz).

För detta gäller: (DM=Drive Mode och PC=Pure Cinema)

TV/DVD/HD EU video
DM2 och PC:Off

TV/DVD/HD EU film
Kan köras i ovanstående, dvs ovanstående är en bra "set and forget"-inställning, men reslutatet kan bli bättre med:
DM1 och PC:Standard (observera att den inställningen INTE är bra för video)

Själv kör jag med DM2 på allt ovanstående men har två olika minnen där ett minne (Standard) kör med PC:Off och det andra (Movie) kör med PC:Standard. Eftersom jag inte (tro det eller ej) gillar att fippla under vanligt användande så kör jag med Standard som default-inställning så att säga och bara när jag kommer till läget "Hey, det här ser ut att kunna vara "film" och det här är nått jag ska se på" så växlar jag till Movie. Funkar bra.

Blu-ray
DM1 (tror inte det spelar nån roll här) och PC:Advanced

För HD US samt NTSC DVD gäller lite andra regler.

edit: Observera att det krävs rätt omfattande trixande för att få Standard att se bra ut, den är bedrövlig out-of-the-box (Movie är inte helt bra heller men inte fullt så hemsk). Efter kalibrering kan dock lägena Movie och Standrad (&User) fås att se nästan exakt likvärdiga ut (gäller endast XGA/WXGA-upplösta Kuro, på FullHD-upplösta Kuros funkar Standard/User mindre bra vad jag förstår...)

Redigerat av pacman, 05 November 2008 - 12:47.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.