Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Tips på kök!

7 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 September 2008 - 17:35

hemfixarMicke
  • hemfixarMicke
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Hej hej

Jag har precis köpt ett hus(ett stort hus) behöver tips på vad jag kan göra i köket. Det finns ett litet kök i huset nu men vill ändra om så det blir större och bättre. vatten och avlopp kommer från en gjutensula på cirka 10cm. vet inte vad de strular till de. först och främst vill jag ha tips utan att ändra om i vatten och avlopp. en annan grej är där rören går upp går det även vidare upp till övervåning då det är ett kök till där uppe. ska bli badrum där senare. vill gärna ha tips på vad jag kan göra.

/Micke

Bifogad fil(er)

Postad 14 September 2008 - 19:15

tobben-e
  • tobben-e
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Tjena Micke!
Det är inga som helst problem att ändra om vatten och avlopp,du har ju källare!
Är du bara det minsta händig så fixar du det.
Vill du kan jag guida dej,inga som helst problem...
När man ändå gör om ett kök så handlar det ju om lite pengar oxå,då ska man ju göra något man känner att man vill leva med en längre tid.

/Tobias
Servicemontör
NVS Intallation

Postad 14 September 2008 - 21:10

hemfixarMicke
  • hemfixarMicke
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Detta är ett alternativ vi funderat över. Eftersom vatten och avlopp är där så vill man ju ha in en diskmaskin. kan bli tal om dubbel 60 skåp då. frågan är hur nära ytterväggen kan jag gå med avlopp och vattenrör till övervåning? eller ska jag dra den någon annanstans? vill minnas att avloppet ändå är för litet för att bli badrums avlopp av. tror att det bara är ett sådant som är till handfat, om jag inte minns helt fel. den ide´n ligger närmst i våra ritningar. men lyser efter fler ideér.

Så du menar att det inte är några problem att borra ett wc hål i plattan?
Vad göra med rör och vatten till övervåningen?

Bifogad fil(er)

Redigerat av hemfixarMicke, 14 September 2008 - 21:11.

Postad 15 September 2008 - 13:13

Unregistered37573cc1
  • Unregistered37573cc1
  • Mega-Guru

• 8314 inlägg
  • 0
Som tobbe säger så är det oftast inet särskilt stora problem att dra om vatten och avlopp från källaren. Hur svårt det är blir lite svårt att säga då man inet sett din källare. Är det synligt vatten och avlopp där nere och rum där du "får" ha detta synligt och det dessutom är någorlunda nytt är det relativt enkelt. Avlopp klarar de flesta som byggt lego (utan mycket beskrivning). Vatten är väl lite svårare, men ... du klarar det om du är någorlunda händig och har någon som kan lära dig.
Några funderingar
- ligger vatten och avlopp i väggen mellan kök o v-rum finns ju en viss risk att det även finns värmerör där (om du har vattenburen värme). Åkte själv på den niten (i 3 av 4 väggar som jag rev).
- om kåken är äldre är det inte jättelätt att själv koppla på sina avloppsrör på en ev gjutjärnsavlopp

Rörande köket så tycker jag det verkar som om du mer eller mindre bestämt dig för att ta ner väggen i vilket fall(?). Om du då ska ta ner avlopp uppifrån samt dra vatten upp så måste du troligen ändå ha en genomföring genom bjälklaget. Lika bra att dra för köket samtidigt.

Vad har du för budget?

Postad 15 September 2008 - 18:00

hemfixarMicke
  • hemfixarMicke
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
budjet? jag ska göra allt själv. förutom vatten och el då. men allt annat. budjet. inte vet jag. känner väl att det får kosta vad det kostar vill. jag hade tänkt mig ett ikea kök. och vita lådor(någon lucka men mest lådfrontar) med mörka väggar och mörk bänkskiva. är ett förslag vi tycker är snyggt.

Beträfande väggen så vill ju alla människor ha ett rejält kök. då väggen inte är bärande så kom det allternativ in att riva den.

Värmerör i väggen till andra våningen går inte där utan i ytterväggen då det finns ett fönster i den väggen. det är "bara" vatten och avlopp.
problemet jag tänkte på är om jag gör en köksö så ska jag dra vatten och avlopp i ett hål genom sulan och ett till övervåning och (nuvarande kök) ska bli badrum där uppe. då blir det två nya hål plus det som redan finns där. hur påverkar det sulan?
finns det normer för hur nära hål får vara i en helgjuten sula?

Postad 15 September 2008 - 18:28

tobben-e
  • tobben-e
  • Användare

• 143 inlägg
  • 0
Ingen fara att göra nya hål,det är ju inga jättehål vi pratar om..
Avloppsrören för dusch blir 3" (75) WC avlopp 4" (110) och för TS så drar du 2" (50) i materialet vi kallar PP-rör
Beträffande tappvattnet så bygger du bara en nisch i tex ett hörn och drar vattnet där.
Ska du tex sänka taket för att dra spottar,flytta ventilationen för spis fläkten blir det ännu lättare att bygga avloppsgrodan och att dra upp vattnet där.
Och tappvatten mot ytterväggar är heller inga problem,finns färdig isolerade mjuka kopparör som heter plusprisol.
Hoppas du inte blir för avskräckt nu,inte så krångligt som det låter! :)

/Tobias

Postad 15 September 2008 - 18:57

Rabalder
  • Rabalder
  • Beroende

• 1235 inlägg
  • 0
Fundera mer än en gång om du verkligen vill öppna upp mot v-rummet.
Köket är ju inte litet fast det har varit en trend första halvan av 2000-talet att öppna upp mellan kök o v-rum. Ser jättemysigt ut på bild men i verkligheten tröttnar man på det. Ett kök har förmåga att sprida både oljud, smuts och lukt som faktiskt är skönt att slippa i vardagsrummet. har själv under dom senast 10 åren bott i 2 bostäder med öppna planlösningar men i senaste huset jag flyttade in var det första vi gjorde att täppa igen innan vi satte upp nytt kök (inkl dra om vatten o avlopp)

Postad 17 September 2008 - 20:25

hemfixarMicke
  • hemfixarMicke
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
men köket tillbringar man ju en hel del tid i, Vi har ett hus nu som vi bygge ut köket på och där har vi lagt hur mycket tid i som helst. på fester vi har haft har vi suttit på köksbänkarna för att det var en sån central plats i huset. hade ganska mycket bänkskiva i köket oxå typ 11 meter nåt. tycker det är skönt med stora ytor.

Ingen som känner sig manad att göra om ritningen och ge andra förslag på köket?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.