Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Montera Ninja Scythe Mini?

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 14 September 2008 - 19:28

Cecilia
  • Cecilia
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Hej,

Ska montera en Ninja Scythe Mini på en Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz Box. Förmodligen så blir det på ett Gigabyte GA-G33M-DS2R.

Kan någon bidra med lite info rörande montering? Ska man använda kylpastan som ingår eller ska man satsa på Arctic Arctic Silver 5 eller annan?

Övriga tips?

Det ska monteras i en Antec Fusion och användas utan den medföljande fläkten.

//Cecilia

Postad 14 September 2008 - 19:47

jie^
  • jie^
  • Användare

• 155 inlägg
  • 0
Hej.

Installerade en Ninja mini på mitt Gigabyte 780G moderkort och amd 4850e cpu. Använder den medföljande pastan och CPUn ligger runt 30C idle. Du kanske vinner ett par grader med Arctic silver vid intensivt användande... men frågan är om det verkligen kvittar.

Postad 14 September 2008 - 20:28

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Tycker personligen alltid att det är pirrigt med det momentet. Men jag har monterat några kylare i mina dagar (både arctic silver och medföljande förapplicerade) och det har egentligen aldrig gått dåligt. Noggrannhet och lugn är väl det viktigaste tror jag.

Vad det gäller valet... finns väl många skolor men jag tror så här: skall du inte överklocka eller har några extrema förutsättningar i övrigt duger medföljande alldeles utmärkt. Fördelen är att det är enkelt. Du slipper ta bort förapplicerade (om det är sådant), bara att "smacka på".

Väljer du att applicera själv... det finns säkert kvalitetsskillnader mellan olika pastor men för normal användning tror jag den stora skillnaden inte ligger i valet av pasta utan hur bra du lyckas med appliceringen.

Blir det arctic silver spåret hittar du utförliga instructioner här: http://www.arcticsil...instructions.ht

Lycka till! Vad du än gör... gör INTE så här (nej, det är inte jag :) ):

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  haha.jpg   1.48MB   0 Antal nerladdningar

Redigerat av Moriarty, 14 September 2008 - 20:31.

Postad 14 September 2008 - 21:20

Cecilia
  • Cecilia
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Hej!

Tack för era svar!

En sista fråga dock, speciellt med tanke på bilden! :-))))

Hur mkt kylpasta ska användas? Ska hela processorytan täckas eller ska man lägga på lite mindre då den smetas ut när kylflänsen monteras?

Mvh
Cecilia

Postad 14 September 2008 - 21:51

halvledaren
  • halvledaren
  • Lärjunge

• 348 inlägg
  • 0

Tycker personligen alltid att det är pirrigt med det momentet. Men jag har monterat några kylare i mina dagar (både arctic silver och medföljande förapplicerade) och det har egentligen aldrig gått dåligt. Noggrannhet och lugn är väl det viktigaste tror jag.

Vad det gäller valet... finns väl många skolor men jag tror så här: skall du inte överklocka eller har några extrema förutsättningar i övrigt duger medföljande alldeles utmärkt. Fördelen är att det är enkelt. Du slipper ta bort förapplicerade (om det är sådant), bara att "smacka på".

Väljer du att applicera själv... det finns säkert kvalitetsskillnader mellan olika pastor men för normal användning tror jag den stora skillnaden inte ligger i valet av pasta utan hur bra du lyckas med appliceringen.

Blir det arctic silver spåret hittar du utförliga instructioner här: http://www.arcticsil...instructions.ht

Lycka till! Vad du än gör... gör INTE så här (nej, det är inte jag :) ):

fick mej ett lol tack

Lycka till! Vad du än gör... gör INTE så här (nej, det är inte jag ;) ):

fick mej ett lol tack

Postad 15 September 2008 - 00:07

Paiste
  • Paiste
  • Användare

• 175 inlägg
  • 0

Hej!

Tack för era svar!

En sista fråga dock, speciellt med tanke på bilden! :-))))

Hur mkt kylpasta ska användas? Ska hela processorytan täckas eller ska man lägga på lite mindre då den smetas ut när kylflänsen monteras?

Mvh
Cecilia

Man ska lägga ut ett mycket tunnt lager. Har man för mycket så ger det en negativ effekt, och värmen avleds inte lika bra. Det ska vara tunnt när man lägger på pastan.

Själv så lägger jag ut ungefär som ett halvt riskorn. Men då smetar jag inte ut den, utan låter processorkylarens botten fördela ut den när man sänker den rakt och jämnt.

Glöm inte att rengöra processorn från gamla pastan, och eventuellt den nya kylaren med kemiskt ren bensin (går med andra medel också). De minsta skräp/hudpartiklar kan försämra effektivitéten.

Postad 15 September 2008 - 08:21

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Sist jag läste och följde instruktionerna på arctic silvers hemsida skulle man *inte* bre ut något (risk för luftfickor/ojämnheter om man inte gör det perfekt).

Istället skulle man applicera en liten klutt i mitten, stor som ett riskorn. När kylaren kommer på plats så trycks pastan ut jämnt. Men kolla för säkerhets skull.

Redigerat av Moriarty, 15 September 2008 - 08:22.

Postad 15 September 2008 - 13:35

xray
  • xray
  • Guru

• 4296 inlägg
  • 0
Det verkar som om Arctic Silver 5 inte är den bästa kylpastan i dagsläget. Arctic Cooling MX-2 tycks vara bättre . Och här en jämförelse mellan dem båda:

http://www.tweaktown..._thermal_paste/

Förövrigt finns det metall i A C Silver 5, vilket inte är speciellt bra om man kladdar som gjorts i bilden ovan :) MX-2 är helt fri från metall.

Redigerat av xray, 15 September 2008 - 13:36.

Postad 17 September 2008 - 21:44

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0
Det är små skillnader mellan kylpastor idag. Jag hade kört med den som följer med.
Övriga tips för montering:
-Lägg moderkortet plant på lite skumgummi eller liknande. Det ska ligga plant så det inte böjs men harpunerna från kylaren måste kunna tränga igenom underlaget lite.
-Sätt dit CPU:n
-Applicera kylpasta om inte det är förapplicerat.
-Rikta in kylaren och gosa fast den.Tryck fast plupparna diagonalt, samtidigt. Kolla att harpunerna låst på baksidan. Tryck dit de andra.
-Anslut fläktens kontakt.
-Montera minnet.

Du sätter alltså fast kylaren INNAN du monterar moderkortet i chassit.
LÄS på om hur plastplupparna fungerar innan du trycker dit dom.

Redigerat av dunde, 17 September 2008 - 21:46.

Postad 17 September 2008 - 22:40

Kringlan
  • Kringlan
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Har monterat en schythe ninja idag...
Vart oxtokig på skiten då jag skulle ha på den på en 775 socket.
Skar mig ill apå kylflänsarna med då jag inte fick fast den i mitt moderkort så bra.
Gav till slut upp och jag hoppas att den sitter nu hyfsat.
Tempen är utan fläkt (passiv) 34 grader så det borde blivit rätt.

Hej hopp nu väntar bingen och jobbet...

Postad 17 September 2008 - 23:50

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Har monterat en schythe ninja idag...
Vart oxtokig på skiten då jag skulle ha på den på en 775 socket.
Skar mig ill apå kylflänsarna med då jag inte fick fast den i mitt moderkort så bra.
Gav till slut upp och jag hoppas att den sitter nu hyfsat.
Tempen är utan fläkt (passiv) 34 grader så det borde blivit rätt.

Hej hopp nu väntar bingen och jobbet...

Vad är problemet? Man trycker ner plopparna och sedan sitter den. Tar ca 20-30 sekunder.

Postad 18 September 2008 - 18:56

Kringlan
  • Kringlan
  • Amatör

• 57 inlägg
  • 0
Får den bara att sitta rejält på en "pinne".
Resterande vill inte klicka till när jag trycker dem igenom hålen på moderkortet.
Finns det någon bra guide på hur det ska gå till, utöver att man ska trycka ner dem diagonalt?.
Vilket läge ska de stå i t.ex ?
Jag kör passivt nu med min htpc och den idlar utan load på 39 grader.

När jag trycker försiktigt på schythe så vinglar den lite lätt.

Sedan om jag mot förmodan tycker att pinnarna klickar till så har jag provtestat med att dra lite försiktigt för att se så de verkligen sitter.
Men icke, de lossar väldigt lätt.

Redigerat av Kringlan, 18 September 2008 - 18:58.

Postad 18 September 2008 - 19:55

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Får den bara att sitta rejält på en "pinne".
Resterande vill inte klicka till när jag trycker dem igenom hålen på moderkortet.
Finns det någon bra guide på hur det ska gå till, utöver att man ska trycka ner dem diagonalt?.
Vilket läge ska de stå i t.ex ?
Jag kör passivt nu med min htpc och den idlar utan load på 39 grader.

När jag trycker försiktigt på schythe så vinglar den lite lätt.

Sedan om jag mot förmodan tycker att pinnarna klickar till så har jag provtestat med att dra lite försiktigt för att se så de verkligen sitter.
Men icke, de lossar väldigt lätt.

Har du verkligen läst bruksanvisningen till kylaren? Du har väl fått en boxad kylare med CPU:n? Den har samma fästen och en bra monteringsanvisning.
Det du gör fel är att du har plupparna i "release"-läge. Du ska vrida dom.
När kylarn sitter rätt så sitter den som berget.

Kör du med kylaren lös som du gör så har nu en väldigt god chans at steka din CPU.

Postad 19 September 2008 - 07:22

Cecilia
  • Cecilia
  • Wannabe

• 31 inlägg
  • 0
Hej,

Tack för all nyttig info! Dock så kvarstår en fråga...

Enligt svar ovan så ska man applicera ett helt/halvt riskorn med kylpasta.

Men enligt *.PDF-filen med anvisningar från Scythes hemsida så ska man:
"Evenly apply the thermal grease onto the entire surface of the CPU core"

Missförstår jag texten? Det är ju en viss skillnad mellan riskorn och att täcka "the entire surface".

//Cecilia

Postad 20 September 2008 - 11:41

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Hej,

Tack för all nyttig info! Dock så kvarstår en fråga...

Enligt svar ovan så ska man applicera ett helt/halvt riskorn med kylpasta.

Men enligt *.PDF-filen med anvisningar från Scythes hemsida så ska man:
"Evenly apply the thermal grease onto the entire surface of the CPU core"

Missförstår jag texten? Det är ju en viss skillnad mellan riskorn och att täcka "the entire surface".

//Cecilia

Det finns olika skolor att applicera kylpasta. Men kontentan är samma, du ska använda väldigt lite kylpasta.
Pastans uppgift är att fylla hålrum som kan finnas mellan kylare och CPU:n. Har man en helt plan kylare och en helt plan IHS på CPU:n så är det endast groparna i metallytorna som ska fyllas. Det är alltså extremt lite som ska fyllas ut. Luft leder värme dåligt, pasta leder värme bättre än luft.
Har man köpt en billig skräpkylare så kan bottnen på den vara skev och då kan det behövas betydligt mera pasta för att fylla ut luftfickorna.
Likaså så kan IHS på CPU:n vara konvex/konkav om man har oflyt.

(IHS=Integrated Heat Spreader)

Redigerat av dunde, 20 September 2008 - 11:45.

Postad 21 September 2008 - 14:10

Moriarty
  • Moriarty
  • Användare

• 176 inlägg
  • 0
Det jag kan tillägga till dundes inlägg är följande:
Så länge kylpastan är enbart på kontaktytorna på CPU samt kylare finns inte så mycket som kan gå fel.
Vad du gör är att du installerar nån temperaturprogramvara (gärna en med logfunktion). Det finns drösvis på nätet.
Sen "tar du tempen" och bildar dig en uppfattning. (kolla på nätet vad din CPU "bör" ligga inom för intervall, posta här etc).
Är du inte nöjd, ta bort och gör om. Att ta bort är ingen magi heller, bara du ser till att använda rätt saker. Kommer du dit men känner dig osäker är det också bara att hojta till.

Vad som händer om du "misslyckas" är att det helt enkelt blir dålig kylning. Bevakar du detta kommer det inte gå så långt att hårdvaran tar skada utan då gör du helt sonika om det och ser om det blir bättre.

Ja, så länge du då håller dig på rätt sida om processorn och inte gör som t.ex. på tidigare bifogad bild. :)

Postad 22 September 2008 - 12:42

tommypeters
  • tommypeters
  • Veteran

• 2279 inlägg
  • 0
Skolan "Entire Surface" vill som Dunde skriver fylla i alla mikroskopiska håligheter i IHS resp kylarens kontaktyta.

Skolan "Riskorn i mitten" tänker på att mycket av värmen som ska kylas bort ändå koncentreras till en liten yta i mitten. Tar man då kylpastan överallt kan det vid konkava ytor bli sämst kylning just där. Därför tar man ett okokt riskorn med pasta i mitten och trycker/vrider med kylaren försiktigt till det lite. Kontakten kommer då (möjligen) att bli lite lidande ute i kanterna, men där har det ändå knappt någon effekt.

En möjlig kombination av dessa är att först stryka på tunt överallt och sedan torka bort det med t.ex. ett kaffefilter. Då finns det enbart kvar pasta nere i håligheterna. Lite grann som när man vallar slalomskidor. Efter det tar man ett halvt/helt riskorn i mitten.

Postad 23 September 2008 - 21:26

dunde
  • dunde
  • Mästare

• 3094 inlägg
  • 0

Skolan "Entire Surface" vill som Dunde skriver fylla i alla mikroskopiska håligheter i IHS resp kylarens kontaktyta.

Skolan "Riskorn i mitten" tänker på att mycket av värmen som ska kylas bort ändå koncentreras till en liten yta i mitten. Tar man då kylpastan överallt kan det vid konkava ytor bli sämst kylning just där. Därför tar man ett okokt riskorn med pasta i mitten och trycker/vrider med kylaren försiktigt till det lite. Kontakten kommer då (möjligen) att bli lite lidande ute i kanterna, men där har det ändå knappt någon effekt.

En möjlig kombination av dessa är att först stryka på tunt överallt och sedan torka bort det med t.ex. ett kaffefilter. Då finns det enbart kvar pasta nere i håligheterna. Lite grann som när man vallar slalomskidor. Efter det tar man ett halvt/helt riskorn i mitten.

Lägger du väldigt lite pasta och har en kylare med ojämn botten så kan du få helkass kontakt. "Riskornet" kommer från en tillverkare som maskinbearbetar sina kylare.

Redigerat av dunde, 23 September 2008 - 21:41.

Postad 24 September 2008 - 09:20

frust
  • frust
  • Användare

• 122 inlägg
  • 0
Jag kletade ut lager pasta för att sedan dra av överskottet med ett rakblad.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.