Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

SPDIF eller Analogt

8 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 16 September 2008 - 05:54

nicolau
  • nicolau
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Hej hopp!
Har införskaffat mig en HTPC nyligen (igår...)

Detta ljudkortet har jag:
https://www.prisjakt...kt.php?p=208299

Har hört att det ska vara hyffsat bra.. iaf för den pengen.

Då är frågan...
Blir det någon skillnad att köra SPDIF direkt från moderkortet och låta min reciver (Denon 3806) göra jobbet...
ELLER... .
ska jag koppla analogt från ljudkortet till recevern ?
Vissa säger att det blir bättre ljud med SPDIF och vissa hävdar motsatsen.

Självklart ska jag prova detta själv så fort jag slutat jobbet.. men jag vill gärna höra era synpunkter och erfarenheter :)

MVH

//Nico

(PS. Anledningen till att jag undrar detta är juh att om det låter bäst med SPDIF från moderkortet så kan man lika gärna lämna tillbaka ljudkortet o slösa dom pengarna på något roligare :D DS.)

Postad 16 September 2008 - 08:01

tyve
  • tyve
  • Veteran

• 1618 inlägg
  • 0
Ljudmässigt är det troligen ungefär samma kvalité på D/A omvandlingen i ljudkortet eller i receivern men eftersom det är olika kretsar kommer du få olika karaktär på ljudet. Vilket som du tycker låter bäst är bara att prova.

Kör du analogt har du fördelen att det är enklare att ställa in och du kan styra allt från din HTPC. Nackdelen är att du inte kan använda finesser som rumskalibrering i din receiver.

Ska du köra digitalt är det bättre att använda HDMI än spdif om du kan det. Du har inte HDMI på moderkortet?

Postad 16 September 2008 - 08:15

nicolau
  • nicolau
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Ah okej.. jo jag får prova mig fram... :)

jo jag har hdmi på moderkortet.. men det använder jag bara till bilden.. .tror inte det är kopplat till det integrerade ljudkortet..

Men man fick juh alla sladdar med till ljudkortet så jag testar mig fram :D

Postad 16 September 2008 - 10:18

tyve
  • tyve
  • Veteran

• 1618 inlägg
  • 0

Ah okej.. jo jag får prova mig fram... :)

jo jag har hdmi på moderkortet.. men det använder jag bara till bilden.. .tror inte det är kopplat till det integrerade ljudkortet..

Men man fick juh alla sladdar med till ljudkortet så jag testar mig fram :D

Vad har du för moderkort? Är ganska säker på att du kan få ut ljud via HDMI om moderkortet har det. Kan ev. behöva aktiveras i bios.

Postad 16 September 2008 - 10:26

nicolau
  • nicolau
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Okej... mkt möjligt
Men då har jag heller ingen nytta av ljudkortet.. om nu detta skulle funka.

Jag har detta moderkort:

MK Gigabyte GA-73PVM-S2HS775

:)

Postad 16 September 2008 - 10:41

tyve
  • tyve
  • Veteran

• 1618 inlägg
  • 0

Okej... mkt möjligt
Men då har jag heller ingen nytta av ljudkortet.. om nu detta skulle funka.

Jag har detta moderkort:

MK Gigabyte GA-73PVM-S2HS775

:)

Det kortet klarar ljud via HDMI även flerkanaligt PCM-ljud som finns på en del blu-ray skivor. Vet dock inte vad din receiver stödjer via HDMI, en del klarar inte ljud alls den vägen.

Tycker du att det låter bättre med analogt via ljudkortet än spdif/hdmi behåll kortet annars är det bara att lämna tillbaka. Eller så kan jag köpa det eftersom jag funderar på att byta till analogt :D

Postad 17 September 2008 - 08:27

nicolau
  • nicolau
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Är det ingen annan som har erfarenhet av detta?
Igår testade vi... tyckte det lät både bättre och högre med SPDIF än analogt.. :/

Frågan är då om jag gjort ngt fel eller om jag ska verkligen ska lämna tillbaka ljudkortet.. känns inte så lönt att ha ngt för 1600 kr i burken som inte används.. :/

mvh...

Postad 17 September 2008 - 16:00

kusling
  • kusling
  • Lärjunge

• 378 inlägg
  • 0
Att det låter högre med spdif är inte ovanligt, men att det låter bättre bara för att det är högre verkar lite konstigt. Har du provat att höja volymen så det blir samma ljudnivå? Man kan inte jämföra två olika källor med olika ljudvolym, då lurar man sig själv och den som låter högst vinner även om den är sämre.

Din hemmabioreceiver är rätt fet, det är möjligt att du inte har så stor användning för det där ljudkortet. Däremot skulle jag rekommendera att du inte använder det som är inbyggt på moderkortet för det är oftast kass även om du kör digitalt. Fullt av störningar och diverse windows-mixers och grejjer. Behöver inte kosta mer än nån hundralapp. Fast jag har ingen fakta som stödjer detta, det är bara min uppfattning. ;)

Vill du ha de nya hd-formaten ut digitalt måste du dock köra HDMI eller analogt. SPDIF har för dålig bandbredd.

edit: diggar dina högtalare, har typ likadana :)

Redigerat av kusling, 17 September 2008 - 16:04.

Postad 18 September 2008 - 05:50

nicolau
  • nicolau
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Både jag och min kompis kom fram till det lät mkt bra med SPDIF... även om de skulle vara en Pytteskillnad...så är det inte värt 1600:- ...
Har lagt in förfrågan om att få retunera produkten...så kan jag lägga lite av pengarna på en ny processorfläkt istället ;)

Däremot får jag inget 5.1 ljud ur PowerDvd... har testat alla möjliga inställningar..men jag vettifan?!
Vad har jag missat?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.