Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Köp av stativare!

18 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 15 September 2008 - 09:35

KeeKe
  • KeeKe
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
hejsan,

Nu ska jag köpa stativhögtalare till musik
som ni ser i topic ska de vara till 80s, dvs Aerosmith, ac/dc, def leppard, guns n roses ja ni förstår ;)
Men de ska även lyssnas på akustisk musik men fortfarande rock..

kommer även användas till film, men inte direkt!
alltså ska köpa till sub efter ett tag :wacko:

Men nu är de bara fokus på stativare!

Lite krav som jag har:
- Trä, ljust ( inte svarta / eller svart högblank )
- fin återgivning på gitarrer och röster, helst inget gröttit xD
- bas då, behöver inte va superdupermega då jag ska kompletera med sub senare!

- Max pris 7500kr :)

Högtalare jag har varit grymt nära på att köpa :)
- B&w 685
- Energy C-200
- Acoustic Energy - Aelite Two

Elektronik som ska användas är Denon AVR-1909
- Då det är den ända hemabio recivern med allt jag behöver till en bra peng! ( kommer inte bytas )

Postad 15 September 2008 - 11:01

kribban
  • kribban
  • Mästare

• 3037 inlägg
  • 0
Kanske ett par piP?

Postad 15 September 2008 - 11:59

KeeKe
  • KeeKe
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

Kanske ett par piP?

Var köper man dessa?
recentioner?

Postad 15 September 2008 - 12:32

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0
Klipsch RB 81 kanske kan vara något.

Postad 15 September 2008 - 13:01

KeeKe
  • KeeKe
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

Klipsch RB 81 kanske kan vara något.

eftersom jag inte vill ha svart, körsbär ser fejk ut :)
om man köper de måste jag antingen måla om de eller klistra fast fejt trä sak så de blir ljusare..
annars hade de gått, har blivigt rekommenderad den flera gångar inte den modelen utan rb61

Postad 15 September 2008 - 13:01

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0
Har aelite 2 kan starkt rekommenderas.

Haft mina i 3.5 år nu. Har aldrig gjort mig besviken. Har haft mina som bakhögtalate i ett hembio system men har även haft dem som fronthögtalare för att testa om de kunde utmana mina golvare och det kunde dem verkligen.

Baskapabla, underbart mellanregister och en diskant som aldrig blir vass.

Stora för att vara stativare.

Mina är i ljus körsbär ett mycket vackert träslag.

Funderar faktiskt på att sälja mina pga nedgradering så om du har ett intresse av dessa så hör av dig (har originallåda, manual och sådant kvar).

Många som lyssnat på dessa är förvånade över hur bra ljud de kan återge, jag har inte saknat något med dessa högtalare.

Mvh
Morgan

Postad 15 September 2008 - 14:32

KeeKe
  • KeeKe
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

Har aelite 2 kan starkt rekommenderas.

Haft mina i 3.5 år nu. Har aldrig gjort mig besviken. Har haft mina som bakhögtalate i ett hembio system men har även haft dem som fronthögtalare för att testa om de kunde utmana mina golvare och det kunde dem verkligen.

Baskapabla, underbart mellanregister och en diskant som aldrig blir vass.

Stora för att vara stativare.

Mina är i ljus körsbär ett mycket vackert träslag.

Funderar faktiskt på att sälja mina pga nedgradering så om du har ett intresse av dessa så hör av dig (har originallåda, manual och sådant kvar).

Många som lyssnat på dessa är förvånade över hur bra ljud de kan återge, jag har inte saknat något med dessa högtalare.

Mvh
Morgan

den högtalaren har man kollat en hel del på, men aldrig hittat någon recention =/
tycker de är underligt..

Vad driver du dem med? tror du en denon 1909 klarar av de?

mvh,
Tobias

Postad 15 September 2008 - 15:22

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
LINN Katan ligger väl i den prisklassen.
Provlyssna gärna om du har en återförsäljare i närheten. Har hört dom ihop med Arcam och det låter ruskigt detaljerat med mycket djup.

Postad 15 September 2008 - 16:31

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0
Jag har drivit mina AeLITE 2 med dels en Harman Kardon AVR 330 (inga problem alls). Sen kopplade jag på ett Rotel slutsteg på HK och det blev bra det med. Nu på senare dagar så kör jag en ren 2 kanals anläggning och driver dem med Densen försteg och Rotel Rb 1080 slutsteg vilket är kraftig overkill för dessa högtalare då specifikationerna är 90/6 ohm.

Ljudrecension har jag inte letat efter själv så det kan jag inte uttala mig om.
Jag personligen tycker de spelar homogent, inget sticker ut som man kan tröttna på i längden men de är inte heller tillbakalutade i sitt spelsätt. De spelar på ett sätt som får mig att vilja lyssna mer på musik och se mer på film helt enkelt. Har hört betydligt dyrare högtalare spela betydligt sämre. Ljudet är icke heller avhugget och låedigt som man kan uppleva med en del stativare, här hör man ingte de begränsningar som man annars kan göra med billigare stativare.
Ok det finns inte meterljud bas som man får i golvarna men man känner inte heller avsaknaden av bas heller då de kan spela bas helt klart. Kort sagt jag har suttit supernöjd med mina. Jag vet inte var du bor men så länge mina finns kvar är du välkommen att lyssna på dem bara för skojs skull.

Finns även att lyssna på hos Hifi skåne i Malmö.

Mvh
Morgan

Postad 15 September 2008 - 16:53

KeeKe
  • KeeKe
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

Jag har drivit mina AeLITE 2 med dels en Harman Kardon AVR 330 (inga problem alls). Sen kopplade jag på ett Rotel slutsteg på HK och det blev bra det med. Nu på senare dagar så kör jag en ren 2 kanals anläggning och driver dem med Densen försteg och Rotel Rb 1080 slutsteg vilket är kraftig overkill för dessa högtalare då specifikationerna är 90/6 ohm.

Ljudrecension har jag inte letat efter själv så det kan jag inte uttala mig om.
Jag personligen tycker de spelar homogent, inget sticker ut som man kan tröttna på i längden men de är inte heller tillbakalutade i sitt spelsätt. De spelar på ett sätt som får mig att vilja lyssna mer på musik och se mer på film helt enkelt. Har hört betydligt dyrare högtalare spela betydligt sämre. Ljudet är icke heller avhugget och låedigt som man kan uppleva med en del stativare, här hör man ingte de begränsningar som man annars kan göra med billigare stativare.
Ok det finns inte meterljud bas som man får i golvarna men man känner inte heller avsaknaden av bas heller då de kan spela bas helt klart. Kort sagt jag har suttit supernöjd med mina. Jag vet inte var du bor men så länge mina finns kvar är du välkommen att lyssna på dem bara för skojs skull.

Finns även att lyssna på hos Hifi skåne i Malmö.

Mvh
Morgan

De kommer bli de högtalarna tror jag ska in och lyssna på hifi skåne! XD
jobbar i malmö bor i dalby :blink:

men vilken förstärkare? :)
- denon AVR-1909
- Marantz SR5003

ska kunna överföra ljud och bild genom hdmi
skala upp analog bild.
minst 3 hdmi

Postad 15 September 2008 - 18:32

Unregistered973
  • Unregistered973
  • Veteran

• 2349 inlägg
  • 0
Svårt med förstärkarval det är högst personligt.
Lyssna på på dem med hifi skåne. Jag har ett set med ae2+ center till salu beggat för 4500 som bör betänkas 3 mil söder om malmö. Bara ett tips :) .

Postad 15 September 2008 - 21:50

KeeKe
  • KeeKe
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

Svårt med förstärkarval det är högst personligt.
Lyssna på på dem med hifi skåne. Jag har ett set med ae2+ center till salu beggat för 4500 som bör betänkas 3 mil söder om malmö. Bara ett tips :) .

Jag hade tagit de direkt om de varit ljus färg på dem, Lönn!
då jag har jobbar kompisar som bor i trelleborg :blink:

Mvh,
Tobias

Postad 16 September 2008 - 08:03

mr_Tony
  • mr_Tony
  • Användare

• 220 inlägg
  • 0
Hej!

Såg att du kollat på B&w 685. Riktigt fin hgt! Även den lite äldre DM602'an är ett bra alternativ. Finns i ljust faner. Dock så går den inte att köpa ny längre, men begagnad finns det några ute på marknaden.

Mina tankar om B&W DM602 är att de är relativt lättdrivna och spelar ett väldigt stort och fylligt ljud även på lite lägre volymer. Bas-resurser finns det gott om. Lättlyssnad diskant som inte blir jobbig.
Påminner en del om 685'an i ljudet. Tyvärr har jag inte provlyssnat dem "mot" varandra i samma rum med samma förutsättningar.

Hoppas du hittar något som passar.

Mvh Tony

Postad 16 September 2008 - 09:37

Unregistered1254
  • Unregistered1254
  • Guru

• 5090 inlägg
  • 0
Linn Katan som det redan pratats om. Dock måste du ha sjukt mycket ström för att dessa ska låta bra. Du kan få ljud ur dem med en normal förstärkare, men roligt blir det inte förrän du bi-ampar eller kör dem aktivt.

Postad 16 September 2008 - 11:14

Unregisterede74beff4
  • Unregisterede74beff4
  • Veteran

• 1503 inlägg
  • 0

eftersom jag inte vill ha svart, körsbär ser fejk ut :)
om man köper de måste jag antingen måla om de eller klistra fast fejt trä sak så de blir ljusare..
annars hade de gått, har blivigt rekommenderad den flera gångar inte den modelen utan rb61

Vad har färgen för betydelse, svart går ju in i alla rum. Högtalare är väl till för att man ska lyssna på dem inte sitta och titta på dem. Isåfall finns det många billigare högtalare som skulle passa dig bättre...

Postad 16 September 2008 - 11:36

KeeKe
  • KeeKe
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0

Vad har färgen för betydelse, svart går ju in i alla rum. Högtalare är väl till för att man ska lyssna på dem inte sitta och titta på dem. Isåfall finns det många billigare högtalare som skulle passa dig bättre...

svart serut som stora klumpar, gillas inte av mig iaf ;P
gillar mer ljust trä!

Postad 16 September 2008 - 12:36

Jonas_K
  • Jonas_K
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Jag är också ute efter samma typ av högtalare (helst svarta! :) ) och B&W DM685 ser onekligen intressanta ut när man läser recensioner och trådar här på forumet. Ska provlyssna dom i veckan, men helt ärligt känns det nästan som att jag redan bestämt mig för ett köp.

Dom är dock både ganska djupa och relativt tunga. Är det någon som har åsikt om vilken typ av stativ man gå på till dessa högtalare?

Postad 16 September 2008 - 13:43

jonasprivate
  • jonasprivate
  • Über-Guru

• 11286 inlägg
  • 0

Dom är dock både ganska djupa och relativt tunga. Är det någon som har åsikt om vilken typ av stativ man gå på till dessa högtalare?

Jag har Soundstyle X122 köpte på klubben. http://www.hifiklubb...ativ_silver.htm

Snygga och stabila,kan sandfyllas :)

Postad 06 October 2008 - 09:43

Unregistered1532
  • Unregistered1532
  • Amatör

• 72 inlägg
  • 0
Ino Audio piP.

Jag håller på att spela in mina nu. Väääääldigt bra.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.